Samsung EVO 850 bootar enbart till BIOS.

Permalänk

Samsung EVO 850 bootar enbart till BIOS.

Hej hej. Jag skriver detta åt en kompis som skaffade sin första SSD idag.

SSD:n visas upp i bios och han kunde installera Windows 10 finfint. Han kunde installera program o.s.v efter OS:et var installerat men nu efter första restarten bootas enbart bios. SSD:n syns fortfarande under bios. Jag, personligen, har aldrig haft något problem som detta så jag vet inte hur mer jag ska hjälpa honom.

Det är som att det inte finns något OS alls på disken efter han restartar datorn.

Saker jag har bett honom göra:
Ändra SATA mode till ASCI. (Fungerade ej)
Ominstallera Windows igen. (Fungerade ej)
Återställa BIOS inställningar. (Fungerade ej)
Ta ur andra lagringsenheter. (Fungerade ej)

Specs:
i5 4690k
gtx 760
Asus z97 a

Bilder på bios inställningar:
http://prntscr.com/8w7p0o
http://prntscr.com/8w7pc4
http://prntscr.com/8w7pkt

Förlåt för slarvigt skriven text, måste fara iväg nu så det det blev lite tids-pressigt. Min kompis kommer att kolla igenom era svar medans jag är borta.

Permalänk
Medlem

Han hade bara SSDn i medan han installerade OS eller?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Ligger SSDn först i bootsequence? Kan vara USB/CD ligger före och strular till det, vet att jag hade liknande när jag bytte till ny SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceShip:

Hej hej. Jag skriver detta åt en kompis som skaffade sin första SSD idag.

SSD:n visas upp i bios och han kunde installera Windows 10 finfint. Han kunde installera program o.s.v efter OS:et var installerat men nu efter första restarten bootas enbart bios. SSD:n syns fortfarande under bios. Jag, personligen, har aldrig haft något problem som detta så jag vet inte hur mer jag ska hjälpa honom.

Det är som att det inte finns något OS alls på disken efter han restartar datorn.

Saker jag har bett honom göra:
Ändra SATA mode till ASCI. (Fungerade ej)
Ominstallera Windows igen. (Fungerade ej)
Återställa BIOS inställningar. (Fungerade ej)
Ta ur andra lagringsenheter. (Fungerade ej)

Specs:
i5 4690k
gtx 760
Asus z97 a

Bilder på bios inställningar:
http://prntscr.com/8w7p0o
http://prntscr.com/8w7pc4
http://prntscr.com/8w7pkt

Förlåt för slarvigt skriven text, måste fara iväg nu så det det blev lite tids-pressigt. Min kompis kommer att kolla igenom era svar medans jag är borta.

Innan ni gör något annat kanske ni skulle kolla boot ordningen och lägga SSD som första boot device.

Permalänk
Medlem

Se alltid till att ha andra hårddiskar urkopplade när ni installerar Windows på SSD. Pröva att koppla ur dom andra, installera om Windows på SSD'n, efter installationen är klar så kopplar ni in dom övriga. Lycka till.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Man skulle nog vilja se hur bootordning står, samt användes Legasy eller UEIF boot mode.
Samt till sist skapas det partitioner manuellt eller låter man installationsprogramet sköta den saken.

Bästa är att inte skapa några partitoner själv, utan bara välja disk, ta bort alla partitioner klicka uppdatera och till sist nästa.

I bios ska secureboot vara eneblat samt UEIF boot, + ASCI, ASCI är defaultvärdet också, USB stickan desamma UEIF boot mode

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SpaceShip:

Hej hej. Jag skriver detta åt en kompis som skaffade sin första SSD idag.

SSD:n visas upp i bios och han kunde installera Windows 10 finfint. Han kunde installera program o.s.v efter OS:et var installerat men nu efter första restarten bootas enbart bios. SSD:n syns fortfarande under bios. Jag, personligen, har aldrig haft något problem som detta så jag vet inte hur mer jag ska hjälpa honom.

Det är som att det inte finns något OS alls på disken efter han restartar datorn.

Saker jag har bett honom göra:
Ändra SATA mode till ASCI. (Fungerade ej)
Ominstallera Windows igen. (Fungerade ej)
Återställa BIOS inställningar. (Fungerade ej)
Ta ur andra lagringsenheter. (Fungerade ej)

Specs:
i5 4690k
gtx 760
Asus z97 a

Bilder på bios inställningar:
http://prntscr.com/8w7p0o
http://prntscr.com/8w7pc4
http://prntscr.com/8w7pkt

Förlåt för slarvigt skriven text, måste fara iväg nu så det det blev lite tids-pressigt. Min kompis kommer att kolla igenom era svar medans jag är borta.

Jag får inte ihop detta. Han kunde installera Windows 10 och program. Senast jag installerade Windows 10 bootades datorn om, så någon gång har han lyckats att boota om han har installerat något program efter Windows 10.

Jag gissar att detta har med bootprio osv. att göra. Din kompis bör följa råden här i tråden och installera om datorn igen. Dvs plocka bort alla andra enheter och sedan se till att SSD'n ligger först i boot prio i bios. Sedan tar man upp bootmenyn för att boota från den enhet där man har installationsskivorna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Ni kan se boot order, boot priority, på bild 3, där det tydligt står att Samsung SSD 850 EVO står först.

Även ifall Windows CDn/stickan ligger före SSD:n i boot order så borde väl ändå det bootas då? Det enda som händer just nu är att han bootas direkt till bios, inte till startskärmen av Windows-installationen.

Jag ska be honom installera Windows utan någon annan hårddisk inkopplad och se ifall det hjälper.

EDIT: Jag sitter inte fysiskt bredvid honom. Jag för bara vidare vad han skriver på facebook och de bilder han skickar.

Skrivet av giplet:

Jag får inte ihop detta. Han kunde installera Windows 10 och program. Senast jag installerade Windows 10 bootades datorn om, så någon gång har han lyckats att boota om han har installerat något program efter Windows 10.

Jag gissar att detta har med bootprio osv. att göra. Din kompis bör följa råden här i tråden och installera om datorn igen. Dvs plocka bort alla andra enheter och sedan se till att SSD'n ligger först i boot prio i bios. Sedan tar man upp bootmenyn för att boota från den enhet där man har installationsskivorna.

Första omstarten fungerar som du sa, den som händer automatiskt när man installerar Windows. Det är just den efter, när han har installerat drivrutiner och diverse program som det inte fungerar efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceShip:

Ni kan se boot order, boot priority, på bild 3, där det tydligt står att Samsung SSD 850 EVO står först.

Även ifall Windows CDn/stickan ligger före SSD:n i boot order så borde väl ändå det bootas då? Det enda som händer just nu är att han bootas direkt till bios, inte till startskärmen av Windows-installationen.

Jag ska be honom installera Windows utan någon annan hårddisk inkopplad och se ifall det hjälper.

EDIT: Jag sitter inte fysiskt bredvid honom. Jag för bara vidare vad han skriver på facebook och de bilder han skickar.

Första omstarten fungerar som du sa, den som händer automatiskt när man installerar Windows. Det är just den efter, när han har installerat drivrutiner och diverse program som det inte fungerar efteråt.

Alt 1: Något är konstigt med den porten (eftersom den delar med Sata Express?, bild 1). Tittar man så blir jag inte klok på var disken faktiskt sitter, eftersom port 2 är en HDD? (ST1000DM003 seagate HDD) så detta är tagit innan andra diskar togs ut då?

Så jag undrar om det är rätt installerat, och att SSDn sitter i Sata Express port, som kan ge problem ev om den försöker ladda in det på annat sätt (med drivare tex). Du kan börja med att ändra SataExpress från auto till disabled iaf eftersom vi inte ska använda det ändå.

Alt 2: Boot sectorn har hamnat på någon annan plats för att där var flera diskar i när Windows installerade. Detta kan ske om de andra diskarna har gammalt OS i sig tex, eller har ledigt utrymme och anses "bättre" av installationen. (ja den är dum) Därför ska man endast ha i en disk vid installation, så kan det inte bli fel.

Alt 3: Något hänt med disk eller liknande, men eftersom den hittas i BIOS så bör det inte vara SSD krash utan isåfall ett mindre fel som tex för snabb avstängning som skadat lite filer. Med UEFI boot så kommer du in i BIOS om inte den EFI partitionen fungerar som den ska.

Börja med att försök hitta vad som är fel genom att utesluta dem. Du kan testa sätta SSDn i en annan port, typ port 2 istället och stänga av sataexpress helt, och dra ut allt annat, se om den bootar då, då har du iaf uteslutit port fel eller sataexpress, dvs alt 1.

Om Sätt i alla diskarna igen och ta hem en linux live USB eller något, och kolla i dens partitions program. Kolla var boot partitionerna ligger och se så att allt "finns". Då utesluter du alt 2 iaf. Om den är fel är det enklaste att han göra installationen igen bara, och då endast med SSDn i. Det går att flytta och böka, men det blir bättre om man bara installerar om rätt, och han har ju inte hunnit installera mycket.

Alt 3 är lite bökigare, men du bör kunna se hur illa det är i linux distron. Är där inga partitioner så kan det vara ett måndags ex, är där partitioner så bör Windows installen kunna laga det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SpaceShip:

Första omstarten fungerar som du sa, den som händer automatiskt när man installerar Windows. Det är just den efter, när han har installerat drivrutiner och diverse program som det inte fungerar efteråt.

Min tolkning av det är att bootsektorn har hamnat på en annan disk. Så länge den disken sitter i så funkar det, men när man tar ur den så bootar inte datorn. Annars skulle inte första omstarten hända heller. Blir man bootad in i BIOS så är ju inga drivers och liknande laddade.

Det enda andra alternativet jag kan se är att datorn försöker boota, misslyckas, och att man sedan hamnar i BIOS. Skulle kanske kunna hända om man har någon programvara för överklockning som sätter helt galna inställningar mitt i booten. Då bör man dock få upp ett felmeddelande också, eller i alla fall se att datorn startar om igen mitt i startsekvensen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Han kopplade ur sin andra hårddisk och installerade Windows, det fungerar helt fint.

Tack för alla svar. Nu vet både han och jag hur man kan fixa detta i framtiden.