Permalänk
Avstängd

Vilka chassifläktar?

Bygger ihop ett mITX system med bitfenix prodigy och funderar på om jag ska köpa extra/byta ut chassifläktar. Är ute efter att få det så ljuddämpat som möjligt. Köper även ljuddämpningskit till chassit.

Då jag kommer montera bort samtliga burar osv finns det stora möjligheter.

Fram: 2st 120/140mm alternativt en 200/230mm. (En 120mm medföljer)

Bak: en 120mm medföljer.

Topp: 2st 120mm.

Så.. Vad jag främst undrar är:

Värt att behålla de 2 som medföljer eller ska ja byta ut dom? Hur stora och vilka ska jag ha? Som sagt.. Vill ha det väldigt tyst..

Toppen vet jag inte om jag kommer kunna montera fläktar på. Om det finns plats. Kollar med inet men det ska in ett r9 390 och en noctua U92 eller vad den heter.

När det gäller större chassifläktar är utbudet på Inet begränsat. Kanske köra på deras egna 120mm? Har fått bra recensioner..eller noctua NF f12 men dom va lite dyra..

Vad har ni för tips?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Större fläktar flyttar lika mycket eller mer luft än vad mindre gör fast vid lägre rpm = mindre ljud.
Så för att få det så tyst som möjligt så hade jag kört med en 200/230mm i fronten och sen en pwm fläkt där bak så att du kan kontrollera hur snabbt den snurrar.

Jag har aldrig haft att göra med ett prodigy chassi, så jag kan inte säga säkert att detta är den optimala fläktuppsättningen, men om du vill ha så låg ljudnivå som möjligt så skulle jag satsa på det jag skrev längst upp.

Dock är väl prodigy, om jag inte minns fel, ett sånt där chassi där man monterar moderkortet horisontellt och inte vertikalt, så optimal kylning kanske man åstadkommer genom att ha 2st fläktar i toppen som suger in kall luft över hela moderkortet och sen ha en 200mm i fronten som blåser ut. Men jag tror att en 200/230mm i fronten som suger in luft och ett utblås i bakkant borde vara tillräckligt.
Får väl hoppas att någon med ett likadant chassi tittar förbi och ger några tips!

Permalänk
Medlem

Går att lägga ner mycket pengar (om man vill) för att bygga en tyst dator.. Själv kör jag med Scythe Gentle Typhoon, som tyvärr inte säljs längre. Annars gillar jag Noctua, även fast de inte alltid är snyggast så är de sjukt bra imo. BeQuiets gillar jag också - har testat genom en hel del genom åren.
Och som TheYardbird skrev så ju större fläkt ju långsammare kan den snurra för att flytta lika mängd luft som en 120mm.

Värt att tänka på också är att ljuddämpningskit hjälper föga mot övriga komponenter i chassiet som kan orsaka oljud - högljudda grafikkortskylare, hårddiskar, nätagg etc. Kitet kommer inte magiskt göra din dator ljudlös utan för att dämpa dem sista små ljuden efter man säkerställt att övrigt i burken är knäpptyst.
Andra saker att tänka på också är att kapa fläktgaller och liknande för att det ska bli så lite turbulens som möjligt.
Gummibussningar på skruvar till fläktar hjälper lite grann också.
Fläktstyrning kan också vara nåt att tänka på. Antingen automatisk via moderkortet (om det stöds) eller fläktkontroller. Eller manuell fläktkontroll. Alltså att köra fläktar riktigt låga varv när man slösurfar, kollar film etc och sen när man drar igång ett spel så kan fläktarna varva mer och därav låta mer men inget man kommer märka iom ljudet från spelet.
Placering av datorn spelar också roll, har man den på bordet kommer man märka mer av den än om den stor under bordet t.ex.

Och sen såklart så spelar ju dina egna preferenser in. Vill man att datorn ska vara ljudlös, ja då kan man göra mycket. Men är man inte lika känslig så behöver man ju inte direkt dra fram det stora artilleriet för att göra datorn ljudlös.

Det som låter "mest" i min burk är min 2,5" hdd som bara för att jag skrev det här och var tvungen att leta efter nåt som låter så tycker jag att den låter för mycket trots att kylen i köket kan låta mer..

http://www.silentpcreview.com/ är en hel community fokuserat kring ljudlösa datorer (:

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

Som andra i tråden har sagt så, när det gäller fläktar desto större desto tystare
Jag är en så som tycker att datorn skall vara så kraftigt som möjligt men också så tyst som möjligt.

Har lyckats väl med en Obsidian 750D chassi (Corsair) och enbart samma typ av chassi fläktar.

Innan du säter igång med att köpa fläktar så tänk igenom hur du vill att luften ska röra sig, optimalt luftflöde påverkar temp som i sin tur påverkar fläkt varvtal. Jag gör lite oldschool och ritar med papper och penna för att få ett bra ide om hur det kommer att bli.

140mm PWM Silent Wings 2. Har 5st såna i chassin som gör att man har riktigt mycket luft flöde på ett lägre varv tal och är praktisk sätt ohörbara.

