Permalänk
Medlem

Uppgradera minnet?

Hej.

Jag har en äldre dator med. I7 870, 6gb (3*2gb) Kingston 1333mhz, GTX 980. Vissa spel typ GTA V rekommenderas 8gb samt vissa nyare, är det värt att köpa två st 4gb. Som det ser ut nu så köra jag GTA V nästan allt på max utan problem, frågan är om mera minne är fördelaktigt, bättre laddtider mm.

Svårt att veta vad jag ska ha, med alla beteckningar, de jag har nu är non- ecc, måste jag ha non- ecc? Jag kan ha upp till 16gb 1333mhz. men de flesta minnen i någorlunda pris ligger på 1600mhz, är det bakåtkompatibelt om jag senare vill byta cpu och moderkort, eller är det bättre att byta allt på en gång?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper0:

Hej.

Jag har en äldre dator med. I7 870, 6gb (3*2gb) Kingston 1333mhz, GTX 980. Vissa spel typ GTA V rekommenderas 8gb samt vissa nyare, är det värt att köpa två st 4gb. Som det ser ut nu så köra jag GTA V nästan allt på max utan problem, frågan är om mera minne är fördelaktigt, bättre laddtider mm.

Svårt att veta vad jag ska ha, med alla beteckningar, de jag har nu är non- ecc, måste jag ha non- ecc? Jag kan ha upp till 16gb 1333mhz. men de flesta minnen i någorlunda pris ligger på 1600mhz, är det bakåtkompatibelt om jag senare vill byta cpu och moderkort, eller är det bättre att byta allt på en gång?.

Hade varit lite lättare om du angett vilket moderkort du har också.

Men generellt så kan man säga att det är helt klart en prestandavinst med mer minne, på en speldator idag bör man ha minst 8Gb och gärna 16GB om man kan.

1600 minne kan man utan problem köra i 1333, inte heller omöjligt att du kan köra dom i 1600 beroende på vilket moderkort, men om du kan använda dom senare vid en uppgradering av moderkort och cpu beror ju helt på vad du uppgraderar till.
Misstänker att du har DDR3 minne nu och de nya skylake använder DDR4 eller DDR3L vilket inte är samma som vanliga DDR3.

Om du klarar dig i övrigt på det du har finns det ingen direkt anledning att byta moderkort och cpu också, däremot en SSD om du vill ha ner laddtiderna.

Permalänk
Medlem

Jo jag har ddr3

Moderkort vet jag inte då det är en Dell precision T1500. Jag har en ssd men Valde att installera GTA v på vanliga hårddisken, då min SSD inte kör i full hastighet pga av sata 2.0 på moderkortet, så tror att vinsten inte blir så stor.

Det är det jag funderar på om det i dagsläget är värt att köpa DDR3 1600mhz och inte byta upp till skylake och DDR4. Men ddr 3 kanske håller några år till och köper jag 2x4gb så kan jag senare köpa två till.

Det här minnet har jag idag: http://www.memoryten.com/p/024497.htm

Är det någon skillnad på alla dessa minnen eller bara ta det billigaste med 1600mhz (som kunde köras i 1333Mhz) som även är s.k non-ecc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper0:

Jo jag har ddr3

Moderkort vet jag inte då det är en Dell precision T1500. Jag har en ssd men Valde att installera GTA v på vanliga hårddisken, då min SSD inte kör i full hastighet pga av sata 2.0 på moderkortet, så tror att vinsten inte blir så stor.

Det är det jag funderar på om det i dagsläget är värt att köpa DDR3 1600mhz och inte byta upp till skylake och DDR4. Men ddr 3 kanske håller några år till och köper jag 2x4gb så kan jag senare köpa två till.

Det här minnet har jag idag: http://www.memoryten.com/p/024497.htm

Är det någon skillnad på alla dessa minnen eller bara ta det billigaste med 1600mhz (som kunde köras i 1333Mhz) som även är s.k non-ecc.

Även om din SSD är kopplad med sata 2 kommer det vara stor skillnad mot en vanlig HDD när det gäller laddtider.

Skillanden i prestanda mellan DDR3 och DDR4 är mindre än 5% så på så sätt håller DDR3 länge, sen är det mer frågan om att få tag på moderkort och cpu eftersom alla nya kommer med DDR4.
Dock tror jag man kommer kunna köpa nya Z97 och sockel 1150 i butik hela nästa år också och förmodligen längre än så.

Det du skall titta på är att det är non-ecc (tror inte ditt moderkort stödjer ecc minne) och 1,5V efter du har det nu, efter det så kan du ta det billigaste. Se bara upp så det passar om det har höga kylflänsar, men är det ett lågprofil så det inga problem.
T.ex. http://www.inet.se/produkt/5316278/hyperx-fury-8gb-2x4gb-ddr3...
eller http://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4gb-ddr3-cl9...

Permalänk
Medlem

Okej, ja 400kr var inte så mycket.

Men då antar jag att för ev, framtiden säg ngt år, att det är mera värt att köpa 2x4 gb än ett likadant 2gb som jag har nu. för då blir jag tvungen att köpa nytt moderkort och nya minnen ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper0:

Okej, ja 400kr var inte så mycket.

Men då antar jag att för ev, framtiden säg ngt år, att det är mera värt att köpa 2x4 gb än ett likadant 2gb som jag har nu. för då blir jag tvungen att köpa nytt moderkort och nya minnen ändå.

Tror inte du hittar ett exakt likadant minne som du har så därför är det bättre att köpa 2 x 4GB eller 2 x 8GB 1600 minne nu.

Sen har du väl totalt 4 minneslott på moderkortet?
Om inte moderkortet stödjer så att du kan köra dom nya minnena i 1600MHz så kan du kanske även använda 2 av de gamla tillsammans med de nya.
Se då bara till att samma typ av minne kör på samma kanal, kanalerna brukar vara färgkodade.

För att vara på helt säkra sidan eftersom det är en märkesdator kanske du skall försöka kolla så den stödjer denna typen av minne,

edit: ser nu att du nog inte skall ta mer än 2 x 4GB, vet inte om den stödjer större minne.

edit2: tittade lite på datorns specifikationer och vad jag kan se så skall den stödja 1600 minne, men ha i åtanke att det kan alltid bli strul när det är märkesdatorer, ibland lägger dom in konstiga spärrar så man inte själv med lätthet kan uppgradera burken.
Men som sagt så vad jag har hittat så finns det 1600 minne som stöds och av dom jag länka till hade jag nog valt crucial minnena.

Permalänk
Medlem

Fattade jag fel eller skrev du att jag kanske kan köra både nya 2x4gb och två utav mina gamla minnen 2x2gb?

Japp minnes platserna är färgkodade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper0:

Fattade jag fel eller skrev du att jag kanske kan köra både nya 2x4gb och två utav mina gamla minnen 2x2gb?

Japp minnes platserna är färgkodade.

Ja det kanske fungerar, dock ingen garanti att minnena kan köras ihop.
Då sätter du 4GB minnena i samma färg och 2GB likadant.

Permalänk
Medlem

Okej. Kan nån annan på forumet verifiera om det går. Så man inte råkar ha söder minnena.

https://www.komplett.se/product/821605/datorutrustning/fyndva...

Är dessa minnen bra, dock fyndvara, då har jag 16gb direkt. men velar ändå om det inte är mera värt att ändå köpa ett uppgraderingspaket. iof så går ju dessa att köpa utav minnen men då står man där sen med 4x4gb

Permalänk
Medlem

Viper0 ser att du har 3st minnen nu... finns ju moderkort med dual/tripple/quad channel.
Så frågan är väl har du tripple channel, eller har du bara köpt till ett extra och slängt i efteråt ?
Om du har tripple channel försök hitta något 3x4GB kit.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag har då datorn kom med denna setup. dock är ju minnesplatserna färgkodade 2st svarta och två st blåa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper0:

Okej. Kan nån annan på forumet verifiera om det går. Så man inte råkar ha söder minnena.

https://www.komplett.se/product/821605/datorutrustning/fyndva...

Är dessa minnen bra, dock fyndvara, då har jag 16gb direkt. men velar ändå om det inte är mera värt att ändå köpa ett uppgraderingspaket. iof så går ju dessa att köpa utav minnen men då står man där sen med 4x4gb

Skulle det inte fungera med de minnena ihop så kommer inga minnen gå sönder, resultat blir bara att datorn inte startar.

Dom minnen du länkar till är det inget fel på, men vad jag hittat så är dom flesta minnen dom anger som kompatibla från crucial, därmed inte sagt att det inte fungerar med andra tillverkare.
Skall du ha nya minne hade jag valt antingen 2 x 4GB + 2 stickor från det gamla, fungerar inte detta kan man köpa 2 x 4GB till senare.
Alternativt att du väljer 4 x 4GB direkt från början, men jag hade prioriterat crucial minne eftersom dom listas som kompatibla.

Skrivet av Alpha77:

Viper0 ser att du har 3st minnen nu... finns ju moderkort med dual/tripple/quad channel.
Så frågan är väl har du tripple channel, eller har du bara köpt till ett extra och slängt i efteråt ?
Om du har tripple channel försök hitta något 3x4GB kit.

Han har ett dual channel moderkort.

Permalänk
Medlem

Okej. låter vettigt.

Nu har jag vid upprepade tillfällen fått bluescreen med windows 10, när jag spelat GTA V Jag köpte spelet i fredags. Det står Faulty_Hardware_Corrupted_page. Kör jag Dells system tester så blir det fail på minnestesten. Men den visar 6gb och datorn fungerar i övrigt.

Permalänk
Skrivet av Viper0:

Okej. låter vettigt.

Nu har jag vid upprepade tillfällen fått bluescreen med windows 10, när jag spelat GTA V Jag köpte spelet i fredags. Det står Faulty_Hardware_Corrupted_page. Kör jag Dells system tester så blir det fail på minnestesten. Men den visar 6gb och datorn fungerar i övrigt.

Börja med att ta ut 2 minnen kör den igen, byt ut det mot ett annat gör om testet och gör det en sista gång så får du reda på vilka som är sönder..

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5308861/crucial-8gb-2x4gb-ddr3-cl...

Dock verkar inte rabatten fungera, då det stor fullt pris i varukorgen........

Bara att slå till kanske, tur att jag väntade lite. sen frågar man sig alltid om det inte är värt att byta cpu och moderkort. 8gb kanske inte gör skillnad mot 6gb

Permalänk
Medlem

Fick minnet till rabatt priset ändå. Har satt in det och det fungerade utan problem dock så körs det i 1333mhz. Tänkte testa med två av de gamla. Frågan är om det gör skillnad i timing. Kanske inget man märker av, om 2x4 gb klockar ner sig till samma nivå som de gamla. Utan att isf 12gb gör mera skillnad än 8gb

Permalänk
Medlem

Dåligt med svar i tråden. Iaf så har jag testat montera de gamla minnenen och datorn visar nu 12gb. Hur ska jag nu vara säker på att allt fungerar som det ska och att jag får fördel att köra på det här sättet mot att bara ha de nya och 8gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

LÄNKTEXT

Så här ser det ut, Slot 1 visar ett av de nya minnena, och slot 2 ett av de gamla. ser ut som att frekvensen är låg, om de ska ligga på 1333mhz, eller hur fungerar det?