Nintendo NX blir handhållen hybrid – får "industriledande" prestanda

Permalänk
Skrivet av 1up:

Bara SDK som lämnats till utvecklare, säger inte någonting om själva enheten i sig.

Detta stämmer inte alls, en SDK brukar inkludera buildtools (som krävs för att kompilera koden till enheten) vilket skulle kunna peka på vad konsolen har för arkitektur både när det gäller OS men även processor.

Visa signatur

It is a medium of entertainment which permits millions of people to listen to the same joke at the same time, and yet remain lonesome. ~T.S. Eliot, about radio

Permalänk
Medlem

@Pursche01: Det finns sdk till samtliga spel som stöder moddning i steam t.ex. Bara för att det i mjukvaran finns stöd för gamepad, ratt, surround, nvidia/amd, osv betyder det inte att alla enheter har det.. eller hur?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gibbe:

Nintendo är framför allt orienterat mot Japan. I Japan säljer stationära konsoler inte särskilt bra längre, däremot går bärbart som tåget. Här i väst är det stationärt som gäller, medan bärbart går betydligt mindre bra, men fortfarande ganska bra ändå.

Det finns bra spel, men du måste titta utanför blockbusterfållan. Jag har haft skitkul med min Playstation Vita, med unika spelupplevelser från både storspel och indies. Den har verkligen fått mig att öppna ögonen för indiespel. Det är i indiescenen framtiden ligger, det är där utvecklingen sker, och det är den som sett till att spelbranschen inte har kraschat.

Nintendo är bara en spillra av sitt forna jag och det finns inget att se fram emot mer.

Jag kommer dedikera resten av mitt liv som en sur gammal gubbe sittandes med antingen en Nintendo, Super Nintendo, Nintendo 64 eller GameCube kontroll i händerna.
Det är där glädjen och minnena finns för mig.

Jag vill inte ha någonting med framtidens Nintendo att göra.

Nu drar jag ut kontakten för allt vad nya spel heter.................................................

Permalänk
Medlem

Vilken industri och vilken prestanda har industrin, tror ju inte att dom kommer slå ett quadro m6000 i bärbart format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@AndreaX: Man får nästa utgå från att AMD kommer leverera GPU-delen, Nvidia är den enda andra rimliga leverantören men rätt osannolikt då Nintendo kört med AMD GPUer sedan GameCube. De GPUer som sitter i mobila enheter har i.o.f.s. gått framåt rejält i relativa termer, men det är fortfarande långt ifrån kapaciteten man hittar i PS4/XBO.

Känns för tidigt för en Zen-baserad systemkrets, dock har ju AMD jobbat internt med ARMs CPU-design Cortex (närmare bestämt Cortex A57). En inte allt för vågad gissning är att AMD står för systemkretsen men att CPU-delen är en Cortex A72 i stället för den x86 baserade Jaguar-designen som sitter i PS4/XBO. Med den TDP som är rimligt en en konsol, även om denna konsol nog kommer fysiskt vara lite mindre än PS4/XBO, kommer man kunna få helt OK enkeltrådprestanda i en A72. IPC i A72 är definitivt högre än Jaguar och lär inte vara några problem att klocka den till 2,5GHz vilket betyder att 4 kärnor är fullt tillräckligt för att minst matcha aggregerat CPU-prestanda i PS4/XBO, något som då gör denna konsol lite enklare att jobba med.

Nintendo har annars kört med PowerPC sedan GameCube, ser dock inte riktigt vilken idag existerande PowerPC-modell man skulle basera en systemkrets på med den ISAn. Jaguar är en jättebra design för marknaden den designades för, små, billiga & strömsnåla Windows-kompatibla system, det är däremot inte en speciellt bra CPU för konsoler och akilleshälen i PS4/XBO är definitivt CPU-delen (i en annars väldigt välbalanserad konsolgeneration).

den TDP som är rimlig i mitt antagande är ändå alldeles för låg redan för typiskt milt kraftfullare on eller off board-GPU-delar. möjligen då om den antingen ingick i den bärbara enheten men avaktiverades i portabelt läge, eller placerades separat i dockningsenheten. det skulle inte ens behöva vara en hjälp-GPU, det skulle lika gärna eller tom troligtvis kunna handla om en ren uppskalningsenhet där. att det ryktas om att maskinen dessutom (vilket jag iof är rejält skeptiskt till) inte kommer ha skivmedia utan leverera spel på minneskort stödjer ett sånt antagande.

så visst, PPC lär de inte heller trycka in då den isåfall både blir omöjlig praktiskt och knappt fyller nån funktion alls längre.

Skrivet av Bejje:

Jag är nog villig att betala ett högre belopp om det ger rejäl prestanda och att 3e spels tillverkarna släpper spel till Nintendo i samma utsträckning som xbone och ps4, men utan rejäl prestanda så blir det samma flopp igen och speltillverkarna dissar.

Problemet är väl att om Nintendo ska vara först om nästa generation så måste de ha en prestanda som är ganska rejält märkbart högre än ps4 och xbone, är den bara marginellt högre så kommer speltillverkarna dissa då de inser att kommande ps och xbox kommer bli mycket kraftfullare.

grejen är att om inte Nintendos marknadsöverblick är fullkomligt havererad så måste de rimligtvis inse redan nu att det inte finns på kartan att de kommer få ett tredjepartsstöd bättre än det WiiU har även om de skulle släppa en maskin som är kraftfullare än en PS4 och en XBO ihop. det är alldeles för sent in i ett generationsfönster redan nu, och de kommer därmed vara antingen hopplöst efter i installationsnummer nu, eller hopplöst efter i prestandasiffror . alltså kommer de inte göra det.

men det är heller inte inte WiiU som egentligen behöver ersättas, den klarar redan "Nintendografik" utmärkt. det är istället DS/3DS som mest behöver mer grafisk kraft, jämte Playstation Vita så är DS inte direkt njutbart ens på sin senaste inkarnation. och det är mycket eftersom Vita-spel kan uppskalas till att se rätt ok ut på en stor skärm som jag tror att det är en praktisk lösning som ger en hel massa fördelar utan någon direkt nackdel i att nå en så stor del av den (för Nintedo) relevanta marknaden de lite tappat. de behöver kort och fortsätta sälja det som säljer, samt ha en acceptabel lösning för de som de inte längre säljer lika mycket till.

men att börja konkurrera med sina konkurrenter kommer de inte.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

"Relativt kraftfull för sin tid" beror så klart på vad man jämför med, men jämför man med de andra konsollerna de konkurrerade mot så var hårdvaran i N64 och SNES kraftfullare än konkurrenterna (Saturn, PS1, Jaguar resp. Mega Drive, TurboGrafx). Neo Geon var visserligen kraftfullare än SNES, men den var så förbannat dyr såatt nästan ingen köpte den.
NES var väl den enda tidiga Nintendo-konsollen som prestandamässigt låg lite efter konkurrenten.

Skräddarsydd hårdvara använde alla fram tills Xbox släpptes så det var inget unikt för just Nintendo.

Med PS3 fanns det även vissa andra problem. Visst har processorn hög teoretisk prestanda, men var svårprogrammerad och dyr. Prestandan blev inte bättre än för 360 p.g.a. att GPUn var likvärdig. Sen att de skulle marknadsföra Blu-ray via den gjorde den riktigt dyr att tillverka (Blu ray-spelare var inte billiga ens för Sony då).

Efter att ha uppdaterat mig om SNES:en kontra Megadrive får jag väl säga att det stämmer. Processorn i SNES:en var klenare, men resten var väl bättre.

Nintendo 64 däremot var det mer blandat. Processorn var väl relativt kraftig, men den hämmades av för lite minne (samma som PS1), höglatensminne (RAMBUS), löjligt liten texturinläsningscashe och bl a en utsmetningseffekt som var påslagen som standard i hårdvaran, och Nintendo vägrade ge ut fullständig dokumentation om hårdvaran till tredjepartsutvecklare. Och så förstås kassetterna. De borde använt någon lätt modifierad mini CD, ungefär som med Gamecube, och tryckt upp hastigheten till x4 eller x8.

De sista två styckena motsäger inget jag skrivit.
GPU:n i PS3 var sämre än i 360.
Min poäng var att Sony borde ha tagit en bredare/mer generell approach med PS3 än vad de gjorde. Sony gjorde PS3 till en plattform att marknadsföra och etablera både Cell och Blu-ray. Med Cell borde de ha modifierat den och kört med 2 PPE:er och så många SPE:er som sen skulle fått plats på chipet, så att den inte blir så jättespecialiserad. Man vill inte lägga ner hundratals timmar på att skräddarsy till en plattform bara för att få den att rulla i nivå med konkurrerande plattformar.

Skrivet av AndreaX:

grejen är att om inte Nintendos marknadsöverblick är fullkomligt havererad så måste de rimligtvis inse redan nu att det inte finns på kartan att de kommer få ett tredjepartsstöd bättre än det WiiU har även om de skulle släppa en maskin som är kraftfullare än en PS4 och en XBO ihop. det är alldeles för sent in i ett generationsfönster redan nu, och de kommer därmed vara antingen hopplöst efter i installationsnummer nu, eller hopplöst efter i prestandasiffror . alltså kommer de inte göra det.

men det är heller inte inte WiiU som egentligen behöver ersättas, den klarar redan "Nintendografik" utmärkt. det är istället DS/3DS som mest behöver mer grafisk kraft, jämte Playstation Vita så är DS inte direkt njutbart ens på sin senaste inkarnation. och det är mycket eftersom Vita-spel kan uppskalas till att se rätt ok ut på en stor skärm som jag tror att det är en praktisk lösning som ger en hel massa fördelar utan någon direkt nackdel i att nå en så stor del av den (för Nintedo) relevanta marknaden de lite tappat. de behöver kort och fortsätta sälja det som säljer, samt ha en acceptabel lösning för de som de inte längre säljer lika mycket till.

men att börja konkurrera med sina konkurrenter kommer de inte.

Intressant. Det låter som det mest troliga.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Så mycket prat om prestanda och tredjepartstillverkare. Jag känner ingen som vill ha en konsol från Nintendo tack vare tredje part. Och det behöver väl knappast nämnas men Nintendos egna spel funkar fint som det är på hårdvaran.

Visst, man kan väl argumentera att de som vill ha en konsol från Nintendo inte är intresserade av tredje part därför att "hårdvaran inte räcker till" eller för att "de knappt släppt några spel". Men vet ni vad, plattformsagnostiska spel nöjer sig nästan alltid med minsta gemensamma nämnare. Det betyder att de finesser Nintendo erbjuder med sin hårdvara sällan utnyttjas på ett bra sätt av tredje part. Varför släppa ett spel till en konsol och helt slopa det som är konsolens selling point?

Jag hoppas att Nintendo fortsätter att experimentera med olika aspekter kring hårdvara, så som de alltid har gjort, istället för att fokusera på att släppa prestandamässigt likvärdig hårdvara. 3DS:en är populär idag, men den hade nog aldrig funnits om det inte vore för att de experimenterade med 3D redan på Famicomens tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Skrivet av 1up:

@Pursche01: Det finns sdk till samtliga spel som stöder moddning i steam t.ex. Bara för att det i mjukvaran finns stöd för gamepad, ratt, surround, nvidia/amd, osv betyder det inte att alla enheter har det.. eller hur?

Det är STOR skillnad på SDK till spel och SDK till en konsoll, SDK'n brukar följa med devkits och innehåller byggkedjan från ren kod (vanligtvis C++) till maskinkod. Denna byggkedjan brukar med 99.9%'s sannolikhet inkludera en kompilerare, beroende på vilken kompilerare samt vissa grejer kring kompileraren så bör det gå att konstatera vad det är för operativsystem. Om vi har TUR så finns det även extra stöd för specialiserade funktioner som SSE3 (eller AMD's motsvarighet) som skulle berätta vilken tillverkare det är på processorn. Och detta är utöver att en SDK oftast inkluderar exempel samt dokumentation på hur saker fungerar, vilket återigen skulle kunna ge oss väldigt stora ledtrådar till vad som finns i enheten.

Visa signatur

It is a medium of entertainment which permits millions of people to listen to the same joke at the same time, and yet remain lonesome. ~T.S. Eliot, about radio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Är det inte riktigt bra slagläge för Nintendo nu om de kan få ut en ny konsol redan 2016? Eftersom många är missnöjda med hårdvaran i PS4 och Xone så skulle de säkert sälja miljontals konsoler bara de ser till att erbjuda något klart kraftfullare än de båda.

Det kanske är ett bra tillfälle, men tror inte det är deras "grej" att vara bättre på prestanda.

Snarare tvärt om som konsol betraktat (fokus på innovation och lite "gulligare" och grafiskt enklare spel, med bra spelupplevelse).

Däremot om du ser det främst som en bärbar mobil enhet så kommer den att ligga i absoluta framkanten av prestandautvecklingen (kan nog bli fräckt), men knappast något som då är en direkt konkurrent till XB1 eller PS4.

Kan bli en kul pryl totalt sett (tror jag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag vet inte hur bakåtkompatibiliteten skulle fungera då vad jag läst ska NX vara en konsol utan optisk media? Det går ju att lösa genom att ladda ner spelen digitalt, men jag gissar på att det endast gäller spel man redan äger i digital form på Wii U och inte de man har på skiva?

Jo, det stämmer. Möjligen så skulle de kunna erbjuda att koppla till en lös optisk enhet via USB.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/