Anledning att jag valde silent wings 2 är:
-Gummidämpning vid infästningar till chassin så ingen metalist klirr kommer att komma från vibration.
-hydrauliska kullager, här finns det inga delar som nöter på varandra metall mot metall så fläkten kommer att vara tyst under den större del av sin livslängd.
-PWM Styrning då kan man styra varvtal igenom modderkortet eller speedfan.
-Gillar svart.

Sen det finns en del snack om räffling mellan de olika fläktar och att de hindrar kavitation och turbulens men det tror jag är marginalt med stora långsamt snurrande fläktar.

Det finns en nackdel: Priset. De är på den dyrare delen av skalan. Så du få fråga dig själv hur mycket är några mindre decibel värd.

Sen en nätägg som inte drar igång fläkten tills den blir tillräckligt värmt (har du bra luftflöde i chassin så är det sällan att den drar igång, iaf det är det jag har upplevt hittills)

Och CPU Kylaren om du kör med luft kör samma princip som fläktarna, jag har bara provat noctuas NH-U14S den är 140mm och väldigt tyst den med.

Hoppas detta info hjälper dig.

Sorry for long post jag har ingen potatis just nu.

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheYardbird:

Större fläktar flyttar lika mycket eller mer luft än vad mindre gör fast vid lägre rpm = mindre ljud.
Så för att få det så tyst som möjligt så hade jag kört med en 200/230mm i fronten och sen en pwm fläkt där bak så att du kan kontrollera hur snabbt den snurrar.

Jag har aldrig haft att göra med ett prodigy chassi, så jag kan inte säga säkert att detta är den optimala fläktuppsättningen, men om du vill ha så låg ljudnivå som möjligt så skulle jag satsa på det jag skrev längst upp.

Dock är väl prodigy, om jag inte minns fel, ett sånt där chassi där man monterar moderkortet horisontellt och inte vertikalt, så optimal kylning kanske man åstadkommer genom att ha 2st fläktar i toppen som suger in kall luft över hela moderkortet och sen ha en 200mm i fronten som blåser ut. Men jag tror att en 200/230mm i fronten som suger in luft och ett utblås i bakkant borde vara tillräckligt.
Får väl hoppas att någon med ett likadant chassi tittar förbi och ger några tips!

Skrivet av Tandborste:

Går att lägga ner mycket pengar (om man vill) för att bygga en tyst dator.. Själv kör jag med Scythe Gentle Typhoon, som tyvärr inte säljs längre. Annars gillar jag Noctua, även fast de inte alltid är snyggast så är de sjukt bra imo. BeQuiets gillar jag också - har testat genom en hel del genom åren.
Och som TheYardbird skrev så ju större fläkt ju långsammare kan den snurra för att flytta lika mängd luft som en 120mm.

Värt att tänka på också är att ljuddämpningskit hjälper föga mot övriga komponenter i chassiet som kan orsaka oljud - högljudda grafikkortskylare, hårddiskar, nätagg etc. Kitet kommer inte magiskt göra din dator ljudlös utan för att dämpa dem sista små ljuden efter man säkerställt att övrigt i burken är knäpptyst.
Andra saker att tänka på också är att kapa fläktgaller och liknande för att det ska bli så lite turbulens som möjligt.
Gummibussningar på skruvar till fläktar hjälper lite grann också.
Fläktstyrning kan också vara nåt att tänka på. Antingen automatisk via moderkortet (om det stöds) eller fläktkontroller. Eller manuell fläktkontroll. Alltså att köra fläktar riktigt låga varv när man slösurfar, kollar film etc och sen när man drar igång ett spel så kan fläktarna varva mer och därav låta mer men inget man kommer märka iom ljudet från spelet.
Placering av datorn spelar också roll, har man den på bordet kommer man märka mer av den än om den stor under bordet t.ex.

Och sen såklart så spelar ju dina egna preferenser in. Vill man att datorn ska vara ljudlös, ja då kan man göra mycket. Men är man inte lika känslig så behöver man ju inte direkt dra fram det stora artilleriet för att göra datorn ljudlös.

Det som låter "mest" i min burk är min 2,5" hdd som bara för att jag skrev det här och var tvungen att leta efter nåt som låter så tycker jag att den låter för mycket trots att kylen i köket kan låta mer..

http://www.silentpcreview.com/ är en hel community fokuserat kring ljudlösa datorer (:

Skrivet av King_Carlos:

Som andra i tråden har sagt så, när det gäller fläktar desto större desto tystare
Jag är en så som tycker att datorn skall vara så kraftigt som möjligt men också så tyst som möjligt.

Har lyckats väl med en Obsidian 750D chassi (Corsair) och enbart samma typ av chassi fläktar.

Innan du säter igång med att köpa fläktar så tänk igenom hur du vill att luften ska röra sig, optimalt luftflöde påverkar temp som i sin tur påverkar fläkt varvtal. Jag gör lite oldschool och ritar med papper och penna för att få ett bra ide om hur det kommer att bli.

140mm PWM Silent Wings 2. Har 5st såna i chassin som gör att man har riktigt mycket luft flöde på ett lägre varv tal och är praktisk sätt ohörbara.

Anledning att jag valde silent wings 2 är:
-Gummidämpning vid infästningar till chassin så ingen metalist klirr kommer att komma från vibration.
-hydrauliska kullager, här finns det inga delar som nöter på varandra metall mot metall så fläkten kommer att vara tyst under den större del av sin livslängd.
-PWM Styrning då kan man styra varvtal igenom modderkortet eller speedfan.
-Gillar svart.

Sen det finns en del snack om räffling mellan de olika fläktar och att de hindrar kavitation och turbulens men det tror jag är marginalt med stora långsamt snurrande fläktar.

Det finns en nackdel: Priset. De är på den dyrare delen av skalan. Så du få fråga dig själv hur mycket är några mindre decibel värd.

Sen en nätägg som inte drar igång fläkten tills den blir tillräckligt värmt (har du bra luftflöde i chassin så är det sällan att den drar igång, iaf det är det jag har upplevt hittills)

Och CPU Kylaren om du kör med luft kör samma princip som fläktarna, jag har bara provat noctuas NDH-U14S den är 140mm och väldigt tyst den med.

Hoppas detta info hjälper dig.

Sorry for long post jag har ingen potatis just nu.

Tack för era inputs..

Jag tänker väl mest att de enda 200/230mm fläktarna inet har är i princip Bitfenix och jag vet inte alls hur bra de är.

Det känns som att det kanske är mer värt då att investera i 2x 140mm framtill och en 140mm bak.

Toppen vet jag inte riktigt vad jag ska göra med.. För mig känns det nästan overkill att köpa 5 fläktar?

Hur hade ni löst detta? Jag har väl alltid tänkt:

Fram: inblåst
Topp: utblås
Bak: utblås

Kanske tex byta ut de 120mm som följer med fram/bak till 2st : http://www.inet.se/produkt/6308864/noctua-nf-p14s-redux-1500-...

Vet sedan inte om det får plats 2st 120mm i toppen med grafikkortet inmonterat, men isåfall kanske man kunde slänga på 2 där också.. Eller blir det overkill?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar starkt Noctuas redux serie om du vill ha det tyst. Jag har själv 3st 120mm som snurrar i 800rpm och en 80mm på 1200rpm. De stora fläktarna trodde jag inte fungerade först, utan jag fick känna efter luftdraget de första veckorna innan jag förstod att de faktiskt snurrade när jag startade datorn. Visst, en 800 varmare flyttar kanske inte så mycket luft, och jag vet inte den optimala setupen för ditt chassi, men ta en titt på dem
Som andra skrev i tråden, ju större fläktar desto mindre rpm för att flytta luften och på så sätt tystare Min 80mm på 1200rpm var lite för högljud kan jag tycka, men det var även den enda utsugsfläkten i dåvarande chassit.
Så kolla på redux fläktar omkring 1-1500rpm är mitt tips

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Har ett bitfenix prodigy jag har försökt få så tyst som möjligt
Min fläktsetup är
Bitfenix 230mm inblås i front med fläktstyrning
Be quiet 120mm inblås främre top på samma fläktstyrning
Be quiet 140mm utblås baktill pwm styrd

Kör med be quiet dark rock 3 till kylning för Psu.

Tycker jag fått vettigt luftflöde i burken & går väldigt tyst vid låg belastning.

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FiKsT:

Har ett bitfenix prodigy jag har försökt få så tyst som möjligt
Min fläktsetup är
Bitfenix 230mm inblås i front med fläktstyrning
Be quiet 120mm inblås främre top på samma fläktstyrning
Be quiet 140mm utblås baktill pwm styrd

Kör med be quiet dark rock 3 till kylning för Psu.

Tycker jag fått vettigt luftflöde i burken & går väldigt tyst vid låg belastning.

Vad har du för hårdvara och hur låter chassit vid högre belastning samt hur långt ifrån chassit sitter du?

Är du nöjd med dina fläktar? Någon anmärkning vad gäller dem?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Skrivet av tilted0113:

Vad har du för hårdvara och hur låter chassit vid högre belastning samt hur långt ifrån chassit sitter du?

Är du nöjd med dina fläktar? Någon anmärkning vad gäller dem?

Du ser hårdvaran på hens sig

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av King_Carlos:

Du ser hårdvaran på hens sig

Surfade på mobilen och då ser man inte signaturer..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

@tilted0113: Det som låter under belastning är från grafikkortet, fläktarna går upp mot 2000varv,
Har datorn uppe på skrivbordet. Rekommenderar att strypa 230mm fläkten annars kommer den att låta, men den flyttar mycket luft ändå. Har bara en enkel fläktkontroll FanMate2 men funkar fint.
Når ca 65c på prollen vid spelande av bf4. (OC 4,4MHz med 1.285V)

Stationär: BitFenix Prodigy | Msi Z97i ACK | i5-4690k | EVGA GTX 970 SSC | Kingston HyperX Fury White 8gb | Samsung 850 Evo | Pure Power L8 530W

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75