Permalänk
Medlem

Beskära Musmatta?

Hejsan!

Funderar på att köpa denna musmatta: http://www.inet.se/produkt/6102573/corsair-gaming-mm200-exten...

Dock är den lite för lång för mitt skrivbord.

Kan man beskära den med en vass kniv utan att det "korvar" upp sig så att det syns små trådar och limm o grejer?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Uräkta offtopic, jag använder inte textilmusmatta och kan inget om ämnet men jag måste bara inflika att "Beskära Musmatta?" är en riktigt skön rubrik

Permalänk
Medlem

Det borde vara ganska lungt. Och om det nu blir en dålig kant så kan du säkert antingen bränna ihop den eller lägga lite smältlim eller nagellack längs skarven

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Skulle själv kunna testa att göra detta själv med en gammal musmatta imorgon och komma tillbaka med resulat!

Visa signatur

blipp blopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimHeterJag:

Skulle själv kunna testa att göra detta själv med en gammal musmatta imorgon och komma tillbaka med resulat!

Hehe, ja om det är tyg så vore det toppen

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Hehe, ja om det är tyg så vore det toppen

http://www.inet.se/produkt/6606507/mionix-sargas-900-deskpad?...

En sådan blir nog offret

Visa signatur

blipp blopp

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av YamahaDGX630:

Hejsan!

Funderar på att köpa denna musmatta: http://www.inet.se/produkt/6102573/corsair-gaming-mm200-exten...

Dock är den lite för lång för mitt skrivbord.

Kan man beskära den med en vass kniv utan att det "korvar" upp sig så att det syns små trådar och limm o grejer?

Hejsan,

Denna fråga får man inte varje dag, jag har själv en sådan musmatta och om du vill korta ner den skulle jag nog nästan testa använda en sax.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Borde inte va några problem med ett rakblad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Denna fråga får man inte varje dag, jag har själv en sådan musmatta och om du vill korta ner den skulle jag nog nästan testa använda en sax.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hej, tack för svar! Ja, det är frågan för, sax eller en vass brevkniv. Du tror alltså inte att det kommer bli fula stygn som kommer att synas i kanterna?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag slakta en QCK Heavy som jag klistrade på armstöden på min stol.
Haft dom där 2 år typ och kanterna är fortfarande ok, och då har dom fått betydligt mer kontakt än vad en kant på en musmatta får

Permalänk
Medlem

Det går bra att dela på en musmatta. Rör det sig om typen på skumgummibas (som motsats till skumplastbas), så är det idiotvass kniv (brytbladskniv, mattkniv, skalpell, etc) och flera snitt med lätt hand som gäller. Givetvis använder du linjal, eller ännu bättre en stålskala att lägga snittet längsmed.

Känner du dig osäker kan du ju alltid öva in känslan på den del av musmattan du ändå ska skära bort.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det går bra att dela på en musmatta. Rör det sig om typen på skumgummibas (som motsats till skumplastbas), så är det idiotvass kniv (brytbladskniv, mattkniv, skalpell, etc) och flera snitt med lätt hand som gäller. Givetvis använder du linjal, eller ännu bättre en stålskala att lägga snittet längsmed.

Känner du dig osäker kan du ju alltid öva in känslan på den del av musmattan du ändå ska skära bort.

hm... Okej. Det gäller denna matta: https://www.inet.se/produkt/6102573/corsair-gaming-mm200-exte...

Vad tror du då?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

jag klippte faktiskt av en liten bit av min QcK+ matta häromveckan då den blivit så gammal (tror den är 5 år nu) och torr i kanterna att den smulade sönder. Klippte med en vanlig IKEA-sax, och det blev skitbra! Mattan är nu som ny förutom att den är 5cm kortare åt varje håll.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630:

Med reservation för att jag bara har bilder och mått att utgå från i bedömningen tror jag inte det är några problem alls. Det ser ut att vara den gummiaktiga typen (ihoprullad på en bild) och den är bara 3 mm tjock. Tror du tar den på ett snitt med en mattkniv eller en brytbladskniv av den kraftigare sorten.

Men återigen, övningsskär på den del av mattan du ska kapa bort innan du lägger det slutgiltiga snittet, så kommer du på knepen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej, tack för svar! Ja, det är frågan för, sax eller en vass brevkniv. Du tror alltså inte att det kommer bli fula stygn som kommer att synas i kanterna?

Hej igen,

Jag hade en likadan musmatta över så jag tog och klippte av en bit för att se hur det blev, här har du några bilder på det.

Det blev väldigt små fransar, men med hjälp av en tändare och försikigt elda på kanten så blev de bra resultat.

Hoppas detta svarar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Hejsan på er!

Tror att jag tagit "Sent svar" till en helt ny nivå. I samband med trådstarten så renoverade vi huset, och därefter så har jag helt enkelt glömt bort tråden dessvärre. Hade inte gjort en grej av det om jag själv inte hade stört mig på folk som ber om hjälp i forumet och sedan glömmer/ struntar i att återkoppla med resultat. Men Men... Bättre sent än aldrig

Stort tack till Johan på Corsair och övriga medlemmar som satt sin fot i tråden!

Resultatet blev följande:

Jag behövde ett nytt bord då jag tro det eller ej har suttit med samma utrustning på ett IKEA laptop-bord. Så jag köpte en svart täckskiva för kök, och satte ben på det. Väldigt nöjd! Monterade även på ett hörlursställ på sidan av bordet för mina hörlurar när dom inte sitter på dockningsstationen. Musmattan klippte jag i och brände i kanterna, funkade prima

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av YamahaDGX630:

Hejsan på er!

Tror att jag tagit "Sent svar" till en helt ny nivå. I samband med trådstarten så renoverade vi huset, och därefter så har jag helt enkelt glömt bort tråden dessvärre. Hade inte gjort en grej av det om jag själv inte hade stört mig på folk som ber om hjälp i forumet och sedan glömmer/ struntar i att återkoppla med resultat. Men Men... Bättre sent än aldrig

Stort tack till Johan på Corsair och övriga medlemmar som satt sin fot i tråden!

Resultatet blev följande:
http://s9.postimg.org/l2aztid7v/IMG_20151011_200803.jpg

Jag behövde ett nytt bord då jag tro det eller ej har suttit med samma utrustning på ett IKEA laptop-bord. Så jag köpte en svart täckskiva för kök, och satte ben på det. Väldigt nöjd! Monterade även på ett hörlursställ på sidan av bordet för mina hörlurar när dom inte sitter på dockningsstationen. Musmattan klippte jag i och brände i kanterna, funkade prima

Ser ju inte dumt ut alls!