Permalänk

Tystaste AIO kylaren?

Hallå, tänkte kolal med er som har lite erfarenhet om detta, jag är på jakt efter en så bra och så tyst AIO kylare som möjligt, och som ska kunna sitta i frontne på en Define S, jag kan offra någon grad för att få den så tyst som möjligt

Permalänk

Kör en H100i GTX och använder custom kurva till fläktarna (har en 4790K), funkar bra tycker jag. Kommer ev byta fläktarna, de låter en hel del på högre rpm!

//Danne

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk

fläktar byts nog ut till Noctua fläktar oavsätt vad jag köper men hur mycket låter pump ?

Permalänk
Skrivet av Krimskrams:

fläktar byts nog ut till Noctua fläktar oavsätt vad jag köper men hur mycket låter pump ?

Jag kan inte höra pumpen, inte ens på performance mode !

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk

viner det mycket från luften som passerar radiatorn ? om du skulle jämföra med en vanlig luft kylare ?

Permalänk

Nej tycker jag inte, min förra custom loop var tystare men då hade jag bättre fläktar (noctua) ska byta ut original fläktarna fort jag kan, är övertygad om att det är dem som är ljudboven i det här fallet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk
Medlem

https://shop.ekwb.com/aio << svaret på din fråga .. rätt saftig prislapp, annars skulle jag rekommendera NZXT X61 med Noctua/Vardar fläktar.

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk

aha okej, så med bättre fläktar så låter dom nåstan lika lite som en custom loop?

hehe jo har tittat på den, men ja den är ju ganska dyr och varför gör dom inte sånna i 420mm
eller några andra för den delen, , undrar om det är värt dom extra pengarna ? får man ut så mycket mer i prestanda och ljudnivå ? eller är det mest driftsäkerhet ?

Permalänk
Medlem

En av få AIO kylare som SilentPCreview gillar är NZXT Kraken X61:
http://www.silentpcreview.com/NZXT_Kraken_X61
(om du är beredd att pilla för att få ner varvet på pumpen och fläktarna)

Kostar en hel del kosing dock!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Krimskrams:

aha okej, så med bättre fläktar så låter dom nåstan lika lite som en custom loop?

hehe jo har tittat på den, men ja den är ju ganska dyr och varför gör dom inte sånna i 420mm
eller några andra för den delen, , undrar om det är värt dom extra pengarna ? får man ut så mycket mer i prestanda och ljudnivå ? eller är det mest driftsäkerhet ?

Byte av fläktar gör en rejäl skillnad, har beställt nya noctua som borde komma hem imorgon. Återkommer med resultatet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk

Roger W, sorry såg inte ditt inlägg, bra inlägg iaf det är väll bara att koppla fläktarna till moderkortet och pumpen till cpu fläkt porten ? tycker inte att den är så fasligt dyr, EK-XLC Predator 360 är dyr tycker jag men om pump samt fläkt kombo låter mindre så kanske kanske kanske kan det vara värt det i framtiden

Flexymannen: spännande du får säga hur det gick sen du råkar inte ha en DB mätare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimskrams:

Roger W, sorry såg inte ditt inlägg, bra inlägg iaf det är väll bara att koppla fläktarna till moderkortet och pumpen till cpu fläkt porten ? tycker inte att den är så fasligt dyr, EK-XLC Predator 360 är dyr tycker jag men om pump samt fläkt kombo låter mindre så kanske kanske kanske kan det vara värt det i framtiden

Flexymannen: spännande du får säga hur det gick sen du råkar inte ha en DB mätare ?

Du säger att Predator 360 är dyr,nja men det är en mycket bra "AIO/uppgraderingsbar" vattenkylning då har du ju redan en riktigt bra kit och kan bygga vidare om du skulle vilja lägga till ett GPU block utan att köpa nytt om du skulle ha köpt en AIO vattenkylare så som corsair 110i gtx eller liknande

Permalänk
Avstängd

Svårt att säga vad man tycker om tystaste AIO'n...Personligen tycker jag att inga AIO's är tysta...Alla låter minst som en 7200RPM'are HDD...Dock är jag bortskämd med U14S

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem

Jag kollade inte så noga, men det står något i sammanfattningen i recensionen att om man kopplar som tänkt får man troligen onödigt höga varv på pump o fläktar.. Det e kanske bäst du kollar genom recensionen, men det ska ju gå att lösa i vilket fall

Skrivet av Krimskrams:

Roger W, sorry såg inte ditt inlägg, bra inlägg iaf det är väll bara att koppla fläktarna till moderkortet och pumpen till cpu fläkt porten ? tycker inte att den är så fasligt dyr, EK-XLC Predator 360 är dyr tycker jag men om pump samt fläkt kombo låter mindre så kanske kanske kanske kan det vara värt det i framtiden

Flexymannen: spännande du får säga hur det gick sen du råkar inte ha en DB mätare ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@krimskrams

Alla pumpar låter mer eller mindre så varför väljer du inte ett luftkylningsalternativ istället?

Visa signatur
Permalänk

HardstyleLover12: jo det har du rätt i, man ska kanske inte lägga den i samma kategori som dom andrA AIO, någon som vet hur mycket pumpen till den låter ?

Stenkul: nooooooo, jag tycket inte om det ljudet jag har tidigare varit väldigt bortskämd med min tidigare rigg som jag moddade lite för att få den så tyst som möjligt, så jag vill inte ha något sånt ljud från den

Roger W: jo får ta en extra titt på den så står det nog

Kote: anledningen till att jag inte vill ha en luft är egentligen bara det att jag vill att den ska vara så snygg som möjligt med fönster, inte så snyggt med ett stort torn då

finns det några distanser som man kan ha som är ljudabsorberande för moderkort och för radiator ? tänkte så att ljudet inte fortplantar sig i chassit

Permalänk
Skrivet av Flexymannen:

Byte av fläktar gör en rejäl skillnad, har beställt nya noctua som borde komma hem imorgon. Återkommer med resultatet

Skickades från m.sweclockers.com

Hur blev det ?

Permalänk
Skrivet av Krimskrams:

Hur blev det ?

Inte hunnit byta ikväll, fastnade med att fippla med nya ljudkortet 😁 ska försöka fixa det efter jobbet imorgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk

Sådär ja. Bytt ut original corsair fläktar mot 2 Noctua NF-F12 PWM, skillnaden är enorm. Med Noctua fläktarna på 100% (1500 rpm) låter de lika mycket som corsair fläktarna gjorde på 35-40% (ca 1500 rpm)

Kör jag med min custom kurva så blir datorn näst intill ljudlös!!

//Danne

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexymannen:

Sådär ja. Bytt ut original corsair fläktar mot 2 Noctua NF-F12 PWM, skillnaden är enorm. Med Noctua fläktarna på 100% (1500 rpm) låter de lika mycket som corsair fläktarna gjorde på 35-40% (ca 1500 rpm)

Kör jag med min custom kurva så blir datorn näst intill ljudlös!!

//Danne

Verkar väl rimligt att dom låter ungefär lika mycket när du kör dom på samma varv

Permalänk

Jo, men samtidigt kyler dem bättre på 1500 rpm än vad corsair fläktarna gjorde på 2500 rpm. Vilket gör att dem endast behöver snurra i ca 300 rpm vid vanligt surfande. Håller min 4790K på mellan 27 och 35 grader. Ska testa med att köra IBT och lite 3DMark/Heaven/spela, är ju då största skillnaden märks.

