Permalänk

100 HZ TV endast 60HZ

Hej Swec, jag har en ganska ny TV (köpt i sep) av märket Samsung, jag fick för mig att koppla in min dator till TVn innan idag och jag har upptäckt en sak, enligt specs på Samsungs hemsida och Elgiganten så har TVn 100HZ MEN jag får bara upp 60 i Windows 10..
Finns det något sätt att lösa detta eller är det som det är?

Grafikkort: XFX 390X
TV: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE48J6275XXE/sa...
http://www.samsung.com/se/consumer/tv-av/tv/full-hd/UE48J6275...
Koppling mellan GPU - TV HDMI sladd som jag har sedan innan.

Vad jag vet så har inte TVn någon Displayport, men borde jag ändå inte kunna få 100 HZ @ 1080p?

Permalänk

HDMI visar max 60hz!
Köp displayport

EDIT**
Skärmen kanske har DVI ingång. Samsung brukar köra någon liten adapter de skickar med

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Din TV är 60hz, allt utöver det är bilder som den själv genererar och stoppar in emellan dom äkta för att ge en bild med bättre flyt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Tror din tv fakear 100hz och är 60 egentligen, vet inte riktigt hur det funkar men det är så det brukar vara.

Tror den skapar egna frames ( extra 40 i detta fallet ) från tidigare frames alltså bara rent av kopierar dem så det skall bli bättre flyt.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

i tv världen måste man skilja på panel hzoch mjukvaru hz, panelen är nästan alltid 60hz.

Permalänk
Medlem

Har du startat om skärmen?

Permalänk

Din panel är 100Hz men läste i en äldre tråd här på Swec att man tyvärr inte kan mata den med mer än 60Hz av någon skum anledning (var också en Samsung-TV). Detta svar hade TS fått från Samsungs support.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700k 4,7GHz :-: RAM: 16GB DDR4 @ 2133MHz :-: GPU: 2x ASUS GTX 1080 Ti 8GB + ASUS GTX 1060 6GB :-: PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem

Du kan inte få 100hz till en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Hej Swec, jag har en ganska ny TV (köpt i sep) av märket Samsung, jag fick för mig att koppla in min dator till TVn innan idag och jag har upptäckt en sak, enligt specs på Samsungs hemsida och Elgiganten så har TVn 100HZ MEN jag får bara upp 60 i Windows 10..
Finns det något sätt att lösa detta eller är det som det är?

Grafikkort: XFX 390X
TV: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE48J6275XXE/sa...
http://www.samsung.com/se/consumer/tv-av/tv/full-hd/UE48J6275...
Koppling mellan GPU - TV HDMI sladd som jag har sedan innan.

Vad jag vet så har inte TVn någon Displayport, men borde jag ändå inte kunna få 100 HZ @ 1080p?

Nej, det borde du inte. Det dom marknadsför som 100hz tv är egentligen bara en 60hz panel med mjukvara som lägger in en extra bild var 1.66e bildruta för att skapa mjukare rörelser i utbyte mot artefakter.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Panelen är inte 100hz. Den gissar bildrutorna (vanligtvis) för att komma upp i 100hz. Denna funktion ökar dock oftast input lag kraftigt så jag rekommenderar inte att spela med det.

Permalänk

@fax110 @13ers3rk @tudz
Det råder viss förvirring här, TVn TS har länkat har en 100HZ-panel men det betyder inte att han kan mata den med det (vet inte riktigt varför men beror på begränsningar). Jag skulle säga att de flesta TVs i TS prisklass och uppåt har 100Hz-paneler OCH mjukvaru-Hz på 200 och uppåt. Min TV jag köpte för ett tag sedan har 100Hz-panel och 800 mjukvaru-Hz

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700k 4,7GHz :-: RAM: 16GB DDR4 @ 2133MHz :-: GPU: 2x ASUS GTX 1080 Ti 8GB + ASUS GTX 1060 6GB :-: PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MajorOfSweden:

