Silverstone krympta ATX-chassi Raven RVX01 på väg till butik

Permalänk
Melding Plague

Silverstone krympta ATX-chassi Raven RVX01 på väg till butik

På Computex 2015 såg den komprimerade ATX-lådan Silverstone Raven RVX01 för första gången dagens ljus. Nu aviseras att chassit inom kort dyker upp i butik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vill se en ny/uppdaterad version av Fortress 03, tack. Vill bygga mATX, men alla lådor ute på marknaden är antingen fula eller onödigt stora.
Bara Silverstone vet vad jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Jag vill se en ny/uppdaterad version av Fortress 03, tack. Vill bygga mATX, men alla lådor ute på marknaden är antingen fula eller onödigt stora.
Bara Silverstone vet vad jag vill ha.

+1! Den behöver verkligen en uppdatering! T.ex. varför inte sätta nätagget på sidan och dra in en större fläkt i botten av chassit? Visserligen blir chassit lite längre men det gör mig inget!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
99:e percentilen

Och andelen datoranvändare som behöver större än mATX är alltjämt försvinnande liten. När ska kunder och tillverkare förstå det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

När ska dom släppa RVZ02 då tro.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

När ska dom släppa RVZ02 då tro.

skulle precis kommentera. Inget nytt om RVZ02?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Ush så ful, skriker p12 över hela lådan. Tråkig utveckling

Permalänk

Älskade Raven r2 chassit och när jag skulle köpa det igen så fanns det inte kvar så fick köpa ett Fortress ft02 istället som kosta skjortan 2k. Väldigt nöjd med det och lätt bästa chassit jag någonsin har haft med att det är riktigt tyst och riktigt bra luft flöde.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Ush så ful, skriker p12 över hela lådan. Tråkig utveckling

Raven-serien har alltid haft "gam3r"-estetik. Silverstone brukar även släppa lite mer nedtonade designer baserade på samma stomme strax efter Raven-releaser.

Permalänk
Skrivet av pålis:

Raven-serien har alltid haft "gam3r"-estetik. Silverstone brukar även släppa lite mer nedtonade designer baserade på samma stomme strax efter Raven-releaser.

Det stämmer tidigare har den serien haft namnet: Fortress.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Hade ett RV03 som jag verkligen älskade, men nu kör jag på ett Define R4, RV03 var för stort och lät en del då det saknade ljuddämpning helt.. Skulle man kunna dra ner ljudnivån i detta är det att enormt intresse! Gillas starkt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem

Mmmmm, imponerande verkligen! Höga cpu-kylare och fullstora nätdelar får plats, restriktionerna för djupet missade jag dock. Men designen hos Raven serien är verkligen inget som tilltalar mig, en korp eller vad dom nu själva kallar det.
Själv sitter jag och längtar etter en värdig ersättare till FT02, alternativt en uppdaterad version.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Börjar jag bli gammal då "transformers chassin" inte tar mig i smaken längre..

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Börjar jag bli gammal då "transformers chassin" inte tar mig i smaken längre..

Inte gammal , men mogen!!!
Man blir ALDRIG gammal när det gäller Datorer , bara om det gäller " konsoler "
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Silverstone
Skrivet av segen:

Jag vill se en ny/uppdaterad version av Fortress 03, tack. Vill bygga mATX, men alla lådor ute på marknaden är antingen fula eller onödigt stora.
Bara Silverstone vet vad jag vill ha.

Skrivet av Icte:

+1! Den behöver verkligen en uppdatering! T.ex. varför inte sätta nätagget på sidan och dra in en större fläkt i botten av chassit? Visserligen blir chassit lite längre men det gör mig inget!

Roligt att ni vill se det! Jag ska skicka vidare er feedback.

Skrivet av Hymer:

När ska dom släppa RVZ02 då tro.

Skrivet av Marticus:

skulle precis kommentera. Inget nytt om RVZ02?

