Klona en systemdisk som inte är C:\ , vilka program finns?

Permalänk
Medlem

Klona en systemdisk som inte är C:\ , vilka program finns?

Har behov av att installera en SSD i en laptop som ingen data kan förloras från, finns ej möjlighet att koppla in SSDn som extern.

Måste koppla i båda diskarna i min dator och klona dem. Där kommer ett litet problem för mig, vilka program finns det för att klona en systemdisk som inte är C:\? Samsungs egna program kan enbart klona från C:\, andra program jag hittar verkar ha samma begränsning. Resten ser lite halvskumma ut, vilka program går det att lita på?

SSDn i fråga är en Samsung 850 Evo 250GB, nuvarande mekaniska hårddisken är 500GB, med ca 130GB data.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"C:\" är ett Windows-tekniskt begrepp, ytterst få kloningsprogram bryr sig om detta då de flesta körs utanför Windows (har svårt att tro att Samsungs program skulle göra detta även om jag själv aldrig använt det). Jag använder Acronis Boot-CD (True Image 2014 för att vara exakt, det går att hitta lite överallt, dessutom tror jag att många företag köper varianter av detta program och brandar till sina egna lösningar WD och Kingston åtminstone).

Clonezilla som du fått förslag på borde oxå fungera utmärkt.

Permalänk
Medlem

cbtcp dem folk rekommenderar, som går att köra i windows miljö, kan enbart klona systemdisken programmet körs från, inte en annan systemdisk med alla partitioner. Dem kan inte använda en annan disk som source.

Clonezilla verkar vara en hel del krångel, får hitta en guide förhoppningsvis :),

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

cbtcp dem folk rekommenderar, som går att köra i windows miljö, kan enbart klona systemdisken programmet körs från, inte en annan systemdisk med alla partitioner.

Clonezilla verkar vara en hel del krångel, får hitta en guide förhoppningsvis :),

Gör inte det i Windows-miljö då, verkligen inget jag skulle rekommendera...

Permalänk
Medlem

@cbtcp:
Kan clonezilla klona en hel disk eller enbart enstaka partitioner? Ser enbart alternativ att klona partitioner i diverse guider. Återställningspartitionen måste ju med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@cbtcp:
Kan clonezilla klona en hel disk eller enbart enstaka partitioner? Ser enbart alternativ att klona partitioner i diverse guider. Återställningspartitionen måste ju med.

Tror du citerar fel människa, jag använder som sagt Acronis Boot-CD i första hand, där bryr sig programmet inte ett smack om vad som är C:\ eller Q:\ (eller andra beteckningar för den delen), har väldigt liten erfarenhet av Clonezilla...

Clonezilla körs, vad jag vet, helt utanför Windows f.ö. (vilket är att rekommendera).

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kan clonezilla klona en hel disk

Ja. Hur det går till vet jag dock tyvärr inte, då jag aldrig använt det.

Jag kör själv med Miray HDClone, men notera att gratisversionen är extremt långsam (pga artificiell begränsning).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Håller med cbtp, jag skulle också rekommendera Acronis. Jag har alltid använt det och tycker det är skit bra, snygg interface , aldrig strulat. Samt som cbtp säger så bryr acronis sig inte ett smack om ifrån vilken disk du klonar från eller till

Visa signatur

Intel I7-6700K 4.6GHz@1.320v | Ghost S1 MkII Limestone | Asus Z170I PRO | EVGA 3070 | Corsair 16Gb @2666MHz | Samsung 970 evo 500Gb + 860 evo 1TB | BenQ XR3501
Samsung S10+ | Bose QC35 | Lenovo X1 Yoga och dyslektiker

Permalänk
Medlem

Tror också att Acronis boot mjukvara är din bästa lösning. Tänk på att stänga av all secure boot mm innan du klonar dock.

Det finns mjukvara som tex minitool drive copy men problemet är att när du bootar en dator med flera OS (för att klona) så kan du få problem. Kan du göra det helt med tex USB anslutning eller så, då bör det gå felfritt, och 99% av gångerna gör det så också, det är den där 1% som är problemet.

Gör du det i en annan dator, med boot mjukvara som Acronis så klonar du hela enheten ganska enkelt. Se bara till att den är alignad för SSDn. Det går att lösa i efterhand men är onödigt jobb och slitage på disken.

Eftersom du inte startar några av OSen, så är oddsen för att något går fel relativt låg (då du kan göra detta i en dator med endast de 2 diskarna du ska jobba med, behöver ingen 3:e). Värsta som sker är att du inte lyckas boota klonen pga tex secure boot mm, men då är det bara att rätta till felet och försöka igen. (Original disken ska lämnas orörd pga inget OS start eller så görs)

Permalänk
Medlem

Acronis får det bli, återkommer med resultat i helgen! Förbereder väl i tid.

*edit*
Acronis skötte det smidigt och snabbt, bra program :).