Steelseries Apex M800

Permalänk
Melding Plague

Steelseries Apex M800

Egentutvecklade mekaniska brytare och sofistikerad RGB-belysning är några av huvudnumren för Steelseries tangentbord Apex M800 som idag tar plats i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kul med nya brytare!
Mindre kul att de ska sitta på just denna bräda.

Skulle helst se dem på ett TKL tangentbord med lite diskretare design. Men men, kanske även Steelseries inser att TKL är rätt väg att gå om man ska göra gamingtangentbord!

Sedan verkar dessa brytare påminna väldigt mycket om Omron brytarna som sitter på logitechs tangentbord nuförtiden.. Har khail gjort en kopia rakt av även här som de gjorde med Cherry MX switcharna?

Permalänk
Medlem

Är säkert ett bra TB, men två saker gör att det blir ointressant för mig.
Inget handlovsstöd. (Petitess)
Och så den stora blaffan till mellanslagstangent. (Dealbreaker)

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Köpte M800 när det lanserades och är sjukt nöjd med det!
Ett stort plus att man kan spela Snake på det!

Permalänk
Medlem

Positivr att man inte påtvingas handlovsstöd men ujujuj mellanslagstangenten! Hur tänkte de nu? Tänkte de alls??

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast

Trevligt att de på SteelSeries har tagit sig tiden att googla på hur tangenterna sitter på ett normalt tangentbord och inte bara slumpat ut dem lite godtyckligt som de gjorde på 6Gv2.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

1900 vart lite väl saftigt.....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd

Designen ser ut att svår att rengöra då den har en massa kanter och fogar där smuts kan samlas.

Det kan nog bli ett riktigt äckligt, snuskigt och ohygieniskt tangentbord.

Permalänk
Medlem

@rektor:

Du kanske ska sluta äta ostbågar vid datorn?

Permalänk
Medlem

dat space tho

Permalänk
Medlem

Steelseries har gått från stilren minimalistisk design, 7G, 6Gv2 m.m till dessa lysnade rymdskepp i konstiga former. Tråkigt enligt min mening.

Hade velat se ett 6Gv3 med handledsstöd, bakgrundsbelysning med Cherry MX i fler alternativ än svart och röd.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem

Hur stor är inte mellanslgs tangenten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Haha va fasen var det här. Hur tänkte dom med mellanslagstangenten? Och priset(!)
Nej bättre kan ni Steelseries.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Kan ju tycka att för närmare 2000kr kanske de kunde fixat dedikerade mediaknappar? Bara jag som reagerar på det? Funktionsknapp för att komma åt mediafunktionerna är det jag hatar mest med mitt Blackwidow. Men det kostade mig 800 och jag var inte speciellt insatt när jag köpte det så nu får jag stå mitt kast

Men detta kostar som sagt 2000kr....har liiiite svårt att förstå varför det inte kommer med dedikerade mediaknappar över numpaden t.ex. Behöver inte stå "STEELSERIES" där eftersom man är förmodligen medveten om vilken tillverkare som gjort tangentbordet man använder i alla fall. Något diskret räcker tycker jag. Ska de slösa så mycket yta på att göra reklam för sig själva på sin produkt (och då slopa saker som hade kunnat utnyttja denna yta) tycker jag att de kan sälja dem billigare

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Om man jämför Corsair K70 RGB eller K95 RGB vs detta, det hade för mig varit en intressant jämförelse.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Hmm, för det priset får man ju ett Topre Realforce. Varför ska jag köpa detta?

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Inte för att det är speciellt nödvändigt med alla dessa olika färger på belysningen, men snyggt är det onekligen.

Tyvärr lite för dyrt för o vara intressant.

Permalänk
Medlem

Har haft mitt i runt 2 månader. Till skillnad från SweC så tycker jag att just skrivandet är en av de bästa med detta tangentbord. Älskar det.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Verkar lovande. Sitter för närvarande på ett RAW och gillar det. Men har länge varit sugen på ett mekaniskt tangentbord, dock har jag stått över pga höjden på tangenterna. Kanske blir ett M800 när detta väl är utslitet om inte bättre finns.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Var också skeptisk när jag såg mellanslagstangenten, men efter lite spelade så var det inte alls så vidrigt som jag trodde att det skulle vara.

Testade föregående modell på ett internetcafé (har ju i princip likadan mellanslagstangent).

