Nvidias Game Ready-drivrutiner endast via Geforce Experience

Permalänk
Medlem

Antar det inte berör mig som kör Linux?

På windows kommer väl drivrutiner via Windows update? Lär väl knappast bli så att man blir helt utan grafikdrivare (den som är ett kvartal gammal lär väl funka hyfsat bra ändå menar jag). Är drivrutinen hyfsat buggfri ska den väl ändå inte behöva uppdateras oftare än en gång per kvartal? Men de kanske släpper otestade drivrutiner som hela tiden måste uppdateras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Antar det inte berör mig som kör Linux?

På windows kommer väl drivrutiner via Windows update? Lär väl knappast bli så att man blir helt utan grafikdrivare (den som är ett kvartal gammal lär väl funka hyfsat bra ändå menar jag). Är drivrutinen hyfsat buggfri ska den väl ändå inte behöva uppdateras oftare än en gång per kvartal? Men de kanske släpper otestade drivrutiner som hela tiden måste uppdateras?

Kommit en del drivrutiner det senaste som funkat väldigt olika för olika system. Sedan handlar det ju även om Game Ready drivrutiner där dom släpps för nya releaser.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Är inget större fan utav GFE och jag varken använder eller behöver det. Drygt när företaget stompar användarna som bara är ute efter drivrutinerna. Blir väl nog en vanesak tillslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Kommit en del drivrutiner det senaste som funkat väldigt olika för olika system. Sedan handlar det ju även om Game Ready drivrutiner där dom släpps för nya releaser.

Men om grafiktillverkare kocentrerade sig på att släppa buggtestade drivrutiner som följer standardfunktioner i grafikbiblioteken och speltillverkarna såg till att följa dessa standardfunktioner så skulle de inte behöva släppa speciella drivrutiner anpassade för olika spel. Hellre släppa bra fungerande drivrutiner en gång i kvartalet som man lägger krutet på än massa halvkassa uppdateringar hela tiden kan jag tycka.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av fermia:

Väl bara att ta bort CS:GO mappen i GFE ??

Du menar ta bort GFE från datorn

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tydligen måste man registrera ett konto också, det stör mig mer än själva GFE. Jag är trött på att behöva skapa ett konto för varje sida/tjänst

Permalänk
Skrivet av bonaqua:

Något säger mig att det är mer än så.
Ett fåtal vokala personer på diverse forum som uttalat inte använder sig av GFE är inte mycket att gå på medans nVidia lätt kan se hur många nedladdningar de har via GFE och hur många som är direkt från hemsida.

Jag har nvidias kontrollpanel, och uppdateringar går tydligen via den.
Ser inget om GeForce Experience faktiskt.

Högerklick på skrivbordet - Nvidias kontrollpanel - Hjälp - Uppdatering

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du menar ta bort GFE från datorn

HAHA ja kanske det

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Tydligen måste man registrera ett konto också, det stör mig mer än själva GFE. Jag är trött på att behöva skapa ett konto för varje sida/tjänst

Jag hade redan ett google+ konto så det var inga problem

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Håller med dig om valfriheten, men du menar alltså att GFE är spyware/adware?

Om du definierar något som samlar data om dig som spyware och reklam som adware javist är det det.

Permalänk
Avstängd

Orsaken till varför man använder amd radeon hårdvara.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ser inga problem med Geforce experience utan endast fördelar. Verkar uppta ca 128MB RAM.

128 megabyte ram tycker jag låter väldigt mycket och förstår mycket väl om man inte vill köra det på sin dator.
Med nyuppstartad dator använder jag totalt 315 megabyte ramminne. Som jämförelse skulle GFE använda 40% av min totala ram-användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Tydligen måste man registrera ett konto också, det stör mig mer än själva GFE. Jag är trött på att behöva skapa ett konto för varje sida/tjänst

Vad använder man kontot till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ser inga problem med detta. Geforce Experience förser en med många bra funktioner och vad jag vet så tar det inte mycket kraft alls att ha igång. (T.ex shadowplay)

Kan mycket väl vara så, samtidigt så är det fortfarande en nagel i ögat hos dom som vill hålla sina datorer så rena som möjligt.
AMD har ju sin Gaming Evolved som suger lika stenhårt som Geforce Experience, men där har vi inget tvång än iallafall.
Fast knappast förvånande att nVidia är först när det gäller tvång som vanligt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Idiotiskt. Skaffade nyligen ett Nvidia-kort för första gången sedan Gefore 2 GTS och installerade till en början Geforce Experience då jag inte riktigt visste vad det var. Men liksom många andra vill jag själv ha koll på inställningarna i spel och jag streamar heller ingenting (eller vad det nu är till för) så då är den enda användbara funktionen nedladdning av drivrutiner, och det känns ganska dumt att ha ännu ett bakgrundsprogram igång bara för det. Om något så borde väl den funktionen finnas i Nvidias kontrollpanel.

Får väl bli kvartalsuppdateringarna då, om det inte kommer några uppdateringar som fixar något jag verkligen behöver.

Permalänk

Har haft det installerat ett bra tag nu, och kan inte påstå att jag har märkt av det alls. Det säger till när ny drivrutin finns, och kan spela in det jag spelar via Shadowplay utan några som helst prestandaförluster, det är väl det jag nyttjar. Grafikinställningar i spel ställer jag alltid in manuellt ändå, men det är ytterst sällan jag behöver göra annat än att bara ställa allt på max. Har inget minne av att jag behövt registrera ett konto för det heller?

Den där drömmen om att ha en "ren" dator där man har full kontroll över allt i samband med windows försvann väl för sisådär 15 år sedan med XP Att kalla Nvidia Experience för bloatware känns lite som att klaga på regnet när man redan simmar i sjön.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men om grafiktillverkare kocentrerade sig på att släppa buggtestade drivrutiner som följer standardfunktioner i grafikbiblioteken och speltillverkarna såg till att följa dessa standardfunktioner så skulle de inte behöva släppa speciella drivrutiner anpassade för olika spel. Hellre släppa bra fungerande drivrutiner en gång i kvartalet som man lägger krutet på än massa halvkassa uppdateringar hela tiden kan jag tycka.

Isåfall har du valt fel lag, Nvidia Gamesworks hindrar mycket av detta, enda sättet att få en sån utveckling som du vill är att många skippar deras produkter "om det nu räcker, har ju gått dåligt för AMD länge dom kanske kovänder och börjar köra samma sak"

Permalänk
Medlem

Många här som gnäller på GFE, men det är faktiskt ett väldigt bra initiativ från Nvidia (med vissa skavanker som t.ex. det i denna nyhet). Visst, det kanske inte passar "power users" som klarar av dessa inställningar själva och vill ha full kontroll.

Men GFE gör det enkelt att få bra inställningar för de som bara vill spela och inte bry sig om det tekniska. Det går att ställa in mellan högsta prestanda och högsta kvalité beroende på vad man föredrar.

Permalänk
Medlem

Det kanske är dags att gå över till AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk

Ogilla! Jobbig bloatware som visar reklam! Varför ska man behöva kolla på reklam när man köpt en produkt?

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

?

Skrivet av Buio:

Många här som gnäller på GFE, men det är faktiskt ett väldigt bra initiativ från Nvidia (med vissa skavanker som t.ex. det i denna nyhet). Visst, det kanske inte passar "power users" som klarar av dessa inställningar själva och vill ha full kontroll.

Men GFE gör det enkelt att få bra inställningar för de som bara vill spela och inte bry sig om det tekniska. Det går att ställa in mellan högsta prestanda och högsta kvalité beroende på vad man föredrar.

Vi gnäller inte på programet, vi gnäller på att nvidia tvingar oss till att använda det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel I7 3770(inte k) @ 4.1ghz | Hyper 212 evo | Asus P8Z77-LX |
| Asus Nvidia GTX 970 strix | ADATA 4x8GB RAM @ 1600mhz cas 9 |
| Corsair cs850m 80+ Guld | 250GB Samsung 840 evo | 1TB seagate |
| fractal desing arc midi r2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milky Way:

Ogilla! Jobbig bloatware som visar reklam! Varför ska man behöva kolla på reklam när man köpt en produkt?

Vadå för reklam?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puko:

?Vi gnäller inte på programet, vi gnäller på att nvidia tvingar oss till att använda det.

Det är bara läsa tråden så hade du sett att det inte är sant. Det finns säkert undantag, men generellt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elias79:

Om du definierar något som samlar data om dig som spyware och reklam som adware javist är det det.

Det låter obehagligt och det visste jag inte om, har du någon källa? Och vilken reklam?
Tror spontant att du missförstått vad spyware och adware är.

Vad som samlas in.
http://www.geforce.co.uk/geforce-experience/faq
Q: What data does GeForce Experience send to NVIDIA?
A: The application collects data needed to recommend the correct driver update and optimal settings including hardware configuration, operating system, language, installed games, game settings, game usage, game performance, and current driver version. If a user is not signed into an NVIDIA account, this data is not personally identifiable. If a user is signed into an NVIDIA account, the data is personally identifiable. All data collected is protected by NVIDIA's privacy policy.

Permalänk
Medlem

90% skulle ladda ner nya drivisar via Geforce Experience? Dåligt April skämt?

Nvidia drivrutiner laddar man ner då och då efter att ha läst på forum om de verkligen fungerar bra eller ej för andra personer som gillar vara försökskaniner. Men så finns det ju personer som jag som är tvungen att använda drivrutin 347.88 som är riktigt gammal vid dethär laget då nyare drivrutiner bara resulterat i driver krasch hela tiden enda sedan jag bytte till GTX 970.

- Testat clean install med DDU
- Testat ca 7 olika drivrutiner
- Testat TDR windows register tweak
- Testade med fabriksklock och underklock, ingen skillnad

Endast när jag bytte tillbaka till äldre drivrutiner, försvann krascherna

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

90% skulle ladda ner nya drivisar via Geforce Experience? Dåligt April skämt?

Nvidia drivrutiner laddar man ner då och då efter att ha läst på forum om de verkligen fungerar bra eller ej för andra personer som gillar vara försökskaniner. Men så finns det ju personer som jag som är tvungen att använda drivrutin 347.88 som är riktigt gammal vid dethär laget då nyare drivrutiner bara resulterat i driver krasch hela tiden enda sedan jag bytte till GTX 970.

- Testat clean install med DDU
- Testat ca 7 olika drivrutiner
- Testat TDR windows register tweak
- Testade med fabriksklock och underklock, ingen skillnad

Endast när jag bytte tillbaka till äldre drivrutiner, försvann krascherna

testa en ominstallation utav Windows och se om det kanske kan lösa problemet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Inte en chans att jag skaffar Geforce Experience. Det får bli kvartalsuppdateringar i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4