Samsung S24D390HL - 23,6 tum, PLS - 1200 kronor

Permalänk
Medlem

Samsung S24D390HL - 23,6 tum, PLS - 1200 kronor

https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=LS24D390HL...

Rea idag. Jag har kollat runt och det verkar vara en helt ok skärm. Kan jag få bättre för pengarna? Lägger gärna ut 300 kr~ mer om jag kan få en mycket bättre skärm.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Läste lite tester på nätet och det verkar vara en bra skärm
The Samsung S24D390HL is certainly an intriguing monitor to look at, with some unique Samsung touches bringing a bit of individuality to the screen. There’s nothing worse than having a monitor tempt you in with its inviting styling only to be greeted by utter disappointment when you turn it on. Thankfully that didn’t apply at all in this case, as this monitor was even more pleasing on the eyes once it was switched on. Although we didn’t think much of the various presets (including the much harped about ‘gaming mode’ which simply oversharpened and oversaturated), the default settings were actually rather good. Samsung even made provisions for using the ‘Limited Range RGB’ colour signal that Nvidia GPUs use by default over HDMI by offering an ‘HDMI Black Level’ option set to ‘Low’ by default. This provided a good deep image with appropriate contrast rather than the usual washed out affair. Once we corrected the colour signal and applied a few minor tweaks the image was really very pleasing – easily the best we’ve seen from a small IPS or PLS monitor.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Kanske detta är ett bättre val rea dessutom

http://www.inet.se/produkt/2341165/benq-24-gw2455he#/moreinfo

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Det är dock en VA skärm.. är inte PLS/IPS bättre då färgåtergivningen är mycket bättre än en VA/TN?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Avstängd

Jag har en sån samsung. Helnöjd för priset.

har haft flera IPS skärmar, bland annat den populära 27" från dell. Men denna duger för allting inkysiuve spel.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Det är dock en VA skärm.. är inte PLS/IPS bättre då färgåtergivningen är mycket bättre än en VA/TN?

Nja VA har bra svärta och färger mycket bättre än TN men har sämre refresh rates så ej bra till snabba fps spel osv

VA är nåt emellan TN och IPS

PLS och SPLS är kanske bättre än VA men inte med mycket skillnad då isåfall på just refresh rates

Men den där Samsung du var sugen på ser bra ut och bra pris med

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Så.. jag köpte skärmen och fick hem den idag.

Jag ser fan knappt skillnad på min tre år gamla sketna TN skärm och denna. Jag har kalibrerat enligt en guide men jag fick ingen "WOW" upplevelse som alla pratar om.

Gör jag något fel eller ska jag skicka tillbaka skiten?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Nja VA har bra svärta och färger mycket bättre än TN men har sämre refresh rates så ej bra till snabba fps spel osv

VA är nåt emellan TN och IPS

PLS och SPLS är kanske bättre än VA men inte med mycket skillnad då isåfall på just refresh rates

Men den där Samsung du var sugen på ser bra ut och bra pris med

Beror på vad det är för typ av VA. S-PVA kan ha bra responstider, färger och betraktningsvinklar. I billigare skärmar (under proffsnivå) vill jag rentav påstå att det är en bättre panelteknik, men den har inte sett mycket utveckling senaste åren.
IPS-paneler behöver egentligen polariseringsfilter för att bli riktigt bra, och det är få modeller som har det idag.
MVA är en helt annan femma. De kan väl beskrivas som att ligga mellan IPS och TN.

Skickades från m.sweclockers.com