Permalänk

tunn 420 eller tjock 360 radiator

vilket är bäst att ha
ska bygga vattenkylning till min pc.
sitter och funderar på vilket som är bäst.
en tunn 420 radiator eller en tjock 360 vad tror ni??

det ska sitta i ett define s chassi. har ytterligare en tjock 240 radiator liggandes.
och det ska kyla en 4690k och ett r9 290.

Permalänk
Medlem

Nog bättre om du skriver antal cm istället för tunn och tjock.

Vissa tycker att en 38mm radiator är tjock, andra att den är tunn

Radiator på 5cm och över är vad jag definierar som tjock.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@little_fraz:
Längden på en radiator påverkar mer än bredden för kylning. Så en längre smalare radiator kommer alltid kyla bättre än en kortare bredare.
Väldigt breda radiatorer kräver också oftast push/pull vilket ökar kostnaden och ljudvolym. Jag hade tagit en så lång radiator som får plats och fungerar bra i push only.

Permalänk
Medlem

Beror lite på fläktarna, vilken hastighet du tänkt köra dem på och FPI. Med low rpm kommer 420 nog vara mer effektiv medan när du drar på fläktarna kommer 360 dra ifrån.

Skrivet av Jompa79:

@little_fraz:
Längden på en radiator påverkar mer än bredden för kylning. Så en längre smalare radiator kommer alltid kyla bättre än en kortare bredare.
Väldigt breda radiatorer kräver också oftast push/pull vilket ökar kostnaden och ljudvolym. Jag hade tagit en så lång radiator som får plats och fungerar bra i push only.

nejnejnej

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Permalänk

En 420 rad har större yta än en 360 (duh) och det är en fördel som är större gentemot tjocklek vad jag har förstått. Fördelen med en tunnare radiator är att du kan använda klenare fläktar då du inte behöver övervinna lika mycket motstånd. Klenare eller långsammare och tystare
Med fläktar som snurrar under 1000rpm så är en 30mm rad väldigt lika med tex en 45mm rad.

https://martinsliquidlab.wordpress.com/2012/04/14/360-radiato...

^bra läsning.
Lycka till!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Centimeter? Är ni snickare eller ? Millimeter !

Föreslår att du kör på en 360mm-radiator eftersom det helt enkelt finns bättre utbud av bra fläktar med högt statiskt tryck i 120mm-storleken. Sen är tjockare radiatorer generellt bättre än tunna (läs @Saandberg länk)

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

i taket på ett define s kan jag endast ha en 30mm tjock 420 radiator medans 360 kan vara 50mm och mer
har svårt att avgöra vilket som skulle vara bästa valet

Skrivet av ggustavsson:

Nog bättre om du skriver antal cm istället för tunn och tjock.

Vissa tycker att en 38mm radiator är tjock, andra att den är tunn

Radiator på 5cm och över är vad jag definierar som tjock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av little_fraz:

i taket på ett define s kan jag endast ha en 30mm tjock 420 radiator medans 360 kan vara 50mm och mer
har svårt att avgöra vilket som skulle vara bästa valet

Kolla på länken tidigare i tråden. Du behöver komma upp i minst 1400 rpm på fläktarna innan du börjar se bättre resultat med tjockare rad. På 2000+ rpm ger det mest men inte där man vill ha fläktarna direkt. Kolla på 1000 rpm så ligger alla alphacools 3 radiatorer (30mm, 45mm, 60mm) på samma resultat. Om du då ökar till en 420 så kommer det märkas direkt oavsett varvtal. Förmodligen skulle detta test se annorlunda med en push/pull config men en tjock rad med push/pull blir väldigt bred

Men allt handlar om vad du själv vill dvs ljudnivå, design, fläktval osv. En tjock 360 rad kan se maffigt ut eller bara som en tjock klump (speciellt om du kör push/pull). En slimad 420 ser mer cleant ut.

Permalänk

ok eftersom att jag mest är ute efter prestanda så lutar det åt en 420 isåfall.

Skrivet av Jompa79:

Kolla på länken tidigare i tråden. Du behöver komma upp i minst 1400 rpm på fläktarna innan du börjar se bättre resultat med tjockare rad. På 2000+ rpm ger det mest men inte där man vill ha fläktarna direkt. Kolla på 1000 rpm så ligger alla alphacools 3 radiatorer (30mm, 45mm, 60mm) på samma resultat. Om du då ökar till en 420 så kommer det märkas direkt oavsett varvtal. Förmodligen skulle detta test se annorlunda med en push/pull config men en tjock rad med push/pull blir väldigt bred

Men allt handlar om vad du själv vill dvs ljudnivå, design, fläktval osv. En tjock 360 rad kan se maffigt ut eller bara som en tjock klump (speciellt om du kör push/pull). En slimad 420 ser mer cleant ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av little_fraz:

ok eftersom att jag mest är ute efter prestanda så lutar det åt en 420 isåfall.

Är du bara ute efter prestanda och struntar i varvtalet på fläktarna kan du få mycket ur en tjock 360 rad, speciellt med push/pull config. Du får kolla på andra tester som är lite mer utförliga än det som postas i tråden.
Vill du hålla fläktarna runt 1000rpm så är en slim 420 rad att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@little_fraz:
Längden på en radiator påverkar mer än bredden för kylning. Så en längre smalare radiator kommer alltid kyla bättre än en kortare bredare.
Väldigt breda radiatorer kräver också oftast push/pull vilket ökar kostnaden och ljudvolym. Jag hade tagit en så lång radiator som får plats och fungerar bra i push only.

Jag hoppas du blandat ihop bredd och tjocklek(/djup) här, annars har du helt fel så länge radiatorerna är utav samma design.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nog bättre om du skriver antal cm istället för tunn och tjock.

Vissa tycker att en 38mm radiator är tjock, andra att den är tunn

Radiator på 5cm och över är vad jag definierar som tjock.

Jo + att det där begreppet "tjock radiator" kanske har ändrats lite med åren också, tycker mig minnas att många sidor anser att 60mm och upp = tjockisar idag men kan ha fel?

Jag skulle tveklöst ha kört på 420, mer yta! Lättare att hitta fläktar till 120mm baserade radiatorer också fast TS kanske inte promt måste ha tex GT's på radiatorn?
Håller själv på att byta ut billiga tillfälliga 140mm medium Yate Loons till GT Darkside AP60 + adaptrar hemma ska bli intressant att se resultatet?

@Jompa79, det handlar om yta inte längd och bredd i sig, du kanske sett Daz tester på Youtube och missförstått då hans Engelska har rysk brytning? Har själv svårt att höra vad han säger ibland nämligen men uppskattar hans videos ändå även om dom inte är så utförliga.

EDIT: http://www.xtremerigs.net/2015/02/11/radiator-round-2015/

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag alltid man skall välja mer radiatoryta framför tjocklek.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel nu så är det in princip alltid bättre med en längre, kan ha fel.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Permalänk
Medlem

@little_fraz: Bör inte vara någon märkbar skillnad i temps, vilket som bör fungera utmärkt. Själv gillar jag alphacools produkter, och skulle därför välja deras modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@little_fraz:
Längden på en radiator påverkar mer än bredden för kylning. Så en längre smalare radiator kommer alltid kyla bättre än en kortare bredare.
Väldigt breda radiatorer kräver också oftast push/pull vilket ökar kostnaden och ljudvolym. Jag hade tagit en så lång radiator som får plats och fungerar bra i push only.

Tänk om jag bestämmer mig för att min 360x120mm radiator numera har längden 120mm och bredden 360 kyler den inte lika bra längre då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@little_fraz: Bör inte vara någon märkbar skillnad i temps, vilket som bör fungera utmärkt. Själv gillar jag alphacools produkter, och skulle därför välja deras modell.

Har haft dålig erfarenhet av deras block, haft ett cpu block där gängorna på fästskruven till själva blocket inte varit i tillräckligt skick från början utan hela blocket behövde kasseras (orkade inte reklamera då det var värt c.a 400kr och jag köpte det från tyskland).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Har haft dålig erfarenhet av deras block, haft ett cpu block där gängorna på fästskruven till själva blocket inte varit i tillräckligt skick från början utan hela blocket behövde kasseras (orkade inte reklamera då det var värt c.a 400kr och jag köpte det från tyskland).

Kanske skulle ha skrivit att jag gillar deras radiatorer övrig utrustning i min dator är från EK.