Permalänk
Medlem

Asus ROG Swift PG279Q - releasedatum?

Hej alla glada sweclockare!

Ja, som rubriken lyder: vet vi när Asus ROG Swift PG279Q landar i butikerna? Jag såg att webhallen listat att produkten förväntas komma den 30/10, men jag har också sett användare på andra forum mena på att de förbokat produkten och förväntar sig den någonstans runt den 20/10. Andra menar på att den kommer runt 20/11!

Jag är fortfarande kluven mellan Asus MG278Q, Benq XL2730Z och Asus PG279Q, men så fort jag har bestämt mig så bär det av till butiken, och bestämmer jag mig för en PG279Q så blir det ju svårt att köpa den om den inte finns på hyllorna än.

Tack på förhand!

/ seriegubben

Permalänk
Inaktiv

Av ren nyfikenhet undrar jag varför du radar upp två TN-paneler och en IPS? Sedan undrar jag också varför du radar upp en skärm med g-sync när du har ett grafikkort med GPU från AMD. Har du verkligen tänkt över detta ordentligt?

Permalänk
Medlem

165Hz är antagligen inte så viktigt, men det verkar vara en bra skärm.
Men den har ju G-sync så Nvidia grafikkort är en fördel om du tänker välja Asus skärmen.
Eller tänker du köpa Pascal (Nvidia GTX 1080?) när det släpps ?

Permalänk
Medlem

varför inte bara fråga i ASUS-forumet direkt istället...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Av ren nyfikenhet undrar jag varför du radar upp två TN-paneler och en IPS? Sedan undrar jag också varför du radar upp en skärm med g-sync när du har ett grafikkort med GPU från AMD. Har du verkligen tänkt över detta ordentligt?

Haha, du ställer mycket relevanta och bra frågor!

Såhär tänker jag: jag anser att en PC monitor faller under den typen av inköp som man gör sällan, och när man då väl köper en så får man gärna lägga en fin peng för att försäkra sig om att man får någonting av god kvalité att vila ögonen på under alla de timmar som man sitter framför den. Monitorn ska alltså vara högkvalitativ, och eftersom den ska hålla under en lång tid så lägger jag gärna pengar på "nyare" egenskaper för att försäkra mig om att jag inte kommer bli sugen att köpa en ny skärm inom alltför kort tid.

27" och 2560x1440p känns som den naturliga uppgraderingen från min nuvarande 24" 1080p. TN eller IPS/AHVA spelar inte så väldigt stor roll, även om jag nog skulle föredra IPS/AHVA såvida tillverkaren är känd för att erbjuda bra garanti och god kvalitetskontroll på sina skärmar. Från vad jag har hört gör Asus ett gott jobb på den fronten, och därmed skulle jag våga mig på en IPS/AHVA trots risken för IPS-glow. Annars skulle en _bra_ TN-skärm vara duglig också. Jag sitter trots allt för närvarande på en TN och är helnöjd med färgerna. Jag vet ju ännu inte bättre!

G-sync/Freesync erbjuder båda en funktion som är väl värd all hyp, och jag känner att en ny skärm ska stödja en av de två teknologierna. I och med att Asus tycks gå käpprätt åt helvete så tänker jag att G-sync är det mer framtidssäkra alternativet. Dessutom tycks konsensus vara att G-sync är något bättre än Freesync. Jag har händelsevis ändå gått i tankarna att uppgradera mitt grafikkort, och då verkar Nvidia erbjuda det bättre alternativet, så bestämmer jag mig för en PG279Q så kan jag lika gärna köpa en GPU från Nvidia istället från Asus. Bestämmer jag mig å andra sidan för Freesync så står det mellan Asus MG278Q och Benq XL2730Z. Den sistnämnda stödjer Freesync i hela intervallet till 144hz, medan Asus MG278Q bara stödjer upp till 90hz. Asus MG278Q är å andra sidan en AHVA-panel, medan Benq XL2730Z är en TN, dock en _bra_ TN. Jag har tyvärr hört att Asus MG278Q ska vara lite av ett wild card, med IPS-glow och backlight bleeding, men man kan ju ha tur också.

Det är också viktigt för mig att monitorn har stöd för fler än ett uttag, varför jag ö.h.t. är intresserad av Asus PG279Q. HDMI är ett måste. Jag kunde inte bry mig mindre om 21 extra hertz från 144hz.

Så ja, där har du mina tankegångar. Gäller ju bara att veta när PG279Q släpps. Ska fråga i Asus-forumet!

Tack för alla era svar!

Skrivet av Alpha77:

Eller tänker du köpa Pascal (Nvidia GTX 1080?) när det släpps ?

Jag hade mest tankarna på att köpa ett GTX 980, och det är tillräckligt dyrt som det är. Jag gissar på ett nysläppt Nvidia GTX 1080 med DCII/DCIII blir svindyrt, så jag skippar nog det. Jag antar att detta nya kort kommer att ta tid på sig också.

