Fullt minne trots att jag bara använder 500mb av 8gb

Permalänk
Medlem

Fullt minne trots att jag bara använder 500mb av 8gb

Tjena, första tråd. Hittade en annan tråd med liknande problem, men det var inte applicerbart (handlade om nån drivrutin för nätverkskort, ett nätverkskort jag inte har).

Enligt processhanterarens prestanda flik använder datorn 80% av det totala minnet bara av att idla. När jag kollade under användarfliken för att se hur mycket minne mina processer upptar totalt står det i runda svängar 500mb. Så var har återstoden tagit vägen?

I "Minnessammansättning" rutan står det att 3,2 används, 2,2 är tillgängligt och 4,7 är chachat.

Det här problemet har uppstått nyligen, datorn har fungerat som en gud fram tills nu. Har inte ens installerat någon mjukvara på väldigt länge, men helt plötsligt börjar datorn hänga sig och det kommer upp meddelanden om att datorn har slut på minne.

Vad göra? 2.6gb är "Ändrat, minne vars innehåll måste skrivas till disk innan det kan användas av en annan process" är det boven tro? Är väääldigt dålig när det kommer till minneshantering.

I övrigt används 30gb av 32 virituellt minne.

Permalänk
Medlem

Det är antagligen prefetch-data ifrån tjänsten superfetch.

Process explorer visar lite mer än taskmgr.
https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.asp...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av pathos:

I "Minnessammansättning" rutan står det att 3,2 används, 2,2 är tillgängligt och 4,7 är chachat.

Det här problemet har uppstått nyligen, datorn har fungerat som en gud fram tills nu. Har inte ens installerat någon mjukvara på väldigt länge, men helt plötsligt börjar datorn hänga sig och det kommer upp meddelanden om att datorn har slut på minne.

Vad göra? 2.6gb är "Ändrat, minne vars innehåll måste skrivas till disk innan det kan användas av en annan process" är det boven tro? Är väääldigt dålig när det kommer till minneshantering.

Det är fullt normalt att RAM minne ska användas, annars är det ju bortkastade pengar, så det i sig själv är inget fel.
Dock verkar det som att du ha en minnesläcka i något program eller drivrutin. Du behöver hitta vilket dock.

- 3,2GB används - är program som använder detta. Detta är låst och kan inte användas av andra program.

- 2,2GB tillgängligt - är program som har varit aktiva, eller kod som har släppts av program. Den kan snabbt hämtas igen om programmen startas igen eller programmen åter kallar på samma sak. Behöver något program detta så tömmes det på nån ms och är ledigt.

- 4,7GB cachat - är filer och dokument som är lästa från disk, antingen via att du har laddat in dem, eller något program har gjort, eller tex tjänsten superfetch har gjort med de program du brukar starta (den lär sig dina vanor). Detta är för att snabba upp inladdningar av program/filer och är till hel del nytta för prestanda. Behövs det dock till program så kan detta också återhämtas på ms och vara ledigt.

2,6GB ändrat - Här är det skumma. Att det brukar finnas några 100MB ändrat är inget ovanligt. Det är allt från skrivcache till program som behöver spara ändringar, det är helt enkelt minne som jobbas med. Men när det når så höga värden som 2GB+ är det ofta pga minnesfel eller pga disken inte hinner med (med tex U-torrent).

Som sagt, börja med att titta i Resursövervakaren, Minnes fliken, sortera alla processer efter dedikerat minne. Se om du hittar något som sticker ut på flera GB+.

Webbläsare tex kan lätt äta nån GB minne, och det betyder inte att det är något fel. Men när du stänger av dem så ska de så klart släppa allt. Så när du hittar något, så stäng det och leta vidare tills du hittar något som inte är öppet program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är fullt normalt att RAM minne ska användas, annars är det ju bortkastade pengar, så det i sig själv är inget fel.

Tack för den xD Det är klart att problemet inte är att RAMet används, det är att oproportionerligt mycket används i relation till de processer som körs i bakgrunden. Men vad är det här superfetch ni pratar om? Hittar ingen sådan process eller tjänst i varken aktivitetshanteraren eller processexplorer verktyget som tipsades om :/

Och var hittar jag resursövervakaren?

