Permalänk

Tre bildskärmar, val av grafikkort

Hej och tack för insläpp, hoppas jag inte postat. Behöver tre skärmar kopplat till... – ett grafikkort

Har precis köpt in tre 24” bildskärmar för att ha till arbetsplatsen på kontoret. Är alltså inte för gaming och det kommer inte spelas alls utan det är enbart kontorsarbete för att kunna bli lite effektivare i arbetet. Alltså ingen krävande grafik. Skärmarna har DVI, VGA och HDMI-anslutningar.

Då det gamla grafikkortet (som hade 1 x DVI, 1 x VGA och 1 x HDMI) inte verkade kunna driva tre skärmar samtidigt, provade jag först med en splitter till DVI kopplad vid datorn. Detta med resultatet en flimrig duplicerad bild på två av skärmarna och den tredje mörk.

Åkte därför in till Webbhallen och berättade att jag ville ha ett grafikkort som klarade driva tre skärmar samtidigt där inte bilden bara skulle dupliceras, utan tre olika skärmar (bilder). Berättade också att jag inte skulle köra någon krävande grafik.
Bussen är PCI Express och då det är en liten låda krävs low profile, med low profile bracket monterat.
Killen plockade fram ett Asus 5450 och menade att jag kunde köra en skärm på DVI, en på HDMI och en på VGA. Bara montera VGA-delen på en egen bracket.

https://www.asus.com/se/Graphics-Cards/EAH5450_SILENTDI1GD3LP...

Trevligt kort då det är helt tyst. Billigt också. Tyvärr går det däremot bara att köra två skärmar åt gången, men inte tre samtidigt. När jag söker lite på det, så läser jag att det bara går att köra två åt gången då kortet bara har två RAMDAC's.

Ska därför åka tillbaka med kortet, men behöver ett kort (low profile) som klarar just tre skärmar. Vad ska man köpa eller hur lösa?

Tacksam för tips.

Permalänk
Medlem

Detta kanske? Det ska klara 3 skärmar enligt spec, och går att köpa bl.a. hos Webhallen. Vill man slippa VGA så verkar man behöva gå upp till GTX 750 Ti. Ett annat alternativ är att köra med två grafikkort om det finns plats.

Edit: Eller titta, ett HD6450 som klarar tre skärmar enligt spec, och bara digitala anslutningar.

Permalänk
Hjälpsam

Enklaste sättet att få till 3e skärmen för kontorsjobb är att köra en USB->DVI dongel, det är vad vi kör på kontoret

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2706837#rparams=ss=usb%2...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av perost:

Detta kanske? Det ska klara 3 skärmar enligt spec, och går att köpa bl.a. hos Webhallen. Vill man slippa VGA så verkar man behöva gå upp till GTX 750 Ti. Ett annat alternativ är att köra med två grafikkort om det finns plats.

Edit: Eller titta, ett HD6450 som klarar tre skärmar enligt spec, och bara digitala anslutningar.

Det första skulle kunna funka, om kylflänsen får plats mot chassit. Tvåan bygger kontakterna däremot åt fel håll i förhållande till chassit, kontakten måste sitta (eller gå att montera) på en low profile bracket på "undersidan" av kortet för att få plats i förhållande till uttagen i chassit. Tack för tipset hur som helst

Skrivet av Fluf:

Enklaste sättet att få till 3e skärmen för kontorsjobb är att köra en USB->DVI dongel, det är vad vi kör på kontoret

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2706837#rparams=ss=usb%2...

Tack för tipset, men måste det inte vara USB 3.0 för att det ska funka. Kollade idag och inga USB-portar verkar färgade så det verkar snarare vara 2.0 trots att det är en relativt modern i7:a

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hashibashi:

Tack för tipset, men måste det inte vara USB 3.0 för att det ska funka. Kollade idag och inga USB-portar verkar färgade så det verkar snarare vara 2.0 trots att det är en relativt modern i7:a

Jag kör i USB 2.0 och det funkar fint, även youtube i fullskärm

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Jag kör i USB 2.0 och det funkar fint, även youtube i fullskärm

Tack för tipset, grafikkortet med den FETA kylflänsen fick inte plats, så dongel är beställd.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hashibashi:

Tack för tipset, grafikkortet med den FETA kylflänsen fick inte plats, så dongel är beställd.

Blev du nöjd med lösningen?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Blev du nöjd med lösningen?

Tackar som frågar, ja faktiskt.

Ett stort tack till dig som faktiskt bidrog med lösningen. En av orsakerna till att jag älskar internet är att allt bra även finns att finna där, trevliga personer, kunskap och hjälpsamhet.

Har faktiskt fått en helt underbar arbetsmiljö. Tyst dator som samtidigt är snabb. Effektiv som få där många fönster kan vara öppna samtidigt. Enda nackdelen med lösningen är möjligen att upplösningen bara kommer upp i 1680x1050 så nu kör jag det på samtliga tre skärmar.

Första adaptern jag köpte började däremot flimra men fick en ny utskickad på garanti. Nu köper och återvinner ju företaget vårt bland annat ädelmetaller ur elektronik (minneskort, processorer och annat), så det är inget större problem med lite skrot till på lagret.

Tack hur som helst!