Dell Ultrasharp UP2715K – 5K-upplöst skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Högre upplösning är trevligt men som det känns idag är det inte vart skon klämmer. Jag har en LG 34 21:9 3440x1440 och alla personer som sätter sig framför den uppskattar ytan. Tidigare hade jag två skrämar, nu en. Jag minns när första Widesceenen kom 16:9 och man satt tidigare med en 5:4 skräm och bara Wow! Detta är något helt nytt, samma känsla får folk när de sätter sig framför en 21:9... spela fps med hög FoV är mer intressant än en 4K/5K skärm som knappt någon maskin orkar driva.

Om du med "idag" menar att standard börjar bli WQHD och UWQHD och över så visst då kan man nog säga att det inte längre är på upplösningen skon klämmer och det var ju precis det jag skrev förra gången också.
Men verkligheten "idag" på majoriteten av arbetsplatser är inte en upplösning över 1600x1200 och i den verkligheten har upplösningen fortfarande stor betydelse, inte minst när man jämför olika bildförhållanden.
WUXGA är bättre än FULLHD, inte bara för att det är fler pixlar totalt utan framförallt för att det är fler på höjden.
Personligen skulle jag även välja en WUXGA framför UWHD trots att den har lägre upplösning, helt enkelt för att 1080 pixlar på höjden inte är tillräckligt för jag ska kunna arbeta effektivt.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

@Traumklang: Ja då börjar det ju bli ganska dyrt. :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Ja alla är vi inte "enbart" gamerz som dig. Det är uppenbart att du inte har koll så håll dig till dina TN Freesync skärmar du!

När det gäller skärmen så är det tråkigt med färgskiftningen. För med denna prislapp borde man ha kunnat finjusterat det bättre. Det andra tråkiga är att Dells skärmar enbart kommer med 3-års garanti när tex Eizo kör med 5-års garanti.

Såg nu att skärmen var högblank. Ussch och fy! De som köper denna gillar nog att spegla sig framför datorskärmen än badrumsspegeln.

Jag är ingen gamer. Jag spelar nästintill aldrig. Senaste spelet jag spelade på riktigt var Portal 2 och det var evigheter sen.

Men en skärm för 13000 kr som släpps 2015 så tycker jag den borde ha FreeSync.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Jag är ingen gamer. Jag spelar nästintill aldrig. Senaste spelet jag spelade på riktigt var Portal 2 och det var evigheter sen.

Men en skärm för 13000 kr som släpps 2015 så tycker jag den borde ha FreeSync.

FreeSync skärmar brukar marknadsföras för att spela spel på. Denna skärm är ingen gamingskärm och marknadsförs inte som sådan heller. Dessutom är inte FreeSync någon standard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

FreeSync skärmar brukar marknadsföras för att spela spel på. Denna skärm är ingen gamingskärm och marknadsförs inte som sådan heller. Dessutom är inte FreeSync någon standard.

FreeSync används ofta i marknadsföringen för så kallade gamingskärmar, men det betyder inte att dom endast exklusivt kan användas för just skärmar ämnade för det marknadssegmentet.

Det är en modern teknik som jag anser alla moderna skärmar bör stödja oavsett marknadssegment.

FreeSync är AMDs marknadsföringsnamn på tekniken Adaptive-Sync som är en standard släppt utav standardiseringsorganet VESA som en valfri komponent i version 1.2a av DisplayPort standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Såg nu att skärmen var högblank. Ussch och fy! De som köper denna gillar nog att spegla sig framför datorskärmen än badrumsspegeln.

Det är väl allmänt känt att AG-coatingen (anti glare) inte fungerar vid så höga upplösningar som dessa skärmar har? Denna beläggning fungerar som glaset man ofta har i badrumsfönster och suddar ut detaljer på det som man ser genom den och när pixlarnas storlek krymper så förstör den mer och mer av bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Såg nu att skärmen var högblank. Ussch och fy! De som köper denna gillar nog att spegla sig framför datorskärmen än badrumsspegeln.

