Varför finns det så få 144 hz g-sync och 24 tums skärmar?

Permalänk

Varför finns det så få 144 hz g-sync och 24 tums skärmar?

Varför finns det bara AOC g2460Pg och Acer 24" Predator XB240HA att välja på? 2500-4500 kr

Vad gör alla andra tillverkare? Varför har inte Benq några g-sync ute, vem köper ens en skärm som inte har g-sync eller freesync för att spela på.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför finns det bara AOC g2460Pg och Acer 24" Predator XB240HA att välja på? 2500-4500 kr

Vad gör alla andra tillverkare? Varför har inte Benq några g-sync ute, vem köper ens en skärm som inte har g-sync eller freesync för att spela på.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2902198
Benq XL2420G

Tyvärr lite dyrare....jag kommer nog köpa en sådan om det blir rea på den så man kan köpa den för 5k.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2902198
Benq XL2420G

Tyvärr lite dyrare....jag kommer nog köpa en sådan om det blir rea på den så man kan köpa den för 5k.

Ja det är ett saftigt pris för en 24 tum och då kan man lika gärna köpa en rog swift. Måste ju komma lite mer skärmar snart.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Det kostar redan så mycket att pressa in en G-Synckrets, så därför ser tillverkarna möjligheten att gå upp till 27 tum när baskostnaden för skärmen redan är så hög.

En 24-tums G-Syncskärm kostar 5800:-, och en 27-tums ROG Swift kostar runt 8800:-.

Vi har däremot en helt annan historia med Freesync, en teknologi som gör precis samma sak men är helt open source och kräver inte speciellt mycket mer hårdvara. Här kostar den extra mjukvaran och hårdvaran som krävs närmast noll och man finner 24" 144Hz-paneler med Freesync för 2800:- tack vare det.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Det kostar redan så mycket att pressa in en G-Synckrets, så därför ser tillverkarna möjligheten att gå upp till 27 tum när baskostnaden för skärmen redan är så hög.

En 24-tums G-Syncskärm kostar 5800:-, och en 27-tums ROG Swift kostar runt 8800:-.

Vi har däremot en helt annan historia med Freesync, en teknologi som gör precis samma sak men är helt open source och kräver inte speciellt mycket mer hårdvara. Här kostar den extra mjukvaran och hårdvaran som krävs närmast noll och man finner 24" 144Hz-paneler med Freesync för 2800:- tack vare det.

Fast freesync e crap jämfört med g-sync

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Fast freesync e crap jämfört med g-sync

Det är det inte alls. Det är sant att det var lite segt för ett par månader sedan då det fanns vissa buggar, men nu presterar de nästintill likadant. Med lite mindre modifiering kan man även expandera uppdateringsfrekvensomfånget.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Acer XB240HA för 4990:- sen April men den verkar ha utgått från tillverkare, så hittar du en råder jag dig att köpa den direkt! Den är superbra tycker jag och mina vänner håller med mig. Även jag hade svårt att hitta 24" med G-Sync och 144hz.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Fast freesync e crap jämfört med g-sync

Skrivet av XFTality:

Det är det inte alls. Det är sant att det var lite segt för ett par månader sedan då det fanns vissa buggar, men nu presterar de nästintill likadant. Med lite mindre modifiering kan man även expandera uppdateringsfrekvensomfånget.

Att Gsync skulle vara bättre än freesync är en sanning med modifikation. I lägre prisklasser är det INTE det. För det första finns det inte ens lågpris-Gsync då modulen är för dyr och för det andra så lyckas Freesync få till bra intervall på de TN-paneler det handlar om i dessa något billigare skärmar.

Däremot så fungerar Gsync betydligt bättre på IPS-skärmar i dagsläget, större och högre intervall och oftast bättre beteende vid låga frekvenser.

EDIT: Sen är ju frågan ganska ointressant om man inte samtidigt är på jakt efter nytt grafikkort. Har man Nvidia eller AMD av nyare snitt och är nöjd med det så är ju valet redan gjort åt en om man önskar adaptive sync..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Vinolik:

Jag har själv en Acer XB240HA för 4990:- sen April men den verkar ha utgått från tillverkare, så hittar du en råder jag dig att köpa den direkt! Den är superbra tycker jag och mina vänner håller med mig. Även jag hade svårt att hitta 24" med G-Sync och 144hz.

Vekar finnas på cdon

http://cdon.se/hemelektronik/acer-xb240habpr-tn-24-p31775957?...

Kanske ska slå till då

Tror ni det är stor skillnad oå AOC g2460Pg och Acer XB240HA?

Har aldrig sett g-sync live, spelar mycket online spel där fpsn går mellan 30 fps och 130, tror ni det kommer bli stor skillnad? Har ett 760 gtx kort atm sedan mitt 780 paja och ska vänta på pascal nu.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Aja nu beställde jag Acern från cdon.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av blue eyed devil:

vem köper ens en skärm som inte har g-sync eller freesync för att spela på.

De som spelar CS och vill ha flyt för en billig peng. CS:GO är så lättdrivet att G‑Sync inte behövs, utan det duger utmärkt med en vanlig 144 Hz-skärm för drygt två tusenlappar.

Skrivet av blue eyed devil:

Har aldrig sett g-sync live, spelar mycket online spel där fpsn går mellan 30 fos och 130, tror ni det kommer bli stpr skillnad? Har ett 760 gtx kort atm sedan mitt 780 paja och ska vänta på pascal nu.

Det är just för sådana scenarier man vill ha G‑Sync. Hoppas du har en OK CPU dock; det kan ju vara helt avgörande för en bra upplevelse i t ex WoW.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

De som spelar CS och vill ha flyt för en billig peng. CS:GO är så lättdrivet att G‑Sync inte behövs, utan det duger utmärkt med en vanlig 144 Hz-skärm för drygt två tusenlappar.

Det är just för sådana scenarier man vill ha G‑Sync. Hoppas du har en OK CPU dock; det kan ju vara helt avgörande för en bra upplevelse i t ex WoW.

Spelar mest planetside 2, grillade min förra dator så sitter på en i5 2320 nu igen.... men den duger nog... Det kan vara sjuka hopp i fpsn det är därför jag vill ha en g-syn nu som sagt, blir en skylake nästa år.

Tror inte min cpu flaskar min gpu.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Fast freesync e crap jämfört med g-sync

Känner själv att jag inte har nytta av någondera, känns som att man betalar extra för lite e-penis.
Längtar efter 27-32" 4k O-LED med ~5ms. Får gärna vara 90hz eller så också.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Känner själv att jag inte har nytta av någondera, känns som att man betalar extra för lite e-penis.
Längtar efter 27-32" 4k O-LED med ~5ms. Får gärna vara 90hz eller så också.

Fast spelar du då? Jag har själv aldrig sett g-sync live, men fan alla gamers säger att det är det bästa som har hänt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Fast spelar du då? Jag har själv aldrig sett g-sync live, men fan alla gamers säger att det är det bästa som har hänt.

Absolut jag spelar en hel del men känner också att man förlorar mycket upplevelse på den genuint urkassa svärta som finns i de flesta monitorer. Ska man spela CSGO eller något sånt spel kan man ju köra det på sin 144hz turbo g-sync asus 27" superduper medans annat kanske lämpar sig bäst på en där man får bra kontrast och färger.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av blue eyed devil:

Spelar mest planetside 2, grillade min förra dator så sitter på en i5 2320 nu igen.... men den duger nog... Det kan vara sjuka hopp i fpsn det är därför jag vill ha en g-syn nu som sagt, blir en skylake nästa år.

Tror inte min cpu flaskar min gpu.

Det känns väldigt sannolikt att det är just CPU:n som inte orkar med när du får så extrema variationer ner till plågsamma 30 fps. En 2320 är inget monster direkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: Jag hoppas du blir lika nöjd som jag är

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Vinolik:

@blue eyed devil: Jag hoppas du blir lika nöjd som jag är

aa jag tror det efter att ha läst runt lite, snabba var dom också paketet är i Torsvik så borde ha den imorn

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det känns väldigt sannolikt att det är just CPU:n som inte orkar med när du får så extrema variationer ner till plågsamma 30 fps. En 2320 är inget monster direkt.

Nej men precis därför tror jag g-sync kommer göra underverk

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av blue eyed devil:

Nej men precis därför tror jag g-sync kommer göra underverk

Då förväntar du dig nog lite väl mycket. Upplevelsen är såklart betydligt bättre med G‑Sync än utan. Men 30 fps är fortfarande 30 hackiga fps.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Då förväntar du dig nog lite väl mycket. Upplevelsen är såklart betydligt bättre med G‑Sync än utan. Men 30 fps är fortfarande 30 hackiga fps.

