Permalänk
Medlem

Problem med kylpasta :/

En vän skulle komma hem till mig för några dagar sedan för att hjälpa mig byta kylpasta.

Eftersom jag är otroligt okunnig och oengagerad när det gäller datorer hade jag inte så mycket att säga till om när han gjorde sin grej, men läste sedan en guide här på sweclockers och det visade sig att han hade ställt till med problem.

Han hällde ner betydligt mer än ett okokt riskorn, han lyfte på kylflänsen efter att han han smetat in den med fingrarna och gjorde sedan samma sak på undersidan av kylflänsen. Är inte ens säker på att han satte tillbaka kylflänsen ordentligt..

Efter denna händelse kraschar mina spel oftare än någonsin, och jag har fått min första "bluescreen".

Några idéer angående hur jag borde göra för att fixa det här?

Permalänk
Medlem

Kylpasta tar man lättast bort med tops, papper och kemisk bensin. Kemisk bensin finns att köpa på Ica och kostar 20:- tror jag.

*Torka av all pasta från både komponent och kylare, pedant som jag är så ger jag mig inte med rengörandet förrän dessa två ytor är helt rena.

*Kylpastan skall appliceras i mitten, det traditionella riskornet i storlek är att föredra. Vissa gillar att med en bra tops smeta ut pastan över hela ytan, medan andra påstår att det kan ge luftbubblor och resultera i sämre värmeledningsförmåga.

*Applicera kylaren på komponenten och håll ett jämt tryck medan du skruvar fast kylaren. Detta enbart för att säkerställa att kylaren får bra kontakt med komponenten

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Detta är inte bilar vi har att göra med... Fingrarna skall vara kylpast-fria om man ska kunna påstå att man vet vad man håller på med. Det är extremt känslig elektronik om man jämför med större industriella grejor.

Jag hoppas för din skull att inga komponenter tagit skada efter hans försök att skruva tillbaka kylflänsen!

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GRBM:

En vän skulle komma hem till mig för några dagar sedan för att hjälpa mig byta kylpasta.

Eftersom jag är otroligt okunnig och oengagerad när det gäller datorer hade jag inte så mycket att säga till om när han gjorde sin grej, men läste sedan en guide här på sweclockers och det visade sig att han hade ställt till med problem.

Han hällde ner betydligt mer än ett okokt riskorn, han lyfte på kylflänsen efter att han han smetat in den med fingrarna och gjorde sedan samma sak på undersidan av kylflänsen. Är inte ens säker på att han satte tillbaka kylflänsen ordentligt..

Efter denna händelse kraschar mina spel oftare än någonsin, och jag har fått min första "bluescreen".

Några idéer angående hur jag borde göra för att fixa det här?

Vad vi kan göra är att hoppas på att inga komponenter har tagit skada. Mig veterligen så brukar inte kylpasta vara ledande, men men ... Ta kaffe-filter och röd aceton och torka bort *allt* på processorn och kylflänsen. Vet inte om man vågar använda aceton på själva brädan om det har hamnat där, men det är säkert någon annan kunnig om. Lägg sedan en klick, stor som ett riskorn, på kontaktytan och montera kylarflänsen. Lyft inte på den. Sist och inte minst, bannlys din vän permanent från att någonsin röra insidan på din dator i fortsättningen

Permalänk
Medlem

Byt kompis till en bättre!

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk

@GRBM: det är inget Problem med kylpastan utan med med din vän, involvera inte din vän i mera saker med datorer.

visa denna bild för din vän han borde skämmas.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag är själv inte så kunnig och tog hjälp av en vän. Hade min polare haft söndet mina nya grejer så vet jag inte vad jag hade gjort.

Jag kan dock tipsa om att läsa på en massa. Jag har kollat jättemycket videos och börjat få en förståelse för hur det funkar att bygga en dator. Har dock inte pengar eller delar till att börja experimentera.

Permalänk
Medlem

@GRBM gör som @YamahaDGX630 och @KiMPOLiNO sa då har du en bra guide att klara det!

Det viktigaste att du följer en guide och får ett bra resultat och stressa inte då blir det bara fel.

Permalänk
Inaktiv

Jag följer denna guide och har alltid haft mycket bra temperaturer, ett okokt riskorn blir nästan på gränsen för lite.

http://www.arcticsilver.com/methods.html

Permalänk
Medlem

Har tidigare använt kemiskt ren isopropanol, fanns att köpa på apotek (1l), kanske det går fortfarande.
Aceton ska man inte använda då det kan lösa plast, isopropanolen är mycket snällare lösningsmedel än
både aceton och bensin. Isopropanol kan finnas i små flaskor som man köper för dyra pengar till diverse
känslig rengöring. Använd inte dessa till att ta bort kylpasta då det kan innehålla färgämnen, antistatmedel
eller annat som kan ligga kvar på ytan på processorn.
Hittar man inte isopropanol, är kemiskt ren besin bäst.

mvh

Permalänk
Medlem

Hittade inga tops, så rullade lite bomull runt en tandpetare x)
Använde kemisk ren bensin och gjorde som @YamahaDGX630 sa.

Datorn funkar som innan incidenten, tack för alla svar

Permalänk
Medlem

Att applicera kylpasta kan göras på flera sätt men vanligast är väl dessa tre:

1. Tryck ut en liten knapp med pasta på kylaren och skruva sedan fast den på CPUn. Det dåliga är att spridningen oftast bara bli centrerad.
2. Smeta ut pastan med hjälp av ett kreditkort - funkar oftast bra men lämnar även kvar en del pasta på kreditkortet.
3. Smeta ut pastan med fingrarna - dock används en genomskinlig 1 liters fryspåse som "handske" så att smeten inte fläckas av smuts från fingret. Testade detta sist jag bytte kypasta och det fungerade bäst.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Att applicera kylpasta kan göras på flera sätt men vanligast är väl dessa tre:

1. Tryck ut en liten knapp med pasta på kylaren och skruva sedan fast den på CPUn. Det dåliga är att spridningen oftast bara bli centrerad.
2. Smeta ut pastan med hjälp av ett kreditkort - funkar oftast bra men lämnar även kvar en del pasta på kreditkortet.
3. Smeta ut pastan med fingrarna - dock används en genomskinlig 1 liters fryspåse som "handske" så att smeten inte fläckas av smuts från fingret. Testade detta sist jag bytte kypasta och det fungerade bäst.

under metallplattan/IHS så är ju chippet rätt så litet, att man inte får ut kylpastan dom sista millimeterna är verkligen inte hela världen. för att utsmetnings metoden ska funka så krävs ju nästan en viskositet som yoghurt eller Liquid metal
det som är problemet är luftbubblor dom kan lätt bildas om man börjar smeta runt pastan,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

under metallplattan/IHS så är ju chippet rätt så litet, att man inte får ut kylpastan dom sista millimeterna är verkligen inte hela världen. för att utsmetnings metoden ska funka så krävs ju nästan en viskositet som yoghurt eller Liquid metal
det som är problemet är luftbubblor dom kan lätt bildas om man börjar smeta runt pastan,

Så det är helt enkelt bättre att smeta ut på kylaren direkt? För så gjorde jag denna gången.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Här:
https://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ

Använd kors-metoden (ca 1:32 in i videon) om ni inte är tillräckligt metal för att köra \m/ -metoden

Permalänk
Medlem

förstår själv att det säkert har blivit luftbubblor nu. Men vad är egentligen felet med att använda fingret istället för te.x ett kort om man nu gör på "spread" metoden?

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Så det är helt enkelt bättre att smeta ut på kylaren direkt? För så gjorde jag denna gången.

hur kan det vara bättre?

använder du liquid metal ? har inte TS haft en dator med utsmetad kylpasta den överhettade,
chansen att det blir fel är ju mindre om man bara lägger en klick och trycker dit kylaren (fast det vet du ju ?)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

hur kan det vara bättre?

använder du liquid metal ? har inte TS haft en dator med utsmetad kylpasta den överhettade,
chansen att det blir fel är ju mindre om man bara lägger en klick och trycker dit kylaren (fast det vet du ju ?)

Vi kanske missförstår varandra? Min H110i GT hade pre-applied paste som täckte hela kylblocket. Menade att jag gjorde samma sak när jag bytte CPU.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Att applicera kylpasta kan göras på flera sätt men vanligast är väl dessa tre:

1. Tryck ut en liten knapp med pasta på kylaren och skruva sedan fast den på CPUn. Det dåliga är att spridningen oftast bara bli centrerad.
2. Smeta ut pastan med hjälp av ett kreditkort - funkar oftast bra men lämnar även kvar en del pasta på kreditkortet.
3. Smeta ut pastan med fingrarna - dock används en genomskinlig 1 liters fryspåse som "handske" så att smeten inte fläckas av smuts från fingret. Testade detta sist jag bytte kypasta och det fungerade bäst.

Du valde alltså metoden som är sämst.
Poängen med kylpasta är att få bort luften, kletar man ut pastan med fingrar/kreditkort osv kommer det bli massvis med luftbubblor.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@Foxmaner:
Det är inget problem att använda fingrarna så länge man täcker finrarna med en helt ren påse.
Använd inte skyddshandskar om dom har pulver eller dylikt. Oljor och smuts ska hållas borta från ytan.

Det är viktigt i rengöringen att man använder ett rengöringsmedel som inte har några oljor som blir över efter avdunstning. Alkohol är bra, men är det handrengöring så KAN det innehålla oljor som blir över för att skydda huden, vilket är dåligt för komponenterna.

Vid appliceringen så föredrar jag X-metoden. Att köra "riskorn" tycker jag personligen blir på tok för lite, men det blir lätt för mycket med X-metoden, så man får vara försiktig.
Jag har hört att X-metoden är att föredra över I-metoden om man har 4-kärnig processor, då värmen sprids på ett annat sätt. Har dock ingen aning om det stämmer eller inte.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk

Hoppas att det löser sig

Visa signatur

i3 550 asus nvidia 650e 1gb 1tb 4 ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du valde alltså metoden som är sämst.
Poängen med kylpasta är att få bort luften, kletar man ut pastan med fingrar/kreditkort osv kommer det bli massvis med luftbubblor.

Jag följde bara en av tusentals guider. Finns många sätt och många säger olika.
Antar att du kör metoden med att klämma ut ett riskorn och sen smälla på kylaren?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Vi kanske missförstår varandra? Min H110i GT hade pre-applied paste som täckte hela kylblocket. Menade att jag gjorde samma sak när jag bytte CPU.

gjorde du egen pre-applied paste ?
vad som är på kylaren från fabrik hjälper väl inte TS ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Stå på dig Mocka, du har ju helt rätt " finns många bra metoder" jag föredrar 2 och 3.
Men smaken är som baken , huvudsaken det funka.
Exempel Thermal Grizzly Kryonaut dom rekommenderar att sprida ut pastan , så frågan kvarstår ska man köra riskornet om tillverkaren rekommenderar att man sprider ut pastan?

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag följde bara en av tusentals guider. Finns många sätt och många säger olika.
Antar att du kör metoden med att klämma ut ett riskorn och sen smälla på kylaren?

Ja, sätter lite större än ett riskorn men den tekniken.
Sen på med kylaren utan att tveka. Har alltid fått bra temps och fin spridning (som man ser när man byter pasta/kylare).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubben:

Stå på dig Mocka, du har ju helt rätt " finns många bra metoder" jag föredrar 2 och 3.
Men smaken är som baken , huvudsaken det funka.
Exempel Thermal Grizzly Kryonaut dom rekommenderar att sprida ut pastan , så frågan kvarstår ska man köra riskornet om tillverkaren rekommenderar att man sprider ut pastan?

Beror ju lite på pastan.
Har man en lättflytande som t.ex vissa AS varianter så funkar ju ett riskorn i mitten bra då kylarens tryck enkelt smetar ut det över hela CPU'n.
Har man däremot lite tjockare pasta så är det bra om man hjälper till lite och sprider den.

Permalänk
Medlem

Det var väl dit jag ville komma,
Kan dra ett litet exempel , när jag montera Ln2 potten applicerar ett tunt lager pasta över CPU , drar åt skruvarna jämnt med relativt högt tryck mot CPU.
Sen på med blåslampan värmer insidan av potten till ca 70C , drar åt det sista och kollar att tryckfjädrarna håller samma mått ( inom 0,1mm ) , på med blåslampan igen öka till 85-90C.
Låter det kallna till 20-30C starta kollar att tempen är ok ev kör en vända hwbot prime.
Ser det bra ut så är det bara börja kyla ner med LN2 till den temp man vill ha.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem

Dags att kolla tempen, enklast är väl att kolla så om du gjort rätt.

Ladda ner HW Monitor, installera och starta. Läs av CPU tempen vid idle och under load. Återkom med resultat. Min burk i sign idlar på ca 26-30c och maxar runt 70c under load.
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Kylpasta tar man lättast bort med tops, papper och kemisk bensin. Kemisk bensin finns att köpa på Ica och kostar 20:- tror jag.

*Torka av all pasta från både komponent och kylare, pedant som jag är så ger jag mig inte med rengörandet förrän dessa två ytor är helt rena.

*Kylpastan skall appliceras i mitten, det traditionella riskornet i storlek är att föredra. Vissa gillar att med en bra tops smeta ut pastan över hela ytan, medan andra påstår att det kan ge luftbubblor och resultera i sämre värmeledningsförmåga.

*Applicera kylaren på komponenten och håll ett jämt tryck medan du skruvar fast kylaren. Detta enbart för att säkerställa att kylaren får bra kontakt med komponenten

Skrivet av GRBM:

Hittade inga tops, så rullade lite bomull runt en tandpetare x)
Använde kemisk ren bensin och gjorde som @YamahaDGX630 sa.

Datorn funkar som innan incidenten, tack för alla svar

Ok, det är lite försent nu, men använd för guds skull ALDRIG tops. Inte några bomullsprodukter alls för den delen. Bomull dammar otroligt mycket som leder till att det lämnar rester. Detta kommer försämra värmeledningsförmågan. Folk brukar rekommedera kaffefilter eftersom det inte dammar. Vill du ha något med uppsugningsförmåga, använd en mikrofiberduk.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Skrivet av Slarremannen:

Vid appliceringen så föredrar jag X-metoden. Att köra "riskorn" tycker jag personligen blir på tok för lite, men det blir lätt för mycket med X-metoden, så man får vara försiktig.

Detta är inget man kan ha åsikter om. Riskornet ger en bra mängd. Less is more.