AMD lovar dubblerad energieffektivitet med grafikgenerationen Arctic Islands

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jonathanknet:

4k 120hz :D:D:D:D:D
Drömma går alltid..

Det behöver inte drömmas... om man spelar spel som Smite, CSGO etc
2st GTX 780'n fixar den biffen kan jag lova.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Va? Nu läser du väl lite märkligt, greenland är uppföljaren till Fiji precis som att Fiji var uppföljaren till Hawaii. Arkitekturen är cgn. Finns ju flera cgn kretsar som både vart hyfsat svala och överklockat hyfsat. Är ju själva kretsen Fiji som är har problem med strömläckage vid höga frekvenser inte arkitekturen i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

GCN om jag får be

Okej, nämn någon Ö i GCN-familjen som klockat i närheten av Maxwell. Nu är det ju iofs bara maxwell som klockat såhär bra från Nvidia, men jag jämför naturligtvis med det som är bäst. Överklockning har kanske inte så stor betydelse i stort, men för oss "entusiaster" har det ju det.

Btw, jo jag tror det har en hel del med arkitekturen att göra. Nvidia tillverkar nämligen sina kretsar på samma fabrik och med samma process. AMD har dessutom valt fler transistorer på mindre yta (Fiji), jämfört med GM200 (om jag inte minns helt fel).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

GCN om jag får be

Okej, nämn någon Ö i GCN-familjen som klockat i närheten av Maxwell. Nu är det ju iofs bara maxwell som klockat såhär bra från Nvidia också (vad jag kan minnas), men jag jämför naturligtvis med det som är bäst. Överklockning har kanske inte så stor betydelse i stort, men för oss "entusiaster" gör det ju det.

Vad har det med ditt tidigare inlägg att göra? Och sa jag att amd har kort som klockar bättre än Maxwell? Ser inte hur det är relevant med överklockning ändå, kan ju släppa ett kort på 200MHz som går att klocka med 5OO% men vad spelar det för roll? Och spelar ingen som helst roll om ett kort går i 1500MHz om ett som går i 1000MHz är snabbare. Är ju prestanda som räknas...

Min poäng var att det är inget i den här nyheten som säger att greenland kommer ha samma "problem " som Fiji.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

4k 120hz :D:D:D:D:D
Drömma går alltid..

8K 120Hz.
Min dröm är snäppet längre.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad har det med ditt tidigare inlägg att göra? Och sa jag att amd har kort som klockar bättre än Maxwell? Ser inte hur det är relevant med överklockning heller, kan ju släppa ett kort på 200MHz som går att klocka med 5OO% men vad spelar det för roll? Och spelar ingen som helst roll om ett kort går i 1500MHz om ett som går i 1000MHz är snabbare. Är ju prestanda som räknas...

Min poäng var att det är inget i den här nyheten som säger att greenland kommer ha samma "problem " som Fiji.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skrev att de (AMD) kanske släpper en GPU som klockar något i mitt första inlägg, eller du kanske inte läste det?

Överklockning inte relevant, undra om många på det här forumet håller med dig på den punkten:
OC = gratis extra prestanda (vilket i princip bara Nvidia står för nu)

När vi ändå talar om prestanda så kan vi väl vara överens om att AMD inte är i närheten av Nvidia (trots nästan en miljard transistorer fler i flaggskeppet) idag. Med det sagt, är jag fullt medveten (t.o.m hoppas) att AMD ändrar på detta när vi ser fler DX12 titlar släppta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jag skrev att de (AMD) kanske släpper en GPU som klockar något i mitt första inlägg, eller du kanske inte läste det?

Överklockning = gratis extra prestanda (vilket i princip bara Nvidia står för nu)

När vi ändå talar om prestanda så kan vi väl vara överens om att AMD inte är i närheten av Nvidia idag. Med det sagt, är jag fullt medveten (t.o.m hoppas) att AMD ändrar på detta när vi ser fler DX12 titlar släppta.

Jamen vi pratar ju om en krets som inte finns ute än, därför är överklockningspotential irrelevant imo för att om AMD's kort är 50% snabbare än Nvidias så skiter jag i om det går att överklocka eller vilken MHz det går i.