Jo för alla sitter med en strålkastare i facet... Kommer aldrig förstå folk som klagar på glossy finish. Jag har aldrig haft problem med reflexer sen CRT tiden och jag har haft fönster båda bakom och framför skärmen, vad är gardiner/persienner?

Glossy ger alltid djupare och mer klar bild. Hail glossy.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av headphone.ninja:

Jo för alla sitter med en strålkastare i facet... Kommer aldrig förstå folk som klagar på glossy finish. Jag har aldrig haft problem med reflexer sen CRT tiden och jag har haft fönster båda bakom och framför skärmen, vad är gardiner/persienner?

Glossy ger alltid djupare och mer klar bild. Hail glossy.

Du har vant dig med högblanka skärmar med TN paneler helt enkelt. Förklara då för mig varför proffsmodeller inte använder högblanka om det nu är så bra? Du har inte så hög standard får jag intryck av.

Permalänk
Medlem

@anon114264: Visa én enda högupplöst ( > 200 PPI ) skärm som har matt yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

@Klappis: Visa én enda högupplöst ( > 200 PPI ) skärm som har matt yta.

Vad pratar du om egentligen? Det finns högupplösta hi-dpi-skärmar med matt finish/AG. När det gäller bärbara så gäller det exempelvis Asus Zenbook UX305, Schenker W505 (Clevo P751ZM), Acer Aspire V15, och Lenovo ThinkPad W550s samt ett gäng fler. Prisjakt listar också gott om ~4K monitorer med matt panel. Ytterberg har väl recenserat flera av dem. Monitorer hamnar visserligen under 200 ppi, men det gör inte de bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Först och främst handlar det om förhållande. 16:9 ger inte mer bredd, det ger mindre höjd än 16:10.
Jag tycker att diskussionen 16:10 eller 16:9 i realiteten är oviktigt när man kommer upp i skärmstorlek. Har 27" och har mer höjd än min gamla 16:10 24". Upplösningen blir däremot viktigare.
På en bärbara dator med 13-tum så tappar 16:9 formatet yta som kan vara avgörande för bra arbetsergonomi, speciellt vid låg upplösning då vissa fönster inte ens plats. Så val av förhållande beror nog mycket på tillämpning.

Precis. Då jag personligen kommer gå 30"+ så kommer jag nog leta 21:9. På 24", min nuvarande storlek, är 16:10 överlägset för mig personligen.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om egentligen? Det finns högupplösta hi-dpi-skärmar med matt finish/AG. När det gäller bärbara så gäller det exempelvis Asus Zenbook UX305, Schenker W505 (Clevo P751ZM), Acer Aspire V15, och Lenovo ThinkPad W550s samt ett gäng fler. Prisjakt listar också gott om ~4K monitorer med matt panel. Ytterberg har väl recenserat flera av dem. Monitorer hamnar visserligen under 200 ppi, men det gör inte de bärbara.

För det första, bla. UX305 HiDPI använder Pen Tile RGBW-panel som ger 2 subpixlar per pixel istället för 3 som brukligt vid RGB. Detta gör att man kan använda kraftigare AG än om man använt en RGB panel eftersom större pixlar gör att en viss AG ger mindre oskärpa. Det är ju speciellt när subpixlarna blandas i hop och "discokula-effekten" uppstår (tänk Dell U2711 eller liknande med extremt kraftig AG) som det blir problem, detta fenomen minskar med RGBW men på köpet får man en mängd andra problem med färgbalans och minskad upplösning etc.

Det finns många laptops som har både FHD och QHD+ paneler, gemensamt för alla är att de med låg upplösning har kraftigare AG än de med hög, detta gäller även UX305.

