Är windows på min ssd?

Permalänk

Är windows på min ssd?

tjo jag migratade över windows från min SSHD till min SSD fast jag har nu 2 windows mappar i båda hårddiskarna, hur vet jag om windows är på min ssd?

Permalänk
Hedersmedlem

Du har väl Windows på båda men frågan är vilket du startar från. Kolla startordningen i BIOS och se om SSD:n ligger överst?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden:

Jag sitter med laptopen i signaturen. Köpte en 850 Evo och klonade Windows (Windows 7 då jag blåste om datorn före kloningen). I mitt BIOS, som troligtvis är en gammal version, kan jag inte ändra startordningen för vilken disk datorn startar ifrån. Jag får varje gång knappa på F11, i mitt fall, och välja start från min SSD.

Är det någon som vet ifall det går att kringgå detta eller måste jag helt enkelt uppdatera/flasha mitt BIOS för att kunna välja startordning?

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk

det finns inte bios i windows 10 tror jag, bara såndär UEFI

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundman98:

det finns inte bios i windows 10 tror jag, bara såndär UEFI

Eh va?
Operativsystemet är INGENTING att göra med BIOS/UEFI. Det är helt separerat mot detta och ligger endast på Moderkortet.
Operativsystemet startas EFTER "POST" - Loggan som säger åt dig att trycka t.ex. "DEL" för att komma till BIOS/UEFI.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

för det första så kommer det ej upp någon logga när jag startar datorn, och om man söker på google så står det själv att Microsoft har replacat "bios" menyn med nått nytt UEFI skit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sundman98:

för det första så kommer det ej upp någon logga när jag startar datorn, och om man söker på google så står det själv att Microsoft har replacat "bios" menyn med nått nytt UEFI skit

Källa på det? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundman98:

för det första så kommer det ej upp någon logga när jag startar datorn, och om man söker på google så står det själv att Microsoft har replacat "bios" menyn med nått nytt UEFI skit

Microsoft har inte bytt ut din mjukvara på moderkortet.
UEFI är något som moderna moderkort använder istället för det gamla BIOS systemet (om man kan kalla det så). Nya funktioner och förbättringar helt enkelt.
Att vi på sweclockers fortfarande säger "gå in i BIOS" betyder dock samma sak som att "gå in i UEFI".

Att du ej får upp något logga gör inget, bara spamma knappar ändå så ska du se att du hittar rätt. Brukar vara någon av F knapparna eller ibland Delete knappen för att ta sig in. Står i manualen för moderkortet om du har den.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Brukar vara delete, f2 eller f8. tryck på de två när du startar datorn.
På min är det delete eller f2

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

ajt jag fixade mitt problem iallafall meeen när jag sökte "how to get into bios windows 10" på google så fick jag bara upp länkar med UEFI och att jag ska typ hålla inne SHIFT när man klickar restart

windows var inte på min ssd så jag var tvungen och gå in i cmd och skriva lite grejer jag såg på en sida så bytade jag min ssd från GPT till MBR och sedan restartade jag datorn och bootade med usb. Därifrån formaterade jag om min C: drive och sen kunde jag installera windows på ssdn.