Permalänk
Medlem

Python stanna eller gå vidare?

Hej

Läser på en del forum att python är ett språk man ska lära sig för att sedan gå vidare till C,java osv.

Är python inget språk man kan stanna vid eller är det för begränsat?

mvh Lockster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lockster:

Hej
Läser på en del forum att python är ett språk man ska lära sig för att sedan gå vidare till C,java osv.
Är python inget språk man kan stanna vid eller är det för begränsat?
mvh Lockster

Beror ju helt på vad du ska göra.

Permalänk
Skrivet av iXam:

Beror ju helt på vad du ska göra.

Om man tex vill söka jobb inom python programmering?

Permalänk
Medlem

@Sandra_Wyno: I så fall känns det helt klart bäst att stanna med python

Permalänk
Skrivet av Foffi:

@Sandra_Wyno: I så fall känns det helt klart bäst att stanna med python

haha, ja, det var ju dumt formulerat av mig

Vi säger så här: Hur ser arbetsmarknaden ut för python programmerare?

Permalänk
Medlem

Bl a Google, Yahoo, CERN och NASA använder sig av Python.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Bl a Google, Yahoo, CERN och NASA använder sig av Python.

Och lite till

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Det finns absolut en marknad för python, välbetald sådan också, C kan vara bra om du vill jobba mer närmare hårdvaran, i så fall kan det vara bra med en utbildning som kompletterar t.ex något på KTH, även bra att ha om du tänkte ge dig in i spelutveckling.

Java är bra om du vill ge dig in i Android världen.

Förenklat:
Python: webb
C++: spel, hårdvara,
Java: Android, generiska företags system.

I praktiken kan man göra allt med de olika språken. Vad vill du göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Om man tex vill söka jobb inom python programmering?

Java är väl det som har används mest, eftersom det är system oberoende eftersom det körs via JRE(Java Runtime Envoirement). Vet inte hur det ser ut idag, men har läst att 60% av all utveckling görs på Java där ute, så då kan man anta att det finns mer jobb inom Java dessutom.

Jag är inte utvecklare själv, men jag ser python mer som ett Linux CLI skript språk där du kommer troligtvis använda det i system och kanske mot databaser som SQL/Oracle och även inom nätverk och drift och övervakning.

Om du vill arbeta med utveckling, särskilt med kanske appar så tvivlar jag på att du kommer använda pyhton. Men python kan som sagt vara bra att börja med och sedan gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdurabo:

Det finns absolut en marknad för python, välbetald sådan också, C kan vara bra om du vill jobba mer närmare hårdvaran, i så fall kan det vara bra med en utbildning som kompletterar t.ex något på KTH, även bra att ha om du tänkte ge dig in i spelutveckling.

Java är bra om du vill ge dig in i Android världen.

Förenklat:
Python: webb
C++: spel, hårdvara,
Java: Android, generiska företags system.

I praktiken kan man göra allt med de olika språken. Vad vill du göra?

Glöm inte the Cloud och Automation for Linux. Openstack är skrivet nästan helt i Python, och du har automation tools som t.ex. Ansible skriven i Python. Jag är en Cloud Engineer och arbetar framförallt i Python.

Permalänk

Hur är det med javascript. Ett språk som jag själv känner att jag kan behärska. Men det är väl mest som komplement. Tror inte jag sett något företag söka enbart javascript programmerare

Permalänk

Javascript är idag väldigt starkt. Så fort man skall göra webb så är det js som gäller i någon utsträckning.

Jag kan absolut rekomendera javascript. Speciellt sedan nodejs släpptes. Om du vill leka runt mer i backend.

Även tex unity3D har UnityScript som i stort är js.

Permalänk
Skrivet av Perdurabo:

Javascript är idag väldigt starkt. Så fort man skall göra webb så är det js som gäller i någon utsträckning.

Jag kan absolut rekomendera javascript. Speciellt sedan nodejs släpptes. Om du vill leka runt mer i backend.

Även tex unity3D har UnityScript som i stort är js.

Men behöver man inte en bra HTML kunskap för att implementera js ?
Eller räcker det att man ökar sina kunskaper i ren javascript programmering

Jag är lite i valet och kvalet om jag ska fortsätta min html+css utbildning eller om jag ska fokusera på javascript.

Givetvis inte fel att kunna bådadelarna men frågan är mer om enbart kunskaper i javascript räcker

Permalänk

De hänger idag ihop. Om jag skulle anställa en utvecklare idag så skulle jag vilja ha någon som kan alla tre. Detta då html är ren baskunskap, lite som att lära sig alfabetet. CSS är viktigt för att få något att se bra ut och js används för att få till användarupplevelsen.

Kan personen detta så har den en bra bas för att lära sig ytterligare språkkunskaper som behövs för projekt och vara produktiv.

Börja med html -> css -> js.

Det viktiga är att få till baskunskapen och lära sig googla, därefter kan man få en junior tjänst och bli självgående.

Permalänk
Skrivet av Perdurabo:

De hänger idag ihop. Om jag skulle anställa en utvecklare idag så skulle jag vilja ha någon som kan alla tre. Detta då html är ren baskunskap, lite som att lära sig alfabetet. CSS är viktigt för att få något att se bra ut och js används för att få till användarupplevelsen.

Kan personen detta så har den en bra bas för att lära sig ytterligare språkkunskaper som behövs för projekt och vara produktiv.

Börja med html -> css -> js.

Det viktiga är att få till baskunskapen och lära sig googla, därefter kan man få en junior tjänst och bli självgående.

@Perdurabo Låter väldigt vettigt. Vad tror du om chansen att få ett jobb inom detta om man lär sig "hemma"?

Vad anser du ger störst chans till jobb. Python eller html+css+js ?

Permalänk
Medlem

Min hypotes: Om du ska lära dig hemma kommer du behöva kunna visa upp exempel på saker du gjort: en portfolio.

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk

Som svar på trådskaparens fråga: Ja du kan stanna vid Python!

Om du ska lära dig programmering är Python i min mening det Bästa språket att börja med bara för att det snabbt blir Roligt att programmera i det.

Finns jobb inom python, och de betalar lika bra för en python gubbe som en Java gubbe (källa: http://insights.dice.com/2014/12/03/programming-language-pays... ).

När du lärt dig Python så har du kommit på vad du vill göra med din karriär, och därefter väljer du programmeringsspråk efter vad du vill göra.

"Choose the right tool for the right job!"

Permalänk
Medlem

Man bör kunna jobba med flera språk även om man oftast blir expert på ett. Tipps lär dig det du tycker är roligt när man kommer ut i arbetslivet så är det mycket nytt man måste lära sig ändå.

@Sandra_Wyno: Även om javascript är mycket backend idag så är det få jsjobb som inte innefattar html/css också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Jag är lite i valet och kvalet om jag ska fortsätta min html+css utbildning eller om jag ska fokusera på javascript.

Du kan börja med youtube länken jag gav i din andra tråd, vilket är Java. Annars så finns det en python zero to hero 11 timmars video från microsoft code academy även på youtube, den är slö och diskussions rik, lite av en python för dummies.

Hur än du vrider på det så måste du lära dig grunderna, som är väldigt lika i alla språk. Tänk inte så mycket på det utan välj nåt och kör på det, och framför allt skriv kod, titta inte bara på videos eller läs, du lär dig av praktiskt utförande.

Och som någon sa, om du lär dig själv och inte har erfarenhet eller utbildning så är det bästa att du lägger lite pengar på en egen domän och webbutrymme, och utvecklar web saker och lägger ut det på nätet publikt, sedan referera det i ditt personliga brev eller CV så de kan se vad du skapat och gjort.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att plugga python och bli riktigt bra i det.

Men om man kollar på jobbannonser så verkar det som många företag vill ha kompetens inom flera olika programspråk.

Permalänk

Bästa @Lockster:

Glöm språket för en stund. Du skall lära dig att programmera, inte ett programspråk. När du programmerar kommer du använda ett programspråk, men det är inte det som är det viktiga. Det viktiga är att lära sig just att programmera, tänkandet/metodiken, att bryta ner problemet i mindre och mindre bitar tills de är lagom stora att hantera med en enkel if eller loop. När du väl lärt dig programmera är språket du använder inte viktigt längre. Det går fort att lära sig ett nytt språk. Det är bara syntax.

Jag tycker att Python är ett bra val som förstaspråk så satsa på det, men du skall lära dig programmera, inte lära dig Python.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Bästa @Lockster:

Glöm språket för en stund. Du skall lära dig att programmera, inte ett programspråk. När du programmerar kommer du använda ett programspråk, men det är inte det som är det viktiga. Det viktiga är att lära sig just att programmera, tänkandet/metodiken, att bryta ner problemet i mindre och mindre bitar tills de är lagom stora att hantera med en enkel if eller loop. När du väl lärt dig programmera är språket du använder inte viktigt längre. Det går fort att lära sig ett nytt språk. Det är bara syntax.

Jag tycker att Python är ett bra val som förstaspråk så satsa på det, men du skall lära dig programmera, inte lära dig Python.

Tack, Det låter faktiskt riktigt vettigt

Permalänk

Python används mycket bland analytiker, big data, artificiell intelligens, neurala nätverk, aktiehandel, etc. Typ, matematik och forskning. Skälet är att Python är ett så enkelt och snabbt språk när du vill bygga modeller och testa ideer. När du verkligen verifierat att din modell/ide funkar som den ska, då bygger man ofta om den i C++ eller Java för att få upp hastigheten. Så Python kan göra precis allt som C++ och Java kan göra, den enda skillnaden är att C++ och Java är 50x snabbare.

Python: du lägger 2-3 timmar på att skriva en kodsnutt för att testa din ide, och ditt program tar en timme att köra klart.
C++/Java: du lägger 20-30 timmar på att skriva samma kodsnutt för att testa din ide, och ditt program tar 1 minut att köra klart.

Nu överdriver jag lite, men i stort sett så är det så här. På samma tid som du äntligen fått till C++ eller Java programmet, så skulle du hunnit testa 10 olika ideer (spel, analys, etc) i Python. Då är det effektivare att testa massa olika spelideer i Python, och sen när du hittat en bra ide, så skriver du om den i C++ eller Java. Skulle du börjat med C++ eller Java, skulle du bara hunnit testa en enda spelide på samma tid som du hunnit testa 10 olika ideer i Python.

Jag bryr mig inte om mitt program tar en timme att köra klart, jag kan göra annat under tiden. Jag vill inte spendera 20h på att programmera samma ide i C++.

Permalänk
Skrivet av MichaelJackson:

Python används mycket bland analytiker, big data, artificiell intelligens, neurala nätverk, aktiehandel, etc. Typ, matematik och forskning. Skälet är att Python är ett så enkelt och snabbt språk när du vill bygga modeller och testa ideer. När du verkligen verifierat att din modell/ide funkar som den ska, då bygger man ofta om den i C++ eller Java för att få upp hastigheten. Så Python kan göra precis allt som C++ och Java kan göra, den enda skillnaden är att C++ och Java är 50x snabbare.

Python: du lägger 2-3 timmar på att skriva en kodsnutt för att testa din ide, och ditt program tar en timme att köra klart.
C++/Java: du lägger 20-30 timmar på att skriva samma kodsnutt för att testa din ide, och ditt program tar 1 minut att köra klart.

Nu överdriver jag lite, men i stort sett så är det så här. På samma tid som du äntligen fått till C++ eller Java programmet, så skulle du hunnit testa 10 olika ideer (spel, analys, etc) i Python. Då är det effektivare att testa massa olika spelideer i Python, och sen när du hittat en bra ide, så skriver du om den i C++ eller Java. Skulle du börjat med C++ eller Java, skulle du bara hunnit testa en enda spelide på samma tid som du hunnit testa 10 olika ideer i Python.

Jag bryr mig inte om mitt program tar en timme att köra klart, jag kan göra annat under tiden. Jag vill inte spendera 20h på att programmera samma ide i C++.

Vet inte riktigt om Python är min grej. När jag ser mig själv som programmerare så skapar jag saker som tex applikationer.

Är jag helt fel ute eller ska jag välja ett annat språk om jag tex vill göra en media spelare, filhanterare.. (bara som exempel)

Sandra

Permalänk
Medlem

Om du vill bli en problemlösare så behöver du lära sig att behärska olika metoder och olika verktyg. Python är som en första verktygslåda, du kan lära dig att tillämpa massor med metoder led Python och många har kvar nästan alla verktyg från första lådan men kompletterar med specialverktyg för att underlätta vissa arbetsmoment. De bästa programmerarna kan lösa problem med olika språk i olika miljöer.

Permalänk
Skrivet av Sandra_Wyno:

Vet inte riktigt om Python är min grej. När jag ser mig själv som programmerare så skapar jag saker som tex applikationer.

Är jag helt fel ute eller ska jag välja ett annat språk om jag tex vill göra en media spelare, filhanterare.. (bara som exempel)

Sandra

Det blir samma föreläsning som till Lockster fast i lite andra ord.

Skall du skriva saker som filhanterare eller mediaspelare är Python kanske inte det ideala språket. Det blir en hel GUI-programmering och det finns olika programmeringsmiljöer med bättre stöd för det (vilken du skall välja beror på om du vill skriva för Windows/Linux/Andoid/IOS och det valet kommer även styra dig mot ett passande språk - C#/C++/Java/Swift(?)).

Av det du skrivit i andra trådar får jag intrycket att du är lite osäker på vad du skall göra nu och vill vara säker på att du satsar rätt från början. Visst är det bra att välja rätt från början men just programspråk är inte så himla viktigt. Om du går en kurs i programmering handlar den givetvis en del om programspråket ni använder men det viktiga du lär dig är just att programmera och den kunskapen är inte bunden till ett visst språk. Jag tycker Python är ett bra val för den som skall lära sig programmera. När du fått lite rutin är det enkelt att ta till sig ett nytt språk. När du väl vet hur du skulle angripa ett problem om du programmerade i Python kan du göra på samma sätt i ett annat språk, det är bara lite annan syntax.

I alla "skall jag välja X eller Y"-trådar faller min röst på Python. Det är lätt att lära sig och många tycker att det går snabbt att skriva saker i Python. Men, själva programspråket är inte så viktigt, man kan lära sig programmera oavsett vilket språk man väljer som förstaspråk. Vet du redan nu att du kommer skriva appar för Android, då kanske det är lika bra att satsa på Java med en gång, välj C# om vill du skriva saker för Windows, men om du är osäker på vad du vill göra i framtiden kan du mycket väl välja Python. När det är dags att skriva mediaspelaren kommer du inte ha några problem alls att byta språk

Blev du klokare av det här eller blev du bara mer vilsen? Lycka till, vilket språk du än väljer.

Permalänk

Du kan göra allt i Python som med C/C++/Java. Enda skillnaden är att det går mycket snabbare att skriva Python kod, men C/C++/Java kör sin kod mycket snabbare. Men tror du verkligen att du behöver höga prestanda som nybörjare? Nej. När du jobba behöver du hastighet och först då kan du börja titta på andra språk. Men Python är det bästa språket att lära sig programmera i, eftersom det är så enkelt.

Stora delar av Spotifys server är skriven i Python, de absolut kritiska delarna som kräver hög prestanda är skriven i C++, men det är några få delar i Spotifys server. Det finns en hel del program som skrivs i Python.

Att programmera är ett speciellt tänk. Du måste lära dig tänket och sättet att jobba. Börja så enkelt som möjligt så tröskeln blir låg så du kan fort komma igång och skriva kod. Om du börjar med assembler eller C, så kan du lägga ned många många timmar innan du ens kan göra enkla saker som att skriva "hej på dig" 10 ggr på skärmen, typ.

När du väl kan tänket, så är det enkelt att byta språk. Om du är en duktig kock, så kan du enkelt byta kök och redskap. Men först måste du lära dig laga mat. Så Python lär dig tänket, samma tänk som du använder till C/C++/Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Men behöver man inte en bra HTML kunskap för att implementera js ?
Eller räcker det att man ökar sina kunskaper i ren javascript programmering

Jag är lite i valet och kvalet om jag ska fortsätta min html+css utbildning eller om jag ska fokusera på javascript.

Givetvis inte fel att kunna bådadelarna men frågan är mer om enbart kunskaper i javascript räcker

Om du ska jobba med webben tycker jag definitivt du ska köra vidare på html + css och sedan kommer du även behöva javascript. Det är rätt vanligt att en webbutvecklare behärskar dem och några tekniker till.

Visa signatur

/M