Overclocking gone wrong. Är i desperat behov av hjälp!

Permalänk

Overclocking gone wrong. Är i desperat behov av hjälp!

Hej!

Jag började sakta men säkert att overclocka min dator idag, jag tog steg för steg och tassade fram för att inte förstöra datorn och jag stresstestade den med Prim95. Allt gick fint cpun låg på 65grader och lågt stabilt där, efter ca 20min så dog datorn utan någon förändring i temp eller cores som failade.
Då testade jag och starta datan men alla fläktarna går bara på max och ingen signal till monitorn, så då testade jag att ta ut det där cmos batteriet ett tag och sätta till baka det, men ingen förändring. Som tur var så hade jag ett nytt modekort liggandes så jag testade det men fortfarande samma problem.

Är det CPUn som inte vill vara med eller vad är det som har gått åt helvete?

Permalänk
Medlem

Vet inte varför, men har vart med om samma sak och efter många timmar så gick det äntligen. Kolla även att pinnarna på CPUn ser bra ut. Eftersom den inte ens funkar i ett annat moderkort så har jag inga mer tips.

Permalänk
Medlem

Har hört från fler och fler bland annat linustechtips att man inte ska använda prime95 eftersom det kan bränna cpuer eftersom det gör en helt orealistisk belastning värre än vad andra program gör som tex aida64.

Så förmodligen har du haft riktig otur och bränt cpun då eftersom du testat i ett annat moderkort.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTaco:

Hej!

Jag började sakta men säkert att overclocka min dator idag, jag tog steg för steg och tassade fram för att inte förstöra datorn och jag stresstestade den med Prim95. Allt gick fint cpun låg på 65grader och lågt stabilt där, efter ca 20min så dog datorn utan någon förändring i temp eller cores som failade.
Då testade jag och starta datan men alla fläktarna går bara på max och ingen signal till monitorn, så då testade jag att ta ut det där cmos batteriet ett tag och sätta till baka det, men ingen förändring. Som tur var så hade jag ett nytt modekort liggandes så jag testade det men fortfarande samma problem.

Är det CPUn som inte vill vara med eller vad är det som har gått åt helvete?

Dra ur sladden till datorn, alt slå av på nätagget.
Och förutom att ta ur batteriet bör du även resetta med jumpern, eller om moderkortet har knapp för detta.

Vad är det för moderkort / CPU och vad mata du med för volt? du hade väl inte volten på auto får man hoppas iallafall....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vilken CPU var det och vilken spänning var du uppe i?

Samt vilket program använde du för att kolla temperaturen? Vad hette värdet du kikade på?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Att temperaturen bara låg på 65c indikerar att volten höll sig på OK nivåer. Såvida han inte kylde med flytande kväve då.

Permalänk

Jag har en FX8350 och kör med MSI 970 motherboard.
Jag körde på 1.320v
Och nej jag hade inte på auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

@ggustavsson: Att temperaturen bara låg på 65c indikerar att volten höll sig på OK nivåer. Såvida han inte kylde med flytande kväve då.

Ja det är sant, men alltid bra med delar och siffror.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Har hört från fler och fler bland annat linustechtips att man inte ska använda prime95 eftersom det kan bränna cpuer eftersom det gör en helt orealistisk belastning värre än vad andra program gör som tex aida64.

Så förmodligen har du haft riktig otur och bränt cpun då eftersom du testat i ett annat moderkort.

What? Aldrig hört detta, har du en källa på detta? Är intresserad då jag själv kört med det i alla år.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av 93Clocker:

What? Aldrig hört detta, har du en källa på detta? Är intresserad då jag själv kört med det i alla år.

Det kan öka adaptive voltage till typ 1.9V om det väl händer det är en bugg som P95 killarna inte viljat fixa....

Nu rekommenderas:

Intel burn test eller aida64

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Tippar på nätagget.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

@ggustavsson: Att temperaturen bara låg på 65c indikerar att volten höll sig på OK nivåer. Såvida han inte kylde med flytande kväve då.

"bara 65C"
Enligt AMD själva är max coretemp för FX-serien 62C.

TS.
Inte troligt men inte heller omöjligt att du har dödat din CPU med för mycket värme, alternativt så har moderkortet (som inte är designat för överklockning direkt) dött och tagit CPUn med sig ELLER så är det nätagget som gett upp och gjort samma sak.

Skrivet av 93Clocker:

What? Aldrig hört detta, har du en källa på detta? Är intresserad då jag själv kört med det i alla år.

Detta gäller inte äldre CPUer, det är de nyare intel-CPUer som P95 har haft problem med.
Om jag inte minns fel så finns det även en specifik P95 ver. för att köra med dessa CPUer, men det är ju inget som ska ha spelat någon roll i TS fall då han kör med en FX-CPU.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

What? Aldrig hört detta, har du en källa på detta? Är intresserad då jag själv kört med det i alla år.

Jag kan inte säga nåt specifikt om just prime95 och det är antagligen inte det som hänt här med tanke på temperaturen, men om man tittar på definitionen av vad TDP (Thermal Design Power) är så kan man nog se var detta påstående kan ha kommit ifrån.

Det är nämligen så att TDP är den värmemängd som kylningen behöver avleda från processorn och den är inte baserad på den värmemängd som kan förekomma max från CPUn utan den värmemängd som behöver avledas under normala förhållanden. Detta är det som en godkänd kylare då behöver konstrueras för.

Så om man belastar CPUn på ett onormalt sätt kan man överskrida den kapacitet som en godkänd kylare klarar av att leda bort från CPUn. Dock skall ju CPUn hantera detta genom att throttla, så jag kan inte se att de skulle bränna sönder CPUn.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

Jag kan inte säga nåt specifikt om just prime95 och det är antagligen inte det som hänt här med tanke på temperaturen, men om man tittar på definitionen av vad TDP (Thermal Design Power) är så kan man nog se var detta påstående kan ha kommit ifrån.

Det är nämligen så att TDP är den värmemängd som kylningen behöver avleda från processorn och den är inte baserad på den värmemängd som kan förekomma max från CPUn utan den värmemängd som behöver avledas under normala förhållanden. Detta är det som en godkänd kylare då behöver konstrueras för.

Så om man belastar CPUn på ett onormalt sätt kan man överskrida den kapacitet som en godkänd kylare klarar av att leda bort från CPUn. Dock skall ju CPUn hantera detta genom att throttla, så jag kan inte se att de skulle bränna sönder CPUn.

Det handlar om vad @andra94 pratar om med adaptiv spänning, den pressar upp det för högt och KAN bränna cpun den vägen istället.
Sällan CPUer dör av värme idag, oftast handlar det om oansvariga överklockningar utan korrekt info samt folk som pressar gränser lite för långt.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Nej den dog inte av 65 grader. Piledriver enligt AMD är max 70 men de kan gå högre under kortare stunder. Min sitter ofta där i vissa tunga laster utan problem.

TS: Vilket moderkort kör du med? MSI 970 Gaming? MSI 970A-G46 eller G43?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Kör med Msi 970 gaming
@LPG:

Permalänk

Så det ser ut som att det är cpun har gått. är det bara å köpa en ny eller kan jag göra några tester för att se att det är den det är fel på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTaco:

Jag har en FX8350 och kör med MSI 970 motherboard.
Jag körde på 1.320v
Och nej jag hade inte på auto.

Skrivet av lowngcawt:

"bara 65C"
Enligt AMD själva är max coretemp för FX-serien 62C.

TS.
Inte troligt men inte heller omöjligt att du har dödat din CPU med för mycket värme, alternativt så har moderkortet (som inte är designat för överklockning direkt) dött och tagit CPUn med sig ELLER så är det nätagget som gett upp och gjort samma sak.

ska vara 62c för cores och 70c för sockeln eller "package" som den heter i hwmonitor vill jag minnas.

förövrigt har jag kört min cpu i 1.45v konstant i snart 2 år, med maxtemps under load på just 62 / 70

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av LPG:

Nej den dog inte av 65 grader. Piledriver enligt AMD är max 70 men de kan gå högre under kortare stunder. Min sitter ofta där i vissa tunga laster utan problem.

TS: Vilket moderkort kör du med? MSI 970 Gaming? MSI 970A-G46 eller G43?

Spelar ingen roll om den var 65 grader får den helt plötsligt en spik på 1.9V så dör den men kanske inte i detta fallet.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 93Clocker:

What? Aldrig hört detta, har du en källa på detta? Är intresserad då jag själv kört med det i alla år.

https://www.youtube.com/watch?v=FjIweExETlI&t=10m19s Det har gått runt ganska länge att Prime95 inte bör användas för Intel-CPU:er längre. Vet inte om samma problem kan manifestera sig på AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

ska vara 62c för cores och 70c för sockeln eller "package" som den heter i hwmonitor vill jag minnas.

förövrigt har jag kört min cpu i 1.45v konstant i snart 2 år, med maxtemps under load på just 62 / 70

Det stämmer nästan.
72C på socket temp är max

valde att inte nämna det för att hålla förvirringen nere.

Skrivet av andra94:

Spelar ingen roll om den var 65 grader får den helt plötsligt en spik på 1.9V så dör den men kanske inte i detta fallet.

Det spelar ingen roll i detta fallet eftersom dessa spikar bara händer med intel CPUer som är devils canyon och uppåt.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av lowngcawt:

Det stämmer nästan.
72C på socket temp är max

valde att inte nämna det för att hålla förvirringen nere.

Det spelar ingen roll i detta fallet eftersom dessa spikar bara händer med intel CPUer som är devils canyon och uppåt.

Haswell och uppåt om jag får rätta dig....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Haswell och uppåt om jag får rätta dig....

Om jag inte minns fel så gäller det bara haswell refresh och uppåt då intel ändrade något i CPUerna, men jag kan ha fel förstås.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Har kört min 5960X med prime95 i 24 timmar. Främsta anledningen till att ASUS mfl. ej rekommenderar Prime95 är för att det tydligare visar instabilitet jmfrt med ex A64 eller Realbench.

Det blir svårt att sälja OC moderkort när potentialen visar sig vara relativt låg pga krympt krets som kräver exponentiell mängd ström för att kunna bibehålla stabilitet, dvs extrem värmeutveckling. Med Aida64 som test nås generellt högre OC med lägre volt, Prime95 kräver alltid mer vid samma frekvens och även cache är känsligare.

För TS del så har inte Prime95 den effekten på 8350, utan det går utmärkt att testa med P95. Det som hänt i TS fall är sannolikt ett problem med BIOS. Testa att flytta jumpern som någon föreslog, ta ut batteriet och nätdelen, ta ut samtliga delar förutom en minnessticka och CPU.

Bör fungera igen.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

För att återgå till ämnet. Du lär få köpa ny CPU. Den låter bränd. Om du vill kan du prova att baka den (som att baka moderkort mm). Vem vet? Det kan fungera!

Lite tips på överklockningen. Ha inte högre volttal än du hade denna gången utan riktigt sjuk kylning (AIO vattenkylning 240mm typ). Man brukar prata om att hålla sig under 1.35 volt generellt sett (mer kylning låter en korsa det lite) och alltid under 1.5 volt om du vill ha kvar din CPU.

Nog för att det troligtvis inte är riktigt jämförbart men jag kan beskriva min överklockning.
Jag har volttal på 1.115 volt och klock på 4.2 GHz på min 4690k. När jag överklockade så märkte jag att varje volttalsökning gav möjlighet till ökad frekvens fram till ca 4.4 GHz där det tog total stopp. Ökade på med ca 0.07 volt utan förändring och bestämde mig då för att klocka ner för att det skulle vara stabilt och långlivat.
Moralkakan är då att man måste ge upp efter ett tag. (Även om jag var särskilt mesig) Det kan kännas svårt när temperaturerna stoppar en ifrån en plats på 5.0GHz tråden men det är bättre än att bränna sin CPU (igen )

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Det kan öka adaptive voltage till typ 1.9V om det väl händer det är en bugg som P95 killarna inte viljat fixa....

Eh... Prime95 driver CPU'n hårt, men den gör inte ett skit med spänningarna. Det sköter CPU'n och logiken i moderkortet helt på egen hand.

Skrivet av andra94:

Spelar ingen roll om den var 65 grader får den helt plötsligt en spik på 1.9V så dör den men kanske inte i detta fallet.

Eftersom det här inte överhuvudtaget är ett problem med AMD CPU'erna, är det kanske lika bra att släppa det spåret...

Skrivet av Aeig:

Har kört min 5960X med prime95 i 24 timmar. Främsta anledningen till att ASUS mfl. ej rekommenderar Prime95 är för att det tydligare visar instabilitet jmfrt med ex A64 eller Realbench.

Jag har gjort samma erfarenhet, fast jag kör 2-3 dygn, innan jag släpper en dator från mig. Jag har aldrig sett en CPU klättra upp mot 1.9v för att jag kört Prime95 på den. Det ska i all rimlighet till ganska extrema överklockningar, och har man det i tankarna, bör man kanske stänga av automatiken...

Skrivet av Aeig:

Det blir svårt att sälja OC moderkort när potentialen visar sig vara relativt låg pga krympt krets som kräver exponentiell mängd ström för att kunna bibehålla stabilitet, dvs extrem värmeutveckling.

Rimligt. Och i all rimlighet är det om man nu vill peka finger åt något bestämt håll, Intels problem. Fast jag misstänker att adaptive voltage uppför sig precis som avsett, det är bara när man gör korkade inställningar som leder till en dödsdömd CPU när den försöker utföra det begärda, man får oönskade resultat. Allt jag läst pekar åt samma håll, Prime95 gör inget oväntat med CPU'n.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTaco:

Hej!

Jag började sakta men säkert att overclocka min dator idag, jag tog steg för steg och tassade fram för att inte förstöra datorn och jag stresstestade den med Prim95. Allt gick fint cpun låg på 65grader och lågt stabilt där, efter ca 20min så dog datorn utan någon förändring i temp eller cores som failade.
Då testade jag och starta datan men alla fläktarna går bara på max och ingen signal till monitorn, så då testade jag att ta ut det där cmos batteriet ett tag och sätta till baka det, men ingen förändring. Som tur var så hade jag ett nytt modekort liggandes så jag testade det men fortfarande samma problem.

Är det CPUn som inte vill vara med eller vad är det som har gått åt helvete?

Har du testat bara 1 ramine på moderkortet?
Luktar det bränt någon stanns?
Grafikkortet fungerar?
Nätagget fungerar?
Andra moderkortet har rätt bios och stödjer FX8350?

Tycker din cpu V var låg mot vad jag har plågat min FX8350. Har legat på allt mellan
1.5-1.7V. Och gjort olika benchmark tester och hafft temp på max 89c innan datorn stängt av sig själv.

Men jag kanske har en super FX 8350 och leker med.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk

om den bara tvärdog utan felmedelanden eller blåskärmar skulle jag säga att det nästan garanterat är nätagget som inte tålde det.

dock om den dog med blåskärm eller annat felmedelande så är de troligen någon komponent som gett upp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Men jag har 850w ska inte de räcka för att driva ett GTX970 grafikkort samt överklocka?@Rouge of Darkness:

Permalänk
Avstängd

Amd FX serien är tåliga när det kommer till OC och trots 62c max enligt spec tål dom bra mycket mer och har själv hammrat igenom Cinebench/Prime där FX8320/8350 t.o.m 8120 på 1.500 vcore 1.550 med rejält mycket varmare cpu än 65c mer 85c utan dom dött och med bara 1.3xx vcore och 65c dör dom inte så enkelt är det och prime problemet är intel relaterat

Moderkortet har kanske inte bästa strömförsörjningen men har själv byggt liknande med 8320@4400mhz som gått flera år nu utan problem och dom ska klara sån vcore normalt och oddset för cpu har dött är extremt lågt och skulle vara om agget/moderkort fått spel så det blivit en rejäla peak eller nått då men min gissning går mot nätagg har dött för FX är tåliga

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w