Jag behöver en ny skärm. Kan någon kunnig vänligen klargöra vad AMD freesync innebär?

Permalänk
Avstängd

Jag behöver en ny skärm. Kan någon kunnig vänligen klargöra vad AMD freesync innebär?

Hej,

Jag behöver en ny skärm och den här: https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/as...
verkar väldigt lovande. Jag förstår dock inte grejen med AMD Freesync, sitter på ett nvidia-kort så kan ändå inte utnyttja det. Men,
skärmen är 144hz, varför skulle jag då vilja begränsa den till 35-90hz? Är det här något marknadsförings-bullshit som egentligen inte är något att ha?
Kommer jag kunna koppla in skärmen till min dator och sätta 144hz som på vilken annan 144hz skärm som helst?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Köp en skärm med gsync eller ingen sync alls om du sitter på ett nvidia kort..

Permalänk
Avstängd

@fax110:

Jag vill inte ha köpråd. jag vill ha en förklaring.

Permalänk
Medlem

Freesynk och g-synk är helt enkelt 2 olika sätt att få din monitor och grafikkort att bli synkade mer exakt. Grafikortet väntar in nästa Hz på monitorn innan den skickar nästa FPS.
Vsynk gör bara att de jobbar på samma hastighet, freesynk och g-synk gör att de arbetar samtidigt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustaft:

Jag förstår dock inte grejen med AMD Freesync, sitter på ett nvidia-kort så kan ändå inte utnyttja det. Men,
skärmen är 144hz, varför skulle jag då vilja begränsa den till 35-90hz?

Om du har en 60hz skärm så kan du få 60fps men vad händer när du stöter på ett scenario där det är många karaktärer, händelser eller effekter? Framerate går ner och exempelvis tearing syns mycket tydligare. Detsamma gäller för vilken uppdateringsfrekvens som helst. Inte alla spel man spelar orkar hålla fpsen konstant i alla lägen om man inte har dragit ner rejält på posteffects och liknande.

Om du vill veta hur tearing ser ut så är det bara att googla på "tearing game" på google images.

35-90hz är frameraten som den där skärmen har stöd för att köra Freesync. Det är en begränsning av Freesync på just den modellen.
MG278 har 144hz med Freesync från 35-144hz men det är en TN-panel istället för IPS.
Här har du en lista från AMD som visar max-hz för Freesync per modell: http://www.amd.com/en-us/innovations/software-technologies/te...

Precis som du själv säger så får du inte ut all prestanda som du kan få då du har Nvidia-kort. Byt kort till AMD om du ska köpa den där skärmen, annars byt val av skärm. Det finns liknande för Gsync.

Personligen har jag ett MSI R9 390 samt en Asus MG278.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustaft:

Hej,

Jag behöver en ny skärm och den här: https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/as...
verkar väldigt lovande. Jag förstår dock inte grejen med AMD Freesync, sitter på ett nvidia-kort så kan ändå inte utnyttja det. Men,
skärmen är 144hz, varför skulle jag då vilja begränsa den till 35-90hz? Är det här något marknadsförings-bullshit som egentligen inte är något att ha?
Kommer jag kunna koppla in skärmen till min dator och sätta 144hz som på vilken annan 144hz skärm som helst?

Kort förklaring:
Adaptiv synkronisering (Gsync + FreeSync) gör att du kan få fördelarna av Vsync utan den stora nackdelen att låsas till skärmens uppdateringsfrekvens. Om du inte använder Vsync och inte bryr dig om tearing är tekniken värdelös för dig. Har du en dator som konstant kan mata skärmen med minst skärmens uppdateringsfrekvens (144 fps på 144Hz, 60 fps på 60Hz etc) så har du inte heller någon nytta av funktionen.

Sen angående det specifika exemplet med 35-90Hz så innebär det att högsta uppdateringsfrekvens sänks med 54Hz och har du då en dator som ger fler fps än 90 så förloras alltså dessa jämfört med 144Hz-läget. Skillnaden är om du ligger under 144Hz och vill ha Vsync på för att slippa tearing, då är faktiskt 90 ett steg upp från de 72Hz som en 144Hz visar en av bilderna i när datorn ger 143Hz. Och väljer du att skruva upp grafiken så pass att din dator bara kan mäkta med 50-60 fps så går 144Hz ner till 36Hz och då blir det ryckigt. Med adaptiv synkronisering blir det istället just 50-60Hz.

Sammanfattningsvis, klarar datorn av 144 fps stabilt = nedköp att aktivera freesync på denna skärm. Om datorn ger något lägre fps än så = vinst att ha det aktiverat. Med det sagt så hade det självklart varit ännu bättre om intervallet varit 30-144Hz istället men det är inte helt värdelöst.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Kort förklaring:
Adaptiv synkronisering (Gsync + FreeSync) gör att du kan få fördelarna av Vsync utan den stora nackdelen att låsas till skärmens uppdateringsfrekvens. Om du inte använder Vsync och inte bryr dig om tearing är tekniken värdelös för dig. Har du en dator som konstant kan mata skärmen med minst skärmens uppdateringsfrekvens (144 fps på 144Hz, 60 fps på 60Hz etc) så har du inte heller någon nytta av funktionen.

Sen angående det specifika exemplet med 35-90Hz så innebär det att högsta uppdateringsfrekvens sänks med 54Hz och har du då en dator som ger fler fps än 90 så förloras alltså dessa jämfört med 144Hz-läget. Skillnaden är om du ligger under 144Hz och vill ha Vsync på för att slippa tearing, då är faktiskt 90 ett steg upp från de 72Hz som en 144Hz visar en av bilderna i när datorn ger 143Hz. Och väljer du att skruva upp grafiken så pass att din dator bara kan mäkta med 50-60 fps så går 144Hz ner till 36Hz och då blir det ryckigt. Med adaptiv synkronisering blir det istället just 50-60Hz.

Sammanfattningsvis, klarar datorn av 144 fps stabilt = nedköp att aktivera freesync på denna skärm. Om datorn ger något lägre fps än så = vinst att ha det aktiverat. Med det sagt så hade det självklart varit ännu bättre om intervallet varit 30-144Hz istället men det är inte helt värdelöst.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustaft:

Varsågod

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W