@fax110 @13ers3rk @zin105
Det råder viss förvirring här, TVn TS har länkat har en 100HZ-panel men det betyder inte att han kan mata den med det (vet inte riktigt varför men beror på begränsningar). Jag skulle säga att de flesta TVs i TS prisklass och uppåt har 100Hz-paneler OCH mjukvaru-Hz på 200 och uppåt. Min TV jag köpte för ett tag sedan har 100Hz-panel och 800 mjukvaru-Hz

han kan inte mata TVn med 100hz för att den enda anslutningen TVn har är HDMI och HDMI stödjer endast 60hz. Han behöver en TV med DVI-D eller DP-anslutning för att faktiskt få ut 100 fps/hz.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Låter som rörelse interpolering, aka. fake bilder.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@Mithras: Då var det frågetecknet rakt nu.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700k 4,7GHz :-: RAM: 16GB DDR4 @ 2133MHz :-: GPU: 2x ASUS GTX 1080 Ti 8GB + ASUS GTX 1060 6GB :-: PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Låter som rörelse interpolering, aka. fake bilder.

Det är precis vad det är, dock så kan vissa av panelerna klara 100Hz, men det spelar ju inte så stor roll om man inte har någon ingång som klarar det, som någon tidigare nämnde. Tror bara det finns ett eller två märken på marknaden som faktiskt tar 100/120Hz för TV.

Har för mig att Vizio är ett av dem:

http://www.vizio.com/tv-overview

Här kan man läsa mer om detta:

http://www.blurbusters.com/overclock/120hz-pc-to-tv/

http://www.cnet.com/news/fake-refresh-rates-is-your-tv-really...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Som vissa redan vart inne på så klarar panelen visst att visa 100hz, men en TV tar (nästan?) alltid bara emot 60hz signal som mest.

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

HDMI visar max 60hz!
Köp displayport

EDIT**
Skärmen kanske har DVI ingång. Samsung brukar köra någon liten adapter de skickar med

Tyvärr har den inget sånt alls vad jag kan se, får kolla bakom igen men den sitter på väggen så de är lite svårt :/

Vad menar du med "köp displayport"?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheBasicOne:

Tyvärr har den inget sånt alls vad jag kan se, får kolla bakom igen men den sitter på väggen så de är lite svårt :/

Vad menar du med "köp displayport"?

Han menar nog att du ska köpa en tv med displayport.

Permalänk
Skrivet av MajorOfSweden:

Din panel är 100Hz men läste i en äldre tråd här på Swec att man tyvärr inte kan mata den med mer än 60Hz av någon skum anledning (var också en Samsung-TV). Detta svar hade TS fått från Samsungs support.

Hmm, kan ju vara som någon annan skrev pga att jag inte har Displayport eller DVI på TVn

Skrivet av MajorOfSweden:

@fax110 @13ers3rk @zin105
Det råder viss förvirring här, TVn TS har länkat har en 100HZ-panel men det betyder inte att han kan mata den med det (vet inte riktigt varför men beror på begränsningar). Jag skulle säga att de flesta TVs i TS prisklass och uppåt har 100Hz-paneler OCH mjukvaru-Hz på 200 och uppåt. Min TV jag köpte för ett tag sedan har 100Hz-panel och 800 mjukvaru-Hz

Jag blev riktigt förvirrad faktiskt med så många olika svar på 2 olika saker :/..
Denna ska ju tydligen bara ha 100 Hz så frågan är om det är Mjukvaru eller "Hårdvaru"..
Har du något som man kan läsa på sig om detta (gärna specifikt J-6 serien )

Skrivet av Mithras:

han kan inte mata TVn med 100hz för att den enda anslutningen TVn har är HDMI och HDMI stödjer endast 60hz. Han behöver en TV med DVI-D eller DP-anslutning för att faktiskt få ut 100 fps/hz.

