Gigabyte tillkännager vattenkylda Geforce GTX 980 Waterforce

Permalänk
Medlem

@tvelander:

Okej. Lär ha runt 1.4v i så fall för att komma upp i 450w.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Snällt att du erbjuder dig att köpa ny skärm till alla som sitter på de tidiga generationerna 120/144 Hz skärmar som saknar DP.

Har du lust att länka en 144hz skärm som inte har displayport?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zotamedu:

Snällt att du erbjuder dig att köpa ny skärm till alla som sitter på de tidiga generationerna 120/144 Hz skärmar som saknar DP.

Därför jag sa typ alla

Jag vet att finns äldre som inte har det !

Dom jag hitta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

min 5960X drar 450W överklockad btw.

Sen har CPU mindre yta att kyla så temps är högre, mycket enklare kyla GPU då större krets.

Herre da.... men då är det också en något extremt OC CPU också. Dock är din logik med GPU vs CPU krets storlek en viktig sak. Sen har du väl inte IHS heller nu när man tänker på det.

Skrivet av BennyZ:

Jag tror det största problemet är att TDP används fel. Det står ofta på en CPU 65W TDP eller 17W TDP och då mäter de hur mycket värme processorn avger under normala förhållanden. Men GPU-tillverkarna använder sig av TDP-begreppet för att mäta hur mycket Watt kortet kan dra. Det är där folk blir förvirrade. Vi vet inte hur mycket GPU:n avger Det kan vara så att den avger mindre och att mycket av watten som kortet tar går till annat än GPU, så som VRM och minnen. Sådant som moderkortet sköter åt CPU:n.

CPUerna TDP brukar vara exakt det som står, iaf på Intels design. Det ska vara det du måste kyla för att det ska fungera. GPUer är nog lite vad de drar som du säger, men när båda överklockas så är det vild djungel i båda.

Dock så har de flesta (vettiga) korten och kylarna idag kylning för både VRM och VRAM, allt annat är problem om du är uppe i nivåerna med att behöva vätskekylning. Och när man kommer dit så spelar det ingen roll var effekten går ut, då all denna effekt + alla värmeförluster måste has hand om i kylningen.

Detta märktes tex på många 290 kort, när de släppte 3:e part kylning, att tex Asus som bara kopierade/klistra in deras 780 Ti kylare, fick stora problem. Många av heatpipesen når inte kärnan, och VRMerna kan du steka ägg på. Tex Sapphire som designade kylaren för kortet istället, fick svala VRMer och tyst och sval kylning av kortet jämfört.
Det går inte med dagens highendkort att bara strunta i VRMer och RAMs värmeutveckling, därför bör man också räkna med denna effekt i all kylning av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eight0808:

Beror helt på processor och grafikkkort. För mig är det tvärtom. Processorn behöver vattenkylning och mitt EVGA GTX 980 håller värmen nere utan problem.

Det är svårare med 2 grafikkort. De hamnar så nära nästa grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur pass svalt GTX 980 är, och hur pass bra och tysta senaste generationens luftkylare är, hade enda poängen med detta kort varit om det varit single slot, imo. Men nu är det inte det, så vad är köpargumentet, egentligen? Ett (förmodat) dyrare kort, som låter lika mycket eller mer, som är några grader svalare. Hurra...?

Permalänk
Medlem

Annorlunda svar när det gäller nVidia och fabriksmonterade vattenkylare kontra AMD när de lanserade samma ide. Bara positiva svar här

PS! Vill inte måla fan på väggen. DS!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nzt:

Ingen Backplate samt att slangarna är placerade på fel ställe gör det mindre attraktivt i min mening.

Backplate är bara att montera själv och vem bestämmer vad som är rätt och fel ang. slangarnas placering? Jag tycker det sitter mer fel när de sitter på ovansidan, då går de rakt in i sidopanelen när de är monterat och måste böjas onödigt mycket.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Vore ju bättre om de skippade DVI och gjorde kortet så det fick plats på en plats. DP till DVI adaptrar finns ju om man nu skulle ha en skärm med enbart DVI.

Du skulle inte tjäna något i plats oavsett då kylningen ändå gör att det tar upp samma utrymme.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Finns det full-size vattenblock med slangarna åt samma håll?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du skulle inte tjäna något i plats oavsett då kylningen ändå gör att det tar upp samma utrymme.

Jo så länge de kör denna lösningen ja men det finns ju block som tar en plats och det är ju bara att ha pumpen i radiatordelen istället. Men det är nog ändå inte särskilt stor målgrupp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo så länge de kör denna lösningen ja men det finns ju block som tar en plats och det är ju bara att ha pumpen i radiatordelen istället. Men det är nog ändå inte särskilt stor målgrupp.

Den delen som kör en custom loop är en minimal målgrupp, inget de skulle göra om korten för.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Den delen som kör en custom loop är en minimal målgrupp, inget de skulle göra om korten för.

Nej nu förstod du fel. Jag menade att de bara behöver köra med pumpen i radiatorn så blir blocket genast inte lika skrymmande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej nu förstod du fel. Jag menade att de bara behöver köra med pumpen i radiatorn så blir blocket genast inte lika skrymmande.

Fast det kvittar ju eftersom grunden på alla kort (inkl. de med luftkylning) bygger på samma kort, så storleken är oundviklig. Det är inte ekonomiskt lönsamt att göra utformningen på korten olika på alla beroende på kylarlösning.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Fast det kvittar ju eftersom grunden på alla kort (inkl. de med luftkylning) bygger på samma kort, så storleken är oundviklig. Det är inte ekonomiskt lönsamt att göra utformningen på korten olika på alla beroende på kylarlösning.

Du missförstår fortfarande. Kortet i sig är inte två kortplatser högt utan det är pumpen i vattenblocket som sitter på blocket samt plåten med anslutningarna som är två kortplatser höga. Om man istället hade ett lägre vattenblock och satte pumpen på radiatorn samt plockade bort DVI-anslutningarna (som ofta är möjligt på exempelvis lågprofilkort för att göra dem låga) så skulle kortet bara ta en kortplats istället för två och fortfarande vara ett all in one. Inget nytt kretskort skulle krävas utan bara en annorlunda kyllösning.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Du missförstår fortfarande. Kortet i sig är inte två kortplatser högt utan det är pumpen i vattenblocket som sitter på blocket samt plåten med anslutningarna som är två kortplatser höga. Om man istället hade ett lägre vattenblock och satte pumpen på radiatorn samt plockade bort DVI-anslutningarna (som ofta är möjligt på exempelvis lågprofilkort för att göra dem låga) så skulle kortet bara ta en kortplats istället för två och fortfarande vara ett all in one. Inget nytt kretskort skulle krävas utan bara en annorlunda kyllösning.

Det känns som om vi nu missförstår varandra...eftersom det inte enbart görs kort med denna vattenkylningslösning utan även med luftkylning (som av förklarliga skäl blir högre) så tillverkas även korten med samma plåt för anslutningarna då det är billigare att tillverka en sort än 2 olika, så då blir det att ta 2 platser i vilket fall.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej TDP på en CPU är ett mått på hur mycket värme kylaren måste klara av att leda bort. Det är alltså mer ett mått på hur mycket processorn kan dra än vad den drar under normala förhållanden även om det är ett extremt trubbigt verktyg. Det viktiga är i alla fall att det är ett mått på kylaren och inte på processorns strömförbrukning även om de är kopplade.

Du tänker kanske på TBP (Typical Board Power) som ska vara ett mått på typisk strömförbrukning som AMD använder för grafikkort. Finns även SDP (Scenario Design Power) som är ett koncept Intel slängde ihop för ett par år sedan. Det betyder att en del av deras processorer kan klocka ner sig och köras rätt långt under TDP om kylningen inte räcker till. Ett krångligt sätt att säga att processorn har dynamiska klockfrekvenser verkar det som. Finns även cTDP (configurable Thermal Design Power) där tillverkarna kunde låsa högsta frekvensen för att på så sätt ändra TDP baserat på enhetens kylning. Det verkar vara borta nu eftersom den dynamiska styrningen och diverse turbofrekvenser har blivit vanlig.

Bör även noteras att det inte finns någon universell standard på hur man mäter och anger TDP och de brukar ligga i olika klasser för att underlätta för tillverkare. Till exempel har både i7 6700 och i5 6400 TDP på 65 W men 6700 har 700 MHz högre klockfrekvenser på CPU, stöd för HT och 200 MHz högre frekvens på GPU så naturligtvis kommer 6700 dra mer ström.

Jag tänker faktiskt på TDP och jag har läst och hört det nämnas inom GPU-sammanhang där de pratar om strömförbrukning. Jag tror t o m att det finns en gammal Fast as Possible när Linus nämner att TDP används fel på grund av att båda mäts i Watt.

Visa signatur