Permalänk
Medlem

Olika SSD i Raid?

Tänke köpa en till SSD och köra i RAID med min nuvarande.

Går det att mixa min befintliga Samsung 840 Evo med en ny 850 Evo?

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vilken typ av RAID du planerar att använda, vill du köra RAID 0 (striping) spelar det ingen roll vad det är för storlek etc. då diskarna blir som en enhet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det beror helt på vilken typ av RAID du planerar att använda, vill du köra RAID 0 (striping) spelar det ingen roll vad det är för storlek etc. då diskarna blir som en enhet.

Fast har du olika storlekar kommer raiden inte använda fulla utrymmet. (ie 120GB med 80GB => 160GB vid raid 0)

Utöver vanliga fakeraid problem vilket jag antar kommer användas här så kommer det saknas trim stöd, att raida sedan olika typer av SSDer har jag inte kollat på, förmodligen kommer de båda köra efter den långsammaste men om det är sant i detta fallet no idea.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

I normala fall är en ssd så snabb att du inte behöver raid 0. Om du tänkt använda raid 1, 5, 6 etc så tycker jag det verkar onödigt. Bättre att ha en backup

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M