EDIT: NVM, hittade resursövervakaren. Den tyngsta processen använda 285mb dedikerat ram (firefox), sen avast på 182, sedan en 30 processer till med runt 2-20mb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pathos:

Tack för den xD Det är klart att problemet inte är att RAMet används, det är att oproportionerligt mycket används i relation till de processer som körs i bakgrunden. Men vad är det här superfetch ni pratar om? Hittar ingen sådan process eller tjänst i varken aktivitetshanteraren eller processexplorer verktyget som tipsades om :/

Och var hittar jag resursövervakaren?

EDIT: NVM, hittade resursövervakaren. Den tyngsta processen använda 285mb dedikerat ram (firefox), sen avast på 182, sedan en 30 processer till med runt 2-20mb.

Du kan läsa lite om superfetch här: http://www.osnews.com/story/21471/SuperFetch_How_it_Works_Myt...
Det är en av anledningarna till att moderna Windows fungerar så bra på långsamma hårddiskar. Dock även SSDer får förbättring, eftersom RAM trots allt är snabbare och dessutom kan SSDer lätt läsa in mer data på kort tid, så det har ännu mindre negativ påverkning.

"SuperFetch has two goals: it decreases boot time, and makes sure applications that you use the most load more efficiently. SuperFetch also takes timing into account, in that it will adapt itself to your usage patterns."

Ang resursövervakaren, om du inte hittar något som äter RAM där så är det mer troligt en minnesläcka i någon drivrutin eller i ett program som du nu inte startat. Detta är betydligt svårare att hitta då man måste kunna framkalla felet gång på gång. När du startar om så "försvinner problemet", och du måste framkalla problemet igen.

Permalänk
Medlem

Såg du tipset om uTorrent? Hade det problemet själv nyligen. Prova att stänga av uTorrent (om du har det) och se om det minskar.

Permalänk
Medlem

Virus?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av pathos:

Men vad är det här superfetch ni pratar om? Hittar ingen sådan process eller tjänst i varken aktivitetshanteraren eller processexplorer verktyget som tipsades om :/

Kolla under services.msc / tjänster så hittar du den där (tjänstens namn eller ett programs namn behöver inte heta samma sak som processen). Den går under sysmain och i verktygen du nämnde ser du den som svchost.

Har du SSD så är/var det många som argumenterade för att den inte behöver vara igång.

Om du vill kan du konfigurera via regedit enl:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters
0 – Disables Prefetcher
1 – Enables Prefetch for Applications only
2 – Enables Prefetch for Boot files only
3 – Enables Prefetch for Boot and Application files

Default är 3.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Kolla under services.msc / tjänster så hittar du den där (tjänstens namn eller ett programs namn behöver inte heta samma sak som processen). Den går under sysmain och i verktygen du nämnde ser du den som svchost.

Har du SSD så är/var det många som argumenterade för att den inte behöver vara igång.

Om du vill kan du konfigurera via regedit enl:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters
0 – Disables Prefetcher
1 – Enables Prefetch for Applications only
2 – Enables Prefetch for Boot files only
3 – Enables Prefetch for Boot and Application files

Default är 3.

Igång, oavsett.

Undantaget är om du kör en SSD från 2009 - eller tidigt 2010 (innan Sandforce 2880 serien). Tipset gjordes för att minska last och slitaget på de tidiga SSDerna, då deras FW inte klarade av så mycket last. De nådde som bäst typ 10k IOPs och kanske 10MB/s 4k skriv på den tiden med hög WA.

Idag klarar även de sämsta SSDerna av betydligt mer än 10k IOPs. De har betydligt bättre FW och lägre WA, samt de skriver och läser med NCQ otroligt mycket snabbare. Det är mao inga problem för en modern SSD att läsa in och fylla 8GB RAM på sekunder, och tjänsten är designad för att en HDD ska kunna göra det optimalt.

Sen som sagt... RAM är snabbare än SSD, alltid. Både latency och läshastighet.

Där är mao ingen nackdel att ha den igång längre, men där är dock fördelar.

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort har du? Har du killer ethernet-kortet så prova att uppdatera drivrutinerna till det. Jag hade en minnesläcka, som troligtvis var pga det. Uppdaterade igång och det löste sig!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av ZyntaaX:

Vilket moderkort har du? Har du killer ethernet-kortet så prova att uppdatera drivrutinerna till det. Jag hade en minnesläcka, som troligtvis var pga det. Uppdaterade igång och det löste sig!

Skulle kunna tänka mig att det är de han menar med "Tjena, första tråd. Hittade en annan tråd med liknande problem, men det var inte applicerbart (handlade om nån drivrutin för nätverkskort, ett nätverkskort jag inte har)." men jag kan ju ha fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Igång, oavsett.

Undantaget är om du kör en SSD från 2009 - eller tidigt 2010 (innan Sandforce 2880 serien). Tipset gjordes för att minska last och slitaget på de tidiga SSDerna, då deras FW inte klarade av så mycket last. De nådde som bäst typ 10k IOPs och kanske 10MB/s 4k skriv på den tiden med hög WA.

Idag klarar även de sämsta SSDerna av betydligt mer än 10k IOPs. De har betydligt bättre FW och lägre WA, samt de skriver och läser med NCQ otroligt mycket snabbare. Det är mao inga problem för en modern SSD att läsa in och fylla 8GB RAM på sekunder, och tjänsten är designad för att en HDD ska kunna göra det optimalt.

Sen som sagt... RAM är snabbare än SSD, alltid. Både latency och läshastighet.

Där är mao ingen nackdel att ha den igång längre, men där är dock fördelar.

Du får inte glömma tjafset med superfetch och USB-minne ihop med b*g-Vista... tanken var god men, men.
En del vill väldigt gärna ha outnyttjad RAM av någon anledning, och lyssnar inte riktigt på fakta...

Ibland jobbar inte grejerna så bra (man kan peka ut manuellt vad som ska laddas om man är lite petig) och då är det väldigt bra att ha ledig RAM. Det är mest folk som växlar mellan olika program och har stora unika filer imellan (film/video/foto). Jag upplevde iaf på vistatiden en klar förbättring med photoshop. Nu har jag mer RAM istället och snabb ssd, och det beter sig klockrent.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Skulle kunna tänka mig att det är de han menar med "Tjena, första tråd. Hittade en annan tråd med liknande problem, men det var inte applicerbart (handlade om nån drivrutin för nätverkskort, ett nätverkskort jag inte har)." men jag kan ju ha fel

Whops, läste inte igenom tråden då jag hade bråttom iväg, såg bara rubriken, sorry!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du får inte glömma tjafset med superfetch och USB-minne ihop med b*g-Vista... tanken var god men, men.
En del vill väldigt gärna ha outnyttjad RAM av någon anledning, och lyssnar inte riktigt på fakta...

Ibland jobbar inte grejerna så bra (man kan peka ut manuellt vad som ska laddas om man är lite petig) och då är det väldigt bra att ha ledig RAM. Det är mest folk som växlar mellan olika program och har stora unika filer imellan (film/video/foto). Jag upplevde iaf på vistatiden en klar förbättring med photoshop. Nu har jag mer RAM istället och snabb ssd, och det beter sig klockrent.

Vinsten är helt klart större på en HDD vs en snabb SSD. Men där är så extremt få nackdelar, och hur gärna du än vill säga det så är vi alla vanemänniskor. Vi startar samma webbläsare, samma editeringsprogram och samma office program, för att inte nämna alla de program i autostart som skype, spottify, antivirus osv. Det som skiljer är kanske vilket spel vi spelar "just nu".

Dock så har de bättrat denna algoritm kraftigt sedan Vista tiden, och den är SSD optimerad idag också, och med tanke på att en SSD utan problem tål 100TB skrivningar (något vi inte visste då) så är där verkligen ingen förlust att få mer prestanda. Det kan göra att en billig SSD känns snabbare än vad den faktiskt är (något som märks på tex Sandforce SSDer).

Men åter, ledigt RAM är dåligt. "." Slut.
Ledigt är oanvänt, meningslöst och slöseri på pengar, ström och resurser att ens hålla reda på och hålla uppdaterat. Det tar längre tid för en fil att begäras och hämtas från en snabb SSD än det tar för systemet att tömma RAM minnes cache/tillgängligt RAM, så där är absolut inget förlust att använda "ledigt" minne. Vi pratar ms/us vs ns nivåer. Så allt som står tillgängligt, cachat är ledigt, men inte oanvänt. Det är mao effektiv användning av "ledigt" RAM, eller bättre kallat, tillgängligt.

Problemet på Vista tiden var inte ledigt RAM, utan att algoritm inte fattade skillnaden på virtuellt (pagefil) och RAM, och folk med 1GB RAM fick prestanda problem. Man höll på med USB stickor mm för att förbättra latency för HDDnas svarstider som på den tiden var hemska (även de är bättre idag med NCQ som standard bla).

Idag är inte detta ett problem både då vi sitter på HDD som blir snabbare vid QD2 än QD1, de flesta har 4GB+ RAM och algoritmen är bättre, så låt det vara på