Jag ligger 60 fps för det mesta, 60-90 fps i stora slag och jag har hört att runt dessa fps så är g-sync som bäst, jag är bara ute efter mer flyt och inte så ryckigt som jag har nu.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av blue eyed devil:

Jag ligger 60 fps för det mesta, 60-90 fps i stora slag och jag har hört att runt dessa fps så är g-sync som bäst, jag är bara ute efter mer flyt och inte så ryckigt som jag har nu.

Ja, då är G‑Sync en bra grej. Dock blir det inte lika mycket bättre flyt om du spelar utan V‑sync idag (jämfört med om du spelar med V‑sync); då slipper du istället tearing. G‑Syncs grej är nämligen att man inte längre måste välja flyt med tearing eller hack och input lag utan tearing, utan att man nu kan få det bästa av båda världar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Nu har jag skärmen, färgerna känns skumma, men ska försöka ställa in.

Ska man köra med overdrive? Fan hittar inga bra inställningar, ni som är så nöjda vilka inställningar kör ni på?

Jag laddade ner en icc profil vete tusan vad den gör dock...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: För mig fungerade inte icc profiler (aldrig gjort tidigare så de är nog jag som inte funka) och färgerna var helt weird i början. Men går du in i skärmens inställningar och ändrar lite ska det nog fungera. Jag har inställningen "User":
Brightness 70
Contrast 50
Gamma=Gaming
Color Temp=Warm

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Vinolik:

@blue eyed devil: För mig fungerade inte icc profiler (aldrig gjort tidigare så de är nog jag som inte funka) och färgerna var helt weird i början. Men går du in i skärmens inställningar och ändrar lite ska det nog fungera. Jag har inställningen "User":
Brightness 70
Contrast 50
Gamma=Gaming
Color Temp=Warm

lol ungefär samma som jag precis ställde in har dock Brightness på 60, men alla säger att man ska mixa med color tempen också..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: För mig funkar det i alla fall helt utmärkt med den configen. Sen är det ju extremt subjektivt när det kommer till skärmar och färger, ljusstyrka, färger osv.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Vinolik:

@blue eyed devil: För mig funkar det i alla fall helt utmärkt med den configen. Sen är det ju extremt subjektivt när det kommer till skärmar och färger, ljusstyrka, färger osv.

Jo jag är inte riktigt nöjd med färgerna suttit i 2 timmar nu. Tyckte min Benq XL11T hade mycket bättre färger, men shit vad jag gillar g-sync man blir en mycket bättre gamer iaf. Synd att man inte kunde köpa en g-sync modul och skruva i benqen, minns att det fanns en sån.

Men g-sync är fan nästan värt 4000, jäkla skönt flyt, där jag dog förut när fpsen droppa kan jag nu bara springa runt hörnet into safety.

Sedan verkar det som jag har fått bättre average fps också, jäkla skumt, förut hade jag som sagt DVI-DualLink, men kan det verkligen vara någon skillnad mot displayport.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jo jag är inte riktigt nöjd med färgerna suttit i 2 timmar nu. Tyckte min Benq XL11T hade mycket bättre färger, men shit vad jag gillar g-sync man blir en mycket bättre gamer iaf. Synd att man inte kunde köpa en g-sync modul och skruva i benqen, minns att det fanns en sån.

Men g-sync är fan nästan värt 4000, jäkla skönt flyt, där jag dog förut när fpsen droppa kan jag nu bara springa runt hörnet into safety.

Sedan verkar det som jag har fått bättre average fps också, jäkla skumt, förut hade jag som sagt DVI-DualLink, men kan det verkligen vara någon skillnad mot displayport.

Nöjd med skärmen..eller tror du det är värt att lägga ner 2k mer för Benq 24 tumarna istället?

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Nöjd med skärmen..eller tror du det är värt att lägga ner 2k mer för Benq 24 tumarna istället?

Den är helt okey, 2k mer då tycker jag det börjar bli lite dyrt och då hade jag hellre tagit gamla tn rog swiften https://www.dustinhome.se/product/5010796028/rog-swift-pg278q...

Eller väntat tills fler skärmar kommer ut.

Kan inte förstå att min gamla benq är bättre på allt utom g-sync, dock ingen stor skillnad och har inte orka prova ändra färger än. borde ju vara typ samma panel i båda.

Jag tycker inte det är värt å lägga 2k mer för på en 24 tum.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none