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Fördelen med H100i GTX och H110i GT/GTX är att pumpen går att kontrollera inte bara fläktarna, så vill man få ner ljudet på pumpen ännu mer kan man dra ner den på Quiet mode.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

Vad är det för ett ljudkort du har köpt förresten ? åå trevliga resultat då jag är nog lite mer inne på 140mm varianterna men blir i princip samma sak antar jag kan du ställa om pumpen med eller går den alltid på max?

vad är det för skillnad mellan Corsair 110,110gt och 110GTX ? pris slangar och fläktar kan jag se men i övrigt ? prestanda och skillnad på pumpar ?

Permalänk

Köpte ett Asus Xonar u7 då min itx bräda inte har plats för ett internt ljudkort! Ja samma princip blir det på 140 varianten, även om den är tystare än 120 i original, bättre fläktar = tystare ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk

Corsair Johan: hehe det ser ut som att du svarade på frågan innan jag ställde den Magic men tack för info, då är det nog en GTX man ska ha, för skulle vilja kunna dra ner pumpen när man bara surfar, känns dumt att den ska gå för fullt då

Flexymannen: ahaaaa okej så nu är du glad när du äntligen kan få ljud ur din dator ?
eller du kanske har upgraderat ? ;P bättre än det gammla ?:)

Permalänk
Skrivet av Krimskrams:

Corsair Johan: hehe det ser ut som att du svarade på frågan innan jag ställde den Magic men tack för info, då är det nog en GTX man ska ha, för skulle vilja kunna dra ner pumpen när man bara surfar, känns dumt att den ska gå för fullt då

Flexymannen: ahaaaa okej så nu är du glad när du äntligen kan få ljud ur din dator ?
eller du kanske har upgraderat ? ;P bättre än det gammla ?:)

Om du nu kan tänka dig att köpa Corsairs dyraste AIO utan att blinka så borde du sätta dig ner och fundera lite till. På framtiden och så.
Känns som EKs variat är det bästa valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Fördelen med H100i GTX och H110i GT/GTX är att pumpen går att kontrollera inte bara fläktarna, så vill man få ner ljudet på pumpen ännu mer kan man dra ner den på Quiet mode.

... men att styra pumpen via moderkortet kan man väl göra på nästan vilken AIO kylare som helst?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

StuntmanMike: mjo är lite kluven ;P men är prestandan så mycket bättre och tystare ? har haft tankar på en egen loop med, men är lite lite rädd för att något ska gå fel

Roger W jo jag tror det, men vet inte om alla är gjorda för det, har förmig att någon har sagt att vissa pumpar tar skada av att inte köra på sina 12v hela tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Corsair Johan:

Fördelen med H100i GTX och H110i GT/GTX är att pumpen går att kontrollera inte bara fläktarna, så vill man få ner ljudet på pumpen ännu mer kan man dra ner den på Quiet mode.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Låter intressant. Är det samma på H80i kylaren?

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Krimskrams:

Vad är det för ett ljudkort du har köpt förresten ? åå trevliga resultat då jag är nog lite mer inne på 140mm varianterna men blir i princip samma sak antar jag kan du ställa om pumpen med eller går den alltid på max?

vad är det för skillnad mellan Corsair 110,110gt och 110GTX ? pris slangar och fläktar kan jag se men i övrigt ? prestanda och skillnad på pumpar ?

H110 är den tidigare versionen av 280mm AIO. Skillnaden mellan H110i GT och H110i GTX är i princip bara estetiskt, pumpen/blocken ser lite olika ut på dom.

Skrivet av Roger W:

... men att styra pumpen via moderkortet kan man väl göra på nästan vilken AIO kylare som helst?

Jag har inte koll på alla andras AIOs, men av våra tidigare så har man inte kunnat. Om man vill så kan man sätta på ett motstånd för att den mindre volt, men det är inte rekommenderat då de pumparna inte är gjord för att köras i olika hastigheter, det är pumparna i våran nyaste serie däremot, så kallade variabla pumpar.

Skrivet av Stenkul:

Låter intressant. Är det samma på H80i kylaren?

H80i GT ja, glömde den.

H80i GT, H100i GTX, H110i GT, H110i GTX. Alla dessa går det att styra pumpen på.