Permalänk
Medlem

Displayport --> HDMI ingen signal

Hej !

Köpte precis en Samsung UE55JU7005. Planen var att kunna koppla upp frugans Surface Pro 2 till den och köra Youtube på den (hon tränar till den). Problemet är att den inte vill känna igen datorn. Vi har länge kopplat upp den till vår gamla Samsung smartTV med en displayport (datorn) till HDMI (TV:n). Det fungerar klockrent. Den nya TV:n däremot känner av att det är något kopplat till HDMI-porten men säger bara ingen signal. Om jag tar min jobbdator som kör HDMI och kopplar upp mot den nya TV:n fungerar det direkt. Jag är lur på om det är någon form av missriktad copy-protection som ställer till det eller om det är något annat som strular.

Är det någon som känner igen detta och har en lösning?

Hälsningar
HWMats

Permalänk
Avstängd

Ibland hjälper det att växla mellan att ha teven inkopplad och inte några gånger, testa Win+P och växla lägen fram och tillbaka ett par gånger.

Permalänk
Medlem

Känner datorn av att TVn är inkopplad då? Den sänder väl inte signalen om den inte vet att något är kopplat. Kolla om du ser att datorn hittat TVn.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Datorn känner av TV:n och jag har testat win+P

Hej !

Tack för era svar.
Datorn känner av TV:n och jag har kört Win+P och testat olika konfigurationer. Inklusive signal till bara TV:n. Men den vill inte vara med. Manualen skriver en del om DVI men det känns inte applicerbart på min uppsättning. TV:n har en dosa som heter One Connect mini som har olika portar för HDMI jag har provat allihop utan bra resultat.

.

/HWMats

Permalänk
Bildexpert 📺

Gissar att problemet ligger mer i Surface-plattan eller dess adapter (det finns olika sorters adaptrar) än i själva TV:n. Testa mot en annan skärm och se till att det blir bild där först. Kanske blir lättare att felsöka.

Annars, är det youtube som är kravet, kör Youtube via TV:ns smartsystem. Det bör gå att fjärrstyra TV:ns youtube-app via Youtube-appen på surfplattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Gissar att problemet ligger mer i Surface-plattan eller dess adapter (det finns olika sorters adaptrar) än i själva TV:n. Testa mot en annan skärm och se till att det blir bild där först. Kanske blir lättare att felsöka.

Annars, är det youtube som är kravet, kör Youtube via TV:ns smartsystem. Det bör gå att fjärrstyra TV:ns youtube-app via Youtube-appen på surfplattan.

Surface-datorn fungerar mot vår andra Samsung TV. Den är dock inte en HDTV och inköpt 2012.
Om jag sammanfattar lite: Det fungerar med min jobbdator som kör HDMI - HDMI. Det fungerar med Surface Pro 2-datorn på vår gamla TV. Det fungerar inte på vår nya UHD TV med Surface Pro-datorn med DisplayPort - HDMI.

Jag funderar på om det kan vara så att kabeln inte stödjer UHD, om det är någon form av HDCP som stoppar för att det är displayport - HDMI, eller om HDMI inte klarar bandbredden som krävs för UHD (vilket displayport sägs klara).

Bra tips om att köra Youtube direkt på TV:n. Det löser ju det omedelbara problemet med frugans träning. Dock brukar vi även kolla på svtplay ibland och då måste det gå via datorn för svt stödjer ju bara Apple vad jag vet.

Mvh HWMats