Permalänk
Inaktiv

Ok. Låter som vettiga tankar! Ser dock ut som att du blandar ihop MG278Q med MG279Q. Det är två olika skärmar. Du nämner bara MG278Q, men sedan skriver du att den bara syncar upp till 90hz, vilket inte stämmer. Däremot stämmer det på MG279Q.

MG278Q = TN panel med Freesync 40-144hz
MG279Q = IPS/AHVA med Freesync 35-90hz (144hz utan freesync)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Ok. Låter som vettiga tankar! Ser dock ut som att du blandar ihop MG278Q med MG279Q. Det är två olika skärmar. Du nämner bara MG278Q, men sedan skriver du att den bara syncar upp till 90hz, vilket inte stämmer. Däremot stämmer det på MG279Q.

MG278Q = TN panel med Freesync 40-144hz
MG279Q = IPS/AHVA med Freesync 35-90hz (144hz utan freesync)

Aha aha! Ja, där blandade jag ihop dem faktiskt. Jag hade inte MG278Q i tankarna ens. Det var MG279Q jag tänkte på under tiden då jag skrev min text. Tack för att du klarnade upp det för mig!

Suck, jag vill kunna köpa min framtida monitor nu. Tråkigt att PG279Q ska kosta typ nästan en månadslön (för mig). Mycket bekymmersamt. Mycket i-lands problem.

Tack för era svar allihopa! Asus har dock ännu inte svarat på sitt forum. Jag får väl anta att PG279Q släpps mot slutet av månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Tack för era svar allihopa! Asus har dock ännu inte svarat på sitt forum. Jag får väl anta att PG279Q släpps mot slutet av månaden.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21114-asus-rog-swift-pg279q-...

Citat:

För den som avser lägga vantarna på skärmen berättar Asus Nordic för SweClockers att butikstillgänglighet beräknas till slutet av oktober, något senare än mitten av månaden som bolaget först aviserade.

Permalänk
Medlem

Verkar finnas på lager hos proshop nu iaf.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Felidae:

Hej alla glada sweclockare!

Ja, som rubriken lyder: vet vi när Asus ROG Swift PG279Q landar i butikerna? Jag såg att webhallen listat att produkten förväntas komma den 30/10, men jag har också sett användare på andra forum mena på att de förbokat produkten och förväntar sig den någonstans runt den 20/10. Andra menar på att den kommer runt 20/11!

Jag är fortfarande kluven mellan Asus MG278Q, Benq XL2730Z och Asus PG279Q, men så fort jag har bestämt mig så bär det av till butiken, och bestämmer jag mig för en PG279Q så blir det ju svårt att köpa den om den inte finns på hyllorna än.

Tack på förhand!

/ seriegubben

https://www.proshop.se/Bildskaerm/27-PG279Q-ROG-NVIDIA-G-Sync...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

"Beställningsvara, 6-12 månaders leverans"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Buio:

"Beställningsvara, 6-12 månaders leverans"

Den tog slut på 20 minuter.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte hur man fortfarande är sugen att köpa PG279Q efter sweclockers recension. Jag var så taggad tills jag såg recensionerna och köpte en MG279Q istället, bra mycket mer monitor för mig då jag inte använder G-Sync eller free sync.

När dessutom 165Hz fungerade sämre än 144Hz känns det totalt meninglöst att punga ut 9k.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 93Clocker:

Jag förstår verkligen inte hur man fortfarande är sugen att köpa PG279Q efter sweclockers recension. Jag var så taggad tills jag såg recensionerna och köpte en MG279Q istället, bra mycket mer monitor för mig då jag inte använder G-Sync eller free sync.

När dessutom 165Hz fungerade sämre än 144Hz känns det totalt meninglöst att punga ut 9k.

Om du inte använder G-Sync eller Freesync varför väntade du på PG279Q? Var inte MG279Q ett givet val innan?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Om du inte använder G-Sync eller Freesync varför väntade du på PG279Q? Var inte MG279Q ett givet val innan?

Nä, jag var mest taggad på 165Hz och designen, men när dels inte alla grafikkort stöjer 165Hz som jag fick reda på ganska nyligen samt att för de som stöjder så fungerade det inte smärtfritt utan det gav bättre resultat på 144Hz.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 93Clocker:

Nä, jag var mest taggad på 165Hz och designen, men när dels inte alla grafikkort stöjer 165Hz som jag fick reda på ganska nyligen samt att för de som stöjder så fungerade det inte smärtfritt utan det gav bättre resultat på 144Hz.

Det förstnämnda är ju inte riktigt skärmens fel

Problemet med överklockning av skärmar är att sådana typer av bieffekter kan uppstå, kommer antagligen hända Acers Z35 med.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Min blev skickad igår, så kommer få den idag vid kl 10.

Trots det har sidan jag köpte ifrån den fortfarande inga i lager, kanske tar det ett tag att uppdatera eller så gick dem första till förbokningar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Min blev skickad igår, så kommer få den idag vid kl 10.

Trots det har sidan jag köpte ifrån den fortfarande inga i lager, kanske tar det ett tag att uppdatera eller så gick dem första till förbokningar.

Har du fått den ännu?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Har du fått den ännu?

Japp stämmer bra, hade lite problem i början skärmen blinka bara, men när jag bytte till Displayports kabeln som kom med skärmen så funka det perfekt.

Bilder för "proof"

Kartong
Setup

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Japp stämmer bra, hade lite problem i början skärmen blinka bara, men när jag bytte till Displayports kabeln som kom med skärmen så funka det perfekt.

Bilder för "proof"

Kartong
Setup

Ser riktigt najs ut!

Jag får tacka er alla för era svar. Ni har varit mycket hjälpsamma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Jag förstår verkligen inte hur man fortfarande är sugen att köpa PG279Q efter sweclockers recension. Jag var så taggad tills jag såg recensionerna och köpte en MG279Q istället, bra mycket mer monitor för mig då jag inte använder G-Sync eller free sync.

Det är relativt. Det är en riktigt bra skärm. Lite dyr nu, men det kommer nog att sjunka när det kommer konkurrenter och det har gått lite tid.

Jag har en PG278Q och är väldigt nöjd med den. Tänker inte upp (eller sido) gradera än.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Japp stämmer bra, hade lite problem i början skärmen blinka bara, men när jag bytte till Displayports kabeln som kom med skärmen så funka det perfekt.

Bilder för "proof"

Kartong
Setup

Fan vad gött. Funkar den bra och märker du någon skillnad på den nya skärmen och den gamla?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Vill du spara några kronor, köp den gamla Swiften begagnad, kan du få för cirka 4-4500 kronor. Dvs, halva priset. Är IPS värt 4500 mer?

Kan du smälla till med ett Gtx 980 Ti istället för 980

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är relativt. Det är en riktigt bra skärm. Lite dyr nu, men det kommer nog att sjunka när det kommer konkurrenter och det har gått lite tid.

Jag har en PG278Q och är väldigt nöjd med den. Tänker inte upp (eller sido) gradera än.

Såklart det är relativt om man gillar en skärm eller inte. Men när man ser klart och tydligt att 165Hz får mer eftersläpningar än 144Hz så är det långt ifrån okej.

Vad syftar du på med en "Bra skärm" har du testat den?
Du har den äldre varianten som inte ens har samma panel, två helt olika skärmar och att basera på att PG278Q är en bra skärm fine, men sen att automatiskt anta att den nya modellen är en bra skärm bara för den föregående var det känns krystat.

Har du läst recensioner angående denna skärm innan du uttalat dig?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Fan vad gött. Funkar den bra och märker du någon skillnad på den nya skärmen och den gamla?

Funkar bra, mitt gtx 680 orkar dock bara driva den i 120Hz och knappt det ibland flimrar skärmen till när jag kör den i 120Hz, Antar att den inte pallar med 4 skärmar och en i 120Hz eller så är det något fel på DP kabeln som följde med skärmen, eller skärmen i sig.

Nästan identiskt med det här skulle jag säga, dock långt ifrån lika ofta/kraftigt: https://www.youtube.com/watch?v=7jHkmSNwXRo

Har dock inte haft den gamla Asusen med TN panel så vet inte skillnaden men att jämföra denna med mina andra 3 skärmar så är det som natt och dag. Alla har IPS paneler men den här är helt klart överlägsen.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Finns i lager hos Netonnet!

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/as...

Lade en beställning och bekräftade med kundtjänst att det var i lager.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Funkar bra, mitt gtx 680 orkar dock bara driva den i 120Hz och knappt det ibland flimrar skärmen till när jag kör den i 120Hz, Antar att den inte pallar med 4 skärmar och en i 120Hz eller så är det något fel på DP kabeln som följde med skärmen, eller skärmen i sig.

Nästan identiskt med det här skulle jag säga, dock långt ifrån lika ofta/kraftigt: https://www.youtube.com/watch?v=7jHkmSNwXRo

Har dock inte haft den gamla Asusen med TN panel så vet inte skillnaden men att jämföra denna med mina andra 3 skärmar så är det som natt och dag. Alla har IPS paneler men den här är helt klart överlägsen.

Vad gött. Synd med att den flimrar kanske är ändå grafikkort som inte har den nyas version på DP?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Vad gött. Synd med att den flimrar kanske är ändå grafikkort som inte har den nyas version på DP?

Jag hoppas det är det. sitter och kollar på 980ti nu eller vänta på Pascal.. humm..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Jag hoppas det är det. sitter och kollar på 980ti nu eller vänta på Pascal.. humm..

Jag själv ser fram emot Pascal, själv sitter jag med MSI GTX980 gaming. Ska köpa PG279Q någon gång nästa ca månad så hoppas att det inte är någon problem som den gamla hade..

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk

Var och handlade idag, när jag kom tillbaks så ser jag vad jag först tror är smuts på skärmen, men har dykt upp en död pixel i överkanten. Har Asus någon pixel garanti ?

Den lyser rosa på ljusa bakgrunder och syns knappt vid mörka.

Visa signatur