Kan man inte köra 1440p @60 Hz på HDMI?
Tänkte om man kan de så förstår jag inte varför inte 120 Hz skulle gå med fast på lägre upplösning..

Skrivet av elajt_1:

Det är precis vad det är, dock så kan vissa av panelerna klara 100Hz, men det spelar ju inte så stor roll om man inte har någon ingång som klarar det, som någon tidigare nämnde. Tror bara det finns ett eller två märken på marknaden som faktiskt tar 100/120Hz för TV.

Har för mig att Vizio är ett av dem:

http://www.vizio.com/tv-overview

Här kan man läsa mer om detta:

http://www.blurbusters.com/overclock/120hz-pc-to-tv/

http://www.cnet.com/news/fake-refresh-rates-is-your-tv-really...

Skrivet av Squallie:

Som vissa redan vart inne på så klarar panelen visst att visa 100hz, men en TV tar (nästan?) alltid bara emot 60hz signal som mest.

Så varför har man 100Hz?

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Han menar nog att du ska köpa en tv med displayport.

Nu köpte jag denna TVn ganska billigt men som studerande har man inte 15 tusen till att lägga ut en månad efter :/.

Permalänk
Skrivet av tudz:

Panelen är inte 60hz. Den gissar bildrutorna (vanligtvis) för att komma upp i 100hz. Denna funktion ökar dock oftast input lag kraftigt så jag rekommenderar inte att spela med det.

Hittade ett "spelläge" på TVn och eftersom datormusen hade sånt eftersläp så aktiverade jag den fungerar väldigt bra, det ända jag spelar just nu är TombRider med en PS3 kontroll till datorn och det fungerar väldigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Kan man inte köra 1440p @60 Hz på HDMI?

Med HDMI 1.4b kan man det, men inte innan. Och av någon anledning är det få saker som har 1.4b.
Sen finns det säkert några anledningar utöver detta, men jag har aldrig fått över 60 Hz över HDMI med något.

Skrivet av TheBasicOne:

Så varför har man 100Hz?

På en TV? Försäljningsknep enbart.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Med HDMI 1.4b kan man det, men inte innan. Och av någon anledning är det få saker som har 1.4b.
Sen finns det säkert några anledningar utöver detta, men jag har aldrig fått över 60 Hz över HDMI med något.
På en TV? Försäljningsknep enbart.

Aha :/.

Jo det känns så dock är det ganska så skönt flyt när man kollar TV om man gämnför den med min gamla Andersson 32".

Aja jag valde dock inte denna enbart för Hzen

Permalänk
Bildexpert 📺

Panelen på den TV:n är inte en "100 Hz-panel" utan den klarar åtminstone att adresseras i 120 Hz. Man skriver 100 Hz på kartongen i Europa för att man utgår från 50 Hz-bas. Samma modell med samma typ av panel kommer i USA att kallas för "120 Hz" på kartongen eftersom man räknar med 60 Hz som bas där.

Däremot är apparaten allra troligast begränsad till att ta emot maximalt 60 Hz som högsta frekvens på ingångarna. Detta beror inte på någon begränsning i HDMI, utan på medvetna begränsningar tillverkaren har lagt hos produkten. Normala konsumentkällor (Blu-ray, dvd, Netflix, digitaltv, spelkonsol etc.) arbetar inte med mer än 60 bilder i sekunden. Det kan dock vara möjligt att köra uppemot 120 Hz på många TV-apparater, men det kan kräva att man skapar en egne timing eller kör exempelvis 720p/120 som är hyfsat vanligt. Fast detta är inget som garanteras någonstans.

Panelens kapacitet att nå 120 Hz används som skrivet för bildinterpolering. Typiskt låser den detta till källan, så att 25 och 50 Hz från europeisk digitaltv och DVD går på 100 Hz. Vid källor som arbetar i 24, 30 Hz eller 60 Hz går panelen i 120 Hz.

Så för att sammanfatta:

  • "100 Hz" är en kartongsiffra som används främst i marknadsföringen enligt "ju högre siffro, desto bättre"-principen som är ett enkelt och effektivt säljargument.

  • 120 Hz är panelens verkligt möjliga frekvens. Men det används främst för TV:ns interna bildprocessning.

  • 60 Hz för bildsignalen är den gräns som finns hos produktens kretsuppsättning. I en del fall kan man som användare kliva förbi den gränsen genom att skapa en egen timing, exempelvis Nvidias Custom resolution-verktyg. Men det är inget man ska räkna med och ingen TV-tillverkare jag träffat på listar officiellt högre frekvenser än 60 Hz för moderna signaler.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ZaInT:

Med HDMI 1.4b kan man det, men inte innan. Och av någon anledning är det få saker som har 1.4b.
Sen finns det säkert några anledningar utöver detta, men jag har aldrig fått över 60 Hz över HDMI med något.

Ska man vara petig så var det med HDMI-specifikation 1.3 (från 2006) där man ökade på pixelklockan och där tog sig an dåtidens stora pixelmatris: 2560x1600. Där ryms förstås 2560x1440 pixlar och 60 Hz utan problem. Däremot dröjde det länge innan produkterna, särskilt datorskärmar anammade funktionen att köra dessa upplösningar över HDMI.

Orsaken till att det är få saker som "...har 1.4b" är för att prylar och anslutningar inte har HDMI-versioner. Prylar har hårdvara för HDMI och dessa kretsar har ett urval av de funktioner som står beskrivna i specifikationen. Specifikation version 1.4b lade i stort sett bara till funktionen för 1080p/60 Hz framepacking-3D. Är detta något som inte används av produkten är det lite meningslöst att referera till HDMI version 1.4b.

HDMI är ett smörgåsbord av hundratals funktioner och finesser, de flesta frivilliga eller inte tillämpliga på produkten. Devisen för HDMI är därför att fråga efter funktion, inte efter version. Vill man veta ifall skärmen tar emot 2560x1440 pixlar över HDMI ska man fråga efter funktionen att köra 2560x1440 pixlar över HDMI. Annars har man ingen aning om vad tillverkaren menar med "HDMI X.X".

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Hmm, kan ju vara som någon annan skrev pga att jag inte har Displayport eller DVI på TVn
Jag blev riktigt förvirrad faktiskt med så många olika svar på 2 olika saker :/..
Denna ska ju tydligen bara ha 100 Hz så frågan är om det är Mjukvaru eller "Hårdvaru"..
Har du något som man kan läsa på sig om detta (gärna specifikt J-6 serien )
Kan man inte köra 1440p @60 Hz på HDMI?
Tänkte om man kan de så förstår jag inte varför inte 120 Hz skulle gå med fast på lägre upplösning..
Så varför har man 100Hz?

Panelerna idag har en viss prestanda. Det är ju inte så att paneltillverkarna väljer att göra en sämre panel bara för att de råkar vara så att ingångarna i dagsläget inte klarar av den högre frekvensen. Med det sagt så betyder det inte att det inte finns sämre paneler (ur just den aspekten) men de är förmodligen få idag. Hittills har det inte varit några beskymmer eftersom majoriteten av de som spelar dator faktiskt köper och spelar på en datorskärm. Nu börjar det där vända lite, men jag tror tyvärr vi är rätt långt ifrån att kunna köpa en TV med ex. G-sync eller Free-sync.

Som jag tidigare nämnde så har Vizio haft modeller som klarar 120Hz via datorn. Det krävs förmodligen lite trixande för att få det att fungera och jag har inte koll på om de själva gått ut med att stödet finns.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Bildexpert 📺

Talar man med TV-tillverkarna om G-Sync och Freesync samt frekvenser över 60 Hz för dator kommer de titta på en med stora, snälla ögon och klappa en på huvudet med orden. "Vi sysslar inte med sådant. Vi gör en TV. Har du en PC, köp en PC-skärm. Det är någon annan på vårt företag som pysslar med sådant. Jag tror jag träffade en av cheferna på den avdelningen när vi öppnade greenen på vår company golf för två år sedan".

Så TV:n som fungerar vettigt ihop med datorn är tyvärr långt borta, precis som datorskärmarna som fungerar bra som en TV inte riktigt har dykt upp.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Panelen på den TV:n är inte en "100 Hz-panel" utan den klarar åtminstone att adresseras i 120 Hz. Man skriver 100 Hz på kartongen i Europa för att man utgår från 50 Hz-bas. Samma modell med samma typ av panel kommer i USA att kallas för "120 Hz" på kartongen eftersom man räknar med 60 Hz som bas där.

Däremot är apparaten allra troligast begränsad till att ta emot maximalt 60 Hz som högsta frekvens på ingångarna. Detta beror inte på någon begränsning i HDMI, utan på medvetna begränsningar tillverkaren har lagt hos produkten. Normala konsumentkällor (Blu-ray, dvd, Netflix, digitaltv, spelkonsol etc.) arbetar inte med mer än 60 bilder i sekunden. Det kan dock vara möjligt att köra uppemot 120 Hz på många TV-apparater, men det kan kräva att man skapar en egne timing eller kör exempelvis 720p/120 som är hyfsat vanligt. Fast detta är inget som garanteras någonstans.

Panelens kapacitet att nå 120 Hz används som skrivet för bildinterpolering. Typiskt låser den detta till källan, så att 25 och 50 Hz från europeisk digitaltv och DVD går på 100 Hz. Vid källor som arbetar i 24, 30 Hz eller 60 Hz går panelen i 120 Hz.

Så för att sammanfatta:

  • "100 Hz" är en kartongsiffra som används främst i marknadsföringen enligt "ju högre siffro, desto bättre"-principen som är ett enkelt och effektivt säljargument.

  • 120 Hz är panelens verkligt möjliga frekvens. Men det används främst för TV:ns interna bildprocessning.

  • 60 Hz för bildsignalen är den gräns som finns hos produktens kretsuppsättning. I en del fall kan man som användare kliva förbi den gränsen genom att skapa en egen timing, exempelvis Nvidias Custom resolution-verktyg. Men det är inget man ska räkna med och ingen TV-tillverkare jag träffat på listar officiellt högre frekvenser än 60 Hz för moderna signaler.

Så de du säger är helt enkelt att jag inte kan köra 100/120Hz pga att samsung har satt en spärr?
Finns det något liknande verktyg för AMD?
Jag vill testa och se hur det är med 100 Hz eftersom jag funderar på att köpa ny skärm..

Skrivet av Laxpudding:

Ska man vara petig så var det med HDMI-specifikation 1.3 (från 2006) där man ökade på pixelklockan och där tog sig an dåtidens stora pixelmatris: 2560x1600. Där ryms förstås 2560x1440 pixlar och 60 Hz utan problem. Däremot dröjde det länge innan produkterna, särskilt datorskärmar anammade funktionen att köra dessa upplösningar över HDMI.

Orsaken till att det är få saker som "...har 1.4b" är för att prylar och anslutningar inte har HDMI-versioner. Prylar har hårdvara för HDMI och dessa kretsar har ett urval av de funktioner som står beskrivna i specifikationen. Specifikation version 1.4b lade i stort sett bara till funktionen för 1080p/60 Hz framepacking-3D. Är detta något som inte används av produkten är det lite meningslöst att referera till HDMI version 1.4b.

HDMI är ett smörgåsbord av hundratals funktioner och finesser, de flesta frivilliga eller inte tillämpliga på produkten. Devisen för HDMI är därför att fråga efter funktion, inte efter version. Vill man veta ifall skärmen tar emot 2560x1440 pixlar över HDMI ska man fråga efter funktionen att köra 2560x1440 pixlar över HDMI. Annars har man ingen aning om vad tillverkaren menar med "HDMI X.X".

