Ingen större skillnad på min nyinköpta S24D390HL (PLS) och min tre år gamla TN skärm.

Permalänk
Medlem

Ingen större skillnad på min nyinköpta S24D390HL (PLS) och min tre år gamla TN skärm.

Det är denna skärm jag köpt: samsung s24d390hl

Visst, lite bättre är det men jag förväntade mig en stor skillnad efter att ha hört folk prata varmt om IPS/PLS i flera år nu. Den kan bero på att min skärm är en billigare variant men jag tror inte det.

Är det någon annan som känner likadant? Jag kommer förmodligen lämna tillbaka denna och köpa en 144hz TN skärm.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Jag märkte ingen större skillnad förrän jag hade min gamla Tn och min qnix 2710 wgemte varandra.
Det är enorm skillnad mellan Tn och pls. Sen hur stor det är och vad du prioriterar är ju upp till var och en. Men jag går aldrig tillbaka till något annat än ips/pls.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns bra produkter och det finns dåliga produkter oavsett vilken teknik man väljer. Budgetprodukter är fortfarande budgetprodukter. Det är därför det blir så dumt när man schablonmässigt lägger exempelvis alla IPS-apparater i samma hög. IPS-skärmar kan kosta allt från 1000 kronor till 50.000+ för kategorin yrkesskärmar.

Samsungskärmen du använder har enligt länken endast 6-bitars färg och använder gitter/dither för att skapa full teckning av nyanser. Det gör att den kvalitetsmässigt troligtvis är ganska lik din gamla TN-panel, förutom betraktningsvinklarna som är bättre.

För att märka en tydlig skillnad kan du behöva gå upp i pris men kanske också pixelmatris då nya skärmar med 1920x1080-upplösning tenderar att vara just budgetprodukter. De allra flesta upplever en stor skillnad mot sina gamla TN-skärmar när de går upp till 2560x1440-paneler och PLS/IPS/AHVA. Men då är det helt andra summor än 1500 kronor som gäller.

Permalänk
Medlem

Har du jämfört dem bredvid varandra?

Jag har TN och IPS bredvid varandra på jobbet. Samma prisklass på båda. Det är en högst påtaglig skillnad.
Båda skärmarna suger förvisso, men IPS panelen är bättre på nästan allt.

IPS betyder inte att det är bra. Jobbets panel kan tex inte visa grått utan att det skiftar i rosa-lila. Kontrasten är inget vidare och de 2-3 mörkaste stegen på gråskalan går inte att särskilja. Färgerna är förvisso punschiga men inte särskilt korrekta, något som förstärks av den dåliga gamma-kurvan.

Kort och gott, det är billig skitpanel. Att det råkar vara IPS förändrar inte saken.

Jag är även av den bestämda åsikten att IPS kräver polariseringsfilter innan det blir bra på riktigt. Osäkert om du hittar det i annat än NEC;s och Eizos bättre modeller. TN är å andra sidan alltid dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är synd att Digitalversus har slutat med sin faceoff-sida, där jämförde de alla möjliga egenskaper i form av bilder med siffror och diagram - och när det gällde betraktningsvinklar - foton.

Skulle säga TN-panelerna lyfte för en kanske fem år sedan, just när det gäller betraktningsvinklar. Förr var skillnad mellan TN och de andra paneltyperna större.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns bra produkter och det finns dåliga produkter oavsett vilken teknik man väljer. Budgetprodukter är fortfarande budgetprodukter. Det är därför det blir så dumt när man schablonmässigt lägger exempelvis alla IPS-apparater i samma hög. IPS-skärmar kan kosta allt från 1000 kronor till 50.000+ för kategorin yrkesskärmar.

Samsungskärmen du använder har enligt länken endast 6-bitars färg och använder gitter/dither för att skapa full teckning av nyanser. Det gör att den kvalitetsmässigt troligtvis är ganska lik din gamla TN-panel, förutom betraktningsvinklarna som är bättre.

För att märka en tydlig skillnad kan du behöva gå upp i pris men kanske också pixelmatris då nya skärmar med 1920x1080-upplösning tenderar att vara just budgetprodukter. De allra flesta upplever en stor skillnad mot sina gamla TN-skärmar när de går upp till 2560x1440-paneler och PLS/IPS/AHVA. Men då är det helt andra summor än 1500 kronor som gäller.

Exakt, som den skärmen jag har (NEC PA301W) som klarar 10 bitars (1 miljard nyanser) @ 2560x1600 och har inbyggd hårdvarukalibrering, men så kostar den där efter också, men färgerna är så perfekta att man ser skillnaden på en nyans. Jag skulle aldrig rekommendera en skärm under 10 000. Som jämförelse så har jag lagt mer pengar på skärmen än vad hela datorn har kostat totalt. Men när man ser vissa budgetar här så är det ibland svårt att ens sätta ihop en dålig utrustning.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon