Permalänk

Overclocka min kärlek

TJENARE!

Ny medlem, nya problem som sagt..
Är en 14 åring i Stockholm som inte har tillgång till hjälp i nuvarande läge och skulle uppskatta eran hjälp ;>

Har lite problem då jag gibbar CS och jag vet att man kan pumpa ut lite mer FPS från min dator så det blir dags att overclocka DOCK så vet jag inte själv hur man gör så skulle uppskatta ALL hjälp jag kan möjligen få. Vill inte sitta och läsa på en tutorial hur man gör, vet att ni kan lösa det åt mig ;*

Har detta:
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core i7 860 @ 2.80GHz
8,00GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)
ASUSTeK Computer INC. P7P55D PRO (LGA1156)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 680 (ASUStek Computer Inc)

Vet inte riktigt vilken fläkt jag har men har tillgång till pengar och skulle lätt gå och köpa en riktigt frän fläkt för att kunna köra min gamla 860 i 4ghz.

Min bios ser ut såhär:
https://www.youtube.com/watch?v=y8M6Gj9rzM8 @1.22min
https://www.youtube.com/watch?v=H5bBzkf0GL8
(Ai Tweaker)

Så skulle uppskatta bilder / om ni säger vilker värden vid varje sak som jag ska ha.
Ha en bra dag allihop.
Skulle eventuellt kunna swisha typ 50kr till personen som ger mig riktigt fräna settings som funkar bra för mig! =]

*****PSS. kommentera inte ens ålder, har inte med ämnet att göra. ;>

Permalänk
Skrivet av maxwidzyy:

TJENARE!

Ny medlem, nya problem som sagt..
Är en 14 åring i Stockholm som inte har tillgång till hjälp i nuvarande läge och skulle uppskatta eran hjälp ;>

Har lite problem då jag gibbar CS och jag vet att man kan pumpa ut lite mer FPS från min dator så det blir dags att overclocka DOCK så vet jag inte själv hur man gör så skulle uppskatta ALL hjälp jag kan möjligen få. Vill inte sitta och läsa på en tutorial hur man gör, vet att ni kan lösa det åt mig ;*

Har detta:
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core i7 860 @ 2.80GHz
8,00GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)
ASUSTeK Computer INC. P7P55D PRO (LGA1156)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 680 (ASUStek Computer Inc)

Vet inte riktigt vilken fläkt jag har men har tillgång till pengar och skulle lätt gå och köpa en riktigt frän fläkt för att kunna köra min gamla 860 i 4ghz.

Min bios ser ut såhär:
https://www.youtube.com/watch?v=y8M6Gj9rzM8 @1.22min
https://www.youtube.com/watch?v=H5bBzkf0GL8
(Ai Tweaker)

Så skulle uppskatta bilder / om ni säger vilker värden vid varje sak som jag ska ha.
Ha en bra dag allihop.
Skulle eventuellt kunna swisha typ 50kr till personen som ger mig riktigt fräna settings som funkar bra för mig! =]

*****PSS. kommentera inte ens ålder, har inte med ämnet att göra. ;>

Ålder har inte med intelligens/mognad att göra ye ye ontopic hur mycket fps får du på max settings just nu?

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Skrivet av ShatteredXs:

Ålder har inte med intelligens/mognad att göra ye ye ontopic hur mycket fps får du på max settings just nu?

Tja! Helt rätt! Asså varierar mellan 200-300 men är inte "smooth" alls och kör med 4:3 - 1280x960 med lägsta, och skulle vilja eventuellt börja streama sen om det är möjligt. Har också en 144 hz skärm.
Acer GN246HL (1920x1080@144Hz)

§5 i citat
Permalänk
Medlem

Problemet är att vi inte per automatik kan ge dig siffror och inställningar och sedan är det bara för dig att tuta och köra, det fungerar inte så. För inte alla chip klockar lika bra eller med samma inställningar, utan hela grejen är att man får pröva sig fram.
Att överklocka något är en sak man kan göra relativt snabbt om man bara vill pröva (tar bara några timmar). Men vill man se till att allt fungerar som det ska och göra det så bra som möjligt så är det något man kommer pilla på i flera dagar.

Här finns några att läsa som kan ge lite tips om vad du kan sikta på.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/786331-de-basta-tradarn...
http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7 (kan vare relevant, även om skillnader kan finnas)
http://www.sweclockers.com/forum/trad/897975-overklocka-i7-86...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/936204-i7-860-vart-att-...

Rekommenderar helt klart att sätta dig och bara läsa på lite grann om överklockning, det är egentligen inte så svårt. Och det tar inte lång tid att lära sig att börja med det, sätt dig och läs igenom några guider, finns mer att läsa om du är duglig på Engelska.
Spelar ingen större roll hur bra vi är och hur många settings vi postar, det finns hundratals uppsättningar med settings folk har för deras överklockning, men det finns inget som säger att de kommer fungera för just dig. Därför kan man inte "bara" posta settings och be dig knappa in dom och sedan var det klart.

Personligen vägrar min 2700k att klocka nästan alls, kör på 4.1GHz just nu, och mer än så kommer jag inte. Även fast det är vanligt att folk når upp till 4.5GHz eller högre. Spelar ingen roll vems inställningar jag knappar in då dessa inte fungerar för mig. Lite otur i kisellotteriet helt enkelt.

Men där har du några trådar med inställningar samt sweclockers guide, där det också finns inställningar. Men innan du bara knappar in någons inställningar för en 4GHz klock, börja lite lägre med kanske 3.2-3.5Ghz eller liknande. Små steg.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Problemet är att vi inte per automatik kan ge dig siffror och inställningar och sedan är det bara för dig att tuta och köra, det fungerar inte så. För inte alla chip klockar lika bra eller med samma inställningar, utan hela grejen är att man får pröva sig fram.
Att överklocka något är en sak man kan göra relativt snabbt om man bara vill pröva (tar bara några timmar). Men vill man se till att allt fungerar som det ska och göra det så bra som möjligt så är det något man kommer pilla på i flera dagar.

Här finns några att läsa som kan ge lite tips om vad du kan sikta på.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/786331-de-basta-tradarn...
http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7 (kan vare relevant, även om skillnader kan finnas)
http://www.sweclockers.com/forum/trad/897975-overklocka-i7-86...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/936204-i7-860-vart-att-...

Rekommenderar helt klart att sätta dig och bara läsa på lite grann om överklockning, det är egentligen inte så svårt. Och det tar inte lång tid att lära sig att börja med det, sätt dig och läs igenom några guider, finns mer att läsa om du är duglig på Engelska.
Spelar ingen större roll hur bra vi är och hur många settings vi postar, det finns hundratals uppsättningar med settings folk har för deras överklockning, men det finns inget som säger att de kommer fungera för just dig. Därför kan man inte "bara" posta settings och be dig knappa in dom och sedan var det klart.

Personligen vägrar min 2700k att klocka nästan alls, kör på 4.1GHz just nu, och mer än så kommer jag inte. Även fast det är vanligt att folk når upp till 4.5GHz eller högre. Spelar ingen roll vems inställningar jag knappar in då dessa inte fungerar för mig. Lite otur i kisellotteriet helt enkelt.

Men där har du några trådar med inställningar samt sweclockers guide, där det också finns inställningar. Men innan du bara knappar in någons inställningar för en 4GHz klock, börja lite lägre med kanske 3.2-3.5Ghz eller liknande. Små steg.

Hej! Tack för informationen!
Vad är chip? Hittar inget om det i "Piriform Speccy" eller "CPU-Z".
Skulle du eventuellt kunna ge mig inställningar för 3.5Ghz? Vet inte direkt värderna och vill verkligen inte förstå något fel.
Kan man ta kontakt med dig på skype kanske och få mera utförlig hjälp?
- Tackar för ditt svar, uppskattas otroligt mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxwidzyy:

Hej! Tack för informationen!
Vad är chip? Hittar inget om det i "Piriform Speccy" eller "CPU-Z".
Skulle du eventuellt kunna ge mig inställningar för 3.5Ghz? Vet inte direkt värderna och vill verkligen inte förstå något fel.
Kan man ta kontakt med dig på skype kanske och få mera utförlig hjälp?
- Tackar för ditt svar, uppskattas otroligt mycket!

Med chip så menar jag själva kretsen så klart. Varje krets är olika. Vissa klockar bättre än andra, vissa måste ha högre volt som standard mm. Därför det är svårt med det hela "vad funkar för mig" konceptet som du kan förstå. Då för mig kanske jag kan klocka min processor till 5.1Ghz, men din kommer enbart upp i 4.1Ghz. Därför kallas det även för kisellotteriet ibland. Ibland har man tur, ibland har man otur.
Men det finns så klart generella riktlinjer att gå efter men man kan aldrig lite på att man kommer uppnå samma klock som andra gör. Speciellt när man börjar räkna på alla variabler som finns med (moderkort, minnen, nätagg osv.)

Ska kolla lite innan jag ens kommer ihåg vilka inställningar man hade för dessa socklar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Med chip så menar jag själva kretsen så klart. Varje krets är olika. Vissa klockar bättre än andra, vissa måste ha högre volt som standard mm. Därför det är svårt med det hela "vad funkar för mig" konceptet som du kan förstå. Då för mig kanske jag kan klocka min processor till 5.1Ghz, men din kommer enbart upp i 4.1Ghz. Därför kallas det även för kisellotteriet ibland. Ibland har man tur, ibland har man otur.
Men det finns så klart generella riktlinjer att gå efter men man kan aldrig lite på att man kommer uppnå samma klock som andra gör. Speciellt när man börjar räkna på alla variabler som finns med (moderkort, minnen, nätagg osv.)

Ska kolla lite innan jag ens kommer ihåg vilka inställningar man hade för dessa socklar.

Uppskattar verkligen att du lägger tid på att svara mig, om du nu kommer ihåg skulle jag verkligen uppskatta om du skicka din skype på PM så du eventuellt kan kanske hjälpa mig ;]

Permalänk

Tycker minnes konfigurationen verkar konstig. Hu många stickor har du? Hur många får det platts och hur snabbt ska dom kunna gå?
Har lite dålig koll på den gammla plattformen men den anväder väl tri-channel. Så tre eller sex stickor är ju att föredra. Så om du har 8Gb minne är det något som inte är optimalt(detsamma gäller hastigheten de körs på)!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Tycker minnes konfigurationen verkar konstig. Hu många stickor har du? Hur många får det platts och hur snabbt ska dom kunna gå?
Har lite dålig koll på den gammla plattformen men den anväder väl tri-channel. Så tre eller sex stickor är ju att föredra. Så om du har 8Gb minne är det något som inte är optimalt(detsamma gäller hastigheten de körs på)!

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tänker du fel. Tripple channel är för socket 1366 (i7 920). Detta är LGA1156 och de kör med dual.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Det är en viss skillnad att överklocka ''moderna'' processorer jämfört med din 860. En modern CPU överklockas normalt sett genom att man enkelt höjer CPUns multiplier samt höjer vcore (spänningen) efter behov.

Din CPU har i stort sett en låst multiplier och man överklockar därför genom att höja BCLK ( base clock). En höjning av BCLK påverkar inte enbart CPUn, utan även ditt RAM och andra delar av systemet. Vid höjning av BLCK på äldre system kommer man därför inte enbart behöva att justera vcore utan även spänningen för minnena och VTT/IMC (minneskontrollern) samt andra värden beroende på hårdvara.

Med det sagt är det däremot inte alls svårt att överklocka ett äldre system, men möjligtvis mer tidskrävande. Jag har själv tidigare använt en överklockad i5-750 och kör numera med en överklockad i7-870. Både i5an och i7an är av samma generation som din (Lynnfield), så om du vill ha hjälp/tips angående överklockningen kan du höra av dig via PM

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem

Om du inte orkar sätta dig in hur man överklockar ordentligt är en automatiserad överklockning ett alternativt, säg vara sämre än fixa själv men kanske är bra nog. En snabb sökning gav att något som heter auto tuning finns till ditt moderkort.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Om du inte orkar sätta dig in hur man överklockar ordentligt är en automatiserad överklockning ett alternativt, säg vara sämre än fixa själv men kanske är bra nog. En snabb sökning gav att något som heter auto tuning finns till ditt moderkort.

Om jag inte förstår dig fel så har jag redan testat det tror jag! Laddade ner Easy Tune 6 och fick problem med Gdrv.sys och fick helt enkelt starta datorn i felsäkert läge, ta bort den som autostart och sedan starta om datorn normalt och ta bort programmet.

Om du mena något annat kan du förklara igen vad du menade mer detaljerat!

Om du inte orkar sätta dig in hur man överklockar ordentligt

- Orkar överdrev i inlägget men vill inte förstöra något för jag är en amatör. Så resonerade jag!

Permalänk
Skrivet av PsychoPutte:

Det är en viss skillnad att överklocka ''moderna'' processorer jämfört med din 860. En modern CPU överklockas normalt sett genom att man enkelt höjer CPUns multiplier samt höjer vcore (spänningen) efter behov.

Din CPU har i stort sett en låst multiplier och man överklockar därför genom att höja BCLK ( base clock). En höjning av BCLK påverkar inte enbart CPUn, utan även ditt RAM och andra delar av systemet. Vid höjning av BLCK på äldre system kommer man därför inte enbart behöva att justera vcore utan även spänningen för minnena och VTT/IMC (minneskontrollern) samt andra värden beroende på hårdvara.

Med det sagt är det däremot inte alls svårt att överklocka ett äldre system, men möjligtvis mer tidskrävande. Jag har själv tidigare använt en överklockad i5-750 och kör numera med en överklockad i7-870. Både i5an och i7an är av samma generation som din (Lynnfield), så om du vill ha hjälp/tips angående överklockningen kan du höra av dig via PM

Tack för informationen! Återkommer i PM om hjälp / tips skulle önskas. ;]
Ha en bra dag!

Permalänk
Medlem

Helt ärligt går det på 5 minuter att lära sig klocka nuförtiden. Det är lika bra att du lär dig nu så att du kan fixa det om du stöter på problem i framtiden. Börja med att läsa några av överklockningstrådarna, följ de. Stöter du sedan på problem, sök efter samma sak här i forumet. Hjälper inte det, skriv då en tråd där du beskriver problemet utförligt, med tillhörande bilder och temperaturer.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Skrivet av Ludzee:

Helt ärligt går det på 5 minuter att lära sig klocka nuförtiden. Det är lika bra att du lär dig nu så att du kan fixa det om du stöter på problem i framtiden. Börja med att läsa några av överklockningstrådarna, följ de. Stöter du sedan på problem, sök efter samma sak här i forumet. Hjälper inte det, skriv då en tråd där du beskriver problemet utförligt, med tillhörande bilder och temperaturer.

Tja!
Jo.. Blir bara lite osäker då jag har gamla saker och folk har så olika BIOS på de videos och tutorials jag har sett. Hittat 2 med "samma" bios som mig. Men självklart är det något man bör lära sig, dock så blir det ju uppdatering i framtiden och det verkar vara lättare att overclocka i dom nyare modellerna? Om jag inte har helt fel.

Permalänk
Medlem

Och till TS, det är bra mycket lättare att kolla youtube-guide eller liknande där de visar exakt var du skriver värden i bios och allt än att någon på ett forum ska sitta och förklara allt i text, både för dig och den som försöker hjälpa till.

§1 i citat och svar
Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxwidzyy:

Tja!
Jo.. Blir bara lite osäker då jag har gamla saker och folk har så olika BIOS på de videos och tutorials jag har sett. Hittat 2 med "samma" bios som mig. Men självklart är det något man bör lära sig, dock så blir det ju uppdatering i framtiden och det verkar vara lättare att overclocka i dom nyare modellerna? Om jag inte har helt fel.

Mjo, om det nu stämmer att du inte har upplåst multiper så är det lite svårare att framgångsrikt klocka BCLK. Men se till att du innan de kollar att du har rimliga temps. Kör ett benchmark typ 3Dmark och visa sedan dina temps under load. Du kan använda HWmonitor för att visa de.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Lättaste är väll att höja BCLK, sedan bara se till så att minnena håller sig där dom ska, jag kör min gamla 750 på 4GHz utan problem, så det är rätt så enkelt klockade grejer vi talar om

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Förövrigt så har jag letat runt och har inte riktigt hittat "tutorials" helt, mest engelska där dom frågar om settings och utgår från dom de har nu. Dessutom är inte min processor så aktuell och de flesta trådar jag hittar är från 2009-2010 och vet inte direkt hur dom funkar 2015.

§1 i citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av maxwidzyy:

Om jag inte förstår dig fel så har jag redan testat det tror jag! Laddade ner Easy Tune 6 och fick problem med Gdrv.sys och fick helt enkelt starta datorn i felsäkert läge, ta bort den som autostart och sedan starta om datorn normalt och ta bort programmet.

Om du mena något annat kan du förklara igen vad du menade mer detaljerat!

Om du inte orkar sätta dig in hur man överklockar ordentligt

- Orkar överdrev i inlägget men vill inte förstöra något för jag är en amatör. Så resonerade jag!

Tror problemet med easy tune är att de är till för gigabyte moderkort, för att auto överklock ska funka måste du använda det program som är anpassat för ditt moderkort.
Om du orkar läsa några guider som finns är det nog ett bättre alternativ även som nybörjare, finns inga standard inställningar som funkar för överklockning man måste pröva sig fram. Så länge du har koll på temperaturen och inte sätter för hög spänning så är det rätt låg risk att förstöra något (försök hålla dig under 80C och 1.35v till att börja med).

Annars är det lättare att överklocka grafikkortet, ladda ned msi afterburner, sätt fläktarna på max höj spänningen och öka klockfrekvensen tills den kraschar när du spelar (men det skadar inte att också läsa en guide om GPU överklockning först)

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Lättaste är väll att höja BCLK, sedan bara se till så att minnena håller sig där dom ska, jag kör min gamla 750 på 4GHz utan problem, så det är rätt så enkelt klockade grejer vi talar om

Ah! Inte förstått meningen av allting men fått hjälp privat nu så förstår mer och mera! Hur påverkas minnerna när man clockar CPUn dock?

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Tror problemet med easy tune är att de är till för gigabyte moderkort, för att auto överklock ska funka måste du använda det program som är anpassat för ditt moderkort.
Om du orkar läsa några guider som finns är det nog ett bättre alternativ även som nybörjare, finns inga standard inställningar som funkar för överklockning man måste pröva sig fram. Så länge du har koll på temperaturen och inte sätter för hög spänning så är det rätt låg risk att förstöra något (försök hålla dig under 80C och 1.35v till att börja med).

Annars är det lättare att överklocka grafikkortet, ladda ned msi afterburner, sätt fläktarna på max höj spänningen och öka klockfrekvensen tills den kraschar när du spelar (men det skadar inte att också läsa en guide om GPU överklockning först)

Huh? Måste ha läst helt fel där då! Trodde någon med likadana grejer som jag använda Easytune6 så jag testade det då haha!
Fått hjälp i PM och testa mig fram i BIOS nu lite lågt så får jag väl höja om det funkar. Tack ändå för tipsen!

Permalänk
Medlem

"i7 860 overclocking on P7P55D PRO" på google, fick 39200 resultat.
Så överclockade jag min amd 3000+, min E8400 och min nuvarande prolle. Finns inga genvägar och finns ALLTID nån med exakt samma grejor som en själv som överclockat och då får man en uppfattning om hur man ska göra.

Sen gör man fel, får resetta cmos och börja om. Har du tänkt klocka datorer så lär dig för guds skull med en gång annars måste du be om hjälp varenda gång du byter en komponent.

Varför många blir upprörda är för att din tråd är lite dryg och medvetet eller ej så verkar det som om du vill att andra ska lägga ner energi för att ge dig mer prestanda. Folk här är väldigt hjälpsamma och lär ut allt möjligt men då det första man säger är "jag iiiiiiids inte bry mig, plz gör det åt mig" så slår många bakut.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

"i7 860 overclocking on P7P55D PRO" på google, fick 39200 resultat.
Så överclockade jag min amd 3000+, min E8400 och min nuvarande prolle. Finns inga genvägar och finns ALLTID nån med exakt samma grejor som en själv som överclockat och då får man en uppfattning om hur man ska göra.

Sen gör man fel, får resetta cmos och börja om. Har du tänkt klocka datorer så lär dig för guds skull med en gång annars måste du be om hjälp varenda gång du byter en komponent.

Varför många blir upprörda är för att din tråd är lite dryg och medvetet eller ej så verkar det som om du vill att andra ska lägga ner energi för att ge dig mer prestanda. Folk här är väldigt hjälpsamma och lär ut allt möjligt men då det första man säger är "jag iiiiiiids inte bry mig, plz gör det åt mig" så slår många bakut.

Visste så lite så jag tänkte att det fungera så, samma komponenter samma settings samma resultat. Fått större uppfattning dessutom är jätteledsen om folk tog illa upp. Menade absolut inget illa alls. Tur att man lär sig av sina misstag då.

Permalänk
Medlem

On topic:
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av att överklocka Intel, då jag använt AMD sedan jag bytte mitt första PC-moderkort med en Celeron 400 mot en K6-2 450 och klockad upp den till 475MHz Det gjorde man med två små dip-switchar på moderkortet på den tiden.

Efter det har det varit enkelt med AMD med sina upplåsta CPUs att bara öka multipel, CPU-spänning och busshastighet.

Något som jag antar gäller är att när du höjer bussens hastighet så får du sitta och räkna på multiplar på de andra delarna så de blir rätt. När jag t.ex. ville ha 4GHz på min 1090T CPU, så provade jag först det enkla att ställa CPU på x20 och ha default 200MHZ buss, 20x200=4000MHz.

Det blev dock inte stabilt, så jag fick börja ändra på busshastigheten. Nu tror jag att jag har 240MHz buss, med CPU på 16,5 = 3960MHz. Det gjorde att jag fick sänka HT-buss, CPU/NB och minnena ett eller flera snäpp också, så att de inte fick för höga värden.

§5
Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

sedan kolla på några av de kända på youtube så kan du börja få en inblick på överklockning och förklaringar
t,ex OC3D, Linus tech tips, jayztwocent eller om du hittar någon bättre

Edit: håll koll på temperaturen och stresstesta för att garantera stabilitet

men kolla om du har stockkylaren se bild nedan för ett exempel på hur den kan se ut
http://www.frostytech.com/articleimages/200706/intelC2Dstock_...

och har du en sådan så tar du dig inte långt..

men skulle rekommendera en Noctua, Coolermaster eller be quiet beroende på vilket chassi du har och vilket budget du vill hålla

Svar på §1 samt §5
Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd massivt rensad i enlighet med §1, §5 & §11*

Tagit bort påhopp, ohjälpsamma inlägg och annat trams, skärpning!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Mitt råd är väl att kolla t.ex LinusTechTips. Vet att du ej vill kolla tutorials, men det kan lätt vara värt det.
Var beredd på att det kan ta 24-48 timmar att klocka, så du är säker att allt är stabilt klockat osv osv.
Det är tyvärr omöjligt att veta exakt hur mycket du kan klocka, då det varierar från processor till processor.

Good luck :]]

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxwidzyy:

Tja! Helt rätt! Asså varierar mellan 200-300 men är inte "smooth" alls och kör med 4:3 - 1280x960 med lägsta, och skulle vilja eventuellt börja streama sen om det är möjligt. Har också en 144 hz skärm.
Acer GN246HL (1920x1080@144Hz)

Ligger du mellan 200-300 fps så förstår jag inte varför du vill ha ur mer fps?
För mig (har med 144hz skärm) så tycker jag det är optimalt att köra med så höga inställningar som jag kan utan att droppa under 120fps.
Ingen mening att köra på låg inställning med 300 fps då skärmen ändå inte kan visa mer än 144hz (fps)?

Ungefär som att bygga en bil med 1000hk men bilen kan max toppa 100km/h.
Eller tänker jag fel?

EDIT: Förstår om du vill köra något mer krävande spel som tex BF4 då processorn lär flaska ditt grafikkort.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Skrivet av Kent:

*Tråd massivt rensad i enlighet med §1, §5 & §11*

Tagit bort påhopp, ohjälpsamma inlägg och annat trams, skärpning!
/moderator

Tack.

Skrivet av Andreas_SyntaX:

Mitt råd är väl att kolla t.ex LinusTechTips. Vet att du ej vill kolla tutorials, men det kan lätt vara värt det.
Var beredd på att det kan ta 24-48 timmar att klocka, så du är säker att allt är stabilt klockat osv osv.
Det är tyvärr omöjligt att veta exakt hur mycket du kan klocka, då det varierar från processor till processor.

Good luck :]]

Jo tack! Kollar en del på Linus redan och försöker lära mig..
Jag och en sweC håller på att fixa lite.

Skrivet av Obalaan:

Ligger du mellan 200-300 fps så förstår jag inte varför du vill ha ur mer fps?
För mig (har med 144hz skärm) så tycker jag det är optimalt att köra med så höga inställningar som jag kan utan att droppa under 120fps.
Ingen mening att köra på låg inställning med 300 fps då skärmen ändå inte kan visa mer än 144hz (fps)?

Ungefär som att bygga en bil med 1000hk men bilen kan max toppa 100km/h.
Eller tänker jag fel?

EDIT: Förstår om du vill köra något mer krävande spel som tex BF4 då processorn lär flaska ditt grafikkort.

Det känns inte smooth alls och skulle gärna eventuellt streama.