Håller verkligen inte med om att dom är överlägsna ur ett konsumentperspektiv då de ligger väldigt jämnt i typ alla prissegment under Fury X /GM200, men ja överklockar man så är nog de flesta Maxwell kort bättre. Men de har både fördelar och nackdelar, finns imo inget generellt självklart val som konsument (förutom då kanske om vet att man kommer köra Nvidia kortet i 1500MHz)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

4k 120hz :D:D:D:D:D
Drömma går alltid..

Ligger inte problemet i begränsad bandbredd i de nuvarande hdmi/dp/dvi snarare än korten och skärmarna?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jamen vi pratar ju om en krets som inte finns ute än, därför är överklockningspotential irrelevant imo för att om AMD's kort är 50% snabbare än Nvidias så skiter jag i om det går att överklocka eller vilken MHz det går i.

Håller verkligen inte med om att dom är överlägsna ur ett konsumentperspektiv då de ligger väldigt jämnt i typ alla prissegment under Fury X /GM200, men ja överklockar man så är nog de flesta Maxwell kort bättre. Men de har både fördelar och nackdelar, finns imo inget generellt självklart val som konsument (förutom då kanske om vet att man kommer köra Nvidia kortet i 1500MHz)

Skickades från m.sweclockers.com

Skall man titta på vad som är mest prisvärt så bör man räkna med överklockningsprestanda, men jag tror AMD ligger bättre till där mestadels ändå. Hur som helst så var inte det intressant för mig i denna diskussionen utan vad som faktiskt presterar bäst och jag tycker inte det låter speciellt imponerande med att slänga på dubbelt antal transistorer och får ut dubbla prestandan. Jag tycker det låter som att säga att våra designförändringar har gett 0 och ingeting i vunnen prestanda. Vi använde "bruteforce" för att få ut mer prestanda (om man nu kan använda det ordet i liknelsen).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hjälpsam

Hörs på namnet, att Arctic Islands kommer att gå svalt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Nyhet
"Förutom lägre strömläckage möjliggör de nya tillverkningsteknikerna också högre transistortäthet. För Greenland talas det om en massiv krets med inget mindre än 18 miljarder transistorer – upp från 8,9 miljarder för Fiji. Det här ryktet spär på spekulationerna om att ett grafikkort med Greenland kan dubblera prestandan mot flaggskeppet Radeon R9 Fury X."

Är inte det med 18 miljarder transistorer enbart spekulationer baserat på att det ska vara dubbla prestandan per watt, samt att TSMC sagt att man får dubbla densiteten på 16nm i förhållande till 28nm?
Lisa Su säger ju att en del av prestandan kommer utav en förbättrad arkitektur, om dom lyckats med en 10% ökning av effektivitet så betyder det med bibehållen klocka strax under 16 miljarder transistorer. Som ex. om det nu skulle vara en dubblering av prestandan, vilket vi inte vet då det enbart pratats om dubblerad prestanda per watt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jag skrev att de (AMD) kanske släpper en GPU som klockar något i mitt första inlägg, eller du kanske inte läste det?

Överklockning inte relevant, undra om många på det här forumet håller med dig på den punkten:
OC = gratis extra prestanda (vilket i princip bara Nvidia står för nu)

När vi ändå talar om prestanda så kan vi väl vara överens om att AMD inte är i närheten av Nvidia (trots nästan en miljard transistorer fler i flaggskeppet) idag. Med det sagt, är jag fullt medveten (t.o.m hoppas) att AMD ändrar på detta när vi ser fler DX12 titlar släppta.

Du tittar inte på varför de har högre effekt. Pga av ACE(gen 1) heter nog HSW(gen 2) så ligger det ström på varenda block för det fördelas så medans nVidias sätt att hantera öppnar upp efterhand. Isynnerhet under dx11 led AMD av detta. Dx12 kommer forfarande AMD lida av det men performance/watt kommer förmodligen se bättre ut när det belastas. Märkliga du nämner OC medans AMD kör referens hastigheter. Kolla de få benchmark i dx12 med oklockad nVidia det krävs mycket effekt innan den ens når nano i prestanda. Så frågan hur mycket skall du klocka och tro mig du dubblar nästan effekten även på fabriksklockade nVidia innan du ens kommer förbi en Fiji. Du kanske vinner några fps och har väldigt lite headroom innan du toppar ut och det innan ens AMD har kommit officiellt ut med OC app. Så jag förmodar AI kommer med bättre hantering hur blocken anväds för att få bot på den högre effekten.

Permalänk
Skrivet av frankof:

28W, 60fps, blir nog många lyckliga entusiaster

(fantasisiffror, inte så seriöst)

Säg inte det, vet en som har i alla fall spökat runt i forumet och gnäller. "Toppkorten ska inte dra mer än 100 watt ström"

Skrivet av Paddanx:

2016 kommer nog bli det mest spännande året inom dator/teknikvärlden på läääänge.

- Både AMD och Nvidia ska göra jättekliv på grafikkort marknaden.

- Intel/Micron + Sandisk/Toshiba (+ Hynix ???) ska släppa 3D NAND till SSDer med hög utlovad prestanda. Dessutom så släpps en hel del NVMe baserade M.2 enheter med helt otrolig prestanda.

- Intel och AMD ska ge nya CPUer (om allt går som planerat). Intel Kaby Lake (tror jag det var), där jag hoppas de slänger in Broadwells L4 Cache, med Skylakes optimering för det. AMD ska släppa Zen, deras hopp på CPU sidan som av rykten ska bli en ordentlig konkurrent.

- 2011-3 Får en ny CPU, aka Broadwell. Frågan är om det blir något speciellt utan sin L4 cache...

- OLED paneler av skärmar ska börja göras av bla Samsung, som konkurrent till LG. Både TV och andra skärmar kanske blir mer OLED

- Mekaniska diskarna ska nå och passera 10TB, samtidigt som SSDerna når 4TB för konsumentbruk. Priserna väntas också falla rätt bra.

- Intel satsar på att så mycket som möjligt ska bli trådlöst som standard. Frågan är hur bra det blir i praktiken.

- HP ska tydligen uppfinna datorn "på nytt", med enorm beräkningskraft.

- Tesla ska lansera generation 3, en bil som "normalt" folk har råd med.

- och så klart... om du är rik så kan du få åka med på en rymdresa
Sen skulle väl också de människorna som ska på en vägs resa till Mars åka?
Vi ska väl även få ner det sista av Plutos sond. De håller ju fortfarande på att tanka ner data från den...

Finns säkert mer som jag glömt.... men det är satans mycket iaf

@ante9224 Juuuste. Hur kan jag glömma alla VR tekniker. Occulus ska komma, frågan är hur långt bort Valve och MS är på den fronten.

@Ozzed ahh, juste det var "bara" landaren. Blanda ihop det.

@TheSlicker Självklart gör jag det, rättar.

Bra sammanfattat Något du stulit ifrån mig (har skrivit något liknande i två andra trådar)?

Nä men seriöst, 2016 verkar vara året då elektronikbranschen vaknar och för många konsumenter kommer vara riktigt spännande år.

Skrivet av trickeh2k:

Ligger inte problemet i begränsad bandbredd i de nuvarande hdmi/dp/dvi snarare än korten och skärmarna?

Jupp, nyaste DP 1.3 som ska komma klarar inte det och då har jag inte nämnd skärmarnas begränsning (som viss thomas är bra mycket bättre på). http://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-del...

Men tror inte båda lagen kommer köra all in på första gen, utan måste ju ha lite krut var till nästa gen (för att sälja). Tror inte 14nm noden är gjord för högpresterande grafikkort och tidigare år har det pratas om andra leverantörer än TSMC (har ändå aldrig hänt utan kört vidare med samma). Dessa rykten är ju för dels AMD ska ju troligen köra 14nm zen och Nvidia vet jag exakt orsak (mer än skrivits löst i olika artiklar mellan just 14/16nm), kan ju shield eller något annat dom har planer på att använda 14nm.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Du tittar inte på varför de har högre effekt. Pga av ACE(gen 1) heter nog HSW(gen 2) så ligger det ström på varenda block för det fördelas så medans nVidias sätt att hantera öppnar upp efterhand. Isynnerhet under dx11 led AMD av detta. Dx12 kommer forfarande AMD lida av det men performance/watt kommer förmodligen se bättre ut när det belastas. Märkliga du nämner OC medans AMD kör referens hastigheter. Kolla de få benchmark i dx12 med oklockad nVidia det krävs mycket effekt innan den ens når nano i prestanda. Så frågan hur mycket skall du klocka och tro mig du dubblar nästan effekten även på fabriksklockade nVidia innan du ens kommer förbi en Fiji. Du kanske vinner några fps och har väldigt lite headroom innan du toppar ut och det innan ens AMD har kommit officiellt ut med OC app. Så jag förmodar AI kommer med bättre hantering hur blocken anväds för att få bot på den högre effekten.

