Western Digital köper Sandisk i jätteaffär

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Känner mig lite dum, men nån gång måste man fråga så man kan sluta undra, nu när det inte ens är så fruktansvärt offtopic:

Vart går pengarna vid en sån här affär? Jag ser det liksom att WD överför en massa pengar till SD, SD ägs nu av WD, alltså äver WD även pengarna som de gav.
Eller är det nåt konstigt med aktieägare, men vad tjänar någon på Sandisk på att allt går till folk utanför företaget?

SanDisk är ett aktiebolag. Lek med tanken att det finns 10st ägare till samtliga aktier. Aktien är värd 10kr. Och det finns 20st aktier totalt som alla ägarna delar lika på. Alla ägarna sitter också i styrelsen.
WD presenterar ett bud, de vill köpa 10st aktier (50% av alla aktier och blir då majoritetsägare) för 15kr styck. Alltså till 50% överkurs.
Aktieägarna ser det som en bra deal, de tjänar gärna några kronor i utbyte mot att få mindre inflytande i bolaget i framtiden. Affären går igenom. Pengarna försvinner ut ur WD och ner i fickorna på Sandisks aktieägare.
Nu betalar de ju också med aktier i det egna bolaget vilket gör det framtida ägarförhållandena mer svårberäknade. Men det delen kan vi nog bortse ifrån i exemplet som bara förklarar själva transaktionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Känner mig lite dum, men nån gång måste man fråga så man kan sluta undra, nu när det inte ens är så fruktansvärt offtopic:

Vart går pengarna vid en sån här affär? Jag ser det liksom att WD överför en massa pengar till SD, SD ägs nu av WD, alltså äver WD även pengarna som de gav.
Eller är det nåt konstigt med aktieägare, men vad tjänar någon på Sandisk på att allt går till folk utanför företaget?

Pengarna går till de som äger SanDisk (aktieägarna), på samma sätt som du hade fått pengar om jag köpt en dator av dig.

Vad SanDisk tjänar på det? Inget, men de har inget att säga i saken, på samma sätt som datorn inte kan säga något om köpet, om jag köper den av dig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rajat:

Det kommer jag säkert att ha om den överlever dit, jag byter inte ut något som fungerar bara för bytandets skull.

...och?! De tjänar fortfarande pengar på befintlig SandForce oavsett när senaste disken med styrkretsen släpptes, tillverkas de fortfarande så tjänar de pengar på dem.

Tror du verkligen de säljer några meningsfulla volymer av enheter som blivit ersatta både en och två gånger av tillverkarna? Tillverkar ens Corsair sina GT fortfarande eller är det bara gamla lager som ligger och skräpar? Med tanke på att Inet vill ha 2000 kr för 240 GB misstänker jag att det är gammalt skräp. Du får en 500 GB Samsung EVO för mindre pengar än det. Även Samsungs Pro på 256 GB kostar mindre än en gammal Corsair GT. Men de säljer säkert sjukt många. Intel 520 verkar vara end of life så de enheterna är med andra ord gamla lager. Mest relevant verkar vara Kingston V300, du vet enheten som fick massa skit för att Kingston i hemlighet bytte till sämre NAND efter ett tag utan att säga något så prestandan i alla recensioner inte stämde längre.

Det räcker inte med att ha gammal skåpmat ute i butikerna för att tjäna pengar. De köpte även alla utvecklingskostnader för SF-3500/SF-3700 som med tanke på alla förseningar inte var klar och därmed är det långt ifrån gratis. Du väljer av någon anledning att helt ignorera utvecklingskostnader och personalkostnader som hänger ihop med SandForce.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

SanDisk är ett aktiebolag. Lek med tanken att det finns 10st ägare till samtliga aktier. Aktien är värd 10kr. Och det finns 20st aktier totalt som alla ägarna delar lika på. Alla ägarna sitter också i styrelsen.
WD presenterar ett bud, de vill köpa 10st aktier (50% av alla aktier och blir då majoritetsägare) för 15kr styck. Alltså till 50% överkurs.
Aktieägarna ser det som en bra deal, de tjänar gärna några kronor i utbyte mot att få mindre inflytande i bolaget i framtiden. Affären går igenom. Pengarna försvinner ut ur WD och ner i fickorna på Sandisks aktieägare.
Nu betalar de ju också med aktier i det egna bolaget vilket gör det framtida ägarförhållandena mer svårberäknade. Men det delen kan vi nog bortse ifrån i exemplet som bara förklarar själva transaktionen.

