MSI:s slimmade gamingdator GS40 på väg till svenska butiker

Permalänk
Melding Plague

MSI:s slimmade gamingdator GS40 på väg till svenska butiker

Med Intels senaste processorgeneration Skylake och Geforce GTX 970M tar MSI ett nytt grepp om slimmade gamingdatorer med GS40, en 14-tummare på ynka 1,6 kilogram.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En gaming-laptop får man inte tag på gratis inte!

Permalänk
Medlem

Super port? Förväntade mig minst Thunderbolt 2 då..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta negativ, är inte den där sortens undermåligt nyttjande av lockets iinneryta passé än? Ser ut att vara rejält breda kanter på skärmen.

Och en sak till, varför är det någon slags axiom att gaminglaptops ser ut som rymdskepp? Man tycker ju prislappen borde exkludera de som uppskattar den sortens design.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Man tycker ju prislappen borde exkludera de som uppskattar den sortens design.

Enda negativa jag har att säga om min Lenovo y50-70p som jag köpte på den där rean Inet hade är designen.

Funderar starkt på att matta ner alla blanka ytor och måla om högtalargallren så de blir svarta.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Trevlig produkt med en otrevlig prislapp.

Nej men det är inte billigt med bärbara datorer inte. Ska man ha mobil prestanda får man allt bra punga ut en rejäl slant.

Permalänk
Medlem

Undrar hur batteritiden är och om musplattan är i samma liga som bacbooks.. Hade den haft mer sober design (gillar faktiskt MBPr designen..) så hade jag sprungit ner och köpt den.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Enda negativa jag har att säga om min Lenovo y50-70p som jag köpte på den där rean Inet hade är designen.

Funderar starkt på att matta ner alla blanka ytor och måla om högtalargallren så de blir svarta.
http://core0.staticworld.net/images/article/2014/08/lenovoy50_2-100370753-orig.jpg

Vafan, har till och med Lenovo trampat ner i rymdskeppsträsket nu?!

Lite lätt off topic, men enklaste sättet att åstadkomma det är nog att pillra loss de blanka delarna och spruta på matt klarlack. Lärt mig älska Masters 11016 sedan en felbeställning, till och med de där snabbjobben där man tokslarvar med förarbetet blir helt outstanding med ett par lager sådan. På gallrena får du förstås lägga valfri svart lack först.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Testpilot

För 18,000kr får du en laptop med upp emot 256Gb SSD, 970m+Gsync eller ett 980m...

970m+Gsync - 17 990:-
https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/17tumochstorre/...
980m - 15 990:-
https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/17tumochstorre/...

på tok för dyrt för denna modell(GS40), spelar ingen roll att den väger så lite eller har Skylake i mitt tycke. Inte i förhållande till vad samma pengar kan ge annars.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@phoenixdisciple: Om man är på jakt efter en 14-tummare så lär man knappast jämföra med 17-tummare.

Personligen skulle jag nog överväga denna då jag vill ha det lilla formatet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Denna dator är bärbar på riktigt. 1,6 kilo är i ultrabook-klass och med tanke på prestandan så är det imponerande. Visst kostar den mycket pengar, men i detta fall är det befogat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 1r1d1um:

Denna dator är bärbar på riktigt. 1,6 kilo är i ultrabook-klass och med tanke på prestandan så är det imponerande. Visst kostar den mycket pengar, men i detta fall är det befogat.

Ja, men man måste lägga in dem i rätt segment. Finns ultrabooks som kostar 15-20 000 också. Men en ultrabook som bara väger ett par 100 gram mindre, med betydligt sämre spec till samma pris ... nae du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

För 18,000kr får du en laptop med upp emot 256Gb SSD, 970m+Gsync eller ett 980m...

970m+Gsync - 17 990:-
https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/17tumochstorre/...
980m - 15 990:-
https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/17tumochstorre/...

på tok för dyrt för denna modell(GS40), spelar ingen roll att den väger så lite eller har Skylake i mitt tycke. Inte i förhållande till vad samma pengar kan ge annars.

du kan inte jämföra en bärbar dator på 14" som väger 1,6kg med två på 17.3" som väger nästan 4kg. det är helt olika produkter. det du skriver här som att komma och säga att det är dumt att köpa en ultrabook för att man kan köpa en betydligt tjockare, tyngre och större bärbar dator med samma processor för 5000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Med risk för att låta negativ, är inte den där sortens undermåligt nyttjande av lockets iinneryta passé än? Ser ut att vara rejält breda kanter på skärmen.

Och en sak till, varför är det någon slags axiom att gaminglaptops ser ut som rymdskepp? Man tycker ju prislappen borde exkludera de som uppskattar den sortens design.

Jag hade samma åsikt, därför var jag väldigt mån om att köpa Gigabyte p34w v4 som kom precis. Typ samma spec som MSI:n men helt svart bara. Inget larv. Får den i nästa vecka, då får vi se vad den går för också Den ska tydligen låta som ett rea-plan, men det lär alla i denna formfaktor göra med den här prestandan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

För 18,000kr får du en laptop med upp emot 256Gb SSD, 970m+Gsync eller ett 980m...

970m+Gsync - 17 990:-
https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/17tumochstorre/...
980m - 15 990:-
https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/17tumochstorre/...

på tok för dyrt för denna modell(GS40), spelar ingen roll att den väger så lite eller har Skylake i mitt tycke. Inte i förhållande till vad samma pengar kan ge annars.

Och du kan köpa den här och limma fast skärm och batteribackup på också:

http://www.inet.se/produkt/1517092/taurus-experienced-gtx-970...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Jag hade samma åsikt, därför var jag väldigt mån om att köpa Gigabyte p34w v4 som kom precis. Typ samma spec som MSI:n men helt svart bara. Inget larv. Får den i nästa vecka, då får vi se vad den går för också Den ska tydligen låta som ett rea-plan, men det lär alla i denna formfaktor göra med den här prestandan!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har p34W v3, i7 4720hq, 16 gb minne (köpte till 8gb vid inköp), 970m samt 240gb ssd + 1tb (köpte till ssd vid inköp), hamnade på under 17k..
Tycker asusen är aningen dyr.
128gb ssd är dessutom lite snålt idag.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Hurtigbullen:

@phoenixdisciple: Om man är på jakt efter en 14-tummare så lär man knappast jämföra med 17-tummare.

Personligen skulle jag nog överväga denna då jag vill ha det lilla formatet.

Skrivet av 1r1d1um:

Denna dator är bärbar på riktigt. 1,6 kilo är i ultrabook-klass och med tanke på prestandan så är det imponerande. Visst kostar den mycket pengar, men i detta fall är det befogat.

Skrivet av versions:

du kan inte jämföra en bärbar dator på 14" som väger 1,6kg med två på 17.3" som väger nästan 4kg. det är helt olika produkter. det du skriver här som att komma och säga att det är dumt att köpa en ultrabook för att man kan köpa en betydligt tjockare, tyngre och större bärbar dator med samma processor för 5000kr.

Vet inte vad ni ska med en laptop till som sitter på ett 970m, väger lite och kostar skjortan - Men inte är det att resa och spela med iaf.

Det är väl en Desktop-replacement mer än något annat, och varför man då skulle vilja ha 14" över 17", eller tunn profil/lätt vikt kontra bättre grafik/Gsync förstår jag inte. Förmodligen låter den alldeles för mycket vid spelande för att sitta med på tex. tåget utan att ens grannar kastar av en i farten efter 30 minuters färd. Tycker laptops med 'bra' kylning låter förbaskat som det är redan.

Neh, jag ser helt enkelt inte målgruppen alls för denna produkt då den är för svag för CAD och "för kraftig" för on-the-go-gaming kontra profilen och vad för värme/ljud den förmodligen genererar för omgivningen som inte sitter med hörlurar, om inte MSI kommit fram med någon banbrytande teknologi för att kyla komponenterna i denna dator.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag är nog lite av målgruppen här. Jag behöver en bärbar, så lätt som möjligt, eftersom den ska gå i en tung väska full med mätutrustning, kablar, stativ och signalgeneratorer. Jag behöver minst ett GTX 960m-kort med icke-strypt 600MHz-HDMI så att jag kan kontrollera hur TV-apparater hanterar 4:4:4 chroma i 4K@60 Hz. Batteridrift mindre viktigt. Där den bärbara ska användas finns det gott om grenuttag.

Men jag gillar också att spela spel hemma på kontoret med vettig skärm. Då mer inne på titlar som Far Cry 4 och sugen på Witcher3. Höga grafikinställningar och gärna på 2560x1440 extern skärm. Där har jag blivit van med minst 980m som drivande grafikkrets. Man vänjer sig snabbt vid den högre klassen...

Alternativet är förstås en stationär dator med ett toppklassat fullstor grafikkort. Till exempel Swec:s vinterdator med extra piff under plåten. Så en bärbar med rätt specifikationer på detta.

Men då passerar man direkt prisnivån för en slimmad gaming-modell. Särskilt ifall jag ska komplettera den stationära med en lätt bärbar (under 2 kg, max 15 tum) med GTX960m-grafik och icke-strypt HDMI.

Inga lätta val det här.

Permalänk
Medlem

@Landelusen: Berätta gärna om hur den datorn funkar när du får den! Batteritid, ljudnivå, prestanda osv

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Avstängd

För dyr, för tjock och för ful!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

@Landelusen: Berätta gärna om hur den datorn funkar när du får den! Batteritid, ljudnivå, prestanda osv

SHÅR @hobs0n !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Vet inte vad ni ska med en laptop till som sitter på ett 970m, väger lite och kostar skjortan - Men inte är det att resa och spela med iaf.

Det är väl en Desktop-replacement mer än något annat, och varför man då skulle vilja ha 14" över 17", eller tunn profil/lätt vikt kontra bättre grafik/Gsync förstår jag inte. Förmodligen låter den alldeles för mycket vid spelande för att sitta med på tex. tåget utan att ens grannar kastar av en i farten efter 30 minuters färd. Tycker laptops med 'bra' kylning låter förbaskat som det är redan.

Neh, jag ser helt enkelt inte målgruppen alls för denna produkt då den är för svag för CAD och "för kraftig" för on-the-go-gaming kontra profilen och vad för värme/ljud den förmodligen genererar för omgivningen som inte sitter med hörlurar, om inte MSI kommit fram med någon banbrytande teknologi för att kyla komponenterna i denna dator.

Vilken tur att du vet vad vi inte ska göra med datorn iaf! Då slipper vi fundera.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kakann:

Vilken tur att du vet vad vi inte ska göra med datorn iaf! Då slipper vi fundera.

Om du inte köper en laptop som är lätt/tunn för att använda när du reser/pendlar, då undrar jag spontant vad du ska med den till att börja med faktiskt?
Och varför inte en "tjock"-laptop med bättre prestanda/krona är ett bättre alternativ?

Ovan så var det en person som skulle ha till sitt jobb (verkar vara en installations tekniker av något slag), så spontant nyfiken vad andra människor har för -vettig- anledning annat än att den ska vara lätt att flytta från soffbordet till sängen.

---

Och jag pratar med perspektiv att jag har ägt 3st olika gaming laptops senaste 5 åren, allt från en ASUS G53SW till en Lenovo y50-70. Jag såg ingen direkt fördel med att Lenovon vägde 1/3 av mina äldsta ASUS, eller var dubbelt så tunn heller. Om något tyckte jag bättre om den tjockare ASUS'en då den var tystare i drift vid belastning och blev inte lika varm - Då släpade jag respektive till skola och deltidsjobb/LAN.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Om du inte köper en laptop som är lätt/tunn för att använda när du reser/pendlar, då undrar jag spontant vad du ska med den till att börja med faktiskt?
Och varför inte en "tjock"-laptop med bättre prestanda/krona är ett bättre alternativ?

Ovan så var det en person som skulle ha till sitt jobb (verkar vara en installations tekniker av något slag), så spontant nyfiken vad andra människor har för -vettig- anledning annat än att den ska vara lätt att flytta från soffbordet till sängen.

---

Och jag pratar med perspektiv att jag har ägt 3st olika gaming laptops senaste 5 åren, allt från en ASUS G53SW till en Lenovo y50-70. Jag såg ingen direkt fördel med att Lenovon vägde 1/3 av mina äldsta ASUS, eller var dubbelt så tunn heller. Om något tyckte jag bättre om den tjockare ASUS'en då den var tystare i drift vid belastning och blev inte lika varm - Då släpade jag respektive till skola och deltidsjobb/LAN.

Grattis, DU behöver inte en tunn och lätt dator. Alltid undrat hur man tänker när man tror att man kan dra slutsatser åt alla andra? Finns väl för fan tusen anledningar att vilja ha denna över en 17" som väger 4 kg.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kakann:

Grattis, DU behöver inte en tunn och lätt dator. Alltid undrat hur man tänker när man tror att man kan dra slutsatser åt alla andra? Finns väl för fan tusen anledningar att vilja ha denna över en 17" som väger 4 kg.

Snälla, istället för att komma med snäsiga kommentarer kanske du kan ge ett exempel på en situation när det kan vara legitimt användbart istället?

Laxpudding ovanför kunde i alla fall komma med ett scenario inom sitt yrke där det kunde rättfärdigas att betala en slim-premie för en objektivt sub-par produkt. Vilket även han tyckte var dyrt av att döma av hans utlåtande.

Jag frågar för jag är allvarligt nyfiken vilken målgruppen är av en sådan här laptop, då så många uppenbarligen prioriterar lätthet/slim över prestanda/krona.
Så jag tänker bortse från tidigare kommentarer från dig och låta dig försöka igen, på ny kula

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Snälla, istället för att komma med snäsiga kommentarer kanske du kan ge ett exempel på en situation när det kan vara legitimt användbart istället?

Laxpudding ovanför kunde i alla fall komma med ett scenario inom sitt yrke där det kunde rättfärdigas att betala en slim-premie för en objektivt sub-par produkt. Vilket även han tyckte var dyrt av att döma av hans utlåtande.

Jag frågar för jag är allvarligt nyfiken vilken målgruppen är av en sådan här laptop, då så många uppenbarligen prioriterar lätthet/slim över prestanda/krona.
Så jag tänker bortse från tidigare kommentarer från dig och låta dig försöka igen, på ny kula

Jag frågar igen, varför tror du att du kan dra en slutsats åt alla andra bara för att du själv inte vill ha just den här datorn? Nu är datorn sub-par objektivt sett också tydligen (objektivt, du menar subjektivt. Va?). Vad finns det för andra, tunna gamingdatorer som är bättre och billigare? Du förstår väl att det inte går att jämföra med datorer som är mycket större och väger 2-3 gånger så mycket? Tyckte det var så självklart när en sån här dator är bättre än en 4.5kgs klump så tänkte att jag inte behövde skriva det. Du kanske kan gissa?

Hint:

Det involverar att man flyttar på datorn för att använda den någon annanstans.

Dold text
Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kakann:

Jag frågar igen, varför tror du att du kan dra en slutsats åt alla andra bara för att du själv inte vill ha just den här datorn? Nu är datorn sub-par objektivt sett också tydligen (objektivt, du menar subjektivt. Va?). Vad finns det för andra, tunna gamingdatorer som är bättre och billigare? Du förstår väl att det inte går att jämföra med datorer som är mycket större och väger 2-3 gånger så mycket? Tyckte det var så självklart när en sån här dator är bättre än en 4.5kgs klump så tänkte att jag inte behövde skriva det. Du kanske kan gissa?

Hint:

Det involverar att man flyttar på datorn för att använda den någon annanstans.

Dold text

Igen, onödig sarkasm och allmänt skitsnack bara, väx upp.

Inte ens lönt att försöka föra en civiliserad diskussion med någon som agerar som om de blev påhoppad, och med det försöker försvara något utan konkreta argument, insikt eller ens förstå innebörden av terminologin som används.

Tackar för mig och säger hejdå till dig!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Kan nog också tillhöra målgruppen. Söker hela tiden efter minsta möjliga med hyfsat grafikkort och minst 32Gb minne. Liten för att jag flyger ofta mellan Sverige och utlandet. 32G för alla virtuella maskiner och i7 + hyffsad grafik för CAD applikationer.

Priset spelar mindre roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem

Hur pass bra kylning kan en slimmad gaminglaptop ha?

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk

Alltså, vad är det med MSI och Asus att ha så himla små SSD diskar?
Har de stannat i utvecklingen eller något?

Jag anser väl att om man köper något över 10.000kr så bör man ha minst 256GB SSD, minst!

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB