Permalänk

Nytt jobb - Programmering?

Hej

Det är så att idag jobbar jag som It-tekniker (on site tekniker) på ett större företag.

Företaget ska börja att ersätta feta klienter med tunna klienter och våra jobb är i fara.

Har alltid varit fascinerad av programming och undrar hur svårt/lätt det är att komma igång att lära sig och samt bli så bra så man kan börja söka jobb som programmerare

Vilket språk ska jag börja med?

Hur lång tid tar det för en "normal begåvad" person att lära sig så pass mycket så att man kan börja söka jobb ?

Krävs det mattekunskaper mer än de fyra räknesätten?

Mvh Sandra

Permalänk
Medlem

Att säga att du vill jobba som programmerare är som att säga att du vill jobba som hantverkare, dvs väldigt brett och kraven på kunskap/erfarenhet skiljer sig väldigt mycket från olika områden. Enklast att börja med är troligen webb- och apputveckling, lätt att lära sig och ganska enkelt att få ihop referenser till ett CV. Kan man dock programmera i ett språk så är det inte svårt att gå över till ett annat.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog sikta in mig på att gå en 2-årig KY-utbildning om jag var du.
http://www.kyutbildningar.se/utbildning/programmering___62__....

Finns ganska mycket. Gäller bara att hitta vad du tycker låter mest intressant! Vet inte hur mycket matematik du läst, men vissa kurser kräver matematik 3/C

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på...

Har du någon aning om vilken typ av programmering du vill jobba med? Inom vilka områden eller vad för produkter?

Ang. matte så beror det också på. Jag använder sällan mer än de fyra räknesätten faktiskt men det kan ändå krävas att man har förståelse för avancerad matte även om man inte behöver implementera det i kod. Modulus-operatorn brukar väl vara rätt vanlig också men inte så svår att lära sig.

Permalänk
Skrivet av iFraja:

Att säga att du vill jobba som programmerare är som att säga att du vill jobba som hantverkare, dvs väldigt brett och kraven på kunskap/erfarenhet skiljer sig väldigt mycket från olika områden. Enklast att börja med är troligen webb- och apputveckling, lätt att lära sig och ganska enkelt att få ihop referenser till ett CV. Kan man dock programmera i ett språk så är det inte svårt att gå över till ett annat.

Ja, jag förstår att det är brett.

Men jag fiskar mest efter om det är lönt för mig att börja eftersom jag har noll erfarenhet av den biten.

Man är ju rädd för att bli arbetslös och nu får jag tid av min arbetsgivare att studera något i 6 månader.
Dock så är jag bunden till att sitta på mitt kontor, så därför tänkte jag att programmering kan ju vara något.

Sandra

Permalänk
Medlem

Har som dig ingen tidigare erfarenhet utan har endast testat lite själv på fritiden. Som med så mycket annat så handlar det mest om att träna, träna, träna och ännu mer träning. Det tar långt tid att bli bra på programmering och man måste testa sig fram på egenhand för att lära sig hur det fungerar i praktiken. Det är hur det fungerar för de flesta, finns såklart undantag för en liten mängd personer.

Det finns inget perfekt språk att börja med men de flesta kommer mest troligt rekommendera Python, eller C som första språk.

Hur det ser ut med jobb för personer som enbart lärt sig själva kan jag inte svara på. Men jag skulle gissa att det är rätt svårt utan någon form av utbildning, då det oftast krävs att du kan fler än 1 programmeringsspråk.

Ja, det krävs mer förståelse av matematik än enbart de fyra räknesätten men jag vill ändå påstå att det skiljer sig en hel del mot traditionella uträkningar.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Det beror på...

Har du någon aning om vilken typ av programmering du vill jobba med? Inom vilka områden eller vad för produkter?

Ang. matte så beror det också på. Jag använder sällan mer än de fyra räknesätten faktiskt men det kan ändå krävas att man har förståelse för avancerad matte även om man inte behöver implementera det i kod. Modulus-operatorn brukar väl vara rätt vanlig också men inte så svår att lära sig.

Svaret på dina första frågor är nej

Detta är bara en tanke jag har men vet inte alls inom vad. Just nu är det bara för att hitta ett annat jobb

Många rekommenderar java, men det krävs kanske flera års utbildning. Men så är det väl med allt kan jag tänka.

Permalänk
Medlem

@Sandra_Wyno: Som jag skrev tidigare finns det inget språk man kan kalla för nybörjarspråk Java är ett av de mest användbara men även ett av de svårare språken från den lilla uppfattning jag har. Enklast är egentligen att bara välja något språk och testa sig fram

Håller fortfarande fast vid att Python eller C som bra språk att börja med däremot. Eftersom de är lite äldre och mer grundläggande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Ja, jag förstår att det är brett.

Men jag fiskar mest efter om det är lönt för mig att börja eftersom jag har noll erfarenhet av den biten.

Man är ju rädd för att bli arbetslös och nu får jag tid av min arbetsgivare att studera något i 6 månader.
Dock så är jag bunden till att sitta på mitt kontor, så därför tänkte jag att programmering kan ju vara något.

Sandra

Om du har 6 månader på dig så tror jag blir tufft att få jobb med den korta erfarenheten och kunskapen, rent generellt, om du inte har kontakter eller väldig tur. Men tycker inte du ska ge upp programmering för det.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av iFraja:

Om du har 6 månader på dig så tror jag blir tufft att få jobb med den korta erfarenheten och kunskapen, rent generellt, om du inte har kontakter eller väldig tur. Men tycker inte du ska ge upp programmering för det.

Absolut blir det tufft, men 6 månader innan uppsägningarna kommer, sen har jag lite tid efter det med.

Men det viktigaste för mig är att komma igång och in i tänket. Känns som bra läge att göra något nytt.

Har varit onsite tekniker i 20 år

Permalänk

Har googlat runt och läst era svar så jag tror att python är bra att börja med för att komma igång.

Om jag greppar detta så är det nog Java som jag vill lära mig längre fram

Är det ett bra sätt? Eller ska man hoppa på java direkt?

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts så beror det ju lite på vad man siktar på att jobba med inom programmering, men jag hade nog valt Java som förstaspråk.

I jämförelse med C är det mycket enklare då man slipper tänka på minneshanteringen och tröskeln för att lära sig att debugga är mycket lägre. En annan fördel med Java är att det öppnar upp för Androidutveckling och dessutom är väldigt likt C# som även det är ett stort språk i applikationsutveckling på Windows.

Kan även tillägga att när jag utbildade mig så var majoriteten av undervisningen i Java. Nu var det antagligen inte bara av pedagogiska fel men jag tycker att det fungerade bra som udnervisningsspråk.

Permalänk
Skrivet av Vesh:

Som tidigare nämnts så beror det ju lite på vad man siktar på att jobba med inom programmering, men jag hade nog valt Java som förstaspråk.

I jämförelse med C är det mycket enklare då man slipper tänka på minneshanteringen och tröskeln för att lära sig att debugga är mycket lägre. En annan fördel med Java är att det öppnar upp för Androidutveckling och dessutom är väldigt likt C# som även det är ett stort språk i applikationsutveckling på Windows.

Kan även tillägga att när jag utbildade mig så var majoriteten av undervisningen i Java. Nu var det antagligen inte bara av pedagogiska fel men jag tycker att det fungerade bra som udnervisningsspråk.

Okej tack

Börjar med att kolla på java

Ska se om jag hittar beginner guides.

Permalänk
Medlem

Hört om många duktiga programmerare som faktiskt är självlärda. Utbildning är mindre viktigt än vad man tror

Permalänk
Medlem

Tips: https://www.codecademy.com/learn
Där kan du testa lite, och lära dig enkla saker. Men framförallt få en liten känsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår att många teknikerjobb försvinner nu. Funderar på om du kan fördjupa dig i operativsystemen, t.ex. Windows Server/Linux och jobba som systemadministratör?

Med 20 år i branschen har du ju säkert gott om kontakter och eftersom du är så pass erfaren har du kanske lättare att hitta ett nytt liknande jobb. Vår kommun sökte två tekniker för inte så längesedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Förstår att många teknikerjobb försvinner nu. Funderar på om du kan fördjupa dig i operativsystemen, t.ex. Windows Server/Linux och jobba som systemadministratör?

