Hur gör man sökord i en String-hantering?

Permalänk

Hur gör man sökord i en String-hantering?

Sitter med en skoluppgift där man ska skriva ut två tecken som letar ut vart dessa två tecken befinner sig i en string-array.

Stringen jag har skrivit ut ser ut som följer: string[] names = { "Anders", "Bertil", "Cissi", "Danne", "Eva" };

Självklart vet jag att jag inte kommer få någon hjälp - vilket jag inte heller vill ha. Däremot vill jag veta vart jag ska söka för att få en pedagogisk förklaring till hur jag skriver in enbart två ord som sedan letar ut var dessa två ord befinner sig.

Typ: "er"
-----------------
And(er)s
B(er)til

Ja, jag hoppas ni fattar vad det är jag behöver ha hjälp med och kan hänvisa mig i rätt riktning.

Tack på förhand.

Mvh,

Marcus..

Permalänk
Vila i frid

http://www.cplusplus.com/reference/string/string/find/

Labba, testa, gör fel, gör fel, gör fel, gör rätt. Enda sättet att lära sig är att ta reda på saker, dvs veta, istället för att tro. Kör du med Microsofts Visual miljö, debugga och kika på variablernas värden när du stegar genom koden. Det ger stor insikt i vad som sker och inte.

Har du svårt att komma igång? Kika lite på https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_Logic

Permalänk
Medlem

Var de befinner sig i en string-array? Lite oklart vad du menar. Behöver du veta vilka ord i string-arrayen som innehåller den sökta delsträngen, eller behöver du även veta var i respektive ord delsträngen återfinns? I ditt exempel ovan, behöver du få veta att "er" finns i ord 0 och 1 i arrayen, eller behöver du även veta att "er" finns på plats 3-4 i ord 0 och på plats 1-2 i ord 1?

Vilket språk arbetar du i?

En bra början är att bryta ned problemet i delar. Lös problemet (om delsträngen finns och eventuellt var den isf finns) för en sträng. Applicera sedan lösningen på varje sträng i arrayen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

@PeCe: Kodar i C#

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusmania:

Titta då på strängmetoderna Contains och IndexOf.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD