Låg volt men hög temperatur, vad beror det på?

Permalänk
Avstängd

Låg volt men hög temperatur, vad beror det på?

Jag köpte nyligen en ny procesor, 5960x som jag sitter och småklockar. Nått som förvånade mig var att den stod på ungefär 0,090 V från stock. Provade 1,150 V som förövrigt var moderkortets "gear 2" automatisk oc-inställning, och då rusade temperaturen upp på lite över 90 grader direkt vid stresstest. Är inte det väldigt mycket högre än normalt på den volten?

Min tidigare processor, som var en 5930k, hade en temp på kanske 70 grader vid 1,150 V...

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Medlem

Vad är det för stress test? Det råkar inte vara Prime95?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Vad är det för stress test? Det råkar inte vara Prime95?

Det råkar var Prime95, men det är samma test jag fick under 70 grader i med min förra prolle.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Medlem

Kör man sensate updaten av Prime 95 ska det inte va nån fara

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

@m4yk

Har du monterat kylaren helt rätt? Det låter som att det är lite väl höga temperaturer för den volten.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kote:

@m4yk

Har du monterat kylaren helt rätt? Det låter som att det är lite väl höga temperaturer för den volten.

Jag "tror" det, gjorde som jag alltid gör, alla skruvar gick i som de skulle, kylpastan lades i en lagom klick mitt på. Men jag kan givetvis ta en extra titt!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4yk:

Jag "tror" det, gjorde som jag alltid gör, alla skruvar gick i som de skulle, kylpastan lades i en lagom klick mitt på. Men jag kan givetvis ta en extra titt!

Lossar du kylaren bör du applicera ny kylpasta. Du vill inte ha luftbubblor i kylpastan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Lossar du kylaren bör du applicera ny kylpasta. Du vill inte ha luftbubblor i kylpastan.

Sjålvklart.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Medlem

Vad är det för kylare?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kote:

@m4yk

Har du monterat kylaren helt rätt? Det låter som att det är lite väl höga temperaturer för den volten.

Skrivet av philipborg:

Lossar du kylaren bör du applicera ny kylpasta. Du vill inte ha luftbubblor i kylpastan.

Skrivet av smygolf:

Vad är det för kylare?

Det är en Cooler Master Nepton 240 mm, och jag kan gladeligen meddela att en ominstallation gjorde susen. Såg direkt felet, den lilla klicken jag hade lagt på hade bara smetats ut åt sidorna... Kommer aldrig köra en liten "ärta" igen.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4yk:

Det är en Cooler Master Nepton 240 mm, och jag kan gladeligen meddela att en ominstallation gjorde susen. Såg direkt felet, den lilla klicken jag hade lagt på hade bara smetats ut åt sidorna... Kommer aldrig köra en liten "ärta" igen.

Då har du gjort fel. Spänner du skruvarna i kors mönster och jämnt tryck och har lagom pasta så blir det rätt. Jag har gjort så ett 20 gånger , o fått bra resultat alltid.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

5960X är avsevärt varmare än 5820K och 5930K pga två extra kärnor och större cache.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4yk:

Det är en Cooler Master Nepton 240 mm, och jag kan gladeligen meddela att en ominstallation gjorde susen. Såg direkt felet, den lilla klicken jag hade lagt på hade bara smetats ut åt sidorna... Kommer aldrig köra en liten "ärta" igen.

Huh? Det är precis så du ska göra när du lägger på kylpasta. Ett riskorn på mitten. Tar du för mycket så kyler det sämre!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

5960X är avsevärt varmare än 5820K och 5930K pga två extra kärnor och större cache.

Mvh

Kanske är det som är "problemet" då, i ett annat stresstest var jag stabil på 4,5 GHz @ 1,350 V, vilket är avsevärt bättre än min förra 5930K, men testade inte ens Prime95 då jag antar att hela datorn skulle explodera då med tanke på att jag låg på 90 grader vid 1,150 V.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4yk:

Kanske är det som är "problemet" då, i ett annat stresstest var jag stabil på 4,5 GHz @ 1,350 V, vilket är avsevärt bättre än min förra 5930K, men testade inte ens Prime95 då jag antar att hela datorn skulle explodera då med tanke på att jag låg på 90 grader vid 1,150 V.

Prime95 skall du ej använda för Haswell-E, det kan leda till att du dödar din CPU.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED