Byta ut SSD kort eller skaffa nytt kort?

Permalänk
Medlem

Byta ut SSD kort eller skaffa nytt kort?

Jag tänker skaffa ett nytt ssd kort på 500 gb. Främst för att jag vill få utrymme för spel med långa laddningstider som tex battlefield.

Just nu har jag en 128 gb ssd för windows och en 1 tb hårddisk för allt annat. Jag vet inte om det vore bättre att byta ut 128 gb ssd mot en ny 500 gb ssd, eller om jag bara ska installera en extra ssd.

Å ena sidan verkar 128gb disken fyllas upp till 40 procent bara av operativsystemet. Har också hört att SSDs brukar bli betydligt långsammare när det är mindre än 30 procent ledigt utrymme kvar.

Å andra sidan innebär en extra ssd disk att jag har sammanlagt 628 gb ssd utrymme istället för 500 gb.

Någon som har några åsikter/reflektioner? Kan windows möjligtvis bli betydligt större med tiden pga uppdateringar? Eller håller sig operativsystemet på ungefär samma storlek?

Permalänk
Medlem

kan inte se någon anledning att du skulle ta ut den gamla om du inte behöver den i en annan dator eller inte har plats i chassit på något sätt. själv har jag fyra stycken i min dator just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbogast:

Jag tänker skaffa ett nytt ssd kort på 500 gb. Främst för att jag vill få utrymme för spel med långa laddningstider som tex battlefield.

Just nu har jag en 128 gb ssd för windows och en 1 tb hårddisk för allt annat. Jag vet inte om det vore bättre att byta ut 128 gb ssd mot en ny 500 gb ssd, eller om jag bara ska installera en extra ssd.

Å ena sidan verkar 128gb disken fyllas upp till 40 procent bara av operativsystemet. Har också hört att SSDs brukar bli betydligt långsammare när det är mindre än 30 procent ledigt utrymme kvar.

Å andra sidan innebär en extra ssd disk att jag har sammanlagt 628 gb ssd utrymme istället för 500 gb.

Någon som har några åsikter/reflektioner? Kan windows möjligtvis bli betydligt större med tiden pga uppdateringar? Eller håller sig operativsystemet på ungefär samma storlek?

Jag kör själv en 120GB SSD för OS samt en 500 för andra applikationer.
Inga konstigheter

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arbogast:

Jag tänker skaffa ett nytt ssd kort på 500 gb. Främst för att jag vill få utrymme för spel med långa laddningstider som tex battlefield.

Just nu har jag en 128 gb ssd för windows och en 1 tb hårddisk för allt annat. Jag vet inte om det vore bättre att byta ut 128 gb ssd mot en ny 500 gb ssd, eller om jag bara ska installera en extra ssd.

Å ena sidan verkar 128gb disken fyllas upp till 40 procent bara av operativsystemet. Har också hört att SSDs brukar bli betydligt långsammare när det är mindre än 30 procent ledigt utrymme kvar.

Å andra sidan innebär en extra ssd disk att jag har sammanlagt 628 gb ssd utrymme istället för 500 gb.

Någon som har några åsikter/reflektioner? Kan windows möjligtvis bli betydligt större med tiden pga uppdateringar? Eller håller sig operativsystemet på ungefär samma storlek?

Gällande det fetstilta så är svaret att Windows kan bli större med tiden. Det handlar om uppdateringar och att WinSxS mappen ökar i volym.
Jag själv gick från en 128GB till en 250GB SSD pga detta, så att jag har större marginaler på utrymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Gällande det fetstilta så är svaret att Windows kan bli större med tiden. Det handlar om uppdateringar och att WinSxS mappen ökar i volym.
Jag själv gick från en 128GB till en 250GB SSD pga detta, så att jag har större marginaler på utrymmet.

Fast hur stora kan uppdateringarna bli? Efter ett år med min nuvarande dator så verkar det lediga utrymmet på min ssd hela tiden ha legat vid 60 gb snåret (typ 60-62 gb).

Är det någon som har koll på hur mycket ledigt utrymme man behöver för att prestandan ska bevaras? Har hört folk som säger att man ska ha alltifrån 10 procent till 40 procent ledigt utrymme för att SSD ska bevara sin snabbhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arbogast:

Fast hur stora kan uppdateringarna bli? Efter ett år med min nuvarande dator så verkar det lediga utrymmet på min ssd hela tiden ha legat vid 60 gb snåret (typ 60-62 gb).

Är det någon som har koll på hur mycket ledigt utrymme man behöver för att prestandan ska bevaras? Har hört folk som säger att man ska ha alltifrån 10 procent till 40 procent ledigt utrymme för att SSD ska bevara sin snabbhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Som mest har min WinSxS mapp i windows-katalogen blivit ca 23GB stor iaf.

Gällande din fråga om prestanda så kan jag inget tillföra tyvärr då jag inte har den kunskapen.

Permalänk
Medlem

Snackar vi win 7 eller 10an

10 tar nästan 20gb mindre plats

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Både OS och program blir ju större efterhand (speciellt spel), kör själv med 512GB systemdisk.
Hade priserna vart billigare skulle jag kört med 1TB.
Priserna kommer säkert sjunka när 4TB lanseras nästa år.

Beror ju på hur besvärligt det känns att installera om allt.
Känns det tråkigt att installera om, så kör på en extra SSD.
Men känner du att du ändå vill/behöver installera om så byt ut den lilla disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Både OS och program blir ju större efterhand (speciellt spel), kör själv med 512GB systemdisk.
Hade priserna vart billigare skulle jag kört med 1TB.
Priserna kommer säkert sjunka när 4TB lanseras nästa år.

Beror ju på hur besvärligt det känns att installera om allt.
Känns det tråkigt att installera om, så kör på en extra SSD.
Men känner du att du ändå vill/behöver installera om så byt ut den lilla disken.

Om jag byter ssd och installerar windows på den nya, kommer jag då också förlora allt jag har på min hdd? Eller är det bara materialet på ssd disken som försvinner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbogast:

Om jag byter ssd och installerar windows på den nya, kommer jag då också förlora allt jag har på min hdd? Eller är det bara materialet på ssd disken som försvinner?

Skickades från m.sweclockers.com

Information på övriga diskar som inte är systemdisken kommer givetvis finnas kvar.

Det går ju att koppla ur alla diskar utom SSD'n när du installerar om du vill.. då går det inte att formattera fel disk av misstag.
Altså bara koppla lös sladden till diskar som inte ska installeras OS på.
Detta borde egentligen inte behövas, men ibland kan Windows få för sig att lägga saker där det inte borde och då kan detta också vara bra.