Microsoft Edge utan tilläggsstöd till 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Edge? Kunde lika gärna fortsatt att kalla den för Explorer, knappast namnet som gör funktionen.

Namnet har dock ett rykte. Vi vet nog alla om Explorers rykte...

Permalänk
Avstängd

Jag försökte köra med Edge ett tag, men det gick inte, jag blev tvungen att köra in Firefox ändå.

Jag tycker Edge känns väldigt nerdummat. Men framförallt att den beter sig konstigt, vet inte om det är by design eller om det är buggigt.
Men när jag minimerar och sen går tillbaka så kan den ladda om sidan, och när jag scrollar så kan den ha glömt det som jag scrollat förbi så när jag scrollar tillbaka så måste den rendera om det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Namnet har dock ett rykte. Vi vet nog alla om Explorers rykte...

Ändå har dom lyckats med att behålla "e" som symbol.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Edge? Kunde lika gärna fortsatt att kalla den för Explorer, knappast namnet som gör funktionen.

Det är i princip en hel omskrivning av webbläsarens kod, så nej, det är inte Internet Explorer. IE är även associerat med mycket negativt som vi alla vet. Jag kör Edge i win10 i och med nytt datorbygge, och det enda som håller mig ifrån att helt migrera från FF & Chrome är plugins. Hastighet och smidighet spelar roll för mig, Edge är som alla vet snabbare än både Chrome och FF.

Microsoft behöver för en gångs skull inte skämmas över en browser. (Jobbar som webbutvecklare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zauii89:

Det är i princip en hel omskrivning av webbläsarens kod, så nej, det är inte Internet Explorer. IE är även associerat med mycket negativt som vi alla vet. Jag kör Edge i win10 i och med nytt datorbygge, och det enda som håller mig ifrån att helt migrera från FF & Chrome är plugins. Hastighet och smidighet spelar roll för mig, Edge är som alla vet snabbare än både Chrome och FF.

Microsoft behöver för en gångs skull inte skämmas över en browser. (Jobbar som webbutvecklare)

Jag skrev inte IE jag skrev Explorer, symbolen e finns kvar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Någon här som använder uBlock Origin?
Kan man kombinera hosts och en adblocker eller korockar de på något sett?
Jag använde tidigare adblock plus eller vad den hette men problemet med den var att även om man avblockerade vissa sidor så kände sidan ändå av adblockern och spärrade visningen.
Detta problem har jag inte upplevt med uBlock Origin.

Att köra Edge utan någon form av adblocker ser jag nästan som outhärdligt men tänker testa den när väl den möjligheten finns.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte Edge. Retar mig på att den hanterar mushjulsscrollning så dåligt. När jag rullar mushjulet är scrollningen ojämn och ibland kommer ett eller två extra hopp i scrollningen efter att jag slutat rulla. Detta problem ser jag varken i Firefox eller Chrome.

Permalänk

Tillägg som virusskydd etc. finns då inte i Edge, även om du kör ett antivirusprogram så saknas ett aktivt surfskydd då i Edge och det är väl inte så lyckat men tanke på den stora mängden skadliga webbplatser som finns som sprider adware och malware.

Däremot tycker jag det verkar som ett bekymmer att så många använder adblock-programvara, kan ju vara irriterande med reklam men det är ju det som håller internet igång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av heennkkee:

Och hur går sidor såsom Sweclockers runt, när ni vägrar betala med den enda simpla, lilla, kravlösa vägen de tar betalt?

Undantar så klart sidor man stöder såsom sweclockers. Däremot så har många andra nyhetssajter så mycket extremt störande reklam som blåser upp i ansiktet på en att man inte kan vara på deras sida. En halv sida med reklam som följer med när man skrollar är inte okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Edge är riktigt schysst, många fina funktioner och grym prestanda. Men som sagt... ingen adblocker? Nope nope nope. Ge mig det så blir nog Edge min standard webbläsare.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Däremot tycker jag det verkar som ett bekymmer att så många använder adblock-programvara, kan ju vara irriterande med reklam men det är ju det som håller internet igång.

De sidor som vill överleva får lära sig att visa sin reklam på ett smakfullt sätt helt enkelt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Drivrutiner

Det får bli Google så länge det inte finns drivrutiner för skrivare och kamror , har det fungerat fram till Win-8.1 så borde det fungera med W-10. Det är inga gamla saker ja har

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem
Skrivet av r-son:

Det får bli Google så länge det inte finns drivrutiner för skrivare och kamror , har det fungerat fram till Win-8.1 så borde det fungera med W-10. Det är inga gamla saker ja har

Que?

Permalänk
Medlem

wRRM

Skrivet av wRRM:

Windows 10 kan inte läsa Nikon 7000
Anväder ja Edge så kan ja inte skriva ut med Epson PX 710W
Utan får använda Googel

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem
Skrivet av r-son:

Windows 10 kan inte läsa Nikon 7000
Anväder ja Edge så kan ja inte skriva ut med Epson PX 710W
Utan får använda Googel

Que?
Så du säger att googel och Windows 10 fungerar för din skrivare? men inte edge? Men samtidigt skriver du att skrivaren inte stödjs i Windows 10 så det har ingenting med googel att göra eller edge att göra?

Permalänk
Medlem

Windows 10

@lappen81:
Du missförstod nog vad ja skrev.
Det är endast när ja använder Edge som ja inte kan skriva ut , utan får söka med Googel Crome i stället och skriva ut där ifrån.
Det är inga problem att skriva ut annars.

Samt att Win-10 inte kan läsa av min två år gamla Nikon 7000 kamra.

Visa signatur

R-SON