Skrivet av Blk:

Pengarna går till de som äger SanDisk (aktieägarna), på samma sätt som du hade fått pengar om jag köpt en dator av dig.

Vad SanDisk tjänar på det? Inget, men de har inget att säga i saken, på samma sätt som datorn inte kan säga något om köpet, om jag köper den av dig.

Tack =). Har av nån anledning aldrig tänkt på att aktieägarna faktiskt äger själva bolaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Tror du verkligen de säljer några meningsfulla volymer av enheter som blivit ersatta både en och två gånger av tillverkarna? Tillverkar ens Corsair sina GT fortfarande eller är det bara gamla lager som ligger och skräpar? Med tanke på att Inet vill ha 2000 kr för 240 GB misstänker jag att det är gammalt skräp. Du får en 500 GB Samsung EVO för mindre pengar än det. Även Samsungs Pro på 256 GB kostar mindre än en gammal Corsair GT. Men de säljer säkert sjukt många. Intel 520 verkar vara end of life så de enheterna är med andra ord gamla lager. Mest relevant verkar vara Kingston V300, du vet enheten som fick massa skit för att Kingston i hemlighet bytte till sämre NAND efter ett tag utan att säga något så prestandan i alla recensioner inte stämde längre.

Det räcker inte med att ha gammal skåpmat ute i butikerna för att tjäna pengar. De köpte även alla utvecklingskostnader för SF-3500/SF-3700 som med tanke på alla förseningar inte var klar och därmed är det långt ifrån gratis. Du väljer av någon anledning att helt ignorera utvecklingskostnader och personalkostnader som hänger ihop med SandForce.

GT är ersatt utav GS men har samma styrkrets, fast är osäker på ifall de tillverkar dem än, men Corsair är ju inte de enda som använder SandForce.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Snusfri

Då inväntar vi bara denna då

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det mest intressanta är att WD då blir ägare till Fusion-IO-tekniken eftersom sandisk köpte fusion-io för inte så länge sedan. Det innebär att WD kliver in på företagsmarknaden i högprestandasegmentet (och vår kontakt på Fusion-IO måste byta visitkort igen. ).

Edit: Med "vår" menar jag företaget där jag jobbar. Inte oss på Swec...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Givetvis men du vet vad jag menar. Oavsett är de knappast inriktade mot privatpersoner utan snarare företag med sina diskar.

seagate 600 är konsumentdiskar. äger själv en på 240gb som jag köpte för rimlig peng på webhallen och den fungerar som den ska.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rajat:

GT är ersatt utav GS men har samma styrkrets, fast är osäker på ifall de tillverkar dem än, men Corsair är ju inte de enda som använder SandForce.

Som nu är ersatt med Neutron XT och Force LS som båda kör Phison. LS släpptes för två år sedan och XT är ett år gammal nu. Både GT och GS har fantasipriset 2000 kr för 240 GB på Inet. Det är inte jättegott om Corsairenheter ute i butikerna. Inet har bara gammalt svindyrt skrot. Antingen GT/GS, GTX (Link a Media) och en nyare XT men bara i 960 GB. CDON har lite större sortiment men frågan är vem som köper en 240 GB GT eller GS för 1999 kr respektive 1829 kr när de även säljer LS v2 för 1199 kr. En ännu mer relevant fråga är, vem köper en Corsair idag när man får en Crucial 240 GB BX100 för 890 kr eller en Samsung 850 EVO för 999 kr. Lägre pris och bättre prestanda. Den enda serien som verkar ens lite relevant idag är väl Intel 530 och 535 och de ansågs föråldrade redan för två år sedan när de släpptes. Tillgången verkar vara lite sådär och det är inte direkt gott om dem i butikerna. Vill man ha Intel är det inte så stort prishopp upp till 730 som har Intels egna styrkrets. Om man inte råkar snubbla över en gammal 520 eller 530 på rea.

Så än en gång, det räcker inte riktigt med att det finns lite gammalt skrot kvar ute i butiker för att man ska kunna säga att Seagate tjänar massa pengar på SandForce eftersom du helt ignorerar kostnaderna. När de köpte SandForce från LSI räknade de med en årlig omsättning på 150 miljoner. Fast då räknade de också med att SF-3500/3700 skulle släppas strax efter vilket fortfarande inte hänt. Seagate använder för övrigt Marvel och Link A Media i sina SSDer idag och verkar som att det kommer fortsätta in i nästa år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

SSD har lång livslängd.

Skrivet av Lexius:

De roliga är att en ssd har kortare livstid än Mekaiska hårdiskar så praktiskt sett är ssd döende

(Folk med ssd brukar redan få en död sektor efter några år redan)

Test på några vanliga SSD'er idag säger något helt annorlunda. En livslängd mellan 112 - 254 år känns helt okej för mig.

Källa: http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/vi-testar-livsla...

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Say whaat?
Shit, vilket jätte affär.

Så, nu finns det inga äkta "endast HDD" tillverkare kvar i världen mao

Seagate äger ju Sandforce kontrollern och har själv släppt SSDer.
Toshiba äger OCZ och säljer SSDer.
och nu WD gör detta...

Är HDDn död nu?

Ja, HDD som OS disk hoppas jag är död i alla fall Hoppas det inte blir oligopol på SSD marknaden.

Skrivet av Ozzed:

Ja det är bara att gratulera till en lyckad affär

WD är gräddan av pålitlighet för mig, och kan de överföra den kompetensen till SSD-tillverkningen så kan det här bli riktigt riktigt bra!

Samsung leder just på denna punkten idag. Riktigt robusta ssd:er.

Skrivet av Murvel:

Test på några vanliga SSD'er idag säger något helt annorlunda. En livslängd mellan 112 - 254 år känns helt okej för mig.

Källa: http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/vi-testar-livsla...

Sen finns det bättre och sämre batchar. Jag misstänker SSD:er rasar av andra orsaker än Nand är utslitet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Som nu är ersatt med Neutron XT och Force LS som båda kör Phison. LS släpptes för två år sedan och XT är ett år gammal nu. Både GT och GS har fantasipriset 2000 kr för 240 GB på Inet. Det är inte jättegott om Corsairenheter ute i butikerna. Inet har bara gammalt svindyrt skrot. Antingen GT/GS, GTX (Link a Media) och en nyare XT men bara i 960 GB. CDON har lite större sortiment men frågan är vem som köper en 240 GB GT eller GS för 1999 kr respektive 1829 kr när de även säljer LS v2 för 1199 kr. En ännu mer relevant fråga är, vem köper en Corsair idag när man får en Crucial 240 GB BX100 för 890 kr eller en Samsung 850 EVO för 999 kr. Lägre pris och bättre prestanda. Den enda serien som verkar ens lite relevant idag är väl Intel 530 och 535 och de ansågs föråldrade redan för två år sedan när de släpptes. Tillgången verkar vara lite sådär och det är inte direkt gott om dem i butikerna. Vill man ha Intel är det inte så stort prishopp upp till 730 som har Intels egna styrkrets. Om man inte råkar snubbla över en gammal 520 eller 530 på rea.

Så än en gång, det räcker inte riktigt med att det finns lite gammalt skrot kvar ute i butiker för att man ska kunna säga att Seagate tjänar massa pengar på SandForce eftersom du helt ignorerar kostnaderna. När de köpte SandForce från LSI räknade de med en årlig omsättning på 150 miljoner. Fast då räknade de också med att SF-3500/3700 skulle släppas strax efter vilket fortfarande inte hänt. Seagate använder för övrigt Marvel och Link A Media i sina SSDer idag och verkar som att det kommer fortsätta in i nästa år.

Neutron-serien släpptes 2012 redan (1 år efter GT och samma år som GS) och hade styrkrets från LAMD, Neutron har aldrig varit en ersättare till Force-serien.

Var har jag påstått att de tjänar massor av pengar på SandForce?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

Seagate har väll SSD?
Eller hade de slutat att producera nya?

De äger ju Sandforce kontrollern, så de jobbar säkert på en ny kontroller. De har dock nackdelen att de saknar NAND leverantör, och utan det är det svårt att tävla i konsumentmarknaden då marginalerna är så små.
WD får ju nu Sandisk bygge, som samarbetar med Toshibas bygge av NAND.

De tjänar dock pengar på varje Intel 5xx serie, varje Adata med denna kontroller och alla andra 3:e part som använder den.

Skrivet av celoz:

Alla mina SSDer rullar fortfarande på efter många år, kan inte säga detsamma för mina Seagate hårddiskar...

Lustigt att du säger det. För jag var igår hos en vän som hade datorproblem. Han sitter med en 1TB Seagate (<1år gammal) och en liten 64GB gammal Vertex3 som boost med Intels Smart Response. Intel mjukvaran skrek att en disk inte var i bra skick och jag var övertygad att det var den 3+ år gamla SSDn, med ca 20TB skrivet som hade gett upp.

Konstigt nog... Seagate HDDn har 2000+ skadade sektorer, SSDn har 100% liv kvar och har inte missat ett enda slag.
Så jag säger, så länge HDD är så satans opålitliga som de är, så kommer SSD att vara mitt enda alternativ så fort som jag har råd att byta ut dem.

Visst kan man ha tur och ha en HDD som håller... och man kan ha otur att ha en SSD som inte gör det. Dock kan båda två rasa när som helst, så backup bör man alltid ha så klart.

Skrivet av edvint:

Så länge man kan förlora data från en oanvänd SSD eller flashminne så kommer HDD vara kvar under en lång tid framöver. Men dess funktion kommer ju bara vara att lagra saker.

Säg det till mina 4 externa Seagate diskar... de har alla skadade sektorer, trots att de knappt används. Vad hjälper det vs en SSD "som tappar data"?
Eller om du skulle tappa, kraftigt stöta till denna HDD? Poff, där rök allt... Även om den är avstängd så sker detta oftare än man vill tro.

Min 840 EVO på 1TB som låg med data i 6 mån kunde ändå läsa ALL data, felfritt, långsamt ja, men 100% felfritt. Med 3D NAND så är detta problem minskat och inte farligt längre dessutom, så jag ser inte problemet. Det är mer panik och okunnighet om problemet som är orsaken till detta fenomen att folk ska spara allt på HDD.

Att dock slippa läs bit fel (10^14 för HDD vs SSD upp till 10^17 på bra SSD, eller 10^15 för sämsta budget TLC diskar), är en kritisk sak dock. Mao, om du lagrar på en HDD så behöver du göra det aktivt, med ECC korrigerande filsystem, för att vara säker på att inte få dessa fel. Och då är vi tillbaka på HDD snurrande livslängd igen.

Dock är det inte idag ekonomiskt vettigt att löpa flera SSDer för just lagring, då du kan handla många HDD för de pengarna, och då kan göra backupen relativt säker.

Skrivet av THB:

Då inväntar vi bara denna då

http://b.1339.cf/sctukwa.jpg

Lol... WD Pink... we all need to go PINK!!!

Permalänk

Vad bra, då kan vi döda av hårddisken. Äntligen

Såg en recension av bästa hårddisk 2014. Det var någon Raptor. Men det var som att läsa en recension från 2004 när man såg hastigheterna. Hårddiskar dög inte 2010, de är landfill 2015. Det händer liksom inget.

Någon får gärna göra ett Youtubeklipp från en kyrkogård som slutar med att man symboliskt stampar på deras grav Inte så kristet, och inte så återvinningsvänligt, men tillfredsställande... ahh...

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förvärvet innebär att Western Digital tar över hela Sandisks verksamhet och affären betalas i en kombination av kontanter och aktier.