Jag är lite osäker på hur jag skall svara på det där. Jag är vet inte ens om jag förstod allt

Jag har inte jämfört något överklockat med något oklockat, jag skrev dock att Nvidias Maxwell är överlägsen allt vad AMD släppt i överklockning, och uppenbarligen även i alla spel baserade på DX11 hittills med. Men det var inte det mitt ursprungliga inlägg handlade om utan snarare att det inte var imponerande med dubbel prestanda när de använt dubbla antalet transistorer.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Okej, nämn någon Ö i GCN-familjen som klockat i närheten av Maxwell.

Var väl inte ovanligt att kunna klämma fram 20-25% överklock på 7970. Inte så pjåkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Var väl inte ovanligt att kunna klämma fram 20-25% överklock på 7970. Inte så pjåkigt.

Så någonstans mellan 1200-1250Mhz var vanligt på de korten? Gått förbi mig helt kan jag säga.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Så någonstans mellan 1200-1250Mhz var vanligt på de korten? Gått förbi mig helt kan jag säga.

Grundfrekvensen på 7970 var 925mhz. Utan någon djupdykning kan man läsa Sweclockers recensioner, där de kom upp i 1100mhz på ett referenskort, och 1200mhz på ett icke-referens. Det är ~19%, respektive ~30% överklock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Så ny dator nästa år då, med Arctic Islands, Zen och DDR4. Nice. B)

Samma här!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@elajt_1:

Inga problem , fråga gårna för du försöker att förstå medans många kör "talk to the hand"
Stort problem för både AMD och kanske nVidia är EU. EU tvingade xb1 och PS4 att inte överstiga om jag inte minns fel 150 Watt. Så den som säger att om det görs en konsol av Steammachine kan glömma det. Finns ingen hårdvara idag som nå så låga effekter med full kraft idag. Grafik tar effekt. Faktum är cpu på några watt kan faktiskt driva ett kraftfull grafikkort Så om de kan få samma prestand för halva effekten så dyker det nog upp konsoller med båfe AMD och nVidia. Min poång är detta kommer nog ske för GPUer också. Allt annat är effektivt i en dator. nu är det tid för GPUn också.
På tal om OC du kan få en transistor och gå i 10 GHz och du kan få 5 transistorer att gå i 3 GHz vilken tror ni har högst prestanda.

Permalänk
Medlem

AMD levererar fantastiska produkter samma dag som man börjar banta.
"imorgon".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

AMD levererar fantastiska produkter samma dag som man börjar banta.
"imorgon".

Ska det vara sarkasm? Ser att du kör både Apple och Nvidia, det verkar som att du vill betala mer för mindre i alla fall och det är ju ditt val.

Permalänk
Avstängd

Kanske kommer en helt ny generation konsol snart då de kommer aldrig att hänga med om 2-3 år när vi går ner till 10nm. PC master race, AMD. Blir ett helt AMD System till Julen 2016

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på +50% prestanda per GPU och -25% effekt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@FredrikMH:

Låter rimligt.
Såg på WCCftech att ett rykte säger att Apple kommer kanske använda AMD APU 2017-2018 iMac. Lisa nämnde förra året att det fanns 1-2 semicustom SoC på gång. Den ena verkar vara Nintendo den andra kan vara Apple som vill ha ett, byggd på Zen eller Zen+ och AI.

Permalänk
Avstängd

@dahippo: Verkar som att 2016- 2018 kan bli MSI comeback för AMD

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hjälpsam

2016 blir det år då det verkligen lönar sig att uppgradera från ett HD7970 eller HD7950.
Fem år kommer de korten kunna hänga med i toppen, de släpptes i December 2011.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

2016 blir det år då det verkligen lönar sig att uppgradera från ett HD7970 eller HD7950.
Fem år kommer de korten kunna hänga med i toppen, de släpptes i December 2011.

Köpte vid release, 7970 tillsammans med 3770K, nu i efterhand ett av mina bästa köp någonsin, speciellt 7970:t och då var det ändå relativt dyrt vid release... men man fick ha världens snabbaste grafikkort ett ganska långt tag (nästan ett halvår) tills 680 kom och slog det väldigt marginellt. Idag känns det dock som att 7970 krossar 680, men det är bara en känsla jag har utan att kunna styrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

2016 blir det år då det verkligen lönar sig att uppgradera från ett HD7970 eller HD7950.
Fem år kommer de korten kunna hänga med i toppen, de släpptes i December 2011.

Typ som jag. Först ett 4870x2 " var rea kostade typ 2.8k köpte det runt november 2008 vet ej hur jag lyckades få ddet så billigt". Det höll väldigt länge dock så innan 7000 serien kom började jag spela mest spel som ej hade crossfire support. Runt jul rean hittade jag ett 7970 GHz för typ 2.5 tror jag det var på cdon. Det gick sönder för lite mer än 1 år sen då hade dom ej kvar 7970 så fick hela summan tillbaks och hittade någon månad senare ett amd r9 280 asus direct cuii top för typ 1.7 i september förra året. Betalat ungefär 4.5k på grafikkort under 8 år snart vilket är inte dåligt plus så sålde jag mitt 4870x2 för 1.6-1.8k när jag köpte 7970 vilket blir typ 3k allt som allt jag lagt på grafikkort och aldrig haft problem med att spela på hög grafik.

Så nästa år ser det ut som det blir helt ny dator. Alla cpuer krymper och intels satsar på 6-8 cores. Amds for hyperthreading. Sen grafikkorten får hbm elöer nya gddr5 pch mindre nm. Låter slm perfekta året för ny dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bra sammanfattat Något du stulit ifrån mig (har skrivit något liknande i två andra trådar)?

Nä men seriöst, 2016 verkar vara året då elektronikbranschen vaknar och för många konsumenter kommer vara riktigt spännande år.

Har inte medvetet stulit det då jag inte sett dem, men jag kan inte tänka mig att jag är den enda som sett alla saker komma om man är teknikintresserad

Du får orda copyrights, så får du stämma mig för att jag är slarvig och inte kollar innan
Då undrar jag dock... har jag missat något (enligt dina listor)?

Skrivet av skewgen:

Köpte vid release, 7970 tillsammans med 3770K, nu i efterhand ett av mina bästa köp någonsin, speciellt 7970:t och då var det ändå relativt dyrt vid release... men man fick ha världens snabbaste grafikkort ett ganska långt tag (nästan ett halvår) tills 680 kom och slog det väldigt marginellt. Idag känns det dock som att 7970 krossar 680, men det är bara en känsla jag har utan att kunna styrka.

Med tanke på att 7970 fick en 20-25%+ boost från drivrutinerna släppta 2014, de sk Omega drivarna, och nu 5% till tror jag det var 2015 så kan det nog stämma rätt bra att de är förbi 680 igen.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Har inte medvetet stulit det då jag inte sett dem, men jag kan inte tänka mig att jag är den enda som sett alla saker komma om man är teknikintresserad

Du får orda copyrights, så får du stämma mig för att jag är slarvig och inte kollar innan
Då undrar jag dock... har jag missat något (enligt dina listor)?

Med tanke på att 7970 fick en 20-25%+ boost från drivrutinerna släppta 2014, de sk Omega drivarna, och nu 5% till tror jag det var 2015 så kan det nog stämma rätt bra att de är förbi 680 igen.

Skrev en lista två gånger Nä tycker du fått med det mesta. ahhaha får skriva till copyright

Jo riktigt intressant kommer det bli nästa år

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

Undrar vad transistor kostnaden blir för nästa generation AMD och nVidia. Bådas highend sägs ligga runt 16-18 mijader transistorer.
Utöver det skall HBM2 och interposern läggas till. Kan det handla om 30 miljader transistorer.

HBM2 kommer nog med största sannolikhet ligga enbart i det absolut högsta segmentet vars måltavla är entusiaster som har pengar att spendera. I de lägre segmenten så kommer nog GDDR5 vara standard iallafall i en till två generationer till.

Skrivet av Paddanx:

Håller med. Tittar man på R9 Nano så är denna ju otroligt strömeffektiv. Problemet är att de får så stor läckage vid högre effekt med Fury.

Kan bero på minnet..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds