Asus VG248QE Vs BenQ XL2411Z vs BenQ XL2430T för Konsol (inte nödvändigtvis dock)

Permalänk
Medlem

Asus VG248QE Vs BenQ XL2411Z vs BenQ XL2430T för Konsol (inte nödvändigtvis dock)

Har sett att det finns miljoner trådar för dessa skärmar, men ingen (vad jag har sett) som är för konsol. Har själv ASUSen sen en tid tillbaka och är mycket nöjd med den som både datorskärm och konsol skärm. Dock hade jag tänkte byta ut min sekundära dataskärm som har blivit 7 år(!) gammal nu och då göra den nya skärmen till min main konsolskärm för att slippa byta Input hela tiden. Anledningen varför jag inte bara köper en till ASUS rakt av är att jag vill ha en VGA anslutning på den nya skärmen också eftersom ASUSen inte har det. Vill ha möjligheten att använda VGA till gamla datorer/konsoler etc. Båda BenQ skärmarna har det.

Hittade ett inlägg att XL2411Z har väldigt låg input lag vilket jag gillar eftersom det är mycket FPS som spelas.

Skrivet av jussit:

Har kikat lite själv på någon av dessa skärmar. Den nya benq ska va av 'metall?' medans den gamla är plastig.
Bättre färger ska det vara på den nyaste.

VG248QE ghosting time at 4 ms
VG248QE Input lag: 13.3 ms
XL2411Z ghosting time at 4.5 ms
XL2411Z Input lag: 10 ms
XL2430T ghosting time at 4ms
XL2430T Input lag: 16 ms

Har läst att det är väldigt mycket fel på färgerna på 2411Z. Jag själv ska också investera i en 'gaming' skärm men vill ju inte ha en med kassa färger heller

Detta skrivet för två månader sedan.

Så, är det någon som har någon erfarenhet när det gäller skillnad på de här skärmarna? Behöver inte vara från konsol utan dator funkar lika bra också eftersom den kommer agera andra-skärm till datorn.

Tacksam för svar!

EDIT: Läst vidare och sett att den där qouten kanske inte stämmer när det gäller input lag.

Edit2: Hittade en massa data på ställen som får mig att förstå hur han hittat benqs värden, men inte hittat asusens.

Permalänk
Medlem

Frågan är varför du skall ha en 144 hz skärm till konsol?? Om du redan har en som main till datorn (som är den enda som kan utnjyttja 144 hz) kan du ju köpa en billigare 60 hz med lågt inputlag fast med snyggare färger till konsolerna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Frågan är varför du skall ha en 144 hz skärm till konsol?? Om du redan har en som main till datorn (som är den enda som kan utnjyttja 144 hz) kan du ju köpa en billigare 60 hz med lågt inputlag fast med snyggare färger till konsolerna.

Eftersom den kommer agera andraskärm till datorn så vill jag ha 144hz eftersom jag stör mig på min 60hz skärm nu även när jag bara är i Windows och surfar. Är så mycket skönare med 144hz oavsett vad man ska göra på en dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som har någon erfarenhet av detta eller är jag "on My own"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Lite oklar med du egentligen frågar efter? Konsolen kommer att köra 60 Hz som mest och i det hänseendet är det inget särskilt som krävs av skärmen utöver det du redan tänkt till om, dvs låg latens.

Därför kan du prioritera skärm utifrån andra egenskaper för det du kräver till datorn som 144 Hz, färgåtergivning, anslutningar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lite oklar med du egentligen frågar efter? Konsolen kommer att köra 60 Hz som mest och i det hänseendet är det inget särskilt som krävs av skärmen utöver det du redan tänkt till om, dvs låg latens.

Därför kan du prioritera skärm utifrån andra egenskaper för det du kräver till datorn som 144 Hz, färgåtergivning, anslutningar etc.

Tänkte mest om folk har upplevt skillnader mellan dem överlag. Typ inställningar och färger (som jag vet är skit eftersom allt är TN-panel. Om Blur reduction fungerar med konsol och liknande trots att det höjer Input laget lite. Mest om folk testat flera av skärmarna och vilken de tycker är bäst eller fördelar med dem olika. Och det behöver inte bara handla om Konsol som jag skrev.

Skickades från m.sweclockers.com