Med 20 år i branschen har du ju säkert gott om kontakter och eftersom du är så pass erfaren har du kanske lättare att hitta ett nytt liknande jobb. Vår kommun sökte två tekniker för inte så längesedan.

Det funderar jag också på. Kan ju ganska mycket om Microsoft OS redan..

Kanske någon windows server fördjupning hade varit på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

Hört om många duktiga programmerare som faktiskt är självlärda. Utbildning är mindre viktigt än vad man tror

för jobb krävs det dock i 99% av fallen att du har universitetsutbildning.
jag skulle vilja säga att jag är duktig på programmering, men lyckades aldrig få jobb för jag inte är utbildad på universitetet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Du får fundera ut om du vill fortsätta det du gör nu, isåfall fördjupa dig.
Om du vill börja med programmering hade jag rekommenderat någon distansutbildning (då kan du sitta på kontoret) och testa: Programmering 1 och vid sidan av det även läsa eventuellt kompletterande matematik kurs (om det behövs). Dvs om du bara läst Matematik A på gymnasiet (eller motsvarande) så skulle du eventuellt behöva läsa Matematik 2 och 3 också.

Dessa kurser tar 5 veckor styck, så du skulle enkelt hinna med Matematik 2, 3 och Programmering 1, 2. Det som är bra med att börja med en riktig kurs är att du får en struktur direkt. En utbildningsplan som är gjord för att du snabbt ska kunna sätta dig in i språket.

Då lär du dig förmodligen även om Programmering är något för dig, eller om du hellre vill fortsätta vara it-tekniker, i sånna fall är det ju bara att leta nytt jobb inom det alt. någon kortare utbildning.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

för jobb krävs det dock i 99% av fallen att du har universitetsutbildning.
jag skulle vilja säga att jag är duktig på programmering, men lyckades aldrig få jobb för jag inte är utbildad på universitetet

Mm, beror på landet, Sverige är väldigt mycket för utbildning. Men i tex USA är dom betydligt mer intresserade i dina kunskaper samt din portfolio. Däremot kan det vara svårt att få jobb i USA som svensk, så att i alla fall skaffa ett associate degree kan vara en bra idé

Permalänk

Kanske svårt för er att svara på. Men eftersöks det folk som har tex MS Server 2012 cert landet runt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Hej

Det är så att idag jobbar jag som It-tekniker (on site tekniker) på ett större företag.

Företaget ska börja att ersätta feta klienter med tunna klienter och våra jobb är i fara.

Har alltid varit fascinerad av programming och undrar hur svårt/lätt det är att komma igång att lära sig och samt bli så bra så man kan börja söka jobb som programmerare

Vilket språk ska jag börja med?

Hur lång tid tar det för en "normal begåvad" person att lära sig så pass mycket så att man kan börja söka jobb ?

Krävs det mattekunskaper mer än de fyra räknesätten?

Mvh Sandra

Jag tycker att det låter som en god ide att prova på programmering.
Om inte annat är det bra at i svårare tider ha fler valmöjligheter.
Nu är detta färgat av de utvecklare jag har på min arbetsplats och som jag känner, men jag skulle vilja föreslå att du tränar på Java.
Det är ju platformsoberoende och du kan både göra applikationer för att köras på en maskin eller med hjälp av ramverk greja med websiter.
På arbetsmarknaden är det väldigt ofta de söker java-utvecklare. Om du har lärt dig en del kan det mycket väl vara så att du kommer till en annan tjänst hos din arbetsgivare eller på ett nytt jobb och de erbjuder dig att utbilda dig ännu mer.
Den bok jag tror är lättast av alla för att komma igång med java och objektorienterad programmering heter "Head first Java"
Den är skriven på ett väldigt pedagogiskt sätt.
http://www.headfirstlabs.com/books/hfjava/
För att träna interaktivt på nätet tror jag att denna kurs är bra till att börja med.
https://www.codecademy.com/courses/learn-java

När det gäller mattekunskaper så är det jätteolika. Vissa jobbar ett helt arbetsliv som programmerare utan att behöva göra avancerad mattematik. Om man till exempel jobbar med applikationer som är inriktade på ekonomi så handlar det mer om ekonomiska kalkyler och de kan ju vara svåra på sitt sätt iofs men inte lika svåra som att räkna på en fysikmotor.

Visa signatur

/M

Permalänk

Vad ska man utbilda sig till för att få jobb

Hej

Lite som rubriken säger "Vad ska man utbilda sig till?"

Jag sitter i den sitsen att inom 6-8 månader (kanske ett år) kommer jag att behöva söka nytt jobb

Idag har jag ca 20 år inom 2nd Line it-support.

Jag tittar på olika alternativ typ programmering/web design/sql/sharepoint eller ja egentligen vad som.

Jag har fått möjligheten att kunna utbilda mig själv på kontorstid / fritid.

Jag förstår att de flesta arbetsgivare vill ha en ordentlig utbildning typ högskola eller KY.

Men med mina 20 år plus att jag är väldigt driftig och har ganska lätt att lära mig saker gör att jag vill ge det en chans att göra något annorlunda än 2nd line på annat företag.

Finns det något man kan plugga själv som kan eventuellt ge mig större chans att hitta annat?

Mvh Sandra

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på projektledning, det är ändå något som är väldigt brett och kommer alltid att behövas. Stort som smått.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

BI-plattformsutveckling (Sharepoint, Episerver etc) skulle jag gissa är den mest efterfrågade rollen inom IT-utveckling. Applikationspaketering, både .MSI och MS AppV och VMware motsvarighet är också antagligen ganska efterfrågat - i alla fall inom konsultbranschen. Övervakning (OP5, ManageEngine, SCOM, Nagios) är det väldigt få som "kan" och är inget i alla fall vår IT-avdelning har tid att utveckla...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Under dessa 20 år, är det någon teknik/någon lösning du fått upp ögonen för? Typ som du kan mer än annat?
T.ex. när jag satt som 3:rd line så fick jag allt som hade med Citrix att göra, mest för att jag gillade det och hade mer kunskap om det området än andra i teamet. Hade jag inte fått ett jobb som sysadmin så hade jag mest troligen jobbat som Citrixkonsult idag.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Under dessa 20 år, är det någon teknik/någon lösning du fått upp ögonen för? Typ som du kan mer än annat?
T.ex. när jag satt som 3:rd line så fick jag allt som hade med Citrix att göra, mest för att jag gillade det och hade mer kunskap om det området än andra i teamet. Hade jag inte fått ett jobb som sysadmin så hade jag mest troligen jobbat som Citrixkonsult idag.

Det skulle isåfall vara windows server. Men är osäker på hur mycket jobb det finns för en certifierad windows 2012R2 person.

Även webdesign tycker jag är rätt kul. Men samma där. Finns det en marknad för det idag. Oftast ska man kunna det i samband med annat

Permalänk
Medlem

Systemvetare är annars en bred utbildning, kan bli allt från projektledare, admin, utvecklare, testare osv. Sen finns det ju en del yrkesutbildningar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Hej

Lite som rubriken säger "Vad ska man utbilda sig till?"

Jag sitter i den sitsen att inom 6-8 månader (kanske ett år) kommer jag att behöva söka nytt jobb

Idag har jag ca 20 år inom 2nd Line it-support.

Jag tittar på olika alternativ typ programmering/web design/sql/sharepoint eller ja egentligen vad som.

Jag har fått möjligheten att kunna utbilda mig själv på kontorstid / fritid.

Jag förstår att de flesta arbetsgivare vill ha en ordentlig utbildning typ högskola eller KY.

Men med mina 20 år plus att jag är väldigt driftig och har ganska lätt att lära mig saker gör att jag vill ge det en chans att göra något annorlunda än 2nd line på annat företag.

Finns det något man kan plugga själv som kan eventuellt ge mig större chans att hitta annat?

Mvh Sandra

Sharepoint och powershell är framtiden tror jag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3*

Observera att vi ej tillåter flera trådar om samma ämne, se §3.3:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...