Varför tvåkärnig processor fortfarande är aktuella!

Permalänk
Medlem

Varför tvåkärnig processor fortfarande är aktuella!

Jag byggde nyligen en dator och använde mig av Pentium G3258, en tvåkärnig processor. Även om jag ska använda den till musikproduktion med mera skrämde den mig inte med sina "endast" två kärnor. Två kärnor är nämligen fortfarande helt OK för seriöst datoranvändande.

En av orsakerna till detta är att en dator i regel styrs av en människa vid sitt utförande av arbetsuppgifter. I många fall behöver datorn en instruktion från användaren och utför en tidsbegränsad uppgift, kanske bara på någon sekund, och vill sedan ha mer instruktioner. I dessa fall säger det sig själv att en tvåkärnig processor klarar av detta bra.

Även när program är "gjorda" för att dela arbetsuppgifter mellan olika kärnor, så har jag märkt att de ofta inte håller måttet. Det är beklämmande att se en kärna bära all arbetsbörda och resten kärnor stå nästan still med endast små kraftryck här och där. Dagens "flerkärniga" program är i många fall inte kapabla att effektivt dela en arbetsuppgift på många kärnor. I detta sammanhang vill jag nämna Far Cry 4 som inte ville starta om man hade två kärnor men när någon hackade detta så visade det sig att det gick bra att spela spelet på en G3258. De bara narrades med att man måste ha fler kärnor för att klara av spelet (skulle vara intressant att se arbetsfördelning mellan t.ex. 4 kärnor för det spelet).

Men det finns undantag! En sorts programkategori som tyvärr är absolut bäst på att utnyttja datorns alla kärnor är de otaliga benchmarks som används för att visa på flerkärniga processorers "överlägsenhet". Den programmeraren skulle vara ett ljushuvud (OBS! jag använder här "ljushuvud" i positiv bemärkelse och inte i sarkastisk/negativ bemärkelse) som skapar en benchmark som simulerar VERKLIGT användande av dator. Ingen människa kan hinna ge en dator de tusentals instruktioner som benchmarks ger på någon minut. Under en sådan processorpress och med välskriven kod för multitasking är det uppenbart att processorer med många kärnor går segrande ur leken.

Den tvåkärniga processorns svaghet, som jag ser det, är när en datorn ska genomföra en långdragen och repetitiv process som kräver många men "små" handlingar. Ett utmärkt fall är att rendera filmer, där datorn en längre stund ska skriva ut tusentals enskilda bilder. Är programmeringen bra, så att alla kärnor utnyttjas på bästa sätt, så är givetvis denna arbetsuppgift bäst lämpad för en processor med så många kärnor som möjligt. För musikproduktion, där kravet på kraft för vissa processer kan vara omfattande, är inte fler och därmed svagare kärnor alltid bättre. Om en kärna inte har tillräcklig kraft kanske den står försvarslös mot en krävande synth, om musikprogrammet inte kan dela upp samma ljudeffekt på flera kärnor. Min erfarenhet är musikprogrammen ännu inte är bra på detta vilket kan bero på att många av dagens musikprogram har sin rötter i en enkärnig era och programmerarna inte har hunnit med att skriva om koden på bästa sätt.

Men situationen kommer förändra sig. Eftersom det idag är regel att en processor har minst 4 kärnor är det uppenbart att programmerare i högre grad kommer göra program/spel som effektivt fördelar arbetsuppgifter på kärnorna. Jag bedömer att denna "förvandling" är så gått som fullbordad om 3-4 år och då kommer det vara dags att kassera min G3258.

*****************************************************************

UPPDATERING 2015-11-01

Detta har varit en spännande tråd att skapa. Jag är tacksam för alla givande, informativa och uppriktiga svar jag fått.

Med en processor så är två ting viktiga: KRAFT, alltså hur många bit's per sekund en kärna klarar av att processa och MULTITASKING. Det som har gått upp för mig med all tydlighet är att multitasking har två naturer. En är hur ett program är skrivet och om samt hur det fördelar arbetsuppgifter på en och flera kärnor. Den andra naturen av multitasking, och som jag missade i mitt ursprungsinlägg, är att med flera kärnor/trådar kan man förbättra Windows hantering av flera applikationer som är på samtidigt, som t.ex. webbfönster, som någon helt riktigt påpekade var för sig utgör självständiga applikationer. Sedan kändes det skönt att några av mina största "motståndare" ändå gav den tvåkärniga G3258:an rätt när det gällde att installera Windowsuppdateringar och att starta CPU Z . Det betydde mycket grabbar!

Men det blir alltid en balansgång mellan kraft och processortrådar. Fler kärnor, men kraftigare sådana, är således det bästa men också dyraste svaret på frågan om vad man helst bör köpa. En person som är osäker på vad han behöver ska nog ta det säkra före det osäkra och köpa en fyrkärnig processor, så att han kan känna sig som en i det stora gänget .

Avslutningsvis, även om jag vet att detta kan generera ännu fler svar, de här som har den föreställningen att en tvåkärning processor bara klarar av att köra två applikationer samtidigt och gjorde hånfulla kommentarer som att man kan använda DOS om man bara vill använda en kärna (vilket faktiskt var ett ganska skojigt hån... och får mig att drömma tillbaka till glada DOS-dagar med min första dator, en 486...) så illa är det inte. Men uppenbarligen finns det gränser för G3258:an. Om dessa gränser kommer av att processorn saknar fler kärnor eller att den helt enkelt inte har tillräckligt med juice i sina två kärnor, det lär väl bli ännu en trådsida eller två. För mig och för många andra kan G3258:an göra allt som vi har behov för, vilket är lite tyngre saker än att titta på pinupbilder i ASCII-format i DOS-prompten!

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt som att trycka på en knapp så använder programmet flera kärnor effektivt. Pga hur ett program är gjort så kanske den helt enkelt presterar bättre på färre kärnor också.

Permalänk
Medlem

Senast jag och polarna sysslade med rendering av 3D animation så lönade det sig med en 6-kärnig istället för 2. Det sistnämnda lär ju göra susen i Minecraft eller WoW.

Permalänk
Medlem

Bra och tänkvärt inlägg. Tack!

Permalänk
Avstängd

@AMD-Hippie: Det är en väldigt förenklad och delvis felaktig bild du ger men visst har du en poäng. Två kärnor räcker till det mesta fortfarande. Det sagt så har i alla fall jag märkt av begränsningarna hos min (hyfsat överklockade) 3258 vid många tillfällen, framför allt vid spelande. Senast Watch_Dogs där grafikkorten låg på typ 20-25% belastning och processorn konstant på 100% nästan oavsett inställningar och då var det inte vad jag skulle kalla spelbart. Ubisoft är dock inte kända för att vara bra på att optimera sina spel så det lär väl spela in en hel del i det fallet, och många andra mycket snyggare spel fungerar bättre, men fortfarande är det en begränsning med den processorn.

Det kan också vara väldiga skillnader på processorer även om de har samma antal kärnor. Jag har exempelvis en tvåkärnig på min jobbdator men den är ändå på en helt annan nivå än min 3258 då det är en i7:a med HT osv.

Sen gör ju inte en dator bara vad du ber den om utan den har alltid en mängd pågående bakgrundsprocesser och så som kan skapa problem om man belastar hårt redan innan de sätter igång. Sen tillkommer förstås alla bakgrundsprocesser som man som användare har startat också, till exempel kanske man laddar ner något och lyssnar på Spotify eller kör Teamspeak samtidigt som man spelar eller så, och då hade fler kärnor underlättat förstås, än mer så om Windows bestämmer sig för att uppdatera samtidigt som du spelar eller så.

3258 är en grym processor för sitt pris men jämfört med dyrare processorer så är den faktiskt rätt klen. Att gå upp till en i5:a innebär dock minst tredubbla priset så det är förstås en avvägning man får göra. Jag ångrar verkligen inte att jag körde på den processorn men jag känner som sagt av begränsningarna så nu funderar jag allvarligt på att byta den till något fetare. Rätt sugen på en i5 5675c men den kostar typ vad jag har lagt på nuvarande processor, moderkort, grafikkort, minnen och min SSD ihop (en del begagnat där i dock) så det tar förstås emot en del. Skulle jag jobba med den så hade valet varit givet dock, och än mer så om jag jobbade med något processortungt som musikproduktion.

Permalänk
Medlem

@Friterad:
Jag läser programmering (java) och programmet läser in koden i turordning. Tripp, trapp, trull alltså! Ett program består av en mängd loopar och switchar som alla måste gå klart/passeras innan programmet läser in nästa del av sin kod. Inläsningen av kod är alltså väldigt linjär.

Men för film och 3d-rendering kan de ganska enkelt fördela programmet till olika kärnor. Ta Cinebench R15 son fördelar renderingsuppgiften av små avgränsade bildrutor till de olika kärnorna. När en kärna har färdigrenderat sin ruta säger programmet till kärnan att börja med en ny ruta osv. Ganska "enkelt" att programmera detta kan jag tänka mig (enkelt om man är bra på programmering och vet hur man skriver kod för att fördela en arbetsuppgift på flera CPU-kärnor). Jag vet också av erfarenhet (när en av mina G3258-kärnor la av) att Cinebench R15 kan fördela renderingen en enskild ruta till flera kärnor. Så det programmet är välskrivet! Här tar Linus från LinusTechTips och renderar Cinebench R15 med 36 kärnor, 72 trådar, https://youtu.be/25FfiS9JWD8?t=10m17s . Som ni säkert kan tänka er så så går det odrägligt långsamt ;-p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-Hippie:

@Friterad:
Jag läser programmering (java) och programmet läser in koden i turordning. Tripp, trapp, trull alltså! Ett program består av en mängd loopar och switchar som alla måste gå klart/passeras innan programmet läser in nästa del av sin kod. Inläsningen av kod är alltså väldigt linjär.

Fast du kan inte dra slutsatser för program i allmänhet utifrån vad man gör i skolan. Självklart är det väldigt enkla program och problem i skolan, verkligheten ser inte riktigt ut så dock. Java stöder multithreading och det används flitigt.

Citat:

Men för film och 3d-rendering kan de ganska enkelt fördela programmet till olika kärnor. Ta Cinebench R15 son fördelar renderingsuppgiften av små avgränsade bildrutor till de olika kärnorna. När en kärna har färdigrenderat sin ruta säger programmet till kärnan att börja med en ny ruta osv. Ganska "enkelt" att programmera detta kan jag tänka mig (enkelt om man är bra på programmering och vet hur man skriver kod för att fördela en arbetsuppgift på flera CPU-kärnor). Jag vet också av erfarenhet (när en av mina G3258-kärnor la av) att Cinebench R15 kan fördela renderingen en enskild ruta till flera kärnor. Så det programmet är välskrivet! Här tar Linus från LinusTechTips och renderar Cinebench R15 med 36 kärnor, 72 trådar, https://youtu.be/25FfiS9JWD8?t=10m17s . Som ni säkert kan tänka er så så går det odrägligt långsamt ;-p

Det är en väldigt simplistisk bild av hur datorer fungerar du framhåller här. Ett multitrådat program som är hyfsat bra skrivet fördelar lasten utefter belastning och det handlar sannolikt inte om bildrutor eller ens pixlar utan är på en mycket lägre nivå än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen gör ju inte en dator bara vad du ber den om utan den har alltid en mängd pågående bakgrundsprocesser och så som kan skapa problem om man belastar hårt redan innan de sätter igång. Sen tillkommer förstås alla bakgrundsprocesser som man som användare har startat också, till exempel kanske man laddar ner något och lyssnar på Spotify eller kör Teamspeak samtidigt som man spelar eller så, och då hade fler kärnor underlättat förstås, än mer så om Windows bestämmer sig för att uppdatera samtidigt som du spelar eller så.

3258 är en grym processor för sitt pris men jämfört med dyrare processorer så är den faktiskt rätt klen. Att gå upp till en i5:a innebär dock minst tredubbla priset så det är förstås en avvägning man får göra. Jag ångrar verkligen inte att jag körde på den processorn men jag känner som sagt av begränsningarna så nu funderar jag allvarligt på att byta den till något fetare. Rätt sugen på en i5 5675c men den kostar typ vad jag har lagt på nuvarande processor, moderkort, grafikkort, minnen och min SSD ihop (en del begagnat där i dock) så det tar förstås emot en del. Skulle jag jobba med den så hade valet varit givet dock, och än mer så om jag jobbade med något processortungt som musikproduktion.

Du har absolut rätt - och det säger sig själv - om man kör flera individuella, aktiva, program samtidigt varav ett är ett systemkrävande spel så kan det bli jobbigt för processorn. Jag tror dock inte att ett program som spelar musik ska vara så krävande att det omöjliggör att man kan spela samtidigt på G3258!? Har detta hänt dig?

Jag tycker min G3258 hanterar musikproduktionen väldigt bra (jag använder FL Studio).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast du kan inte dra slutsatser för program i allmänhet utifrån vad man gör i skolan. Självklart är det väldigt enkla program och problem i skolan, verkligheten ser inte riktigt ut så dock. Java stöder multithreading och det används flitigt.
Det är en väldigt simplistisk bild av hur datorer fungerar du framhåller här. Ett multitrådat program som är hyfsat bra skrivet fördelar lasten utefter belastning och det handlar sannolikt inte om bildrutor eller ens pixlar utan är på en mycket lägre nivå än så.