Första vågen av RVZ02 är redan slutsåld och vi inväntar just nu vår andra leverans. P.g.a problem med distribuering till Sverige, så rekommenderar jag er att antingen beställa från t.ex Amazon eller direkt från SilverStone för tillfället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag måste kolla videon och bilderna lite mer i detalj senare.. Jag ser inte riktigt vad som skiljer RVX01 mot RV05 och FT05 egentligen. Lite mer kompakt bygge med samma tänk verkar det som?
Om de gör ett FT-chassi på den här stommen kan det bli intressant (jag har varit rätt nära att köpa FT05 tidigare men tvekat)

Raven-estetiken funkar inte för mig heller. Enda undantaget är möjligen RV01 som ändå var rätt kaxigt, eller så var jag yngre då
Sen dess har alla varit mindre aptitliga, småkrystade, småsvullna och rätt smaklösa plastschabrak IMHO.

...

Om FT03:

Skrivet av Icte:

+1! Den behöver verkligen en uppdatering! T.ex. varför inte sätta nätagget på sidan och dra in en större fläkt i botten av chassit? Visserligen blir chassit lite längre men det gör mig inget!

Blir det inte inte typ samma chassi som i nyheten då? (eller FT05/RV05)
Eller hur vill du ha agget?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om FT03:
Blir det inte inte typ samma chassi som i nyheten då? (eller FT05/RV05)
Eller hur vill du ha agget?

Nja inte riktigt! Det sköna med FT03 är att den tar så lite plats på skrivbordet om man jämför med t.ex. FT05,men det jag alltid stört mig på är att nätaggregatet monteras "horisontellt" i botten av chassit. Detta gör att man behöver ha en fläkt som drar in luft från sidan av plåten (se på bilderna här: http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=291 ) eftersom man endast kan montera två små fläktar på botten riktade mot grafikkortet. Jag hade velat istället att man gör chassit lite högre så att man kan montera nätaggregaten på sidan (d.v.s. så insug blir från ena sidan istället för underifrån). Om man behåller de resterande dimensionerna så kan man på detta sätt få plats med större fläktar på botten av chassit (2x 120 mm eller kanske rentav 2x 140 mm)! (Är jag oklar är det bara att säga till, har varit en lååång dag idag )

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverStone:

Roligt att ni vill se det! Jag ska skicka vidare er feedback.

En uppdatering av FT03 mini hade också vart väldigt intressant. Har hoppats på nya versioner av de två modellerna länge nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverStone:

Roligt att ni vill se det! Jag ska skicka vidare er feedback.

Första vågen av RVZ02 är redan slutsåld och vi inväntar just nu vår andra leverans. P.g.a problem med distribuering till Sverige, så rekommenderar jag er att antingen beställa från t.ex Amazon eller direkt från SilverStone för tillfället.

Grymt! En uppdaterad FT03 hade varit en grym uppdatering till min redan finfina TJ08-E!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Och andelen datoranvändare som behöver större än mATX är alltjämt försvinnande liten. När ska kunder och tillverkare förstå det?

Du menar att det inte finns tillräckligt med mATX-chassin idag eller? Vart och vartannat chassie som kommer är ju för bövelen ITX eller mATX!?

Och nog är det smidigt med standard ATX. Luftigare och mer plats för SATA-portar etc. Har man något som helst annat kort i datorn utöver grafikkortet så blir det ju sandwichat med grafikkortet på ett sätt eller annat med mATX-kort. Men visst - du har en poäng i att det räcker med mATX för majoriteten. Det är dock inte speciellt mycket billigare, och blir onödigt trångt. Så varför...

Minns att jag tyckte att första Ravenlådan som kom var asgrym. Nu ser designen rätt smäckig ut i jämförelse med vad som finns. Stort plastschabrak mest.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag hade velat istället att man gör chassit lite högre så att man kan montera nätaggregaten på sidan (d.v.s. så insug blir från ena sidan istället för underifrån).

Ah på "högkant" liksom, snarare än vid "sidan av" som jag trodde du menade..
Eller omformulerat: om man tittar in i en vanlig FT03 så tar man nätagget och roterar det 90 grader motsols, och monterar det sen mot väggen.

Intressant idé! En nackdel är att man öppnar ventilationshål för agget i fronten. (det är nog en av de större anledningarna till att Silverstone inte gjorde så)
Lådan lär bli några cm högre också... och slutligen blir det kanske svårare att integrera en slim-dvd läsare om man vill ha det.

