Qualcomm Snapdragon 820 uppges också ha problem med hög värmeutveckling

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Apples mobilprocessorer är ju trots allt dual-core och inte quad, hexa eller octa, så det är ju bara naturligt att de inte har samma överhettningsproblem.

Nja, fast Apples mobilprocessorer har väl minst lika många transistorer som konkurrenterna, eftersom varje kärna istället är mer komplex (mer eller mindre som en kärna i en desktop-processor).

Är det rent av så att en stor kärna producerar mindre effektutveckling än två mellanstora med samma chipyta och tillverkningsprocess?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Ingen aning, själv tycker jag att det är det dummaste. Snapdragon 808 verkar vara den enda vettiga processorn, med 4 långsammare men väldigt energieffektiva kärnor och 2 väldigt snabba kärnor för spel och 4k-inspelning.

Det är synd bara att den aldrig paras med Adreno 430, bara 418...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Har insett att jag inte behöver den nyaste mobilen för jag spelar ändå inte så mycket spel. Behöver inte en mobil för 6-7K för att kunna surfa och titta på youtube.

Sitter på en One Plus One som jag är nöjd med. Kommer behålla den tills den går sönder eller börjar bli FÖR långsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Apples mobilprocessorer är ju trots allt dual-core och inte quad, hexa eller octa, så det är ju bara naturligt att de inte har samma överhettningsproblem.

Hur är prestandan i Snapdragon 820 gentemot Apple A9 överlag?

Permalänk
Medlem

@kakan86: Precis. Känner ingen press med min Z3 som huserar en 801. Jobba lite mer på dessa. Vi behöver ändå inte dem förrän 4k är standard och då behöver vi bättre batteri.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Vad får dig att uppfatta det så?

Om vi kollar på Apples processorer så har dom inte detta problem.
Däremot så ser vi att Samsungs 14nm process inte verkar vara optimal...

Skrivet av anon5930:

Är det inte Qualcom som pressar gränserna hårdast för tillfället? Det intrycket jag själv fått. Att problem märks i deras produkter borde kunna vara ett bra tecken på att man nått taket. ARM som behöver kylas tappar mycket av vitsen.
Iofs är ju Samsung och deras kompetens förmodligen rimlig att ifrågasätta men när man ändå har en så på papperet modern tillverkningsprocess så borde det ändå kunna bli ett bra resultat.
Och på tal om just Apple så var det väl också de Samsung-tillverkade som var sämst med.

Men som sagt, jag är inte så insatt på området så jag kan ju ha missat något.

Svårt att säga än, Samsungs verkar enligt vissa tester fungerar riktigt bra men inte i andra test.

http://www.anandtech.com/show/9708/analyzing-apple-statement-...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Hmm, Samsungtillverkade Apple-chip har sämre prestanda än andra tillverkares och nu överhettar Qualcoms nya chip som Samsung tillverkat, har de problem med sin process?

Nu var ju samsung tillverkade A9 chipet inte långsammare utan tvärtom snabbare med till följd att batteritiden blev sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Ja för apple har samma CPU i sina telefoner ^^

Dock märker du knappt någon skillnad mellan iPhone 5/5s/6/6+ annat än formen/storleken möjligen.. Enda skillnaden jag känt i flyt sedan 5.an lanserades har varit med 6S.

Det är ju både på gott och ont, telefonen får ju en lång livslängd. Men å andra sidan känns det mer än meningslöst att försöka rättfärdiga ett nytt köp för så små skillnader man får.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av phoenixdisciple:

Dock märker du knappt någon skillnad mellan iPhone 5/5s/6/6+ annat än formen/storleken möjligen.. Enda skillnaden jag känt i flyt sedan 5.an lanserades har varit med 6S.

Det är ju både på gott och ont, telefonen får ju en lång livslängd. Men å andra sidan känns det mer än meningslöst att försöka rättfärdiga ett nytt köp för så små skillnader man får.

Märker en jävla skillnad kan jag säga som jobbar med telefoner.

Haft alla iPhone och har även LG G4 lumia 930 och ska få 950XL.

Testat över 30-40 telefoner.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Apples mobilprocessorer är ju trots allt dual-core och inte quad, hexa eller octa, så det är ju bara naturligt att de inte har samma överhettningsproblem.

Hade varit gött om man slutade fokusera på att ha så många kärnor som möjligt då det inte automatiskt betyder en snabbare telefon. Hade hellre haft en redig Dual Core

Permalänk
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Märker en jävla skillnad kan jag säga som jobbar med telefoner.

Haft alla iPhone och har även LG G4 lumia 930 och ska få 950XL.

Testat över 30-40 telefoner.

Det är mycket möjligt!

Själv ägt 4/4S/5S/6+, har dock aldrig fastnat för iOS och knappt haft telefonerna mer än någon månad innan jag gått tillbaka till Android igen. Men de stunderna jag har haft så har jag inte märkt någon markant skillnad, tills jag klämde på en 6S nyligen, vilket kändes som den första iPhonen (i mitt tycke) som jag skulle kunna tänka mig att konkurrera med Android/Lumia.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Märker en jävla skillnad kan jag säga som jobbar med telefoner.

Haft alla iPhone och har även LG G4 lumia 930 och ska få 950XL.

Testat över 30-40 telefoner.

Håller med, jag har haft iPhone 3GS, 4, 4S, 5, 5S, 6 Plus och 6S Plus: och jag tycker det känts som en skön och givande uppgradering varje gång, det mesta flyter bättre. Största lyftet tycker jag var när man kunde använda sig av 4G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Snapdragon 800 duger utan problem. Vad gör folk med mobiler spelar crysis?

Det kan ju finnas de som inte har snapdragen 800 nu och skippade snapdragon 810 pga den korkade designen med 8 kärnor

Jag tycker inte att jag lider speciellt mycket av att min snapdragon 600 skulle vara långsam, men jag kommer inte att få några nya uppdateringar till min telefon vilket är tråkigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Jag ser inte behovet av ständigt utvecklande av bättre processorer i en telefon, just nu. Mer energieffektiva CPUer kan jag förstå. Kan någon ge mig lite förslag? Av användande.

Instämmer, optimera energiförbrukningen på processorerna och optimera operativsystemen...Gör all bloatware olagligt.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem

Jag som tycker min Alpha med Exynos blir varm galet varm emellanåt. Trött på mobiler som grillar mina händer så huden blir torr.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Apples mobilprocessorer är ju trots allt dual-core och inte quad, hexa eller octa, så det är ju bara naturligt att de inte har samma överhettningsproblem.

De presterar dock jämförbart med de andra tillverkarnas, i enkeltrådat ligger de rejält före och i multitrådad jämnt till väldigt lite efter. Så själva arkitekturen är fortfarande okej, att andra tillverkare anser att man behöver 4-8 kärnor i 2GHz+ för att lösa något som en annan tillverkare löser med två kärnor i 1.85Ghz (1.4 eller något på A8an i iP6) är väl kanske mer det underliga.

Permalänk
Medlem

detta är nog slutet på qualcomm vafan sysslar dom med egentligen kan man undra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

De presterar dock jämförbart med de andra tillverkarnas, i enkeltrådat ligger de rejält före och i multitrådad jämnt till väldigt lite efter. Så själva arkitekturen är fortfarande okej, att andra tillverkare anser att man behöver 4-8 kärnor i 2GHz+ för att lösa något som en annan tillverkare löser med två kärnor i 1.85Ghz (1.4 eller något på A8an i iP6) är väl kanske mer det underliga.

Apples processorer har alltid haft riktigt starka kärnor, men huvudorsaken är att deras webkit är otroligt bra optimerat, plus deras hundraprocentiga harmoni mellan mjukvara och hårdvara.

Skrivet av Kilroy:

Hur är prestandan i Snapdragon 820 gentemot Apple A9 överlag?

Processorn finns inte ute än, så det går inte att säga. Dessutom är det en så kallad custom ARM core där tillverkaren skräddarsyr processorkärnan istället för att följa ARMs recept till punkt och pricka, så det går inte heller att ge någon bra, kvalificerad gissning. Helt hejvilt gissar jag 30% snabbare prestanda än ARM Cortex A57, på samma givna klockhastighet.

Skrivet av sj6:

Det är synd bara att den aldrig paras med Adreno 430, bara 418...

Håller med! Helt klockren SoC om den skulle ha haft 430, men hellre 418 + godkänd värmeutveckling än 430 + strykjärn.

Skrivet av Perkoff:

Nja, fast Apples mobilprocessorer har väl minst lika många transistorer som konkurrenterna, eftersom varje kärna istället är mer komplex (mer eller mindre som en kärna i en desktop-processor).

Är det rent av så att en stor kärna producerar mindre effektutveckling än två mellanstora med samma chipyta och tillverkningsprocess?

Så mycket större är CPU-kärnorna inte, och Apples CPU-kärnor ligger LÅNGT efter X86-processorers kärnor - ARM-processorer ligger helt enkelt inte ens på samma nivå som X86 rent arkitektoniskt eller prestandamässigt.

En stor, stark kärna brukar generellt sett dra mer ström än flera små och klenare. Det är därför många Androidlurar har processorer med två stycken CPU-kluster: 4 stycken små, energisnåla kärnor och 2-4 stycken stora, starka och batterihungriga kärnor.

Det som gör att Apples processorer är så mycket större än konkurrenternas är främst pga deras enorma grafikkretsar. CPU-kärnor bidrar egentligen bara till typ 15-20% av en SoC:s totala yta, GPU-kärnorna står för en mycket större yta. Bild på Apple A8:

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvint:

De borde bara göra en Samsung smartphone som är vattenresistent och ha sloganen: The new Samsung Galaxy S7 with liquid cooling possibilities!

Det som krävs för att din lustighet skall vara giltig är:

1. Snapdragon SoC
2. Heatpipes (minst 2 alltså)
3. IP-klassad

Sony Xperia Z5 Premium:
Punkt 1: √
Punkt 2: √
Punkt 3: √

Du får bara skriva om den för din lustighet finns redan på marknaden och det är inte allas hackkyckling Samsung som släppt den....

PS Vattentålig är ett fullt gångbart ord i det svenska språket. DS

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Vi får inte 820 här så ingen fara. Exynos 8890 för EU.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Vad heter efterföljaren till Snapdragon 808?

Jag undrar eftersom den processorn verkar vara den som man ska satsa på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Märker en jävla skillnad kan jag säga som jobbar med telefoner.

Haft alla iPhone och har även LG G4 lumia 930 och ska få 950XL.

Testat över 30-40 telefoner.

Beskriv lite mer ingående skillnaderna mellan dom!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon114264:

Beskriv lite mer ingående skillnaderna mellan dom!

Mellan ifånes eller dom jag har nu?

Asså skillnaden är la responstiden starta appar märks mycket i webbläsare och typ när man ska klicka upp tangentbord eller byta till swiftkey.

Sen mailappar när man ska skicka lite tyngre saker eller när man ska skicka tyngre bilder / videos.

Och massa annat som jag inte kommer på.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

Har insett att jag inte behöver den nyaste mobilen för jag spelar ändå inte så mycket spel. Behöver inte en mobil för 6-7K för att kunna surfa och titta på youtube.

Sitter på en One Plus One som jag är nöjd med. Kommer behålla den tills den går sönder eller börjar bli FÖR långsam.

Jag känner detsamma, själv sitter man med en gammal Hox, funkar bra än idag som surf/notering samt ring/sms lur, batteriet börjar dock bli lite svagt, men det är ju naturligt att batteri tappar kraft efter minst 5000 uppladdningar.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Det som gör att Apples processorer är så mycket större än konkurrenternas är främst pga deras enorma grafikkretsar. CPU-kärnor bidrar egentligen bara till typ 15-20% av en SoC:s totala yta, GPU-kärnorna står för en mycket större yta. Bild på Apple A8:

https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2013/04/apple_a6_dieshot.jpg

Du inser att om man klipper/klistrar där och overlayar de markerade zonerna på varandra så utgör de ganska precis exakt samma area?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pythonx:

Du inser att om man klipper/klistrar där och overlayar de markerade zonerna på varandra så utgör de ganska precis exakt samma area?

De markerade zonerna för ARM-kärnorna inkluderar även cache som tar upp en stor del av markeringen, vilket blir lite felaktigt när vi just nu jämför CPU-kärnornas storlek med GPU-kärnorna. Men även om man antar att CPU-kärnorna och GPU-kärnorna tar upp lika stor area så är faktiskt Apples grafikdelar alltid väldigt tilltagna, och dessa två, i sin tur, ockuperar inte ens hälften av "processorn", alltså SoC:en. ~60% av processorn består av olika ASICs som video-decoder, encoder, ISP, I/O, osv.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kakan86:

Snapdragon 800 duger utan problem. Vad gör folk med mobiler spelar crysis?

Duger utan problem till vad? Jag streamar mycket via bubbleupnp till min smart tv , ibland behöva filen på 15gb packas upp, det går med 800 men inte utan problem då cpun blir skollhet och allt börjar lagga, Så visst duger den till mycket men jag bytte ut min mobil just för att den inte klarade av detta utan lagg, Nu slipper jag problemet, Så för min del duger inte den längre. Hoppas dom får bukt med överhettningen i kommande snapdragon 820.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Mellan ifånes eller dom jag har nu?

Asså skillnaden är la responstiden starta appar märks mycket i webbläsare och typ när man ska klicka upp tangentbord eller byta till swiftkey.

Sen mailappar när man ska skicka lite tyngre saker eller när man ska skicka tyngre bilder / videos.

Och massa annat som jag inte kommer på.

Nej mellan telefonerna du har ägt.