Så det är tillverkaren själv som bestämmer begränsningarna i HDMI egentligen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TheBasicOne:

Så de du säger är helt enkelt att jag inte kan köra 100/120Hz pga att samsung har satt en spärr?
Finns det något liknande verktyg för AMD?
Jag vill testa och se hur det är med 100 Hz eftersom jag funderar på att köpa ny skärm..
Så det är tillverkaren själv som bestämmer begränsningarna i HDMI egentligen?

Inte bara Samsung. Få, om ens någon TV-tillverkare har officiellt stöd för mer än 60 Hz på inkommande bildsignal, men det kan finnas inofficiellt stöd för mer. Man måste testa sig fram. Verktyg för AMD-GPU har jag inte testat, men detta är vad som googlas fram:
http://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-Ut...

Det är upp till tillverkaren att välja hur produkten ska fungera, inklusive kapaciteten över HDMI. Men de styrs också av utbudet av kretsuppsättningar. De flesta nyare kretsuppsättningarna klarar en pixelklocka på 300 MHz vilket räcker för 1920x1080 i 120 Hz. Fast då det för en TV (ur tillverkarens perspektiv) aldrig är aktuellt med mer än 60 Hz från konsumentkällorna, lägger de helt enkelt inte tid och energi på att säkra mer än 60 Hz-funktionalitet.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Panelerna idag har en viss prestanda. Det är ju inte så att paneltillverkarna väljer att göra en sämre panel bara för att de råkar vara så att ingångarna i dagsläget inte klarar av den högre frekvensen. Med det sagt så betyder det inte att det inte finns sämre paneler (ur just den aspekten) men de är förmodligen få idag. Hittills har det inte varit några beskymmer eftersom majoriteten av de som spelar dator faktiskt köper och spelar på en datorskärm. Nu börjar det där vända lite, men jag tror tyvärr vi är rätt långt ifrån att kunna köpa en TV med ex. G-sync eller Free-sync.

Som jag tidigare nämnde så har Vizio haft modeller som klarar 120Hz via datorn. Det krävs förmodligen lite trixande för att få det att fungera och jag har inte koll på om de själva gått ut med att stödet finns.

Fast hur svårt hade de varit för Samsung att sätta till en DP istället för den 4e HDMI porten på baksidan, då hade den ju säkert fungerat med 100Hz..
Jag förväntar mig inte Free-sync på min tv och jag spelar på Tvn eftersom jag spelar precis som att det skulle varit en PS3a fast med bättre grafik och högre FPS..
Eftersom det stod 100Hz på lådan/hemsidan så blev jag fundersam när det står 1080p/60Hz när jag bytar till HDMI 3..
Det står även HDMI3/DVI men varför vet jag inte, det fick mig till att bli fundersam..

Som sagt så köpte jag inte TVn för att det var 100Hz utan för att jag fick en modell nyare för samma pris som 5 serien... (jag har 6 serien..)

Skrivet av Laxpudding:

Talar man med TV-tillverkarna om G-Sync och Freesync samt frekvenser över 60 Hz för dator kommer de titta på en med stora, snälla ögon och klappa en på huvudet med orden. "Vi sysslar inte med sådant. Vi gör en TV. Har du en PC, köp en PC-skärm. Det är någon annan på vårt företag som pysslar med sådant. Jag tror jag träffade en av cheferna på den avdelningen när vi öppnade greenen på vår company golf för två år sedan".

Så TV:n som fungerar vettigt ihop med datorn är tyvärr långt borta, precis som datorskärmarna som fungerar bra som en TV inte riktigt har dykt upp.

Om man jämför med min gamla andersson 32" som inte ens kunde få rätt på placeringen av skärmen osv så fungerar denna extremt bra, lika bra som min BenQ 24" @ 60Hz, om den hade haft HDMI och även högtalare tror jag inte att den haft några problem att ha boxer till eller liknande..