Hur farligt är det att använda minnen med för hög spänning?

Permalänk

Hur farligt är det att använda minnen med för hög spänning?

Hej! Ja, hur är det egentligen, är det bara att trycka i ett par 1.65v-minnen i ett moderkort med stöd för 1.5v-minnen? Hur påverkar det moderkortet? Hur påverkar det processorn? Hur vanligt är det att skador uppstår med tiden på cpu/mobo till följd av för hög spänning på minnena? Saken är den att jag behöver nya minnen och jag ser att vissa med spänning på 1.65v har bättre prestanda/pris jämfört med motsvarande 1.5v-minnen. Å andra sidan tänker jag att om man vill överklocka sina minnen borde man ju kunna göra det utan att resten av hårdvaran tar stryk. Eller hur är det egentligen?

/Marzupilami

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej! Ja, hur är det egentligen, är det bara att trycka i ett par 1.65v-minnen i ett moderkort med stöd för 1.5v-minnen? Hur påverkar det moderkortet? Hur påverkar det processorn? Hur vanligt är det att skador uppstår med tiden på cpu/mobo till följd av för hög spänning på minnena? Saken är den att jag behöver nya minnen och jag ser att vissa med spänning på 1.65v har bättre prestanda/pris jämfört med motsvarande 1.5v-minnen. Å andra sidan tänker jag att om man vill överklocka sina minnen borde man ju kunna göra det utan att resten av hårdvaran tar stryk. Eller hur är det egentligen?

/Marzupilami

Hade hjälp mycket om du skrev vilket specifikt system du tänkte på då det är olika för olika system.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej! Ja, hur är det egentligen, är det bara att trycka i ett par 1.65v-minnen i ett moderkort med stöd för 1.5v-minnen? Hur påverkar det moderkortet? Hur påverkar det processorn? Hur vanligt är det att skador uppstår med tiden på cpu/mobo till följd av för hög spänning på minnena? Saken är den att jag behöver nya minnen och jag ser att vissa med spänning på 1.65v har bättre prestanda/pris jämfört med motsvarande 1.5v-minnen. Å andra sidan tänker jag att om man vill överklocka sina minnen borde man ju kunna göra det utan att resten av hårdvaran tar stryk. Eller hur är det egentligen?

/Marzupilami

Om det är vanliga DDR3 minnen vi pratar om så är det nästan alltid så att 1,65V bara krävs för att få upp minnena i högre hastighet. Det funkar alldeles utmärkt att köra de allra flesta i 1333MHz på 1,5V vilket är en standardhastighet som de allra flesta minnen klarar. Har ditt moderkort inte stöd för 1,65V så är det snarare så att du riskerar att inte få upp farten på minnena högre än 1333MHz.

Ett exempel:
http://www.corsair.com/en/vengeance-pro-series-16gb-2-x-8gb-d...

Dessa minnen kommer att köra 1333MHz 9-9-9-24 @1,5V och 2400MHz 11-13-13-31 @1,65V.
(Kan finnas fler XMP profiler för 1,5V. Detta är vad som står på Corsairs hemsida.)

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Hade hjälp mycket om du skrev vilket specifikt system du tänkte på då det är olika för olika system.

Spec:
Gigabyte GA-F2A88XM-D3H R3.0
A10-6800K
1x4 GB Kingston HyperX Blu @ 1600 MHz, lite segt...

Skrivet av giplet:

Om det är vanliga DDR3 minnen vi pratar om så är det nästan alltid så att 1,65V bara krävs för att få upp minnena i högre hastighet. Det funkar alldeles utmärkt att köra de allra flesta i 1333MHz på 1,5V vilket är en standardhastighet som de allra flesta minnen klarar. Har ditt moderkort inte stöd för 1,65V så är det snarare så att du riskerar att inte få upp farten på minnena högre än 1333MHz.

Ett exempel:
http://www.corsair.com/en/vengeance-pro-series-16gb-2-x-8gb-d...

Dessa minnen kommer att köra 1333MHz 9-9-9-24 @1,5V och 2400MHz 11-13-13-31 @1,65V.
(Kan finnas fler XMP profiler för 1,5V. Detta är vad som står på Corsairs hemsida.)

Hm, betyder detta att t ex de här minnena inte kommer kunna köras i högre hastighet än 1333 MHz? Eller kommer det finnas en XMP/AMP-profil som kör dem i 2400 MHz @ 1.65v? Hur kommer det påverka moderkortet i så fall? Processorn verkar ha stöd för max DDR3-2133, men betyder det att det inte spelar någon roll om man kör minnena i 2133 MHz eller 2400 MHz, eller betyder det att processorn klockar upp sig lite? Eller vad betyder det?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Spec:
Gigabyte GA-F2A88XM-D3H R3.0
A10-6800K
1x4 GB Kingston HyperX Blu @ 1600 MHz, lite segt...

Hm, betyder detta att t ex de här minnena inte kommer kunna köras i högre hastighet än 1333 MHz? Eller kommer det finnas en XMP/AMP-profil som kör dem i 2400 MHz @ 1.65v? Hur kommer det påverka moderkortet i så fall? Processorn verkar ha stöd för max DDR3-2133, men betyder det att det inte spelar någon roll om man kör minnena i 2133 MHz eller 2400 MHz, eller betyder det att processorn klockar upp sig lite? Eller vad betyder det?

Enligt specen på G.Skills hemsida så kommer de minnena du länkar att köra i 1600MHz @1,5V och 2400MHz @1,65V. Förmodligen kommer de inte att hitta 2400MHz inställningarna själv, eftersom det ligger utanför XMP specen. Då måste du sätta alla inställningarna själv i BIOS för att det ska funka. Jag gissar att den kommer att sätta några inställningar med 2133MHz om ditt moderkort har stöd för XMP.

Men jag tror att du har yrat till det lite här.

Till att börja med så är allt över 1,5V egentligen överklockning. Bara för att det står att ditt moderkort klarar minnen på 1,5V så betyder det inte alltid att du inte kan sätta 1,65V. Inställningen påverkar i så fall bara minnena. Dock så kanske inte ditt gamla minne klarar att köra 1,65V, så satsar du på sådana minnen så tycker jag att du ska räkna med att ta bort det gamla minnet.

Sedan om din processor stödjer max 2133MHz så handlar det återigen om vad det betyder. Det kan ändå finnas möjlighet att sätta 2400MHz.

Till sist så undrar jag varför du har stirrat dig blind på 2400MHz och samtidigt är orolig över detta. Om du går ner ett snäpp till 2133MHz så har du både officiellt stöd plus att du slipper 1,65V minnen.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s242544246&o=produkt_pr...

Kör du med den interna grafiken? Om ja så kan det vara bra med snabba minnen. Om inte så kan du lika gärna köpa ett par 1600MHz minnen och slippa en massa problem och oro eftersom skillnaden i så fall är försumbar. Om du tycker att ditt nuvarande minne är långsamt så beror det nog till stor del på att du inte kör dual channel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Enligt specen på G.Skills hemsida så kommer de minnena du länkar att köra i 1600MHz @1,5V och 2400MHz @1,65V. Förmodligen kommer de inte att hitta 2400MHz inställningarna själv, eftersom det ligger utanför XMP specen. Då måste du sätta alla inställningarna själv i BIOS för att det ska funka. Jag gissar att den kommer att sätta några inställningar med 2133MHz om ditt moderkort har stöd för XMP.

Men jag tror att du har yrat till det lite här.

Till att börja med så är allt över 1,5V egentligen överklockning. Bara för att det står att ditt moderkort klarar minnen på 1,5V så betyder det inte alltid att du inte kan sätta 1,65V. Inställningen påverkar i så fall bara minnena. Dock så kanske inte ditt gamla minne klarar att köra 1,65V, så satsar du på sådana minnen så tycker jag att du ska räkna med att ta bort det gamla minnet.

Sedan om din processor stödjer max 2133MHz så handlar det återigen om vad det betyder. Det kan ändå finnas möjlighet att sätta 2400MHz.

Till sist så undrar jag varför du har stirrat dig blind på 2400MHz och samtidigt är orolig över detta. Om du går ner ett snäpp till 2133MHz så har du både officiellt stöd plus att du slipper 1,65V minnen.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s242544246&o=produkt_pr...

Kör du med den interna grafiken? Om ja så kan det vara bra med snabba minnen. Om inte så kan du lika gärna köpa ett par 1600MHz minnen och slippa en massa problem och oro eftersom skillnaden i så fall är försumbar. Om du tycker att ditt nuvarande minne är långsamt så beror det nog till stor del på att du inte kör dual channel.

Tack för snabbt svar!
Yes, jag kör på den integrerade grafiken, och det är därför jag är runt och kollar på snabba minnen. Anledningen till att jag kör single channel nu är att det var det råkade vara det minnet jag hade liggandes hemma, men nu är det alltså dags att uppgradera. Jag tänker inte behålla det nuvarande minnet i riggen efter uppgraderingen.

Det är absolut inte så att jag stirrar mig blind på 2400 MHz, jag tänkte bara att ifall jag kan få högre prestanda (2400 MHz CL10 vs 2133 MHz CL11) för samma pris så varför inte? Jo, det kanske skadar övrig hårdvara? Därav denna tråd.

Du säger att det alltså kommer gå att köra minnena i 2400 MHz (om jag köper sådana minnen), men att det kanske inte kommer finnas någon XMP/AMP-profil för det. För mig spelar det ingen roll, jag undrar bara om det är möjligt utan att skada hårdvaran på varken kort eller lång sikt. Om det inte är det så blir det 2133 MHz istället.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Spänningen är i alla fall inga problem. Det största problemet skulle jag tro är om din CPU inte vill hänga med på 2400MHz, men i så fall bör det gå att köra minnena på 2133MHz med i övrigt samma settings. Och som sagt, som jag förstår det så är 2400MHz inget som kommer att ställa in sig själv, det måste oftast ställas in för hand i BIOS.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har kört 4st vanliga Corsair Vengeance 1600Mhz i 2133Mhz och 1.65 Volt i typ två år nu utan problem. Går dock inte att köra högre än så om man jag vill kunna boota datorn.

Permalänk

Oj, har inte kollat tråden på ett tag. Fortfarande lika relevant dock! Du menar alltså, @giplet, att spänningsökningen inte är någon fara för någon hårdvara, det funkar bra? Men att det kanske inte är värt med 2400 MHz minnen eftersom prollen kanske inte pallar den hastigheten ändå? Med @wRRM:s modell verkar det ju inte spela så stor roll vilka minnen man köper...

Jag läste den här förresten:
https://communities.intel.com/mobile/mobile-access.jspa#jive-...
Handlar ju visserligen om en Intel 3770K men principen är väl densamma, eller? Skriver de att han ska skaffa 1.5v-minnen bara för att vara på den säkra sidan? Om man har lite halvkass cpu-kylning, är det inge bra att överklocka minnena till 2400 MHz då?

Vad sägs om 2133 MHz-minnen @ 1.5v och sedan se om processorn tillåter att man drar upp dem i 2400 MHz, annars låta bli?

Visa signatur