Värdig ersättare till Dell U3011 REV 09.

Permalänk
Medlem

Värdig ersättare till Dell U3011 REV 09.

Är det någon som har ett förslag på en värdig ersättare till min fantastiska skärm U3011? Jag har revision 09 och på den är det inte något grynigt antireflexfilter vilket gör att bilden är mycket bra. Skärmen är nu 3 år och jag börjar fundera så smått på att skaffa en ny.

Kravet är minst 30 och den ska användast mestadels för spel.

Permalänk
Medlem

Satt som du nöjd med en u3011.
Väntade förgäves på den perfekta 30"+ 4K skärmen med gsynk.
Slutade med att jag skaffade en u3014 istället.
Kan inte påstå att den är en grym skillnad mot 3011, men den är lite bättre på allt.
Och AG'n är betydligt mildare vilket är trevligt.
Sist men inte minst så drar den ungefär 1/3 av strömmen, så rummet är märkbart svalare numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Satt som du nöjd med en u3011.
Väntade förgäves på den perfekta 30"+ 4K skärmen med gsynk.
Slutade med att jag skaffade en u3014 istället.
Kan inte påstå att den är en grym skillnad mot 3011, men den är lite bättre på allt.
Och AG'n är betydligt mildare vilket är trevligt.
Sist men inte minst så drar den ungefär 1/3 av strömmen, så rummet är märkbart svalare numera

Saken är den att jag har revision 09 och det är samma ag som på U3014, dock så har jag lysrör och du har led vilket är bättre. Alltså jag har stora problem med att välja skärm dels för att jag vill helst inte gå ner i upplösning och går man upp så är alternativer 3840x2160 vilket kräver en ny dator. Det finns dock 32 tums skärmar nu med 2560x1440 upplösning men dem har en va panel vilket gör att ghosting blir synligt i spel.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag sneglat på Predator X34:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/acer_predator_x34...
Storleken, paneltypen, gsync och upp till 100Hz talar för den.
Däremot så är böjd panel, formatet och foten helt klart stora nackdelar.

Måste säga att 16:10 är väldigt svårt att förlora vid ett skärmbyte.
Hittar jag en värdig ersättare så måste den vertikala upplösningen vara >1600.
Jag har legat lågt länge i väntan på W10 och dess skalning.
Men nu vet vi ju att skalningen är lika bedrövlig i w10 som i tidigare OS, så med en "liten" 30" 4K skärm så får man antingen oläsbar text eller ett bedrövligt OS.
Faktiskt så vore en u3014 med gsync den perfekta skärmen just nu

Permalänk
Medlem

Jag skulle hålla ut till dell släpper höstens/vinterns skärmar.

UP3216Q - This is probably the easier one to predict. We know that the 2014 UP3214Q is planned to go end of life in late October this year, while this new model is expected to appear for retail at the same time. This looks like a straight replacement to that old UP3214Q we have reviewed in the past. Expect some updates and improvements including the screen being recognised as a single display (SST) as opposed to multi screen (MST). The UP3214Q was a very early ultra HD offering so things have moved on since then.

Confirmed, the 'Q' in the product name indicates it will have an Ultra HD 3840 x 2160 resolution like the other models with the Q in their name (UP3214Q, UP2414G, P2415Q, P2715Q). It is indeed a 31.5" sized IPS-type panel again, probably sticking with a Sharp IGZO panel like the old model. Spec wise it offers 6ms G2G response time, 1000:1 contrast ratio, 300 cd/m2 brightness, 178/178 viewing angles, 1.07b colour depth and a wide gamut backlight delivering 99.5% Adobe RGB coverage.

There are DP, Mini DP, HDMI 2.0 (MHL) and 4x USB 3.0 connections offered. There is also an integrated 6-in-1 card reader on this model and the stand offers tilt, height and swivel adjustments. More information available on Dell's AP website

Edit: Missade att du inte var sugen på 4k, men värt att kolla upp iallafall utifall att du skulle ångra dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Jag skulle hålla ut till dell släpper höstens/vinterns skärmar.

UP3216Q - This is probably the easier one to predict. We know that the 2014 UP3214Q is planned to go end of life in late October this year, while this new model is expected to appear for retail at the same time. This looks like a straight replacement to that old UP3214Q we have reviewed in the past. Expect some updates and improvements including the screen being recognised as a single display (SST) as opposed to multi screen (MST). The UP3214Q was a very early ultra HD offering so things have moved on since then.

Confirmed, the 'Q' in the product name indicates it will have an Ultra HD 3840 x 2160 resolution like the other models with the Q in their name (UP3214Q, UP2414G, P2415Q, P2715Q). It is indeed a 31.5" sized IPS-type panel again, probably sticking with a Sharp IGZO panel like the old model. Spec wise it offers 6ms G2G response time, 1000:1 contrast ratio, 300 cd/m2 brightness, 178/178 viewing angles, 1.07b colour depth and a wide gamut backlight delivering 99.5% Adobe RGB coverage.

There are DP, Mini DP, HDMI 2.0 (MHL) and 4x USB 3.0 connections offered. There is also an integrated 6-in-1 card reader on this model and the stand offers tilt, height and swivel adjustments. More information available on Dell's AP website

Edit: Missade att du inte var sugen på 4k, men värt att kolla upp iallafall utifall att du skulle ångra dig.

Tack för tipset får kolla upp den när den kommer. Om jag ska gå över till den upplösningen så måste jag skaffa en ny dator. Jag vill helst bara köra med ett grafikkort så jag får väl köra med lägre upplösning tills det kommer singel grafikkort med en prissättning som gtx 970 som klarar av 4k i spel.

16:10 är enligt mig det bästa formatet och jag jag ber till gudarna att man börjar med det formatet på bred front igen.

Permalänk
Medlem

Liten avstickare, men jag förstår inte prisandet av U3011. Jag har haft TRE (!) men samtliga har spoltjutit om man har brightness under 90 i vissa scenarion. Det kan inte vara otur, det måste vara designfel i skärmen. Bytte till U2711 som har "fel" aspect rati, men som inte spoltjuter iaf.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Liten avstickare, men jag förstår inte prisandet av U3011. Jag har haft TRE (!) men samtliga har spoltjutit om man har brightness under 90 i vissa scenarion. Det kan inte vara otur, det måste vara designfel i skärmen. Bytte till U2711 som har "fel" aspect rati, men som inte spoltjuter iaf.

Min är knäpptyst iaf.
Det kan ju vara nånting hemma hos dig som gör att den tjuter.
T.ex. oren ström kan ge de mest märkliga fenomen.

Permalänk

Tror det är bäst att du lägger band på din konsumtionslusta, det finns i dagsläget ingen skärm med Freesync/Gsync som är wide gamut. Eller ultrabred (21:9). Känns som att du glömmer bort att du har en widegamutskärm.

Edit:
Detta var tydligen helt fel!
Kul. Wide gamut skulle behöva bättre spridning .
Fast jag vet inte hur bra man kan lita på de som skrivit in specifikationer på Prisjakt...

Omtalade X34an stod det i alla fall helt fel på.
Den hade vanligt färgomfång och inte några 100% av Adobe RGB som någon klant skrivit in.

"The CIE diagram on the left of the image confirms that the monitors colour gamut (black triangle) is roughly equal to the sRGB colour space. There is some minor over-coverage, mostly in blue and green shades but not by anything significant. Default gamma was recorded at 2.3 ave"
TFT Centrals recension.

Skrivet av landahl:

............... Det finns dock 32 tums skärmar nu med 2560x1440 upplösning men dem har en va panel vilket gör att ghosting blir synligt i spel.

För vissa människor ja, om du är en av dem vet du bara genom att leta upp en butik eller bekant där du kan testa någon av dessa skärmar. Att inbilla sig att man är überkänslig bara genom att läsa recensioner är inte så smart.

Visa signatur

««« »»»