HDD går ej ner i sleep

Permalänk
Medlem

HDD går ej ner i sleep

Hejsan,

Efter att ha uppgraderat datorn så har jag problem att få två av mina diskar att gå ner i sleep mode.

Uppgraderade från Asus P8Z68-V PRO/GEN3 och en Intel i5 2500k till ett Asus Z97-A och en Intel i7 5775C så vill inte mina två mekaniska diskar gå ner i sleep mode längre. Passade även på att byta från Win 7 till Win 10 samtidigt.

Har försökt att aktivera alla power saving modes jag kunnat hitta för hårddiskar. LPM i bios och även aktiverat det i Intel's Rapid Storage Technology. Satt det till att Windows ska "Turn off hard disk after" till 5min och provat mindre med men inget verkar funka. Även om man bara startar datorn och inte rör den på en timme så är de fortfarande igång.

Det kan tyckas vara ett litet problem men när man lägger ner massa pengar på att köpa tysta komponenter och så är det hårddiskarna som låter överlägset mest trots att de sällan används.

Detta fungerade utmärkt innan jag uppgraderade och har kvar samma SSD och de två mekaniska som jag hade innan. Det var liksom inget jag ens tänkte på innan uppgraderingen utan enda gången jag tänkte på det var ju när man skulle använda diskarna och det då tog någon sekund för den att snurra igång. Nu börjar det bli så irreterande att jag funderar på att köpa en 1TB SSD bara för att slippa ljudet.

Någon som har varit med om något liknande eller har någon aning om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen -> Energialternativ -> Ändra Schemainställningar (för ditt nuvarande energischema såklart) -> Ändra avancerade inställningar -> Hårddisk -> Stäng av hårddisken efter (skriv antal minuter)

Permalänk
Medlem

Har du något program som är och petar på disken ibland så återställs ju tiden.

Permalänk
Medlem

Om något vill läsa eller skriva till diskarna så går hdd inte ner i sleep.
Frågan hur länge sedan är det sen du uppdatera datorn och OS, kan ta ett bra tag innan HDD lungnar ner sig och faktiskt går i sleep.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Kontrollpanelen -> Energialternativ -> Ändra Schemainställningar (för ditt nuvarande energischema såklart) -> Ändra avancerade inställningar -> Hårddisk -> Stäng av hårddisken efter (skriv antal minuter)

Som jag skrev så har jag provat lite olika där och just nu står den på 5min.

Skrivet av Svensktiger:

Har du något program som är och petar på disken ibland så återställs ju tiden.

Skrivet av ggustavsson:

Om något vill läsa eller skriva till diskarna så går hdd inte ner i sleep.
Frågan hur länge sedan är det sen du uppdatera datorn och OS, kan ta ett bra tag innan HDD lungnar ner sig och faktiskt går i sleep.

Tycker det borde inte vara något speciellt så. Men för att testa så körde jag igång Process Monitor nu för att kunna logga. Får låta den gå under natten men det jag sett nu så trots att inget hänt på de diskarna på 5min+ så är det fortfarande igång.

Permalänk
Medlem

Antagligen för att du bytt till Windows 10, ligger en massa processer i bakgrunden som hela tiden håller på med hårddisken.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ja efter att ha loggat hela natten så är det ju rätt uppenbart att det är Windows som är boven.

"Explorer.exe" pollar efter storleken på disken var 10:e minut väldigt exakt.
"System"pollar efter serie nummer och lite sånt på disken en gång i timmen.

I teorin borde ju dock disken gå ner i sleep var 5:e minut och vara nere i 5 minuter dock men det verkar inte fungera heller. Antar att jag får skicka en rapport till microsoft istället om ingen har något bra förslag annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Ja efter att ha loggat hela natten så är det ju rätt uppenbart att det är Windows som är boven.

"Explorer.exe" pollar efter storleken på disken var 10:e minut väldigt exakt.
"System"pollar efter serie nummer och lite sånt på disken en gång i timmen.

I teorin borde ju dock disken gå ner i sleep var 5:e minut och vara nere i 5 minuter dock men det verkar inte fungera heller. Antar att jag får skicka en rapport till microsoft istället om ingen har något bra förslag annars.

Vf ska systemet polla S/N en gång i timmen för... MS som gått till galenskap med övervakningen igen?

Detta kan förklara att jag märkt det samma på min dator med lagrings HDD. Har inte förstått varför den är igång hela tiden, men då är jag inte ensam. Och det enda vi verkar ha gemensamt är just Win 10 på de maskinerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jensa86:

Ja efter att ha loggat hela natten så är det ju rätt uppenbart att det är Windows som är boven.

"Explorer.exe" pollar efter storleken på disken var 10:e minut väldigt exakt.
"System"pollar efter serie nummer och lite sånt på disken en gång i timmen.

I teorin borde ju dock disken gå ner i sleep var 5:e minut och vara nere i 5 minuter dock men det verkar inte fungera heller. Antar att jag får skicka en rapport till microsoft istället om ingen har något bra förslag annars.

Kör själv med W 10 och har mina diskar på en timme och då går de faktiskt ner. Balanserat energiläge kör jag och valt denna tid där. Har du installerat Intels egna chipsetdrivisar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen löst det!

Har provat lite allt möjligt sen jag skapade det och tog även och gjorde en backup på allt så jag kunder formatera diskarna men inte hjälpte det.

Provade sen att installera om alla möjliga drivrutiner som har med SATA etc och göra och precis när jag höll på med det så tog jag en paus efter att ha laddat ner senaste Intel Rapid Storage Technology och sen avinstallerat den jag hade och startat om. Tog då en mat paus och när jag kom tillbaka så tyckte jag det var tystare än vanligt men provade ändå att installera senaste IRST och starta om och det var ju givetvis högt ljud från diskarna igen.

Avinstallerade då IRST igen och vips så funkar det nu utmärkt!
De går i sleep efter tiden som är satt i power management och vaknar högljudt igen när jag börjar läsa från de