60 grader vid spelande, i5 4690k + hyper 212 evo

Permalänk

60 grader vid spelande, i5 4690k + hyper 212 evo

Tjenare,

Precis satt in en ny kylare i datorn hyper 212 evo, och en liten fläkt extra där fram.

Innan jag hade den lågt tempsen på processorn på ca 68 grader då jag spela cs go och grafikkortet 70 grader.
Nu har jag kastat i den och tempsen ligger max max på 62 grader på cs go, grafikkortet oförändrat.

Har inte klockat någonting på datorn, idle så ligger grafikkortet på 40 grader och processorn på runt 35 grader.

Känns dehär siffrorna bra? Jag kan ha lagt på lite för mkt kylpasta då jag hade på kylaren, tycker ni jag ska göra om?

Här har ni lite bilder hur det ser ut i chassit, tycker även graffekortet börjar vika ner sig lite, är det okej?

http://imgur.com/a/eKgrM

Visa signatur

Intel Core i5-4690k med CM hyper tx3 / Gigabyte Z97 gaming 3 / ASUS GTX980 strix / Crucial Ballistix Sport 16gb / EVGA SuperNOVA G2 750W / Samsung 250gb evo / WD blue 2tb / Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Kylpasta har en liten stunds "inkörning", innan den spridit ut sig över CPUn. Det finns en chans att du tagit för mycket kylpasta, som ett riskorn brukar vara rimlig mängd! Kommer inte kylaren med kylpasta redan monterat förresten?

Den främsta fördelen med en 3:e partskylare är att de oftast blir tystare och svalare. Hur mycket svalare de blir beror såklart på flera faktorer!

Grafikkortet ser ut att ha det bra som det är, ingen fara!

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Tycker inte du ska göra om något. Känns som helt normala och bra temperaturer.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Inga farliga temperaturer, Däremot kan man ju spekulera hur lågt temperaturerna ska gå.

Har sett andra datorer där CPU'n idlar på 22c och 40-50 vid load (Kan bero på chassi och flöde)

Permalänk
Skrivet av willaim:

Kylpasta har en liten stunds "inkörning", innan den spridit ut sig över CPUn. Det finns en chans att du tagit för mycket kylpasta, som ett riskorn brukar vara rimlig mängd! Kommer inte kylaren med kylpasta redan monterat förresten?

Den främsta fördelen med en 3:e partskylare är att de oftast blir tystare och svalare. Hur mycket svalare de blir beror såklart på flera faktorer!

Grafikkortet ser ut att ha det bra som det är, ingen fara!

Tackar för svaret, kanske får vänta och se lite om de kanske bättrar sig med pastan.

Skrivet av Storage Jar:

Tycker inte du ska göra om något. Känns som helt normala och bra temperaturer.

Jo, det känns ju som det, frågan är om man i framtiden kan överclocka?

Skrivet av Makaveli1:

Inga farliga temperaturer, Däremot kan man ju spekulera hur lågt temperaturerna ska gå.

Har sett andra datorer där CPU'n idlar på 22c och 40-50 vid load (Kan bero på chassi och flöde)

Precis, känns ju inte som att jag kan överclocka någonting alls med mina temperaturer jag redan har med icke-överclockat.

Visa signatur

Intel Core i5-4690k med CM hyper tx3 / Gigabyte Z97 gaming 3 / ASUS GTX980 strix / Crucial Ballistix Sport 16gb / EVGA SuperNOVA G2 750W / Samsung 250gb evo / WD blue 2tb / Fractal Design Define S

Permalänk

Hyper 212 Evo kommer med förapplicerat kylpasta. Har du lagt på kylpasta själv plus det som kommer med ?

Permalänk

@Melinho2895: Jag använde den lilla tuben man fick med, blev kanske lite mer än ett riskorn

Visa signatur

Intel Core i5-4690k med CM hyper tx3 / Gigabyte Z97 gaming 3 / ASUS GTX980 strix / Crucial Ballistix Sport 16gb / EVGA SuperNOVA G2 750W / Samsung 250gb evo / WD blue 2tb / Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Inga farliga temperaturer, Däremot kan man ju spekulera hur lågt temperaturerna ska gå.

Har sett andra datorer där CPU'n idlar på 22c och 40-50 vid load (Kan bero på chassi och flöde)

Beror ju även på rumstemp, ligger CPU på 22grader idle så ligger tempen i rummet som datorn står i troligtvis nånstans mellan 10-15 grader.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

@Melinho2895: blev orolig nu, men jag tyckte inte jag såg någon förapplicerad pasta på kylaren? hmm

Visa signatur

Intel Core i5-4690k med CM hyper tx3 / Gigabyte Z97 gaming 3 / ASUS GTX980 strix / Crucial Ballistix Sport 16gb / EVGA SuperNOVA G2 750W / Samsung 250gb evo / WD blue 2tb / Fractal Design Define S

Permalänk

Jag kanske blandade ihop med någon annan kylare. Men dina temps är OK, du borde inte oroa dig över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.wilson:

Tjenare,

Precis satt in en ny kylare i datorn hyper 212 evo, och en liten fläkt extra där fram.

Innan jag hade den lågt tempsen på processorn på ca 68 grader då jag spela cs go och grafikkortet 70 grader.
Nu har jag kastat i den och tempsen ligger max max på 62 grader på cs go, grafikkortet oförändrat.

Har inte klockat någonting på datorn, idle så ligger grafikkortet på 40 grader och processorn på runt 35 grader.

Känns dehär siffrorna bra? Jag kan ha lagt på lite för mkt kylpasta då jag hade på kylaren, tycker ni jag ska göra om?

Här har ni lite bilder hur det ser ut i chassit, tycker även graffekortet börjar vika ner sig lite, är det okej?

http://imgur.com/a/eKgrM

Dina temperaturer ser helt normala ut, jag har min 4960k klockad till 4.2 Ghz med ca 1.12vcore, jag sitter med en noctua nh-d12 med 2 noctua fläktar med tillbehörande L.N.A till dem fläktarna och när jag spelar CS så ligger jag runt 52 grader

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Hyper 212 Evo kommer med förapplicerat kylpasta. Har du lagt på kylpasta själv plus det som kommer med ?

Något nytt dom har börjat med? Hade inget på min som jag köpte för 6 månader sedan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

@Melinho2895: Sitter ingen kylpasta förinstallerad på 212 Evo. Installerade ett par nyligen.

OnT: Tycker tempsen är helt OK. Haswell är tyvärr inte känd för att vara kyliga.

Frågan du ska ställa dig är snarare hur mycket långsammare (därmed tystare) din nya fläkt snurrar?