Är Asmedia SATA så fruktansvärda att det är värt att plocka bort diskar?

Permalänk
Medlem

Är Asmedia SATA så fruktansvärda att det är värt att plocka bort diskar?

Har ett Z77 Asus maximus V Gene kort idag.
Har bara 4 Intel sata portar samt 2 Asmedia sata.

Idag har jag på intel portarna, 128GB ssd, 250GB ssd, 5TB WD REd, 4tb WD RED.
På Asmida 3TB WD green + Samsung 2TB.

Samsung disken är torrent disk idag (min gamla 2TB seagate stendog förra vecka, var torrent disk då)

Jag är tveksam till dessa Asmedia om dom påverkar systemet negativt, då ex torrent körs alltid på kontrollerna.

Jag har funderingar att försöka få ner det till 4 diskar och enbart köra Intel portarna.
Men det blir lite problem med plats.

Det jag tänkte isåfall är att köpa en 500GB Samsung 850 EVO och köra windows + spel (Påverkar det något att köra OS + spel på samma SSD, alltid kört en för OS + en för spel)

Sen 5TB WD RED, 4 TB WD RED, 3TB WD Green.

Problemet ligger vilken jag ska köra torrent på.
Jag är ju mest rädd om mina största WD diskar då jag har det viktigaste på dom, och vill ju inte slita ut dom med torrent 24/7.
Men Green känns som ett väldigt dåligt val för konstant skrivande som torrents.

Är WD RED ens ok att köra som torrents ? Eller måste jag byta ut min WD green mot någon WD BLACK eller något för torrents?

Eller ska jag fortsätta köra på mina Asmedia som jag har nu
Alt flytta min 4TB WD RED till Asmedia som inte används hela tiden och flytta Samsung 2TB Till Intel port då den disken är aktiv hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Har ett Z77 Asus maximus V Gene kort idag.
Har bara 4 Intel sata portar samt 2 Asmedia sata.

Idag har jag på intel portarna, 128GB ssd, 250GB ssd, 5TB WD REd, 4tb WD RED.
På Asmida 3TB WD green + Samsung 2TB.

Samsung disken är torrent disk idag (min gamla 2TB seagate stendog förra vecka, var torrent disk då)

Jag är tveksam till dessa Asmedia om dom påverkar systemet negativt, då ex torrent körs alltid på kontrollerna.

Jag har funderingar att försöka få ner det till 4 diskar och enbart köra Intel portarna.
Men det blir lite problem med plats.

Det jag tänkte isåfall är att köpa en 500GB Samsung 850 EVO och köra windows + spel (Påverkar det något att köra OS + spel på samma SSD, alltid kört en för OS + en för spel)

Sen 5TB WD RED, 4 TB WD RED, 3TB WD Green.

Problemet ligger vilken jag ska köra torrent på.
Jag är ju mest rädd om mina största WD diskar då jag har det viktigaste på dom, och vill ju inte slita ut dom med torrent 24/7.
Men Green känns som ett väldigt dåligt val för konstant skrivande som torrents.

Är WD RED ens ok att köra som torrents ? Eller måste jag byta ut min WD green mot någon WD BLACK eller något för torrents?

Eller ska jag fortsätta köra på mina Asmedia som jag har nu
Alt flytta min 4TB WD RED till Asmedia som inte används hela tiden och flytta Samsung 2TB Till Intel port då den disken är aktiv hela tiden.

Tycker det mest låter som du behöver en bra NAS

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att den gode @jookeer mumlat återkommande om stora klusterstorlekar så driftsatte jag en gammal urslö Green 2TB för några veckor sedan med 64KB. Den flyger fram med torrents och klarar t o m att kopiera ifrån vid samtidig nerladdning. Halleluja!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Multiman Jo jag tycker en WD green 3TB 5400rpm (5000h drifttid) borde vara lika snabb/fungerar lika bra på skrivningar som en Seagate 5900RPM med strax över 20000 timmar drifttid.

Min Samsung som dog förra veckan hade ca 25000 timmar, den var dock 7200rpm. Dom tar lite stryk som dedikerade download diskar verkar det som med massa skrivningar konstant.

Någon som vet om det påverkas negativt att ha en stor SSD som en Samsung 850 evo i lagg/delay när man kör spel + os på samma disk.
Jämfört med som nu 2 separata SSD för OS+Spel.

Var först inne på helt ny Skylake uppgradering då jag hade fått 6x Intel sata portar men kostnaden är svårt att motivera för inte så stor uppgradering egentligen.

Permalänk
Medlem

Jag kör flera lagringsdiskar på ASM1061, tycker absolut att jag får ut tillräckligt med prestanda.
Oftast så sitter ASM1061 på PCI-e 1x vilket ger ca 250MB/s - räcker gott och väl till två WD Green eller liknande.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Jag bytade ut lite nu, köpte en 500GB 850 evo och kör som OS disk med 2 partitioner istället. Samt mina WD diskar.

Utorrent fungerar mycket bättre nu och kan kopiera i bra hastighet mellan diskarna.
Kör på WD 3TB disken med 5400rpm. Och det är hästlängder bättre än både min 7200 RPM 2TB och 5900 RPM 2TB på asmedia portarna.

klarar både att ladda ner och kopiera utan problem nu.

Känns betydligt bättre med dom disabled.

Får köra såhär tills det blir en Skylake senare och jag får fler Intel sata portar så jag kan köra min 840 pro som OS o Evon som ren speldisk