Hårddiskar med USB type-c på väg?

Permalänk
Medlem

Hårddiskar med USB type-c på väg?

Väntar otåligt på att externa hårddiskar med type-c ska komma. Någon som hört eller läst något nyligen om när de kommer? Eller om de redan lanserats? Jag kan inte finna något vare sig på prisjakt eller vid googlande?

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är pga just kontakten du vill ha det? För en mekanisk HDD kan inte ens mätta USB3.

Tror att det lär dröja då vinsten är så liten och de flesta datorer som idag har typ-C också har vanliga typ-A. Du kanske kan ordna någon passiv adapter som du kan sätta mellan?
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

Exakt, det är just kontakten som jag känner är central. Det är ändå framtidens standard, så känns avlägset att köpa nya usb-produkter idag, när micro-usb verkligen är i sitt sista aktiva skede. Tycker dock det är konstigt att det inte kommit 2,5" externa med Usb-C ännu, eller har jag missat någon? Har någon modell öht presenterats?

Skrivet av Paddanx:

Jag antar att det är pga just kontakten du vill ha det? För en mekanisk HDD kan inte ens mätta USB3.

Tror att det lär dröja då vinsten är så liten och de flesta datorer som idag har typ-C också har vanliga typ-A. Du kanske kan ordna någon passiv adapter som du kan sätta mellan?
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Exakt, det är just kontakten som jag känner är central. Det är ändå framtidens standard, så känns avlägset att köpa nya usb-produkter idag, när micro-usb verkligen är i sitt sista aktiva skede. Tycker dock det är konstigt att det inte kommit 2,5" externa med Usb-C ännu, eller har jag missat någon? Har någon modell öht presenterats?

Jag har inte sett någon än. Men jag har dock inte aktivt haft intresse eller behov för det själv. Dock gissar jag på att de finns, men de är nog dyra och svårare att få tag i, utan att egentligen ha någon fördel. http://www.technobuffalo.com/2015/03/10/macbook-usb-type-c-ha...
Apples ena datorn har ju tyvärr ingen annan kontakt, vilket är knäppt sätt att göra för en 20+ år gammal standard. Men det gör ju att det kanske finns hopp för ditt önskemål.

En sådan adapter som den jag länkade kommer ju vara användbar rätt länge dock, då äldre USB enheter med Typ-A kommer finnas väldigt länge. Du kan dock "tejpa ihop" eller mer permanent rigga den kabeln till en extern HDDs kabel, och på så sätt "få" en Typ-C kabel anpassad HDD (som dessutom kan vid behov ansluta till Typ-A) för rimlig peng.

Rent prestanda-mätmässigt så måste du upp i SSD klasser för att kunna ens få en fördel, och då måste det vara 3.1 av snabbare hastighet, inte den första generationens 3.0 hastighet, annars är det samma prestanda.
Så den enda anledningen till att göra detta är just om du saknar vanliga USB 3.0 Typ-A kontakter i datorn, eller har problem med att sätta i USB kontakten och därför just vill ha Typ-C. Typ-A kommer finnas kvar de 3-5åren som en hårdddisk lever idag, och om inte så finns som sagt adaptern som är länkad till räddningen.

Permalänk
Medlem

Känns snarare som det är sämre med USB type C om man ser till externa.
Då alla skylake moderkort använder Asmedia för dom.
Intel 3.0 känns bättre än använd ASMEDIA lösningar.

Permalänk
Medlem

Känns som högst relevant inlägg men skulle du kunna vidareutveckla lite? Är inte så påläst här. Skylake kommer väl med integrerat stöd för standarden?

Skrivet av JimmieSan:

Känns snarare som det är sämre med USB type C om man ser till externa.
Då alla skylake moderkort använder Asmedia för dom.
Intel 3.0 känns bättre än använd ASMEDIA lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Känns som högst relevant inlägg men skulle du kunna vidareutveckla lite? Är inte så påläst här. Skylake kommer väl med integrerat stöd för standarden?

Asmedia kontroller har alltid varit betydligt sämre än Intel, på allt. USB, SATA etc.
Dom krånglar mer, är betydligt långsammare och allmänt sämre.

Skylake har integrerat stöd för USB type C ja, men det är ändå asmedia kontroller som används.

Om du kollar ex moderkort specs:

Asus:
ASMedia® USB 3.1 controller :
1 x USB 3.1 port(s) (1 at back panel, black, Type-C)
ASMedia® USB 3.1 controller :
1 x USB 3.1 port(s) (1 at back panel, red, Type-A)

Gigabyte:
Chipset+ASMedia® ASM1142 chip:
1 x USB Type-C™ port on the back panel, with USB 3.1 support
1 x USB 3.1 Type-A port (red) on the back panel

osv.

Vad jag vet finns det inga Intel USB 3.1 Type C-A (gen2), vilket är riktigt trist ärligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Vad jag vet finns det inga Intel USB 3.1 Type C-A (gen2), vilket är riktigt trist ärligt talat.

Stämmer. Och detta är som sagt en anledning till varför jag inte är öht intresserad av Skylake eller 100-serien idag.

@random1234
Jag har inte problem med USB kontakter "åt 3 olika håll". Jag tittar på kontakten jag ska sätta in, när jag ser den lilla linjen som går mellan metallen på kontakten så vet jag att där är neråt, sen vet jag var neråt är i datorn. Det de kunde förbättrat är metallen på sidorna. Fäll in USB kontakten lite, sätt typ en "kon" så att man förs på plats direkt så hade man inte ens behövt C-kontakten alls.

I framtiden så blir C-kontakten standard, ja, men enda anledningen till varför jag vill ha den är för att man kan ladda enheter med den, typ laptop, som standard kontakt. Dock räknar jag med att A-kontakten blir kvar i år tionden till.
Som det är idag är den för tidig standard. Dyr, knappt implementerad (och ofta dåligt så), och erbjuder inga fördelar över just de som har svårt att sätta in en USB kontakt.

Permalänk
Medlem

Jag ska lägga in en notis i google kalender om att läsa ditt inlägg om exakt tre år för att kunna göra en reflektion till hur micro-usb står sig mot type-c och om dagens uppställning med olika usb-kontakter ses på som omodernt

Skrivet av Paddanx:

Stämmer. Och detta är som sagt en anledning till varför jag inte är öht intresserad av Skylake eller 100-serien idag.

@random1234
Jag har inte problem med USB kontakter "åt 3 olika håll". Jag tittar på kontakten jag ska sätta in, när jag ser den lilla linjen som går mellan metallen på kontakten så vet jag att där är neråt, sen vet jag var neråt är i datorn. Det de kunde förbättrat är metallen på sidorna. Fäll in USB kontakten lite, sätt typ en "kon" så att man förs på plats direkt så hade man inte ens behövt C-kontakten alls.

I framtiden så blir C-kontakten standard, ja, men enda anledningen till varför jag vill ha den är för att man kan ladda enheter med den, typ laptop, som standard kontakt. Dock räknar jag med att A-kontakten blir kvar i år tionden till.
Som det är idag är den för tidig standard. Dyr, knappt implementerad (och ofta dåligt så), och erbjuder inga fördelar över just de som har svårt att sätta in en USB kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Jag ska lägga in en notis i google kalender om att läsa ditt inlägg om exakt tre år för att kunna göra en reflektion till hur micro-usb står sig mot type-c och om dagens uppställning med olika usb-kontakter ses på som omodernt

Gör så. Får hoppas att inget dumt har hänt och att jag är här till att svara dig om 3 år också

Du kan ju dock jämföra hur lång tid det har tagit USB2 att ens "börja" försvinna?

- Du måste ha Windows 8 (7:an har inte nativt USB3 normalt, men det kan läggas till).
- Du måste ha Skylake generationen (intels 100 Chipset är de första som saknar USB2 grunden, dock är USB 3 bakåtkompatibelt men det kräver nativt USB3 stöd i mjukvaran eller drivrutiner).
- Du måste ha enheter som är stengamla eller billigaste budget för att sakna USB3 läge.

Jämför det med att USB2 släpptes 2000, och USB3 släpptes 2008. Det har mao tagit 15 år för USB2 att ens börja fasas ut helt i nyaste plattformar och 7 år för USB3 att bli ersättningsstandard, detta trots att fördelarna är stora och USB3 är bakåtkompatibelt