Microsofts spelchef vill se Xbox 360-titlar fungera på PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Utan att vara superinsatt; det är väl egentligen bara XGD3-skivor som inte går att läsa fullt ut på en omodifierad PC-DVD-läsare? Det finns väl heller inget som säger att man nödvändigtvis behöver läsa från hela skivan för att kunna verifiera att det är en äkta 360-skiva, det kanske räcker med några sektorer i början eller så?

Jag ska inte säga att jag är helt hundra på att det inte finns något sätt att läsa pre-XGD3-skivor i en PC men det jag vet är iallafall att 360-spelen innehåller två partitioner (en vanlig DVD-filmspartition som innehåller en kort filmsnutt som informerar dig om att du stoppat i skivan i fel typ av enhet om du stoppar den i något annat än en 360) och såklart själva spelpartitionen (som jag då förstått att endast 360-läsaren kan läsa). När jag söker på nätet ser jag att folk lyckats få gamla 360-spel att läsas i en vanlig PC-läsare men det kräver bl.a. att man lurar läsaren och byter skiva utan att mata ut släden (man måste alltså skruva isär DVD-läsaren). Om man inte kunnat skriva mjukvara för att komma runt detta krux så tvivlar jag på att Microsoft har någon enkel lösning för att läsa dessa skivor med existerande PC-hårdvara, men man vet ju aldrig. Som jag ser det så har 360-skivorna iallafall någon fysisk skillnad för att lura PC-läsaren att skivan "tar slut" så att lasern åker tillbaka eller något sådant.

I vilket fall håller jag med dig om att det inte borde vara så svårt att verifiera en skiva med resterande läsbar data och därmed tillåta dig att ladda ner spelet. Lite synd bara att behöva ladda ner samma data som man redan har på skivan, men folk har ju snabba bra uppkopplingar idag...

Permalänk
Avstängd

Det är ju redan på gång! I form av Project Xenia... Det kommer visserligen ta sin lilla tid innan vi kommer kunna njuta av titlar som Forza Motorsport/Horizon, Gears of War 2+3, Halo 3+4, Red Dead och så vidare. Men den som väntar på nåt gott?

Tur att en PS3 emulator också är i görningen ^^

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Det är ju redan på gång! I form av Project Xenia... Det kommer visserligen ta sin lilla tid innan vi kommer kunna njuta av titlar som Forza Motorsport/Horizon, Gears of War 2+3, Halo 3+4, Red Dead och så vidare. Men den som väntar på nåt gott?

Tur att en PS3 emulator också är i görningen ^^

Är det verkligen lagligt med emulatorer för 360/ps3?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Mig skulle det av uppenbara anledningar förvåna om Microsoft inte redan har planerat vissa ingångar för hur det skall gå till att börja bryta upp konsolen som fenomen, och istället lansera någonting baserat mera på Windows/PC.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

JA TACK! Äntligen kommer man kunna köra ALLA Halo-titlar på PC och inte "bara" 1 och 2 (om de nu satsar på det, kom igen Microsoft!!). Längtar tills dagen då man kan köra alla Halo-titlar på PC i 144 Hz och (minst) 1080p <3

Du menar vara låst till 30fps och uppskalad 720p.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Man slipper strul, sätt på konsolen o spela?

Gör man det korrekt från början blir det inget strul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Du menar vara låst till 30fps och uppskalad 720p.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget som mods inte kan lösa

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Är det verkligen lagligt med emulatorer för 360/ps3?

På vilket sätt skulle en emulator bryta mot lagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

På vilket sätt skulle en emulator bryta mot lagen?

På samma sätt som att jag skulle spela ett piratat spel?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

På samma sätt som att jag skulle spela ett piratat spel?

Nja, jag tror du blandar ihop med t.ex. Nintendos jakt på folk som släppt NES-spel som .ROM-filer. Solklart fall av piratkopiering. Att emulera hårdvara för att kunna spela ett spel man äger kan aldrig bli piratkopiering, möjligen brott mot användaravtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nja, jag tror du blandar ihop med t.ex. Nintendos jakt på folk som släppt NES-spel som .ROM-filer. Solklart fall av piratkopiering. Att emulera hårdvara för att kunna spela ett spel man äger kan aldrig bli piratkopiering, möjligen brott mot användaravtal.

Absolut, emulatorer behöver inte bara användas för att köra piratkopierat material. Man kan lika väl köra homebrew-kod (kod man själv eller någon annan inofficiell utvecklare för systemet har skrivit) eller som Sveklockarn skriver kan de användas för spel man äger (återigen behöver man inte piratkopiera dom, man kan ofta kopiera av datan från sin egen originalskiva/kasett och köra filen man får i en emulator, eller i fallet PlayStation 1 bara stoppa in originalskivorna i sin PC och spela dom direkt i emulatorn). Och detta är bara när det rör sig om inofficiella emulatorer, vilket kanske är det vanligaste, särskilt när namnet "emulator" används.

Det finns oerhört många emulatorer i kommersiella produkter som används hela tiden till allt möjligt. Ett exempel är bakåtkompatibiliteten i de flesta TV-spelskonsolerna idag. Ett annat är utvecklingsmiljön för många typer av mindre datorer där själva utvecklingen görs på PC'n och testas på samma PC i en emulator som emulerar hårdvaran man utvecklar för.

Permalänk
Medlem

Det ni är inne på strider mot upphovsrätten i själva skapandet av emulatorerna, PSX-emulatorer behöver t.ex. ofta BIOS/firmware-dump som ni säkert inte gör själva. Exemplarframställning av spelen är inte lagligt ens för eget bruk i många fall, och ni gör säkert inte själva avbilder eller ROMs p.g.a. att det finns kopieringsskydd eller krävs speciell hårdvara. Man måste inte bara emulera hårdvara utan också mjukvaran på konsolen, och där kommer det ske överträdelser för att lyckas bygga något som går att köra, eller som går att köra bra.

Emulatorer som är inbyggda i spelkonsoler är annorlunda då det sker med tillstånd från upphovsrättsinnehavarna. Spelen som säljs som virtual console-lir eller whatever har också anpassats så de ska fungera bra. Sånt som DOSBox kan inte heller ses som inkräktande på Microsofts rättigheter och används för att paketera om och sälja gamla spel idag. Tekniskt sett är det en x86 och DOS-emulator däremot. Tekniken där är så gammal att eventuella patent har gått ut och de har inte snott någon kod från Microsoft. Även på tiden då det var DOS som gällde fanns kompatibla alternativ från andra som fick finnas på marknaden. Det går alltså att emulera gamla system, men man får inte inkräkta på giltiga patent, upphovsrätt för programkod/källkod, varumärken eller liknande. Ofta går det inte utan att göra det. Nu bryr sig inte emu-scenen om sådant däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

I mitt tycke vore det en intressant grej att få Xbox och Windows 10 att kunna dela marknad. Både Windows 10 och Xbox ägs av Microsoft - varför tävla med sig själva?
Xbox One kan klassas som en "mid-range" dator. Bra för de som inte vill hålla på med programvara eller hålla på med installationer. Lätt att förstå, lätt att använda med direkten, inte behöva tänka på uppgraderingar men samtidigt kanske inte få det snyggaste möjligt i 60+ fps. Men det är PC folk som bryr sig om den biten, inte konsol-användare. För priset på en konsol och användarvänligheten så är de perfekt för just det syftet.

Skapa spel som är Windows 10 och Xbox One exklusivt så får vi det bästa av båda världarna? Nu kan man ju gnälla hur mycket man än vill om Windows 10 och hur mycket bättre W7 och så vidare men det är inte vad jag vill försöka få sagt. Windows 10 är relevant just nu och det växer, och Xbox One detsamma och kommer även det få Windows 10. Varför inte sluta tävla med sig själva och göra något som både PC och Konsol folket vill ha? Microsoft går inte direkt miste om något, men snarare går de med vinst?

håller med, alla MS plattformar bör stödja alla deras spel, sen om en 360 inte orkar driva runt ett spel anpassat för Xbox One eller en PC är en annan femma, men det skall ändå vara kompatibelt mellan dem om prestandan finns..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.