Det kommer att bli väldigt stora väskor med pengar

Permalänk
Skrivet av zerophax:

Det kommer att bli väldigt stora väskor med pengar

Om vi antar att dessa väskor: https://www.netonnet.se/art/hemhushall/resapacka/rimowa-topas... fylls med de nya tusenlapparna och att de betalar ut allt kontant så får vi att varje väska rymmer (32 kubikmeter/1016,4 kubikmillimeter = 3,148*10^7) 31 480 000 sedlar vilket är 31,48 miljarder kronor. Så det behövs mindre än fem väskor om sedlarna komprimeras till fullo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Som nu är ersatt med Neutron XT och Force LS som båda kör Phison. LS släpptes för två år sedan och XT är ett år gammal nu. Både GT och GS har fantasipriset 2000 kr för 240 GB på Inet. Det är inte jättegott om Corsairenheter ute i butikerna. Inet har bara gammalt svindyrt skrot. Antingen GT/GS, GTX (Link a Media) och en nyare XT men bara i 960 GB. CDON har lite större sortiment men frågan är vem som köper en 240 GB GT eller GS för 1999 kr respektive 1829 kr när de även säljer LS v2 för 1199 kr. En ännu mer relevant fråga är, vem köper en Corsair idag när man får en Crucial 240 GB BX100 för 890 kr eller en Samsung 850 EVO för 999 kr. Lägre pris och bättre prestanda. Den enda serien som verkar ens lite relevant idag är väl Intel 530 och 535 och de ansågs föråldrade redan för två år sedan när de släpptes. Tillgången verkar vara lite sådär och det är inte direkt gott om dem i butikerna. Vill man ha Intel är det inte så stort prishopp upp till 730 som har Intels egna styrkrets. Om man inte råkar snubbla över en gammal 520 eller 530 på rea.

Så än en gång, det räcker inte riktigt med att det finns lite gammalt skrot kvar ute i butiker för att man ska kunna säga att Seagate tjänar massa pengar på SandForce eftersom du helt ignorerar kostnaderna. När de köpte SandForce från LSI räknade de med en årlig omsättning på 150 miljoner. Fast då räknade de också med att SF-3500/3700 skulle släppas strax efter vilket fortfarande inte hänt. Seagate använder för övrigt Marvel och Link A Media i sina SSDer idag och verkar som att det kommer fortsätta in i nästa år.

Kort och gott är Sandforce något som bara hörde hemma under 2011. Idag är det föråldrat och förlegat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Om vi antar att dessa väskor: https://www.netonnet.se/art/hemhushall/resapacka/rimowa-topas... fylls med de nya tusenlapparna och att de betalar ut allt kontant så får vi att varje väska rymmer (32 kubikmeter/1016,4 kubikmillimeter = 3,148*10^7) 31 480 000 sedlar vilket är 31,48 miljarder kronor. Så det behövs mindre än fem väskor om sedlarna komprimeras till fullo.

Snacka om att det blir en jädra förklaring att göra i tullen dock

Permalänk
Medlem

Hitachi (HGST) som också ägs av WesternDigital har väl även köpt upp Skyera som år 2014 hade en rackmonterad 500TB SSD. Har för mig dom var på väg att lansera 1 PB (petabyte) version. Men hittar inte riktigt info om vad som finns idag..

Skrivet av wounds:

Jag tycker att det mest intressanta är att WD då blir ägare till Fusion-IO-tekniken eftersom sandisk köpte fusion-io för inte så länge sedan. Det innebär att WD kliver in på företagsmarknaden i högprestandasegmentet (och vår kontakt på Fusion-IO måste byta visitkort igen. ).

Edit: Med "vår" menar jag företaget där jag jobbar. Inte oss på Swec...

Verkar som WD blir ägare till väldigt mycket.. Hitachis HDD division, Fusion-IO, Skyera, SanDisk.

Frågan är väl är detta verkligen bra, känns lite som slutmålet på kapitalismen är monopol
Hoppas iaf det leder till billigare och bättre SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Vad bra, då kan vi döda av hårddisken. Äntligen

Såg en recension av bästa hårddisk 2014. Det var någon Raptor. Men det var som att läsa en recension från 2004 när man såg hastigheterna. Hårddiskar dög inte 2010, de är landfill 2015. Det händer liksom inget.

Någon får gärna göra ett Youtubeklipp från en kyrkogård som slutar med att man symboliskt stampar på deras grav Inte så kristet, och inte så återvinningsvänligt, men tillfredsställande... ahh...

Meh säg till när det finns en 8TB SSD för 2600kr

Jo jag vet att det finns stora SSD, men inte till en vettig prislapp.
Sedan så är ju risken att en strömlös SSD tappar data efter ett tag betydligt högre än med en HDD.