@snajk Skulle vara givande om du kunde berika mig och de andra på detta forum med lite konkreta exempel på hur ett program kan läsa in data EFTER loopar och switchar (för att påskynda hur snabbt programmet går)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-Hippie:

Du har absolut rätt - och det säger sig själv - om man kör flera individuella, aktiva, program samtidigt varav ett är ett systemkrävande spel så kan det bli jobbigt för processorn. Jag tror dock inte att ett program som spelar musik ska vara så krävande att det omöjliggör att man kan spela samtidigt på G3258!? Har detta hänt dig?

Nej och det var inte riktigt vad jag sa heller. Men allt man gör på datorn tar ju prestanda liksom. Om jag exempelvis spelar och tjejen börjar kolla på en film som ligger på samma dator så märks det att prestandan i spelet blir sämre på denna processor, speciellt om hon kollar via något som inte själv kan hantera filmformatet så att det får göras av datorn. Om jag dessutom har igång hundra torrents, spelar upp Spotify, och kanske livestreamar mitt spel samtidigt så gör varenda uns processorkraft skillnad liksom.

Citat:

Jag tycker min G3258 hanterar musikproduktionen väldigt bra (jag använder FL Studio).

Tja, det beror förstås på vad man gör och så. Det var länge sedan jag höll på med musikproduktion men då var det ganska kritiskt att allt fungerade som det skulle i realtid och då får inte datorn hacka till av någon uppdatering eller vad det nu kan vara. Blir det ett missljud vid en inspelning är den ju ofta bara att göra om och det är inte alltid det är möjligt och så. Sitter man med mestadels midi och inga tunga audioströmmar eller så så har det kanske mindre betydelse dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-Hippie:

@snajk Skulle vara givande om du kunde berika mig och de andra på detta forum med lite konkreta exempel på hur ett program kan läsa in data EFTER loopar och switchar (för att påskynda hur snabbt programmet går)?

Jag har inte sagt något om efter loopar eller switchar. Bara att program som inte är skoluppgifter eller liknande extremt simpla konstruktioner ofta är multitrådade på ett eller annat sätt. Även om du skriver väldigt enkel kod så kan det bli en del multitrådning, om du gör utsökningar från en databas eller använder funktioner som är multitrådade exempelvis. Din javakod är exempelvis inte vad processorn kör utan det översätts till maskinkod i ganska många steg av avancerade kompilatorer och liknande så det sker en hel del bakom kulisserna som du inte har specat upp i din kod. Eclipse kompilator är exempelvis multitrådad vad jag förstår (jag jobbar inte med Java utan C# så jag har inte superkoll på det specifika för Java).

Permalänk

Har haft flera program i jobbet där det var bättre med kärnor är fyra nästan lika snabba. Vissa sorter av simuleringar är i stort sett omöjliga att parallellisera. Även om de försöker skilja på simuleringsalgoritmer på en kärna och övrigt på en annan kärna åtminstone.

FPGA Back annotated simulering om någon är intresserad är ett exempel.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Jag byggde nyligen en dator och använde mig av Pentium G3258, en tvåkärnig processor. Även om jag ska använda den till musikproduktion med mera skrämde den mig inte med sina "endast" två kärnor. Två kärnor är nämligen fortfarande helt OK för seriöst datoranvändande.

Förklara vad "seriös" användning innebär. Enligt min definition utav seriöst så håller inte en två kärnig processor alls.

Skrivet av AMD-Hippie:

En av orsakerna till detta är att en dator i regel styrs av en människa vid sitt utförande av arbetsuppgifter. I många fall behöver datorn en instruktion från användaren och utför en tidsbegränsad uppgift, kanske bara på någon sekund, och vill sedan ha mer instruktioner. I dessa fall säger det sig själv att en tvåkärnig processor klarar av detta bra.

Det beror på vad man gör. Sitter man i MS word så stämmer det ganska väl det du beskriver. För t.ex. mina laster så kan det inte stämma mindre. Mina användare instruktioner, ej CPU instruktion, kan tag några minuter att köra klart. Spelar man så är det ju inte klart förrän man stänger av spelet.

Skrivet av AMD-Hippie:

Men det finns undantag! En sorts programkategori som tyvärr är absolut bäst på att utnyttja datorns alla kärnor är de otaliga benchmarks som används för att visa på flerkärniga processorers "överlägsenhet". Den programmeraren skulle vara ett ljushuvud (OBS! jag använder här "ljushuvud" i positiv bemärkelse och inte i sarkastisk/negativ bemärkelse) som skapar en benchmark som simulerar VERKLIGT användande av dator. Ingen människa kan hinna ge en dator de tusentals instruktioner som benchmarks ger på någon minut. Under en sådan processorpress och med välskriven kod för multitasking är det uppenbart att processorer med många kärnor går segrande ur leken.

Förklara vad "VERKLIGT" användande är. För mig är normalt (Svensson) användande en blandning mellan singel trådade och multitrådade arbetes uppgifter. Det går inte att säga att en processor har prestandan X, utan det är så otroligt många fler faktorer som spelar roll. Ska personen t.ex. redigera videos så har dem benchmark programmen som belastar alla kärnor till 100% väldigt hög relevans. Kör man däremot ett program som inte multitrådar så bra så kanske det är bättre att kolla på hur ett singel trådad benchmark presterar. Sedan så är varje last unik, vissa är väldigt RAM beroende både i storlek och hastighet, andra kanske bara belastar FP. Därför så går det inte ens att säga att alla multitrådade program kommer prestera Y. Sedan kan multitrådade program skala olika bra, vissa fungerar bara upp till 4 trådar medans andra nästintill oändligt många. Vissa belastar helt jämnt medans andra har några trådar som belastas hårdare än andra.

Skrivet av AMD-Hippie:

@Friterad:
Jag läser programmering (java) och programmet läser in koden i turordning. Tripp, trapp, trull alltså! Ett program består av en mängd loopar och switchar som alla måste gå klart/passeras innan programmet läser in nästa del av sin kod. Inläsningen av kod är alltså väldigt linjär.

Bara för att du inte förstår hur man trådar program betyder inte det att man inte gör det. Just java läser ju in all kod innan programmet kör och kompilerar till bytekod. Under körningen så tar JRE bytekoden och gör om till maskinkod. Under omvandlingen till maskinkod kan ju JRE dela upp instruktionerna i hur många parallella steg den vill och kan.

Sedan kan programmeraren göra så att flera saker händer samtidigt på olika trådar. Om vi tar exemplet om loopar, som du verkar ha låst in dig på, så kan du köra flera loopar helt parallellt med varandra. Dem behöver inte vänta på varandra så länge dem inte behöver data från varandra. Går loopens innehåll att köra parallellt så kan man ju göra det och dela upp innehållet över flera olika trådar.

Jag anser att för en Svensson så räcker 2 kärniga för det mesta. Någon som spelar, speciellt tyngre spel, bör ha 4 kärnig eller åtminstone 2 kärnig med HT. För en arbetes maskin så spelar lasten väldigt stor roll. Dem flesta arbetes laster skalar däremot väldigt väl så där är det bara ens budget som säger stopp om hur många kärnor man bör ha.

Tror du mig inte att 2 kärniga har problem med vissa nuvarande titlar så kan du kolla här:

13FPS min är riktigt illa. Sedan ser man hur hårt processorn stryper grafikkorten.

Dold text
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Vi ska inte glömma att bara att köra ett operativsystem så har du många processer igång. (titta i aktivitetshanteraren), har du en webbläsare uppe så blir varje flik en process (i moderna webbläsare) och kan använda en kärna var. Om du har musik igång när du jobbar kan musikspelaren använda en ny kärna etc etc. De flesta av dessa processer tar inte mycket processorkfraft men om alla tillsammans måste samsas med dina övriga program på 2 kärnor så kan det påverka prestandan.

Permalänk
Medlem

Vilket brandtal för att motivera köp av en budgetprocessor haha

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Skulle själv säga att brytpunkten för när programmen gör att två kärnor är begränsande skedde för några år sedan, det är inget som infaller i framtiden.

Det kan ju självklart finnas anledningar till att välja en tvåkörnig processor ändå, kanske behöver man inte ha mer? Kanske vill man hålla nere priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inte sagt något om efter loopar eller switchar. Bara att program som inte är skoluppgifter eller liknande extremt simpla konstruktioner ofta är multitrådade på ett eller annat sätt. Även om du skriver väldigt enkel kod så kan det bli en del multitrådning, om du gör utsökningar från en databas eller använder funktioner som är multitrådade exempelvis. Din javakod är exempelvis inte vad processorn kör utan det översätts till maskinkod i ganska många steg av avancerade kompilatorer och liknande så det sker en hel del bakom kulisserna som du inte har specat upp i din kod. Eclipse kompilator är exempelvis multitrådad vad jag förstår (jag jobbar inte med Java utan C# så jag har inte superkoll på det specifika för Java).

Om du nu håller på med C++ så borde du veta att program bygger på en dominoeffekt. Du borde veta att skulle programmet göra ett enda fel så kan det förstöra hela programmet. Det är därför viktigt att programmet kör all kod stegvis. I många fall kan ett program inte ta ställning till en uträkning längre fram om inte en loop gått klart eller en switch valts, som alltså påverkar hur programmet kommer agera längre fram. Det ät inte bara "skoluppgifter eller liknande extremt simpla konstruktioner", det är vad som gäller för alla program i världen.

Ta denna bild på en algoritm, som på ett tydligt sätt visar hur en dator arbetar på ett linjärt sätt. Här förkommer också booleaner (sant eller falskt värden) som också är avgörande för om ett program ska fungera, utöver loopar och switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Vi ska inte glömma att bara att köra ett operativsystem så har du många processer igång. (titta i aktivitetshanteraren), har du en webbläsare uppe så blir varje flik en process (i moderna webbläsare) och kan använda en kärna var. Om du har musik igång när du jobbar kan musikspelaren använda en ny kärna etc etc. De flesta av dessa processer tar inte mycket processorkfraft men om alla tillsammans måste samsas med dina övriga program på 2 kärnor så kan det påverka prestandan.

Det är därför jag tog upp hur bra det skulle vara med en benchmark som bygger på verklig användning. Jag tog nyligen och körde en uppackning av tre rar-filer på en gigabyte var dels på min fyrkärniga Celeron J1900 @ 2GHz, dels på min tvåkärniga G3258 @ 4 GHz. Min G3258 klarade av den uppgiften 3-4 gånger snabbare. Vilket påminner mig om en datorlärare som påpeka att två kärnor kan samarbeta för att utföra ett jobb som är lika bra som ännu fler kärnor. Man får inte glömma att G3258 Har en enkärnig kraft som kan konkurrera med processorer i tretusenkronorklassen.

Permalänk
Medlem

Kan utan problem ligga runt 80-90% load på alla mina kärnor, har en 2500k@4.2GHz.

Permalänk
Skrivet av AMD-Hippie:

Det är därför jag tog upp hur bra det skulle vara med en benchmark som bygger på verklig användning. Jag tog nyligen och körde en uppackning av tre rar-filer på en gigabyte var dels på min fyrkärniga Celeron J1900 @ 2GHz, dels på min tvåkärniga G3258 @ 4 GHz. Min G3258 klarade av den uppgiften 3-4 gånger snabbare. Vilket påminner mig om en datorlärare som påpeka att två kärnor kan samarbeta för att utföra ett jobb som är lika bra som ännu fler kärnor. Man får inte glömma att G3258 Har en enkärnig kraft som kan konkurrera med processorer i tretusenkronorklassen.

Jo men även om CPUn klarar att köra få trådade laster bra så(jag har också haft en G3258) Så hade jag enorma latency problem jämfört med en i5a när jag höll på med stora arbets projekt.

Även Webläasre med många flikar gillade den inte alls.

Den tyckte heller inte om att spela GTA5 då cpun flaskade som tusan. Sen har vi det faktum att minecraft med en bunke modds gick sådär på den.

Den kan jämföras med en gammal netburst celeron, Sålänge du gör en sak, och bara en sak så är den snabb för sina pengar. men när man börjar parallellisera dvs en Daw med massa pluggar i så håller den inte måttet.

Visst funkade det bra med lättare pluggar och man körde single track(en FX kanal) så funkade det. Även om det lät skit och var väldigt svårt att mastra.

Edit:

Ifall du klarar dig på två kärnor så är det toppen! men för många personer så är två kärnor för lite. Det gäller även för många vanliga användare. Jag vet barnfamiljer där dom bottnar nya i5or med webläsare och ett steamspel xD(inte vanligt, men felet i grunden var flash)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Förklara vad "seriös" användning innebär. Enligt min definition utav seriöst så håller inte en två kärnig processor alls.

...

Förklara vad "VERKLIGT" användande är.

...

Sedan kan programmeraren göra så att flera saker händer samtidigt på olika trådar. Om vi tar exemplet om loopar, som du verkar ha låst in dig på, så kan du köra flera loopar helt parallellt med varandra. Dem behöver inte vänta på varandra så länge dem inte behöver data från varandra. Går loopens innehåll att köra parallellt så kan man ju göra det och dela upp innehållet över flera olika trådar.

...

Tror du mig inte att 2 kärniga har problem med vissa nuvarande titlar så kan du kolla här:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/9603?key=40ffe8b2072af1b3c5c3250a31cd9e60
13FPS min är riktigt illa. Sedan ser man hur hårt processorn stryper grafikkorten.

Dold text

Med "seriös" användning menar jag all möjlig datoranvändning. Ordbehandling, bildskapande, filmskapande, musikskapande och spel. Bara för att den inte klarar av att rendera en video lika fort som t.ex. en åttakärnig processor betyder inte att man ska slänga ut den genom fönstret. Men ska man å andra sidan specialisera sig på filmredigering skulle jag nog investerat i en processor med fler kärnor. Men tvåkärnig är fortfarande ett bra alternativ för en all-round workstation dator.

Med "verkligt", som jag också skrev, menade jag ett användande av datorns resurser som liknar verkligt användande av en levande människa.

När du skriver "Går loopens innehåll att köra parallellt" så säger det sig själv att datorprocesser som kan köras parallellt givetvis går att fördela på flera kärnor. Men programmet är ofta beroende av booleanvärden (sant eller falskt-värden), loopar och switchar för att kunna genomföra en kommande handling. Skulle ett enda fel uppstå i koden kan hela programmet krascha.

Angående ditt diagram över GTA V med 2560x1440 upplösning, detaljer på "high" och 2x MSAA. Skulle jag köra det spelet med dessa inställningar skulle jag nog också vilja investera i en processor med lite mer juice! Men spelet flyter på fint med en överklockad G3258 och GTX 750 Ti, se här: https://youtu.be/x1Z-tsC_4ng

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Tror du mig inte att 2 kärniga har problem med vissa nuvarande titlar så kan du kolla här:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/9603?key=40ffe8b2072af1b3c5c3250a31cd9e60
13FPS min är riktigt illa. Sedan ser man hur hårt processorn stryper grafikkorten.

Dold text

Finns ju ingen vettig person som kör med två 980TI och en två kärning CPU dock.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

...
Den kan jämföras med en gammal netburst celeron, Sålänge du gör en sak, och bara en sak så är den snabb för sina pengar. men när man börjar parallellisera dvs en Daw med massa pluggar i så håller den inte måttet.

Visst funkade det bra med lättare pluggar och man körde single track(en FX kanal) så funkade det. Även om det lät skit och var väldigt svårt att mastra.
...

Jag vet inte vilken DAW (Digital Audio Workstation) som du använder, men med FL Studio fungerar G3258 utmärkt. Jag kan t.ex. spela upp denna sång, https://youtu.be/g_9lqUUUY7U, med så där 20-30% CPU-ansträngning och denna sång, https://youtu.be/VhB2S_NWhOA, med 30-50% ansträngning (men då är det en vansinnigt krävande sång). Och detta med processorgenererad ASIO för ljud och inte ett externt ljudkort som bär den bördan!

Så ditt prat om att processorn endast klarar "lättare pluggar" och "en FX kanal" bör tas med EN nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Finns ju ingen vettig person som kör med två 980TI och en två kärning CPU dock.

Ah, man skulle alltså få bättre FPS, med ett sämre grafikkort?
Eller hur menade du?

Det är ett avsiktligt test där man valt att enbart ändra på en sak, antalet kärnor, och HT, eller inte.
Självklart blir extremen orealistisk, men det var nu inte det som var poängen, utan det visar bara på vilken effekt antalet kärnor har.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det har gått upp för mig efter att ha läst multikärnförespråkarna på denna tråd att problemet inte i första hand verkar vara bristen på kärnor utan problem med en massa överflödsprogram som kör i bakgrunden. Jag är en sådan som avskyr att onödiga program körs i bakgrunden och brukar nitiskt håla borta onödiga program, antigen genom att starta aktivitetshanteraren och stänga av aktiviteter manuellt eller genom att kolla vilka ikoner som finns i fliken för aktiva program. Sedan brukar jag titt som tätt sudda ut program jag inte använt på ett tag och inte planerar använda. När jag fått igång för många webbfönster brukar jag resolut stänger ner allt ihop och börja om från början, för att frigöra minne och processorkraft. OCH, det borde alla förstå, att planerar man använda datorn till något systemkrävande så stänger man ner alla onödiga bakgrundsaktiviteter först. Bästa sättet att rensa i röran är helt enkelt installera om Windows och ha sina favoritprogram på en USB 3.0 sticka. Då går ominstallation fort och man får precis det man vill ha.

Att springa och köpa en ny processor med fler kärnor för att man inte kan hålla koll på datorns resursanvändning tycker jag är.. hem.. ONÖDIGT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Det har gått upp för mig efter att ha läst multikärnförespråkarna på denna tråd att problemet inte i första hand verkar vara bristen på kärnor utan problem med en massa överflödsprogram som kör i bakgrunden. Jag är en sådan som avskyr att onödiga program körs i bakgrunden och brukar nitiskt håla borta onödiga program, antigen genom att starta aktivitetshanteraren och stänga av aktiviteter manuellt eller genom att kolla vilka ikoner som finns i fliken för aktiva program. Sedan brukar jag titt som tätt sudda ut program jag inte använt på ett tag och inte planerar använda. När jag fått igång för många webbfönster brukar jag resolut stänger ner allt ihop och börja om från början, för att frigöra minne och processorkraft. OCH, det borde alla förstå, att planerar man använda datorn till något systemkrävande så stänger man ner alla onödiga bakgrundsaktiviteter först. Bästa sättet att rensa i röran är helt enkelt installera om Windows och ha sina favoritprogram på en USB 3.0 sticka. Då går ominstallation fort och man får precis det man vill ha.

Att springa och köpa en ny processor med fler kärnor för att man inte kan hålla koll på datorns resursanvändning tycker jag är.. hem.. ONÖDIGT!

Det alla borde förstå är att en tvåkärnig processor kommer agera flaskhals ifall det paras med ett bättre grafikkort i de flesta nya spel som Witcher 3, GTA 5 och Star Wars Battlefront etc. Du kommer få avsevärt sämre prestanda i de flesta nya spel med din tvåkärniga processor jämfört med en fyrkärnig processor.

Oavsett hur mycket 'överflödsprogram' du kör i bakgrunden så kommer fyra kärnor vara mycket bättre än två kärnor i allt från spel till redigering.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag gick från en E8400 till en Q9650 - det blev en rejäl höjning i fps i Bad Company 2. Grafikkortet var nog ett GTX 460 eller kanske 660Ti.
Och jag har minimalt med bakgrundsprocesser.

Och idag, när jag har startat datorn ligger alla kärnor på 1-3% medans när jag kör BF4 ligger alla över 50%.

Så att...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Kommer ihåg när jag gick från en E8400 till en Q9650 - det blev en rejäl höjning i fps i Bad Company 2. Grafikkortet var nog ett GTX 460 eller kanske 660Ti.
Och jag har minimalt med bakgrundsprocesser.

Och idag, när jag har startat datorn ligger alla kärnor på 1-3% medans när jag kör BF4 ligger alla över 50%.

Så att...

Jag fick närmare 40% bättre FPS i BF3 när jag bytte ut min i5-750 till i7-3770K med samma grafikkort (HD7950). Jag trodde aldrig att det skulle bli en så stor skillnad av att uppgradera även om min i5-750 hade ett par år på nacken.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Det har gått upp för mig efter att ha läst multikärnförespråkarna på denna tråd att problemet inte i första hand verkar vara bristen på kärnor utan problem med en massa överflödsprogram som kör i bakgrunden.

Om man will köra 1 program i taget så finns ju DOS.
För oss andra som will köra flera *fönster* så finns Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Det har gått upp för mig efter att ha läst multikärnförespråkarna på denna tråd att problemet inte i första hand verkar vara bristen på kärnor utan problem med en massa överflödsprogram som kör i bakgrunden. Jag är en sådan som avskyr att onödiga program körs i bakgrunden och brukar nitiskt håla borta onödiga program, antigen genom att starta aktivitetshanteraren och stänga av aktiviteter manuellt eller genom att kolla vilka ikoner som finns i fliken för aktiva program. Sedan brukar jag titt som tätt sudda ut program jag inte använt på ett tag och inte planerar använda. När jag fått igång för många webbfönster brukar jag resolut stänger ner allt ihop och börja om från början, för att frigöra minne och processorkraft. OCH, det borde alla förstå, att planerar man använda datorn till något systemkrävande så stänger man ner alla onödiga bakgrundsaktiviteter först. Bästa sättet att rensa i röran är helt enkelt installera om Windows och ha sina favoritprogram på en USB 3.0 sticka. Då går ominstallation fort och man får precis det man vill ha.

Att springa och köpa en ny processor med fler kärnor för att man inte kan hålla koll på datorns resursanvändning tycker jag är.. hem.. ONÖDIGT!

Jag rekommenderar att du läser på lite om parallella algoritmer och parallellprogrammering innan du fortsätter argumentera.

Skickades från m.sweclockers.com