Kan alltså vara värt att testa det innan man bestämmer sig för att det suger

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Inte för att det är speciellt nödvändigt med alla dessa olika färger på belysningen, men snyggt är det onekligen.

Tyvärr lite för dyrt för o vara intressant.

Färger är till stor del såklart en "cool feature" och något att flasha med. Men Apex M800 har faktiskt också en egen Dual Core processor och Minne(vilket gör lite på priset såklart) vilket gör att det kan prata direkt med spelen som t ex den funktionen Gamesense som artikeln nämnde.
Gamesense kan ju också ses som kanske bara en "flashig grej" men tanken är att man inte ska behöva ta bort fokus från mitten av skärmen men kunna få lite info om Ammo och HP i ögon periferin i form av ljusets beteende.

Visa signatur

// Använder just nu: Sensei RAW Rubberized, Siberia 350, QcK Mass, APEX 300

Permalänk
Avstängd

Sjukt pris för ett tangentbord!

Permalänk

Alldeles för dyrt för vad du får, INTE ENS ett handlovsstöd?

Jag har prövat mig igenom det mesta, och ska du ha ett schysst kvalitetsbord skaffa ett Q-Pad; har kört med MK-80 i ca 3 år nu och det är bara såå grymt bra. Det tål banne mig vadsomhelst. Och är djävulskt bekvämt.
Skaffa ett MK-90 om du vill ha makromöjligheter.

Det är så mycket skit som prånglas ut på tangentbordsmarknaden nu för det är en guldgruva för tillverkarna iom att e-sporten växer så snabbt, men sanningen är att kvaliteten på många av de dyrare borden (1200kr+) är högst tveksam, och allvarligt, VEM betalar ca 500-800 spänn extra för ljus med stroboskopeffekter, pulserande etc, det är ju för f** distraherande!

Näe, för mycket dyrt lull-lull och för lite användbar kvalitet för närvarande...

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Sedan verkar dessa brytare påminna väldigt mycket om Omron brytarna som sitter på logitechs tangentbord nuförtiden.. Har khail gjort en kopia rakt av även här som de gjorde med Cherry MX switcharna?

Brytarna har funnits i Kailh's produktkatalog ett bra tag. Så knappast "egenutvecklade av Steelseries". Den enda skillnaden är att de har fått Steelseries logga på sig.

Inuti så fungerar de ungefär som Cherry MX, bara att delarna är något mindre. Kailh har också en variant av brytaren i fullhöjd och en lågprofilvariant av sin Cherry MX-kopia.
Omrons brytare fungerar annorlunda - med dubbla strömbrytare inuti istället för en, och med en separat genomskinlig plastbit för att leda ljuset från en ytmonterad lysdiod på kretskortet istället för tomt utrymme för en ordinär lysdiod.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Men för dyrt!

Permalänk
Medlem

Jätte fin. Men jag känner att lägga den summan för ett T-bord är lite väl för min del

Visa signatur

It´s the chase not the kill.

Permalänk

Jag kommer inte att köpa efter fiaskot med Steelseries APEX.
Färgerna är så dåliga att det är pinsamt och när man ställer in tex rött i programmet så visar den något helt annat på tangentbordet, tex gul-orange. Färgerna lyser svagt och man måste ställa in på högsta styrkan och välja den absolut klarase färgen annars syns det inte bra. Jag har sett kompisar med Corsairs färgade tangentbort och deras har minst 10 gånger starkare ljusdioder som dessutom har bättre och klarare färger.
Och steelseries mjukvaran som uppdaterats nyligen fungerar inte ens på Windows 7, bara dom äldre versionerna fungerar.
Och mjukvaran för att ställa in macro knapparna var riktigt dålig också och det fungerar inte bra alls, det är fördröjningar och begränsningar som gör att dom inte går att använda till det man vill.
Ibland förlorar tangentbordet alla sina inställningar också och om man inte har tagit backup på allting man har ställt in så får man börja om från början igen.

Ett riktigt bottennapp var det APEX tangentbordet och jag ångrar att jag köpte det.
Ni som funderar på det här nya M800 bör kolla upp det IRL innan ni köper.

Permalänk

Varför gör ingen ordentliga Cherry MX brown för ett bra pris?

Permalänk
Skäggig legend

Såg testet nu. AJ vilket pris! och som många andra säger: vilket mellanslag...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Priset är lite väl högt, hoppas det kommer någon i lägre prisklass.