byte av monitor. grafikkort, fördröjning, rendering, upplösning, etc...

Permalänk

byte av monitor. grafikkort, fördröjning, rendering, upplösning, etc...

Vi har ett otacksammt bekymmer! och vänder oss till er experter för vägledning!

För att kunna hitta mycket små saker (10-30um) andvänder vi idag ett kamerasystem (kamera-manipulator-styrenhet-dator-skärm). metoden och tekniken har hittills fungerat felfritt.
De gamla bildrörmonitorer som idag används måste dock bytas ut och ersättas med moderna monitorer. Vi har gjort ett antal sk. 1-1 byten men då uppstår det problem.
Då vi sveper kameran i sitt programerade mönster (20-40mm/s) syns inte sakerna vi söker på de nya skärmarna, pausar vi rörelsen framträder de igen. detta problem förstör tyvärr hela tanken med att kunna genomföra avsökningen kontinuerligt...

Så... vad beror detta på? och ännu viktigare, vad är lösningen?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har egentligen ingen aning men slänger ur mig en gissning
Kan det ha att göra med att de nyare skärmarna har lägre uppdateringsfrekvens än de gamla? Nya skärmar är oftast på 60Hz medans de äldre CRT-skärmarna ofta är högre/kan vara högre.
Det finns isåfall nya "gamingskärmar" som skulle lösa detta, om det nu är problemet.

EDIT: För att förtydliga, om det är det felet jag gissar på, så är skärmen isåfall för långsam och hinner inte visa bilden i tid

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺

Det handlar inte enbart om fekvensen utan om fenomenet som kallas Persistance of vision. Troligtvis arbetar de gamla CRT-skärmarna i 60 Hz de med (gissningsvis i synk med kameran) och "snabba" CRT-skärmar kör kanske 72 eller 75 Hz. Den skillnaden är för liten.

Finns också en Youtube-genomgång av fenomemet här

Lösningen kan vara samma som används för att minska eftersläpen på spelskärmar, det vill säga aktiv nedsläckning mellan uppdateringarna. Alltså motsvarande lightboost, ULMB, Blur reduction och liknande. Rent praktiskt brukar de här funktionerna kräva en högre uppdateringsfrekvens på bildsignalen till att börja med, till exempel 85 Hz, så det är inte helt självklart att en gamingskärm löser problemet.

Jämför med följande

LCD-paneler som går i 60 Hz är betydligt värre på eftersläpen jämfört med 120 Hz. Tar man någon random skärm från butikshyllan släpar det rätt friskt.