Men å andra sida öppnar det för ett snyggt botten-till-toppen luftflöde med en 140mm fläkt i botten istället för den krystade lösningen som finns där nu.
Man skulle då troligen kunna skippa insuget i sidan helt om man ville, och bara behålla utblåset för nätagget på sidan.
Man skulle även möjligen kunna ha en extra hårddiskbur mellan bottenfläkt och moderkortet.

... ursäkta sidospåret

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ah på "högkant" liksom, snarare än vid "sidan av" som jag trodde du menade..
Eller omformulerat: om man tittar in i en vanlig FT03 så tar man nätagget och roterar det 90 grader motsols, och monterar det sen mot väggen.

Intressant idé! En nackdel är att man öppnar ventilationshål för agget i fronten. (det är nog en av de större anledningarna till att Silverstone inte gjorde så)
Lådan lär bli några cm högre också... och slutligen blir det kanske svårare att integrera en slim-dvd läsare om man vill ha det.

Men å andra sida öppnar det för ett snyggt botten-till-toppen luftflöde med en 140mm fläkt i botten istället för den krystade lösningen som finns där nu.
Man skulle då troligen kunna skippa insuget i sidan helt om man ville, och bara behålla utblåset för nätagget på sidan.
Man skulle även möjligen kunna ha en extra hårddiskbur mellan bottenfläkt och moderkortet.

... ursäkta sidospåret

Just precis! Och vill man behålla dimensionerna så kan man låta nätagget monteras i en liten vagga som hänger ner längre ner mot bordet, så att den får "samma höjd" som nu (vilket gör att slim-dvd läsaren också behåller sin höjd). Har massvis med idéer om just detta chassi, just för att det är nästan perfekt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BlackBird:

Du menar att det inte finns tillräckligt med mATX-chassin idag eller? Vart och vartannat chassie som kommer är ju för bövelen ITX eller mATX!?

Nej, jag menar att det är för många som ser ATX som "det normala" och det som man ska ha, tillverkare såväl som kunder. De flesta av "standardchassina" (Define, H440, 450D, Phantom, Arc) är just stora ATX-lådor som inte utnyttjas till hälften av majoriteten av ägarna. Folk som bara ska ha ett grafikkort, ett par hårddiskar och i övrigt inget särskilt köper ändå särskilt Define, trots att den är en av de absolut största ATX-lådorna på marknaden.

Citat:

Och nog är det smidigt med standard ATX. Luftigare och mer plats för SATA-portar etc.

Skillnaden i "luftighet" är för en vanlig användare mycket liten och det finns SATA-portar så det räcker och blir över på alla mATX-kort. (20 av 22 mATX-kort med Z97/Z170 har minst sex SATA.) Antal minnesplatser är det ingen skillnad i; den enda väsentliga skillnaden är just antalet grafikkort man kan köra, och ärligt talat, hur många har fler än två kort? (Hur många har ens två?)

Citat:

Har man något som helst annat kort i datorn utöver grafikkortet så blir det ju sandwichat med grafikkortet på ett sätt eller annat med mATX-kort.

Expansionskort utöver grafikkort är i princip utdött bland vanliga användare. Vill man köra SLI finns det moderkort som har en extra slots utrymme mellan korten och chassin som har stöd för detta. Men för de flesta är två grafikkort aldrig aktuellt.

Citat:

Men visst - du har en poäng i att det räcker med mATX för majoriteten. Det är dock inte speciellt mycket billigare, och blir onödigt trångt. Så varför...

Har aldrig försökt motivera det med ekonomiska skäl. mATX-moderkort är i regel dyrare i dagsläget, eftersom de är lite av en nischprodukt. Jag tycker att de borde sluta vara det och gå över till att vara det som de flesta köper. Varför? För att varenda liter utöver vad man behöver enbart är en nackdel, såväl hemma som när man ska flytta datorn. Eller skulle du vilja ha din dator i ett CaseLabs TX10 om du fick det gratis?

Som sagt, det blir inte onödigt trångt för majoriteten av alla användare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Upplägget på insidan ser helt klart intressant ut.
Om priset inte sticker iväg så kan detta mycket väl bli mitt första chassi med roterad moderkortsplåt

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb