Permalänk

Bli youtubare

Tjenare sötnosar <3

Jag funderar över att starta en youtube kanal och har en del frågor och tänkte helt enkelt lista upp dem
Snabb info:
Jag funderar över att göra den helt på engelska då jag vill förbättra min engelska och generellt bara prata mera (oavsett språk).

- Då jag spelar spel och laddar upp gameplay är det ngt man måste tänka på så att man inte anmäls?
- Vilket program borde jag använda för att spela in? Tänker geforce experience men vet inte hur det blir med storleken på filerna.
- Borde jag spela in samtidigt som jag pratar eller lägga till efteråt då jag pratar? (kanske är från person till person)
- Redigeringsprogram vet att windows movie maker finns men det borde väl finnas en del alternativ.
- Gärna några tips på spel som är värda att spela och kommentera.

Kramar och tack i förväg :*

Permalänk

Ja just det jag undrar också hur man borde göra med låtar? Nämligen ha en låt som intro

Permalänk
Medlem

Hej! titta in NCS (NoCopyrightSounds) om du vill ha en bra intro låt. MvH Erik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem

- Då jag spelar spel och laddar upp gameplay är det ngt man måste tänka på så att man inte anmäls?
Att inte använda upphovsrättsskyddat material i dina filmer, det vill säga material du inte fått tillåtelse från skaparen att använda i dina filmer. Följ Youtubes riktlinjer också, mycket mer än så är det inte.

- Vilket program borde jag använda för att spela in? Tänker geforce experience men vet inte hur det blir med storleken på filerna.
OBS fungerar bra, du kan själv ställa in bitrate och allt sådant så att filerna blir så stora som du önskar. Handlar ju om kvalitet kontra filstorlek, så du får göra lite avvägningar där. https://obsproject.com/

- Borde jag spela in samtidigt som jag pratar eller lägga till efteråt då jag pratar? (kanske är från person till person)
Samtidigt som du spelar in föredrar åtminstone jag att titta på, men det blir ju lättare för dig att spela in efteråt. Ta det du känner dig bekvämast med, men personligen tycker absolut att du ska tala samtidigt som du spelar in.

- Redigeringsprogram vet att windows movie maker finns men det borde väl finnas en del alternativ.
Inga som helst fel på Windows movie maker, fungerar utmärkt för nybörjare. Vill du ha lite mer avancerade finesser kan du ju alltid skaffa Sony vegas eller Adobe premiere pro.

- Gärna några tips på spel som är värda att spela och kommentera.
Det du tycker är roligt, ingen vill titta på när du spelar ett spel som du inte gillar. Spela spel du tycker om så är du hemma.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Använd inte ett intro..! Bland det mest irriterande som finns.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Erik Wagman:

Hej! titta in NCS (NoCopyrightSounds) om du vill ha en bra intro låt. MvH Erik

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Bakgrund:

- Då jag spelar spel och laddar upp gameplay är det ngt man måste tänka på så att man inte anmäls?
Att inte använda upphovsrättsskyddat material i dina filmer, det vill säga material du inte fått tillåtelse från skaparen att använda i dina filmer. Följ Youtubes riktlinjer också, mycket mer än så är det inte.

- Vilket program borde jag använda för att spela in? Tänker geforce experience men vet inte hur det blir med storleken på filerna.
OBS fungerar bra, du kan själv ställa in bitrate och allt sådant så att filerna blir så stora som du önskar. Handlar ju om kvalitet kontra filstorlek, så du får göra lite avvägningar där. https://obsproject.com/

- Borde jag spela in samtidigt som jag pratar eller lägga till efteråt då jag pratar? (kanske är från person till person)
Samtidigt som du spelar in föredrar åtminstone jag att titta på, men det blir ju lättare för dig att spela in efteråt. Ta det du känner dig bekvämast med, men personligen tycker absolut att du ska spela in samtidigt som du spelar in.

- Redigeringsprogram vet att windows movie maker finns men det borde väl finnas en del alternativ.
Inga som helst fel på Windows movie maker, fungerar utmärkt för nybörjare. Vill du ha lite mer avancerade finesser kan du ju alltid skaffa Sony vegas eller Adobe premiere pro.

- Gärna några tips på spel som är värda att spela och kommentera.
Det du tycker är roligt, ingen vill titta på när du spelar ett spel som du inte gillar. Spela spel du tycker om så är du hemma.

Tack så mycket för hjälpen killar! Gör nog mitt första försök nu ikväll

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Använd inte ett intro..! Bland det mest irriterande som finns.

Tack för tipset får åtminstone bli utan nu i början då jag inte tänker plåga ngn med mina paint kunskaper

Permalänk
Skrivet av madmaster32:

Tack för tipset får åtminstone bli utan nu i början då jag inte tänker plåga ngn med mina paint kunskaper

Personligen gillar jag när folk har korta intron, kanske 1-2 sekunder.

Visa signatur

1TB Western Digital Green | 120gb Intel 530 SSD | HyperX Fury 8gb 1600MHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Gigabyte GTX 980 G1 Gaming | Fractal Design Define R4 | Fractal Design Integra M 550W | ASUS Z97-A | Intel Core i5 4690k | Windows 10

Permalänk
Medlem

Som ovanstående talare skriver. OBS fungerar riktigt, som standard så blir det .FLV-filer vid inspelningen så rekommenderar att ändra till något annat såsom mp4, mov eller mkv. Jag brukar gå med mp4 och det fungerar bra.

Redigeringsprogram: Movie Maker fungerar bra, sedan så har vi även Lightworks.
http://www.techradar.com/news/software/applications/best-free...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

- Då jag spelar spel och laddar upp gameplay är det ngt man måste tänka på så att man inte anmäls?
stäng av musiken i spelet och kör inte nintendo spel
- Vilket program borde jag använda för att spela in? Tänker geforce experience men vet inte hur det blir med storleken på filerna.
kör shadowplay eller fraps eller obs
- Borde jag spela in samtidigt som jag pratar eller lägga till efteråt då jag pratar? (kanske är från person till person)
enklare i efterhand, men tar mycket längre tid. ger inte genuina reaktioner heller
- Redigeringsprogram vet att windows movie maker finns men det borde väl finnas en del alternativ.
sony vegas eller adobe premiere
- Gärna några tips på spel som är värda att spela och kommentera.
kör endast det du vill, om du har inställningen att gå in för att spela det mest populära för att kunna tjäna pengar så kommer du inte få en krona. du behöver något unikt, något som får folket att stanna. att göra det som alla andra gör, gör att dom stannar hos den första dom sett med de

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av madmaster32:

Tack för tipset får åtminstone bli utan nu i början då jag inte tänker plåga ngn med mina paint kunskaper

Du behöver ju inte ha nån flashig sekvens med specialeffekter, det är bara irriterande, något så enkelt som att du hälsar på tittarna i början av filmen och berättar väldigt kortfattat vad klippet kommer handla om räcker gott och väl som intro.

Ta en av Nerdcubeds filmer som exempel, titta på hur han inleder sina filmer så förstår du vad jag menar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Somliga har bra tips här i tråden.
Mitt tips jag vill ge, investera i en ordentlig mikrofon.
Finns inget för mig som är så irriterande som folk som spelar in sina let's plays med sunkiga headset mikrofoner.
Ett exempel https://www.youtube.com/watch?v=Tvuw1fIOH8g
kanske inget bra exempel, går att få ut bättre ljud från Snowball.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Om du behöver en logga är det bara att slänga ett pm till mig GL

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Skrivet av Christley:

- Då jag spelar spel och laddar upp gameplay är det ngt man måste tänka på så att man inte anmäls?
stäng av musiken i spelet och kör inte nintendo spel
- Vilket program borde jag använda för att spela in? Tänker geforce experience men vet inte hur det blir med storleken på filerna.
kör shadowplay eller fraps eller obs
- Borde jag spela in samtidigt som jag pratar eller lägga till efteråt då jag pratar? (kanske är från person till person)
enklare i efterhand, men tar mycket längre tid. ger inte genuina reaktioner heller
- Redigeringsprogram vet att windows movie maker finns men det borde väl finnas en del alternativ.
sony vegas eller adobe premiere
- Gärna några tips på spel som är värda att spela och kommentera.
kör endast det du vill, om du har inställningen att gå in för att spela det mest populära för att kunna tjäna pengar så kommer du inte få en krona. du behöver något unikt, något som får folket att stanna. att göra det som alla andra gör, gör att dom stannar hos den första dom sett med de

Tack så mycket

Skrivet av Bakgrund:

Du behöver ju inte ha nån flashig sekvens med specialeffekter, det är bara irriterande, något så enkelt som att du hälsar på tittarna i början av filmen och berättar väldigt kortfattat vad klippet kommer handla om räcker gott och väl som intro.

Ta en av Nerdcubeds filmer som exempel, titta på hur han inleder sina filmer så förstår du vad jag menar.

jag tänkte mig något sådant jag med för att ha något intro liknande det så att det inte är störande

Skrivet av MaxieTheHatter:

Somliga har bra tips här i tråden.
Mitt tips jag vill ge, investera i en ordentlig mikrofon.
Finns inget för mig som är så irriterande som folk som spelar in sina let's plays med sunkiga headset mikrofoner.
Ett exempel https://www.youtube.com/watch?v=Tvuw1fIOH8g
kanske inget bra exempel, går att få ut bättre ljud från Snowball.

Har funderat över det men kommer först och främst använda mitt headset fast om det blir något av kanalen så tänker jag definitivt investera i det

Skrivet av ShatteredXs:

Om du behöver en logga är det bara att slänga ett pm till mig GL

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skickade ett pm på SC då jag har noll koll på vad GL är

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottenEgg:

Personligen gillar jag när folk har korta intron, kanske 1-2 sekunder.

Jo, det är sant. Som t.ex Jackfrags intro. Men exemplevis sådana här är det värsta som finns:

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av madmaster32:

- Vilket program borde jag använda för att spela in? Tänker geforce experience men vet inte hur det blir med storleken på filerna.

Använd inte ShadowPlay! Det spelar in i variabel framerate vilket är helt vansinnigt värdelöst. Använd OBS.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av madmaster32:

Jag skickade ett pm på SC då jag har noll koll på vad GL är

Som gamer borde man väl veta att GL står för Good Luck?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

I State of Exile pratade de en hel del om hur man ska gå till väga för att bli en framgångsrik youtuber/streamer. Mycket härleder väl till Path of Exile, men det går ju att applicera på annat också.

Part 1: https://www.youtube.com/watch?v=j4Bek_M8MGk

Permalänk
Medlem

- Då jag spelar spel och laddar upp gameplay är det ngt man måste tänka på så att man inte anmäls?
Överlag, nej.

- Vilket program borde jag använda för att spela in? Tänker geforce experience men vet inte hur det blir med storleken på filerna.
Finns ett program som heter Handbrake som komprimerar filerna på ett bra sätt (med rätt inställningar)

Jag rekommenderar OBS pga enkelheten av att lägga in facecam/overlays
- Borde jag spela in samtidigt som jag pratar eller lägga till efteråt då jag pratar? (kanske är från person till person) Definitivt Live-com om du spelar Walkthroughs av spel (Fallout 4 maybe?) men om din kanal är fokuserad på något annat är det ett eget val.
- Redigeringsprogram vet att windows movie maker finns men det borde väl finnas en del alternativ.
Tycker Vegas Pro 12 är bland de bästa med en ganska enkel lärningskurva (IMO) men det kostar (om du inte är pirat). Annars fungerar Lightworks men det är svårt att lära sig.
- Gärna några tips på spel som är värda att spela och kommentera
Hearthstone
Alla walkthrough spel egentligen

Musik: Allt som är copyright fritt, sök sponsring hos Monstercat när du blir lite större!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av madmaster32:

Ja just det jag undrar också hur man borde göra med låtar? Nämligen ha en låt som intro

Om du vill använda musik till roliga klipp eller intron eller liknande så kan jag rekommendera http://incompetech.com/music/
Kevin MacLeod som driver sidan erbjuder mycket musik som du får använda gratis enl. Creative Commons. Det går även att köpa musik, tycker det finns ett bra utbud

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Lego Master
Skrivet av madmaster32:

- Borde jag spela in samtidigt som jag pratar eller lägga till efteråt då jag pratar? (kanske är från person till person)

Scott Manley är, tycker jag, en förebild vad gäller att blanda realtidskommentarer med i efterhand pålagt talspår. Det ger honom väldigt mycket frihet i vad han pratar om, och det har blivit en grej att han refererar till "old me" när han går till realtidskommentarerna.
Hans youtube-kanal. Mycket rymdorienterat (han är gammal astrofysiker om jag förstår saken rätt), spelar KSP bland annat. Sjukt intressant att lyssna på hans jidder om Apollo och annan kuriosa.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ställer en egen fråga men svaret kan säkert vara trådskaparen till hjälp. Jag funderar på alla de som streamar på Twitch och kör Spotify i bakgrunden. Hur fungerar det med copyright där?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Ställer en egen fråga men svaret kan säkert vara trådskaparen till hjälp. Jag funderar på alla de som streamar på Twitch och kör Spotify i bakgrunden. Hur fungerar det med copyright där?

Spelar du copyrightskyddad musik så blir VODen mutad, beroende på ifall att låten känns igen av Twitch musikalogritm.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Imlal:

Spelar du copyrightskyddad musik så blir VODen mutad, beroende på ifall att låten känns igen av Twitch musikalogritm.

Det är ju intressant...jag har tittat på flera strömmar som tillåter att man önskar låtar via youtube-länkar i chatten, och det har definitivt varit upphovsrättsskyddad musik som har lirats där, Sabaton och whatnot.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det är ju intressant...jag har tittat på flera strömmar som tillåter att man önskar låtar via youtube-länkar i chatten, och det har definitivt varit upphovsrättsskyddad musik som har lirats där, Sabaton och whatnot.

Livesändingen blir inte mutad och de flesta streamers tjänar nog inte så stora pengar på VOD-views att det är ett bekymmer.

Permalänk
Medlem

Du hittar mycket bra musik på soundcloud.com !
Finns tusentals små skapare som gärna ser sin musik bli använd i videos. Oftast kräver dom endast att nämna låt namn i beskrivningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem

Finns även http://plays.tv/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

OBS fungerar oftast bra, men i princip måste man alltid provtesta lite innan man spelar in har jag märkt, oavsett vilket program som används. Jag tycker obs är svårt att ställa in, i princip är allt förinställt för livestreaming (h264 och lc-aac) vilket sällan är optimalt för inspelning -> redigering -> omkodning -> uppladdning. Det fungerar ju, men jag är lite av en purist (dock en hopplös sådan då ingen lösning är perfekt).
Om du installerar ett codec pack som k-lite codec pack och använder MSI afterburner så kan du spela in i lossless Lagarith vilket fungerar förvånansvärt bra för mig åtminstone. MSI afterburner har ju mjpeg också och stöder surround ljud. Jag vet inte om youtube stöder surroundljud, men jag hoppas att det kommer göra det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself