Permalänk
Medlem

Tyst luftkylare till mini-ITX system

Sitter idag med en vattenkylare från Cooler master (Seidon nånting) i ett Cooler master elite 110 chassi och kylaren väsnas på tok för mycket. Tänkte därför satsa på några ändringar för att få systemet så tyst som möjligt. Nätagget ska bytas till ett picoPSU 160-XT och fördelen då är ju att jag får plats med en större luftkylare.

Sitter och sneglar på följande två kylare som jag tycker känns vettiga utifrån ljud, pris och prestanda.

Be quiet! Pure rock 2
http://www.prisjakt.nu/product.php?p=2858162
Be quiet! Shadow rock 2
http://www.prisjakt.nu/product.php?p=2073949

Processorn som ska kylas är en Pentium g3220 så inga värsting grejer idag men vill kunna uppgradera till en i5:a den dagen det behövs.

Tänker jag rätt att den pwm styrda fläkten (som för övrigt är samma på båda modellerna) troligtvis kommer snurra tystare på den större kylaren jämfört med den mindre, allt annat lika? Borde jag titta på någon annan modell? På grund av dum cpu placering tror jag allt större än 120mm blir svårt att få plats med.

Tänkte inte ha några andra fläktar i systemet utan tänker att luftflödet som genereras av cpu-kylaren flyttar tillräckligt med luft för moderkort och SSD. Missar jag något?

Permalänk

Egentligen det som begransar dig är höjden på kylaren eller?

Om du får plats med 165mm i höjd så skulle jag rekommendera att gå med nåt större fläkt som snurrar i lägre hästighet för maximal tystnad. Men det brukar vara dyrare (700pix for nåt bra)

Om du har PWM i en fläkt (dvsCPU fläkt) så kommer den att styras av modderkortet och regleras efter processor temp. inte direkt optimal om den fläkt skall köra också luftflöde i chassin då får du ingen konstant flöde.
Jag skulle kombinera en CPU kylare med nån fläkt i chassin kanske nån silent wings PWM. Jag kör sj med Silent wings 140mm i chassin och 140mm noctua i kylaren. Datorn är i stort sett ohörbar dock nackdelen är priset, det kostar att få den tyst.

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem

Höjden borde inte utgöra något större problem utan det är snarare cpusockeln som sitter ganska nära chassiväggen vilket gör att begränsningen är på bredden.

Behöver jag en 700 kronors kylare om jag aldrig ska överklocka? Även om jag köper en i5:a?

Är grundtanken rätt att större kylare borde ge bättre temps på lägre fläktvarv jämfört med en mindre kylare?

Skickades från m.sweclockers.com