Razer Blade 14" 1800p (Sharp IGZO 3200x1800, 262 PPI)

Razer Blade 14” 1080p (LG Display IPS 1920x1080, 157 PPI)

Citat:

Unlike the QHD+ panel, this 1080p also has a matte display. For those that are unfamiliar with the difference that this creates, matte displays attempt to reduce specular reflections which create the mirror effect that glossy displays can have. However, the price of this generally reduced clarity and ultimately since matte coatings don’t do any sort of interference to eliminate reflections diffuse reflections are still present which can wash out the display.

(Källa)

Dell XPS 13" (early 2015) (Sharp 1420 1920x1080, 170 PPI)

Dell XPS 13" (early 2015) (Sharp 1421 3200x1800, 272 PPI)

Det jag ville säga var egentligen bara att det finns ett samband mellan AG och upplösning. En proffsskärm kräver ju att man får maximal skärpa och då kan man helt enkelt inte ha så kraftig AG som billigare skärmar. Men man kan ju använda en liknande lösning som Apple valde med iPad Air 2, där glaset är behandlat och drastiskt reducerar reflektioner från ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

För det första, bla. UX305 HiDPI använder Pen Tile RGBW-panel som ger 2 subpixlar per pixel istället för 3 som brukligt vid RGB. Detta gör att man kan använda kraftigare AG än om man använt en RGB panel eftersom större pixlar gör att en viss AG ger mindre oskärpa. Det är ju speciellt när subpixlarna blandas i hop och "discokula-effekten" uppstår (tänk Dell U2711 eller liknande med extremt kraftig AG) som det blir problem, detta fenomen minskar med RGBW men på köpet får man en mängd andra problem med färgbalans och minskad upplösning etc.

Det finns många laptops som har både FHD och QHD+ paneler, gemensamt för alla är att de med låg upplösning har kraftigare AG än de med hög, detta gäller även UX305.

Razer Blade 14" 1800p (Sharp IGZO 3200x1800, 262 PPI)
http://images.anandtech.com/doci/8971/RazerBlade_575px.jpg

Razer Blade 14” 1080p (LG Display IPS 1920x1080, 157 PPI)
http://images.anandtech.com/doci/9634/WIN_20150916_01_30_34_Pro.jpg

(Källa)

Dell XPS 13" (early 2015) (Sharp 1420 1920x1080, 170 PPI)
http://images.anandtech.com/doci/8983/XPSFHD_575px.jpg

Dell XPS 13" (early 2015) (Sharp 1421 3200x1800, 272 PPI)
http://images.anandtech.com/doci/8983/XPSQHD_575px.jpg

Det jag ville säga var egentligen bara att det finns ett samband mellan AG och upplösning. En proffsskärm kräver ju att man får maximal skärpa och då kan man helt enkelt inte ha så kraftig AG som billigare skärmar. Men man kan ju använda en liknande lösning som Apple valde med iPad Air 2, där glaset är behandlat och drastiskt reducerar reflektioner från ljus.

De kan ha AG och vara över 200 PPI, ThinkPad W550s är inte pentile. Sharps panel i Clevos bland annat finns också som matt och är RGB. Det går inte att försvara ditt förra inlägg. De behöver inte köra högblankt eller köra högblank+glas. Alla som vill ha matt vill givetvis inte ha U2711-nivå på det hela, oavsett upplösning.

Det finns högupplösta proffsskärmar med AG även när vi pratar UHD+. Proffsskärmar brukar helt enkelt fokusera på uniformitet, färgrymd och kalibrering. Det är liksom inte meningen att skärmar ska visa översaturerade färger.

Det är när de kör pekpanel de slänger på glas och (oftast) inte kör någon AG, så som i Dell XPS 13 och 15. Där måste du såklart ha glas eftersom du har pek vilket ger reflexer även om de kör AG. Men det finns andra datorer. Du jämför AG mot icke AG, AG mot glossy. Inte två olika AG-behandlingar anpassade för olika upplösningar. Sånt som W550s är undantaget där, där du har AG oavsett om du väljer med touch eller utan. Om det är positivt eller negativt beror på preferens och miljö givetvis. Helt oavsett upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De kan ha AG och vara över 200 PPI, ThinkPad W550s är inte pentile. Sharps panel i Clevos bland annat finns också som matt och är RGB. Det går inte att försvara ditt förra inlägg. De behöver inte köra högblankt eller köra högblank+glas. Alla som vill ha matt vill givetvis inte ha U2711-nivå på det hela, oavsett upplösning.

Det finns högupplösta proffsskärmar med AG även när vi pratar UHD+. Proffsskärmar brukar helt enkelt fokusera på uniformitet, färgrymd och kalibrering. Det är liksom inte meningen att skärmar ska visa översaturerade färger.

Det är när de kör pekpanel de slänger på glas och (oftast) inte kör någon AG, så som i Dell XPS 13 och 15. Där måste du såklart ha glas eftersom du har pek vilket ger reflexer även om de kör AG. Men det finns andra datorer. Du jämför AG mot icke AG, AG mot glossy. Inte två olika AG-behandlingar anpassade för olika upplösningar. Sånt som W550s är undantaget där, där du har AG oavsett om du väljer med touch eller utan. Om det är positivt eller negativt beror på preferens och miljö givetvis. Helt oavsett upplösning.

Tack, jag tänkte faktiskt inte på att en del av modellerna har glas för att de har touch. Synd att W550 verkar ha en del problem med aggressiv AG om man ska lita på följande recession:

Skrivet av :

Another positive attribute is the smooth anti-glare surface finish. It adds some minor sparkle to the picture when looking at a bright background but doesn’t affect the image quality.

(källa).

Tror du att det hade varit i oproblematiskt att använda samma typ AG på UP2715K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Tack, jag tänkte faktiskt inte på att en del av modellerna har glas för att de har touch. Synd att W550 verkar ha en del problem med aggressiv AG om man ska lita på följande recession:
(källa).

Tror du att det hade varit i oproblematiskt att använda samma typ AG på UP2715K?

De har liknande ppi och skulle säkert ha liknande effekter. En del stör sig mer på grynighet och glitter än andra. En del tycker skärpa och färger är bättre (knappast som naturlag mer korrekta däremot) med glossy/högblank. En del stör sig på reflektioner på högblanka skärmar. Notebookreview lyfte fram andra fördelar också "Unlike a glossy or glass display typically found on a touch-enabled display, this anti-glare finish doesn’t produce annoying reflections or show fingerprints as easily.". Den verkar av allt att döma inte lida särskilt mycket av sin AG om man läser igenom recensionerna och de som vill ha AG vill ju ha fördelarna med det som inte går att få med högblank. Eventuella nackdelar och de oundvikliga nackdelarna får man även med lägre upplösningar. Jag har inte sett att W550s skulle vara grov, eller aggressiv som du kallar det.

Ingen har klagat på AGn som Eizo ColorEdge CG248 använder, alltså en 24-tum 3840x2160 skärm med AG mot proffsmarknaden. Men de som köper proffsskärmar i den prisklassen sitter i andra miljöer än de flesta användarna också. Proffsskärmarna har ofta kört någon form av AG så kunderna vet nog vad de får.

Hur som helst så finns det nytta av AG/AR även på högupplöst både i små och stora storlekar. Är det superviktigt att det inte är för grov AG så får ni väl kolla på grejerna innan ni köper dem. Mycket verkar köra semi-gloss när det gäller 4K. Bryr man sig inte ens läsa recensioner så får ni bli positivt/negativt överraskade. Alla använder inte grejerna på samma sätt eller i samma miljöer heller så.

HPs Z27q 5K-skärm ska visst ha AG, det är väl bra att det finns valmöjligheter. Själv tycker jag det är lite för klumpigt med dubbla Displayport och tiling.

Permalänk

5k nu? Jesus, hur hittar de ens på allt? Känns som det var nyligen 4k kom ut.