Permalänk

laptop hittar ej extern skärm

Jag har två separata problem med extern skärm på två olika laptops.
På den ena (med win 7 pro) är problemet att den externa skärmen inte hittas alls överhuvud taget.
Går det att tvinga fram installation av pnp-skärm genom ändringar I registret eller liknande?

På den andra (med win 7 home premium) är problemet att det bara finns alternativet att förlänga skrivbordet till den
externa skärmen, och alternativet duplicera eller spegla saknas.
Det går inte heller att välja den externa skärmen som primär skärm. Då får man felmeddelandet "inställningarna kunde inte sparas".

Går det kanske att genom registerändringar eller liknande få windows att tro att den externa skärmen är den interna och tvärtom, att få windows att förväxla skärmarna?

Permalänk

Låter nästan som drivrutins problem
"windows tangent och P " ?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du samma upplösning på skärmarna som på datorns inbyggda och hur ansluter du dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja, samma upplösning, och det är vanlig analog standard-anslutning i båda fallen, ingen HDMI eller nåt sånt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Att duplicering/spegling inte fungerar beror troligtvis på att den externa skärmen inte anser sig vara kapabel att återge samma pixelmatris som laptopens skärm. Du kan behöva ändra laptopens skärm till exempelvis 1024x768 pixlar och sedan försöka spegla. Men det mesta hänger på den externa skärmens kapacitet och hur den kommunicerar med grafikkortet.

Vad är det för skärm du ska ansluta mot egentligen? Det finns hundratusentals skärmmodeller där ute och alla fungerar de lite olika.

Permalänk

Har provat med två olika skärmar, en SAMSUNG SyncMaster 940BW (plattskärm) och en "tjockskärm", en iiyama S900MT1. Med den tjockare iiyamaskärmen får jag följande resultat (på den datorn där den externa skärmen hittas men inte kan speglas till):
Samma problem som tidigare, d.v.s. alternativet duplicera saknas, och får felmeddelandet att inställningarna inte kunde sparas i vissa fall. Genom att använda tredjepartsprogrammet ultramon, så lyckas jag dock spegla den interna skärmen till den externa. Dock går det fortfarande inte att göra den externa skärmen till primär skärm eller stänga av den interna.
Det går inte heller att ändra upplösningen för den externa skärmen till annat än 800x600. För den interna skärmen finns det dock ett tiotal upplösningar att välja mellan, men om jag väljer någon av dem (kvittar vilken) så ändras enbart den interna skärmens upplösning, och den externa skärmen kvarstår på 800x600, vilket gör att endast en bråkdel av skrivbordet syns i den externa skärmen, när den interna skärmen är på högre upplösning.

Skrivet av Laxpudding:

Att duplicering/spegling inte fungerar beror troligtvis på att den externa skärmen inte anser sig vara kapabel att återge samma pixelmatris som laptopens skärm. Du kan behöva ändra laptopens skärm till exempelvis 1024x768 pixlar och sedan försöka spegla. Men det mesta hänger på den externa skärmens kapacitet och hur den kommunicerar med grafikkortet.

Vad är det för skärm du ska ansluta mot egentligen? Det finns hundratusentals skärmmodeller där ute och alla fungerar de lite olika.

Permalänk
Bildexpert 📺

Inte säker på att jag förstod dig rätt, men är det samma problem (?) på båda Syncmastern och den gamla tjockskärmen ligger problemet troligtvis i själva datorn och då förmodligen drivrutiner som är gamla/generiska eller att det saknas för de grafikkretsar du har i din laptop.

Ifall du kör med en gammal VGA-kabel till båda kan det också vara kabeln som saknar pinnar, bland annat pinnen som överför DDC/EDID-data där skärmen talar om för datorn vad den klarar av för upplösningar.